Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med FURminator og liknende?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe furminator til Midas. Selv om han ikke kommer til å miste valpepelsen med det første, synes jeg det er greit å venne han til å bli børstet fra begynnelsen. Noen som har erfaring med furminator? Det har jo også kommet endel liknende produkter, er de like bra? Holder de børstene det de lover?

Skrevet

Jeg har Furminator og det er ca. Guds gave i røytetiden. Den tar veldig veldig mye, veldig veldig raskt, og er ikke så ubehagelig for hunden som f.eks. en vanlig karde er (Tinka syns det er ubehagelig når jeg bruker karden, for den skraper for mye mot huden). Det du bør være obs på, er at den kan skjære av hår som ikke er løse fra før av, slik at pelskvaliteten kan endre seg. Jeg merker overhodet ikke noe til dette på labradoren min, men andre med mer langhårete hunder har kanskje andre erfaringer...

Skrevet

Det er flere tråder her inne om furminatoren. Det er noen som elsker den og andre vil ikke bruke den på hunden sin om de hadde fått betaling... Jeg er av den førstnevnte, og aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten den i røyteperiodene til aussien. På min hund tar den bare det som er "løst" og skal vekk, den tar ikke sunn og frisk pels som ikke skal røytes vekk. Når hun røyter underull tar den underulla - og når hun røyter dekkpels så tar den det og. Ellers blir dekkpelsen igjen og ulla forsvinner. :P

Selv bruker jeg en tosiders kam i metall (til å løse ut floker osv og børste helt ned til huden) og en vanlig karde til å børste igjennom pelsen "overalt" med og furminatoren (når hun røyter)

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med furminator på labbisen :P

Hun er sterilisert og røyter dermed kontinuerlig, bruker den engang hver 3. uke ca.

Kjøpt på Ebay til en meget billig penge :P

Skrevet

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Skrevet

Jeg har også lurt veldig på å gå til anskaffelse av Furminator. Nå røyter dyret helt fantastisk, og det ligger nok pels rundt i krokene til å lage et helt "bygg din egen corgi"-sett. Jeg har sett at det også finnes flere kopiprodukter som ser like ut, men til en rimeligere penge. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å prøve en Furminator på butikk feks før man kjøper? De koster jo ganske mye, så hadde jo vært kjekt å vite på forhånd om den egner seg for en corgipels eller ikke før man kjøper. Tilbakemeldingene jeg har sett rundt omkring på nett ser ut til å være enten elsk/hat. Det er liksom ingen som er litt fornøyd eller litt misfornøyd, alle enten elsker eller hater den, og det er jo bare med på å bygge opp under min egen usikkerhet når det kommer til kjøp. Noen sier den passer best for hunder med myk pels, siden den har lett for å kutte pelsen til de med striere pels, mens andre sier det motsatte.

Jeg betalte 119 kr for min på Ebay inkl frakt, da har du nok råd til et bomkjøp vil jeg tro :P

Guest Dratini
Skrevet

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Skrevet

Select som sender slike kataloger i posten selger Furminator til en rimelig penge, eller noe som likner ganske så mye... Ikke bestilt derifra selv da, så kan ikke garantere at det ikke bare er en kopi...

Skrevet

Når hunden røyter på høsten bør den vel få beholde underullen til vinteren..? Jeg har ikke prøvd før, men akkurat nå er det veldig fristende... :banana:

Hvis hunden røyter på høsten, så er underulla borte til vinteren uansett?

Jeg tror jeg betalte rett over 200,- for min 100% ekte furminator, kjøpt i en norsk nettbutikk. Jeg tok en av de mindre størrelsene, sikkert derfor den var så billig. Syns nå uansett at de mindre børstene er evig nok til min aussie.

Skrevet

Det er veldig stor forskjell på rasene om Furminatoren fungerer eller ikke.

Jeg vet det er mange som har langhåret collie, som ikke kan bruke den, for den kutter de lange hårene i ytterpelsen, men for korthårscollien er det flott og tar bare underullen.

Skrevet

Gretea;Vil tro de felste dyre/hundebutikker har en kundene kan prøve.Jeg jobber litt i en hundebutikk og det har vi.

Skrevet

Her har vi en FURminator på prøve til over pinse. Den kommer til å bli sjekket "ut og inn" på våre tre hunder. Har aldri prøvd noe likt på våre langhårede bestiser, men nå skal i alle fall de to eldste til pers med denne (utenom dette så skal alle hundene vaskes og klippes, kanskje ett prosjekt for en "Pelstråd for hoffe").

Ja takk!! :banana:

Skrevet

Ja den jeg kjøpte var ihvertfall original. Prisene her til lands er veldig høye, og butikk kjedene tar ofte store pristillegg. Jeg kjøper nesten alt hundeutstyr på Ebay, fordi jeg syns prisene her til lands er alt for høye.

Skrevet

oj har ikke tenkt kjøpe det der engang jeg!Enig den er veldig dyr men,skal ikke tispe kundene om det da blir lite salg av sånn.Men,jeg kan jo kjøpe der om skal ha!Hehe :banana:

Skrevet

*Ønske seg en hund som røyter mye* :banana:

Hun røyter jo litt da, men vet ikke om det er nok til at jeg burde kjøpe furminator :wub:

Guest Dratini
Skrevet

Da er den testet og forkastet, glad jeg ikke har kjøpt den, for da hadde det blitt mange penger ut av vinduet (om man skal kjøpe den her til lands). Den kutter dekkhårene 30-50 ganger så mye som en shäferkarde gjør og rasen skal jo ikke være korthåret. Uansett så var jeg glad jeg fikk sjekket den innen jeg vurderte å kjøpe. (så var det å redigere bilder til en pelsstelltråd da :ahappy: )

Skrevet

Furminator kommer aldri inn i huset med den rasen jeg har nå i hvert fall; den tar av mer enn den skal og kutter dekkhårene.

Skrevet

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Skrevet

Hmm... jeg tror jeg venter litt jeg, til han er fullpelset og evt prøver en da. Jeg vil ikke at den skal ødelegge pelsen hans. Ingen som har prøvd på toller da?

Vet oppdretteren min bruker furminator på sin toller, har ikkje hørt noe negativt om den.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...