Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør katteeiere ha kontroll over dyrene sine?


Benedicte

Recommended Posts

Her på butikken har de en genial oppfinnelse som de kaller musefelle, den er allergivennlig og driter ikke ut blomsterbedene mine :rolleyes2:

Den er så genial at den jakter rotter og mus også, antar jeg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Enkelte hunder er litt mindre snill mot katter faktisk, og knerter de om de får sjansen. Hundene til en bekjent tok to katter på kort tid inne i hundegården sin, som stod forøvrig på hennes inngjerdet tomt. Er det en riksio katteeiere mener at de får leve med egentlig? Eller skal da hunder ikke ha mulighet til å være ute i eiers hage fordi andres katter går inn? Det er jo ikke hundeeiers feil at katteeier ikke sikrer dyret sitt bedre vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at katter skal få gå ute, men det betyr ikke at de skal gå ute døgnet rundt! Jeg tror at katter som får god stimuli i hjemmet ikke vandrer altfor langt, de holder seg til hjemmemiljøet. Blanca får kos, lek og "trening" (hun prøver å herme etter hundene for å få godbit) hjemme, og vandrer ikke langt fra tomta alene. Hun er med på tur i nabolaget, og når vi går utenfor hennes grenser snur hun og går hjem.

Ellers hadde også en stor del av markering- og driteproblemet vært løst om kattene var kastrert. DET skulle det kommet en lov om, rett og slett. Jeg driter i at det blir administrativt vanskelig og dyrt, i løpet av 10-15 år hadde man fått kontroll over bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så genial at den jakter rotter og mus også, antar jeg? :rolleyes2:

Det slipper den, for de musene eller rottene som ville vært til plage for meg går i fella selv. Ganske genialt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har ikke særlig høy status her etter at nabokatten klarte å smyge seg inn i chinchilla boden min (jeg drev oppdrett av chinchilla og hadde 15 stykk for mange år siden) gjennom et vindu som var åpnet til lufting.. Katten klarte å få tak i en chinchilla baby, dro den ut gjennom sprinklene (som jeg trodde var tette nok for chinchillababyer) og jeg fant ungen liggende klissvåt i regnværet ute, levende men med halvt oppspist i annsikt og hode.. :rolleyes2: Jeg hadde ingen andre valg enn å finne det første og beste som var tungt å avlive den selv. Det ville vært en lidelse for den å måtte vente til vi kom oss til veterinæren.. :D

Etter dette måtte vi lage en ramme med netting som vi festet i døråpningen hver gang vi luftet der inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så genial at den jakter rotter og mus også, antar jeg? :rolleyes2:

Den er faktisk så genial at den knerter akkurat de rottene og musene som skaper problem for deg og ditt hus - mens den sparer de som ellers holder seg til sitt naturlige habitat.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at katter skal få gå ute, men det betyr ikke at de skal gå ute døgnet rundt! Jeg tror at katter som får god stimuli i hjemmet ikke vandrer altfor langt, de holder seg til hjemmemiljøet. Blanca får kos, lek og "trening" (hun prøver å herme etter hundene for å få godbit) hjemme, og vandrer ikke langt fra tomta alene. Hun er med på tur i nabolaget, og når vi går utenfor hennes grenser snur hun og går hjem.

Ellers hadde også en stor del av markering- og driteproblemet vært løst om kattene var kastrert. DET skulle det kommet en lov om, rett og slett. Jeg driter i at det blir administrativt vanskelig og dyrt, i løpet av 10-15 år hadde man fått kontroll over bestanden.

Jeg har vel litt fler katter enn gjennomsnittet, for tiden fire stykker. Alle er chippet og kastrerte. De går ikke langt, max til naboen. Jeg har do til de inne så jeg minker litt hvor mye de går på do ute, og jeg har sagt ifra til naboene at er det noe tull med de, så bare si ifra. Den ene naboen hadde problem med at en av de gikk på do i blomsterbedet, jeg kjøpte en flaske Get off, og problemet var vekk.

