Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med FURminator og liknende?

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe furminator til Midas. Selv om han ikke kommer til å miste valpepelsen med det første, synes jeg det er greit å venne han til å bli børstet fra begynnelsen. Noen som har erfaring med furminator? Det har jo også kommet endel liknende produkter, er de like bra? Holder de børstene det de lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Furminator og det er ca. Guds gave i røytetiden. Den tar veldig veldig mye, veldig veldig raskt, og er ikke så ubehagelig for hunden som f.eks. en vanlig karde er (Tinka syns det er ubehagelig når jeg bruker karden, for den skraper for mye mot huden). Det du bør være obs på, er at den kan skjære av hår som ikke er løse fra før av, slik at pelskvaliteten kan endre seg. Jeg merker overhodet ikke noe til dette på labradoren min, men andre med mer langhårete hunder har kanskje andre erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder her inne om furminatoren. Det er noen som elsker den og andre vil ikke bruke den på hunden sin om de hadde fått betaling... Jeg er av den førstnevnte, og aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten den i røyteperiodene til aussien. På min hund tar den bare det som er "løst" og skal vekk, den tar ikke sunn og frisk pels som ikke skal røytes vekk. Når hun røyter underull tar den underulla - og når hun røyter dekkpels så tar den det og. Ellers blir dekkpelsen igjen og ulla forsvinner. :P

Selv bruker jeg en tosiders kam i metall (til å løse ut floker osv og børste helt ned til huden) og en vanlig karde til å børste igjennom pelsen "overalt" med og furminatoren (når hun røyter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Jeg betalte 119 kr for min på Ebay inkl frakt, da har du nok råd til et bomkjøp vil jeg tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Select som sender slike kataloger i posten selger Furminator til en rimelig penge, eller noe som likner ganske så mye... Ikke bestilt derifra selv da, så kan ikke garantere at det ikke bare er en kopi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden røyter på høsten bør den vel få beholde underullen til vinteren..? Jeg har ikke prøvd før, men akkurat nå er det veldig fristende... :banana:

Hvis hunden røyter på høsten, så er underulla borte til vinteren uansett?

Jeg tror jeg betalte rett over 200,- for min 100% ekte furminator, kjøpt i en norsk nettbutikk. Jeg tok en av de mindre størrelsene, sikkert derfor den var så billig. Syns nå uansett at de mindre børstene er evig nok til min aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på rasene om Furminatoren fungerer eller ikke.

Jeg vet det er mange som har langhåret collie, som ikke kan bruke den, for den kutter de lange hårene i ytterpelsen, men for korthårscollien er det flott og tar bare underullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Ja takk!! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Da er den testet og forkastet, glad jeg ikke har kjøpt den, for da hadde det blitt mange penger ut av vinduet (om man skal kjøpe den her til lands). Den kutter dekkhårene 30-50 ganger så mye som en shäferkarde gjør og rasen skal jo ikke være korthåret. Uansett så var jeg glad jeg fikk sjekket den innen jeg vurderte å kjøpe. (så var det å redigere bilder til en pelsstelltråd da :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Vet oppdretteren min bruker furminator på sin toller, har ikkje hørt noe negativt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...