Nå leter vi etter hus og jeg har faktisk med i beregningen at huset skal ligge sånn at katteholdet ikke plager naboene mer enn nødvendig.

Hadde de fleste kastrert kattene sine og folk hadde gitt katter litt mer respekt, tror jeg "katteproblemet" hadde vært mye mindre. I fjor måtte jeg fange inn ukastrert mamma med tre ville kattunger fordi noen hadde dratt på ferie, gitt **** i den ukastrerte katten, og ikke tenkt noe mer på det.

Ved jul fant jeg en kattunge med hud/pels på halve ryggen vekke og den var nesten frysi i hjel på jobb. Tok han med meg hjem, og han er helt fin nå.

For rundt fem år siden fikk jeg en telefon om to kattunger og en mamma som var forsøkt druknet jeg også tok meg av. Kattungene var fire uker gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder er litt mindre snill mot katter faktisk, og knerter de om de får sjansen. Hundene til en bekjent tok to katter på kort tid inne i hundegården sin, som stod forøvrig på hennes inngjerdet tomt. Er det en riksio katteeiere mener at de får leve med egentlig? Eller skal da hunder ikke ha mulighet til å være ute i eiers hage fordi andres katter går inn? Det er jo ikke hundeeiers feil at katteeier ikke sikrer dyret sitt bedre vel?

Jeg gir kattene mine et så trygt miljø som mulig. Det er skog i stort sett alle retninger, ikke folk, dyr eller trafikkerte veier som de "må" krysse. Om en av dem blir tatt av rev, så er det selvsagt umåtelig trist, men bedre det enn å leve innesperret. Samme med bilvei, det er et godt stykke til veien og det er lite trafikk, om en blir påkjørt likevel, så er det trist - men sånt skjer, og det er grenser for hvor beskyttende man kan være. Om en av dem fant en hundegård med en kattespiser i og klatret inn i den, så ville det vært en eksepsjonelt dum katt, og overhodet ikke hundens eller hundeeierens skyld. Igjen - trist, men what are you gonna do...

Mine katter blir kastrert og merket før de slippes ut, og jeg prøver å gi dem et trygt og godt liv MED frihet. Jeg har dessverre funnet ut at nærhet til mennesker og trygghet ikke går sammen, så naboplagen reduseres naturlig kan du si. :rolleyes2:

Jeg er forøvrig enig i at vi har for mange katter her i landet. Eller - det er for mange i bymiljø som har katt. De hører faktisk ikke naturlig hjemme i tette boligfelt eller bygårder, og når folk bor så tett og mange av dem har katt, så blir det for tett, og da kan jeg skjønne at det kan bli plagsomt. Det jeg IKKE skjønner er når folk retter aggresjonen sin mot kattene fremfor eierne. Om en av jaktbikkjene her bryter seg inn og dreper høner blir jeg ikke forbanna på bikkja, men på eieren. Dyra gjør bare det som er naturlig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig enig i at vi har for mange katter her i landet. Eller - det er for mange i bymiljø som har katt. De hører faktisk ikke naturlig hjemme i tette boligfelt eller bygårder, og når folk bor så tett og mange av dem har katt, så blir det for tett, og da kan jeg skjønne at det kan bli plagsomt. Det jeg IKKE skjønner er når folk retter aggresjonen sin mot kattene fremfor eierne. Om en av jaktbikkjene her bryter seg inn og dreper høner blir jeg ikke forbanna på bikkja, men på eieren. Dyra gjør bare det som er naturlig for dem.

Nettopp.

Og som sagt mener jeg det er nasjonens største ansvarsfraskrivelse, det katteeierene i bysmiljøet driver på med. At man blir sur på katter er inget annet enn naturlig, uansett hvor politisk korrekt og avbalansert man kanskje er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man blir sur på katter er inget annet enn naturlig, uansett hvor politisk korrekt og avbalansert man kanskje er.

Nei, det er utrolig korttenkt og urettferdig, er det det er! Det er akkurat samme sak som at folk som ikke liker bikkjer fordi de driter overalt og går løse uten kontroll sparker til bikkja DI i forbifarten fordi de er drittlei bikkjer. Helt naturlig det vel? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry ass, jeg er ikke en robot uten følelser. Jeg vet krystallklart at det er eierene som står for ansvaret for katta (og det er selvfølgelig DET vi diskuterer her, ikke katter i så måte) - men når ei katt fysisk sitter og driter i oppkjørselen min så tenker jeg ikke på rolig Enyamusikk og føler at jeg sitter i syden med bølgeskvulp :rolleyes2: Var bare det jeg ville fram til. Og det er helt mennesklig å reagere sånn, vi er alle forskjellige. Betyr ikke at jeg slår, sparker eller opptrer uaktsomt - men man må få lov til å ha følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry ass, jeg er ikke en robot uten følelser. Jeg vet krystallklart at det er eierene som står for ansvaret for katta (og det er selvfølgelig DET vi diskuterer her, ikke katter i så måte) - men når ei katt fysisk sitter og driter i oppkjørselen min så tenker jeg ikke på rolig Enyamusikk og føler at jeg sitter i syden med bølgeskvulp :rolleyes2: Var bare det jeg ville fram til. Og det er helt mennesklig å reagere sånn, vi er alle forskjellige. Betyr ikke at jeg slår, sparker eller opptrer uaktsomt - men man må få lov til å ha følelser.

Nei, det har med holdninger å gjøre. Du hater katter du. Jeg hater ikke bikkjer selv om det er eksepsjonelt mange kørka eiere der ute, og når de to små jakthundene smøg seg inn gjennom gjerdet mitt og jaget geitene, så var ikke jeg rolig heller, jeg tenkte noen gloser om de såkalte jegerne. Du VET at katter gjør som katter gjør og at det er eiernes skyld, men likevel sitter du og spyr ut kattehat. Det er ufint og hjelper ikke situasjonen overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros, sorry men om du skal kalle meg korttenkt synes jeg det er drøyt du begynner med personangrep og plasserer meninger på meg. Det er særs irrelevant. Du har ingen kunnskap om hvorvidt jeg hater, misliker eller elsker katter - hva du velger å tolke ut i fra det jeg skriver her er selvfølgelig utenfor min rekkevidde - men man kan ikke basere seg på noen få setninger på et forum og deretter stemple folk. DET blir korttenkt og urettferdig.

No further comment. Videre personangrep vil bli rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å prøve å unngå å bli det som for oss hundefolk vil være de såkalte "hundehaterne", eller som for hestefolk blir "hestehaterne". For meg er det en helt naturlig sak at katter går ute, jeg synes ikke det minste om å ha katter som innedyr, jeg trives med å ha dyr rundt meg, og gidder ikke bruke energi og krefter på å prøve å få innskrenket friheten til et annet dyr- for jeg vet hvordan det svir å selv møte innskrenkelser, enten det er på hesteryggen eller med hundene på tur. Jeg synes folk er skrekkelig lite tolerante overfor dyr, de skal ikke synes, ikke høres, og ikke oppføre seg på naturlig måte (for en katt: å gå på jakt). Jeg synes absolutt folk bør kastrere kattene sine, både hannkatter og hunnkatter, og selvsagt erstatte eventuelle skader. Ellers tar jeg det på min kappe om jeg har byttedyr løse og de blir tatt av katt, selv i min egen hage. Man får heller passe på dyrene man har ute, og ha tilsyn med de som trenger det.

EDIT: Jeg har forøvrig katt (den bor ute hele døgnet den, og dreper forhåpentligvis det den kan av mus og rotter) og flere hundene, og for å si det sånn; hundene er en betraktelig større risiko for både småfugl, høner (*grøsser ved tanken på knott i en hønsegård*), enn katten. Den lever farlig selv den, hvis den skulle møte hundene på tunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder er litt mindre snill mot katter faktisk, og knerter de om de får sjansen. Hundene til en bekjent tok to katter på kort tid inne i hundegården sin, som stod forøvrig på hennes inngjerdet tomt. Er det en riksio katteeiere mener at de får leve med egentlig? Eller skal da hunder ikke ha mulighet til å være ute i eiers hage fordi andres katter går inn? Det er jo ikke hundeeiers feil at katteeier ikke sikrer dyret sitt bedre vel?

Rever, biler, hunder som tar katter o.s.v er en risiko katteeiere må leve med.

Jeg blir ikke sur om en hund tar en av kattene mine utenfor inngjerdet tomt heller jeg. Så lenge ikke eier oppfordrer til det selvfølgelig.

Jeg blir selvsagt lei meg men det er en annen sak.

Argyros, sorry men om du skal kalle meg korttenkt synes jeg det er drøyt du begynner med personangrep og plasserer meninger på meg. Det er særs irrelevant. Du har ingen kunnskap om hvorvidt jeg hater, misliker eller elsker katter - hva du velger å tolke ut i fra det jeg skriver her er selvfølgelig utenfor min rekkevidde - men man kan ikke basere seg på noen få setninger på et forum og deretter stemple folk. DET blir korttenkt og urettferdig.

No further comment. Videre personangrep vil bli rapportert.

Jeg synes kanskje ikke du bør være den første til å skrike om personangrep... Du er den som er mest ufin i hele debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så sterke meninger om løse katter egentlig, men synes argumentet om at de tar høner og diverse er irrelevant. Det finnes da andre rovdyr? Selv om alle katteeiere hadde "tatt ansvar" og holdt de stakkars dyrene inne, så stopper ikke det reven. Har man dyr ute bør man sikre dem mot slike farer, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter og barn kan vel ikke sammenlignes? Barn kan lære seg trafikkregler. Katter holder seg ikke til fotgjengerfelt. Jeg synes synd på kattene jeg. En annen katt kom inn etter å ha blitt liggende i grøften etter påkjørsel. Den var halveis oppspist av fluelarver. De kom ut av sår og kroppsåpninger ellers. Denne ble avlivet, og led nok fryktelig før den døde. Langt fra et unikt tilfelle.

Kanskje man ikke burde hatt katter i Norge? I hvert fall ikke i dette omfanget? Hvis man ikke kan tilby dem det de trenger ved å være innekatt, og alternativet er å la dem utrydde halve fuglebestanden, bruke nabohagene som do, vekke naboene med bråk når de hyler ved slåsskamper, og lide i trafikken, så burde man kanskje ikke ha katt?

Gamlekatta til mamma og pappa kikker til venstre, høyre og så venstre igjen før han krysser veien. Naboungene rundt her løper, sykler og LEGGER SEG i veien. Poenget mitt er at en ulykke er nettopp det - en ulykke. Jeg har jobbet på en dyreklinikk hvor vi også hadde påkjørte hunder, ikke bare katter, som gikk gjennom lignende lidelser som det du beskriver. Det er visst ikke bare katter som er utsatt for ulykker! Hva med alle rådyrene, revene, grevlingene og diverse som hvert år skades av trafikk og annen søppel vi mennesker strør rundt oss med? Hvis vi skal følge logikken din, bør vi vel kvitte oss med disse dyrene også, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er helt greit at katter går løse, og her hvor jeg bor har jeg ikke hatt noe problem med katter. Men hadde jeg fått et problem så hadde jeg tatt det opp med katteeier og sammen prøvd å finne en løsning.

Evt. sånn at katteeier kjøper en Get-Off spray (forutsatt at det fungerer) hver gang det trengs. Her gjelder det jo å ha et godt forhold til naboene sine, men det får man som regel av å si ifra på en hyggelig måte.

Det blir jo likt som hannhunder som tisser på naboensgjerde, søppelkasse eller postkasse. Da tar man det opp med hundeeieren på en hyggelig måte og så forbedrer vel han på det. Mener å huske jeg leste om et tilfelle her på sonen et sted om en person som alltid lot hunden sin tisse på noens postkasse, når det ble tatt opp med vedkommende så innrømte personen at dette var helt tilfeldig og h*n var ikke klar over at det skjedde samme sted omtrent hver bidige dag.

Vi er alle mennesker, hvor mange ganger har man ikke blitt fortalt at man skal slutte med en viss lyd, som man rett og slett ikke er klar over at man driver og lager!

Så mitt tips er å rett og slett snakke med katteeier, og finne en løsning sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt tips er å rett og slett snakke med katteeier, og finne en løsning sammen.

Enkelte katteeiere har en forestilling om at det ikke er deres problem at katten går og pisser ned biler, utemøbler etc. Det er naboens (som ikke eier katten) sitt problem. I tillegg til at de forventer at man skal leite gjennom garasjer/boder for å forsikre seg om at man ikke stenger katten deres inne... I tillegg mener de at man selv skal koste på en masse remedier for å holde deres katt ute. De bruker sandkasser til barn som do, og det er jo ikke helt heldig. Mens det er hysteri tidvis om en hund setter en labb på en grus eller gressbane som er beregnet til barn. Jeg mener ikke at alle hunder skal løpe fritt rundt som de vil, men det er faktisk bare to dyr man kan slippe ut og at de er alle andre sitt ansvar. Katt og sau. Så det burde vært noen regler ang kastrering, antall katter i forhold til hvor man bor og slikt.

---

Naboen min i Sarpsborg fôra en del utekatter. De ble vel rundt 25 stykker før Mattilsynet tok affære og kom og hentet mange (mener det ble igjen 3). Det er vanskelig å bli kvitt en slik uønsket kattepopulasjon faktisk. Det er ikke akkurat veldig ideelet å bo ved siden av en slik populasjon med en hund som knerter katter. Jeg hevet gjerdet på verandaen med over 1 meter slik at katter skulle være på yttesiden, og hund på innersiden. Det sistnevnte gikk utmerket, det førstnevte overhode ikke, og Vida fikk tak i katt på verandaen en gang, og kvesta denne ganske greit. Reasjonen fra en del personer er at jeg faktisk ikke burde ha hunden min ute hverken i hage eller på veranda pga kattene, fordi at de hadde mer rett å være i min hage enn min hund. Katter hadde visst en rett til å gå der de ville, fordi de var katter. Så da fikk hunden min være inne visst. Ingen katter døde pga hunden min, men noen ble nok et liv mindre... Nå bor jeg slik at hundegård er uaktuelt, men om jeg blir boende slik en gang at jeg har mulighet til å ha Vida i hundegård, så skal hun få lov til å stå der. Og er katter dumme nok til å gå inn, så er det antakelig det siste de gjør... Kanskje kaldt og kynisk, men det er faktisk ikke mitt problem å passe på alle andre sine dyr i min hage...

En del katter forsvinner sporløst, og det er nok ikke bare ulykker i form av andre dyr eller trafikk som er årsaken. Jeg veit om saker der det er mennesker som har gått dritt lei katter som ikke de eier selv, og de har blitt tatt livet av. Dessverre har jeg ikke hatt mulighet til å oppdrive noen beviser, så jeg har ikke kunne anmeldt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte katteeiere har en forestilling om at det ikke er deres problem at katten går og pisser ned biler, utemøbler etc. Det er naboens (som ikke eier katten) sitt problem. I tillegg til at de forventer at man skal leite gjennom garasjer/boder for å forsikre seg om at man ikke stenger katten deres inne... I tillegg mener de at man selv skal koste på en masse remedier for å holde deres katt ute. De bruker sandkasser til barn som do, og det er jo ikke helt heldig. Mens det er hysteri tidvis om en hund setter en labb på en grus eller gressbane som er beregnet til barn. Jeg mener ikke at alle hunder skal løpe fritt rundt som de vil, men det er faktisk bare to dyr man kan slippe ut og at de er alle andre sitt ansvar. Katt og sau. Så det burde vært noen regler ang kastrering, antall katter i forhold til hvor man bor og slikt.

---

Naboen min i Sarpsborg fôra en del utekatter. De ble vel rundt 25 stykker før Mattilsynet tok affære og kom og hentet mange (mener det ble igjen 3). Det er vanskelig å bli kvitt en slik uønsket kattepopulasjon faktisk. Det er ikke akkurat veldig ideelet å bo ved siden av en slik populasjon med en hund som knerter katter. Jeg hevet gjerdet på verandaen med over 1 meter slik at katter skulle være på yttesiden, og hund på innersiden. Det sistnevnte gikk utmerket, det førstnevte overhode ikke, og Vida fikk tak i katt på verandaen en gang, og kvesta denne ganske greit. Reasjonen fra en del personer er at jeg faktisk ikke burde ha hunden min ute hverken i hage eller på veranda pga kattene, fordi at de hadde mer rett å være i min hage enn min hund. Katter hadde visst en rett til å gå der de ville, fordi de var katter. Så da fikk hunden min være inne visst. Ingen katter døde pga hunden min, men noen ble nok et liv mindre... Nå bor jeg slik at hundegård er uaktuelt, men om jeg blir boende slik en gang at jeg har mulighet til å ha Vida i hundegård, så skal hun få lov til å stå der. Og er katter dumme nok til å gå inn, så er det antakelig det siste de gjør... Kanskje kaldt og kynisk, men det er faktisk ikke mitt problem å passe på alle andre sine dyr i min hage...

En del katter forsvinner sporløst, og det er nok ikke bare ulykker i form av andre dyr eller trafikk som er årsaken. Jeg veit om saker der det er mennesker som har gått dritt lei katter som ikke de eier selv, og de har blitt tatt livet av. Dessverre har jeg ikke hatt mulighet til å oppdrive noen beviser, så jeg har ikke kunne anmeldt det.

Jeg kan godt tenke meg at det finnes sånne "ufyselige"-katteeiere, på lik linje som det finnes hundeeiere som ikke er så hyggelige å møte. Men jeg syntes man skylder naboen/katteeier såpass at man går bort og snakker med dem på en hyggelig måte. Forklarer at det er et problem for seg selv at disse kattene gjør sånn og sånn. Finner man ikke en løsning får man rett og slett få ordnet med en ordentlig klage. Vet ikke hvordan det er med sånne ting i vel og sånn, da jeg aldri har hatt problemet selv (takk og lov).

Men hvis katteeier ikke tar litt konstruktiv kritikk til seg og gjør noe med det, så må man jo bruke andre midler. Men alle fortjener vel en sjanse til å forbedre seg før man går og baksnakker dem i hytt og pine. Kanskje de rett og slett ikke er klar over at katten er til bry for de andre naboene sine! Noen mennesker er litt naive :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det burde vært noen regler ang kastrering, antall katter i forhold til hvor man bor og slikt.

Det er jeg helt enig i. Det er altfor mange uønskede kattekull. Bare se på FINN.no. Det gis bort katter i hopetall

hver dag. Alle katter som ikke skal brukes i avl burde kastreres så tidlig som forsvarlig er.

Bare alle hannkatter hadde vært kastrert hadde det vært slutt på uønskede kattekull og grusom markeringslukt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen her har to burmesere som de slipper ut relativt sjelden. De gangene de er ute driter de hos oss. Okei det liksom, dritt kan jeg leve med, så sjelden som de er ute. Men maken til j*vel-katter skal du lete lenge etter. Når jeg med mine egne øyne ser katta stå og klore opp nesa på min hund, som forøvrig ikke bryr seg døyten om katter, som står bundet i min hage - da er grensen nådd for meg! Det er i sånne tilfeller jeg mener katteeiere må ta ansvar, selv om kattene er selvstendige dyr som bør gå ute, noe jeg mener er riktig å la dem gjøre. Man kan kanskje kalle bikkja mi dum eller pysete, som omtrent lar kattene herse med henne, men det er da ikke noen unnskyldning.

Jeg synes katter er helt ok, så lenge de ikke plager bikkja mi i min egen hage. Å holde katter inne hele livet er jeg ikke for.

Forøvrig vet jeg at katter som angriper hunder i bånd nok ikke er noe utbredt problem... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i by, og naturlig nok med katter rundt i området. De har pisset, gravd i blomsterbedet og mjauet om natta (eller skreket), men jeg har ikke latt meg irritere av det i stor grad. Overhodet ikke. Jeg er veldig glad i katter, på lik linje som de fleste dyr. Det skal mye til før jeg blir så irritert at jeg nesten hater. Jeg tror det er de som misliker det og det dyret, og ikke har noe følelser for det, blir mest påvirket av det.

Akkurat nå "plages" jeg med måsene som hyler og skriker kl 4 om morgenen, og sjura som skriker noe helt inni helsikke om natta. Reirbygging og styr, det er mye bråk i mange uker det.. Åh jeg kan bli irritert! Men igjen, sånn er det bare. Men det er endel av naturen. Og jeg føler at katter er en del av naturen og menneskene. Og selvfølgelig skal de få være utendørs!

Problemet er ikke kattene, men eierene som ikke tar ansvaret med å kastrere og sterilisere. Jeg tror problemene hadde minket betraktelig hvis flere katteeiere hadde tenkt litt mer på akkurat det. Da slipper man unna urinering og skriking om natten. At de bæsjer i hagen kan nok ses på som irriterende for noen. men jeg har alltid vært mer plaget av hundedritt overalt, både ved innganger og plen. Og hunder graver ikke ned skiten sin.

Jeg tror også at det kanskje burde ha vært forbudt med katt i store borettslag og i bydeler. Blir det for tett med hus og folk har katter, vil noen få skiten på sin eiendom. Egentlig syns jeg ikke noe om å ha katt i by generellt.. Bruk og kast mentaliteten er jo vanskelig å gjøre noe med.. Noen får katter og lar de bli løskatter.. trist. Og ikke minst, så kan de ukastrerte kattene være voldelige mot de kastrerte kattene.. Jeg mistet min katt pga vold fra monser.. :D

Å ha kontroll på en katt er vanskelig. Klarer ikke å sammenligne katt med hund. For i mine øyne skal de være selvstendige og utendørs. MEN man kan tenke på å steilisere/kastrere katten sin, og også tenke på om det er bra nok å ha katt i sitt område.

Jeg har hatt katt i 16 år, og jeg elsker katter. Jeg har hatt lite problemer med katter, men mer av hunder faktisk. Det er skremmende å se hatet noen har i seg når det kommer til katter, og generellt andre dyr.. Så jeg ville ikke turt å ha katt i byen. Vet aldri hva som kommer til å skje med den.. Man hører jo om litt av hvert som folk gjør! :D

vel, det ble mange tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen her hadde to norfolk-terriere som dreit i hagen vår, dem. Jeg tror også at samtlige hannhunder som passerer her, pisser ned hekken vår. Det er heller ikke kattemøkk som ligger i dynger langs veiene her.

Hundeeiere bør vel være skrekkelig forsiktige med å generalisere alle katteeiere og katter - er det ikke sånt vi irriterer oss over når folk gjør det med hundeeiere, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...