Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør katteeiere ha kontroll over dyrene sine?


Benedicte

Recommended Posts

Sakset fra akkurat nå:

Det er så kjekt at det er akseptert å slippe kattene sine over alle hauger :rolleyes2: Jeg fant akkurat en katt INNE i hønsegården sammen med hønsene. :lol: :rolleyes2: Heldigvis var alle like hele, men jeg er glad jeg tilfeldigvis gikk ut akkurat nå, for når de knerter duer, så klarer de vel å gjøre litt skade på høns også.

Men om du vet det er katter rundt der, kan du ikke sikkre hønsegården litt bedre, slik at katten ikke kommer inn da?

Hønsegården har vegger og tak, men nå var døren åpen slik at de kunne være litt ute i hagen. Burde man ikke få ha dyrene løs i sin egen hage(som er inngjerdet)? Ville du sagt det samme om det var løshunder som besøkte en saueflokk i en hage? :D

Det blir jo nesten litt som sau-ulv debatten.... Selv mener jeg at katter er såpass selvstendige dyr at de burde få lov til å gå fritt. Mine kaniner fikk gå mye ute i hagen, men alltid under oppsikt. Hadde en blitt tatt av katt, så hadde jeg tatt det på min kappe.

Du som jeg vet at et gjerde ikke er nok til å holde katter ute, og da må man ta forhåndsregler dersom man skal ha dyr som er i fare for å taes av andre dyr. Men det er jo bare min mening da.

Naboen her hadde forresten ute kanin, helt til den ble oppspist av en annen nabos hund (den ble omplassert på dagen, vistnok) , og disse folkene kunne bare ikke under noen omstendigheter forstå at en hund (eller katt , eller whatever) skulle klare å komme seg over de 5 kompostbingene som var stripset sammen til en garde :rolleyes2: Kaninen stod der dag ut og inn, på tross av at samtlige naboer (inkludert oss) ga beskjed om at det var uforsvarlig å ha kaninen så lett tilgjengelig for det meste. De har kjøpt seg ny kanin, og ny inngjerding. :)

Om du velger å la hønsene dine gå ute, uten oppsyn, og vet at katter kan komme seg inn, så gjør du det på eget ansvar.

Nei, det synes jeg ikke. Hadde det kommet en ulv forbi og spist høns, eller en hønsehauk(og det gjorde det i høst, mistet noen høner da), så hadde jeg ikke klaget. Det er ville dyr, og i tillegg rødlistearter(gjør jo en god gjerning i å gi dem litt mat :D ). Katten er et tamdyr, og da har eieren et ansvar for å holde den under kontroll.

Men heldigvis gikk det bra nå. :P

Mulig det burde være sånn, men det er det altså ikke og da må man handle deretter.

Langt ifra alle katter her ute er tamdyr. Og da er vi tydeligvis uenige, for jeg syns katter bør ha full rett til å gå ute, jeg. Det er en lang tradisjon i Norge og andre land å ha katter utendørs, og å sperre katter inne blir i mine øyne helt feil. De fleste katter er jo like vant til å kunne boltre seg over store områder som et villt dyr i skauen.

I hvilken vanvittig uskreven lov står det at katter er så selvstendige? Skal vi kanskje la terriere og basenjier gå fri, siden de er selvstendige? Jeg blir så margforbanna av løse kattekrek, og jeg gjør alt innenfor mine dyrevernsetiske grenser for å holde de unna min hage og min trapp. Kattene pisser ned inngangspartiene våre og driter i alle andres hager enn våre, hvordan skal dette unnskyldes? Er det .... naturlig? Synes det er regelrett synd at bikkja mi ikke hater katter, skulle gjerne hatt en hund som bjeffer og jager kattene av gårdsplassen min. Så lenge katten er på min eiendom, kan jeg ikke stoppe naturens gang - og katteeieren burde ta det på sin kappe at han ikke følger bedre med på det ansvaret han/hun har tatt på seg. Katteeiere må være verdensmestere i ansvarsfraskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

I hvilken vanvittig uskreven lov står det at katter er så selvstendige? Skal vi kanskje la terriere og basenjier gå fri, siden de er selvstendige? Jeg blir så margforbanna av løse kattekrek, og jeg gjør alt innenfor mine dyrevernsetiske grenser for å holde de unna min hage og min trapp. Kattene pisser ned inngangspartiene våre og driter i alle andres hager enn våre, hvordan skal dette unnskyldes? Er det .... naturlig? Synes det er regelrett synd at bikkja mi ikke hater katter, skulle gjerne hatt en hund som bjeffer og jager kattene av gårdsplassen min. Så lenge katten er på min eiendom, kan jeg ikke stoppe naturens gang - og katteeieren burde ta det på sin kappe at han ikke følger bedre med på det ansvaret han/hun har tatt på seg. Katteeiere må være verdensmestere i ansvarsfraskrivning.

Takk!

Hunden min liker å løpe løs, så da burde jeg vel la ham gå løs hele tiden. Han er så selvstendig nemlig.

Jeg har hatt en hund som stakk av og knertet et par av naboens høner for en del år siden. Da tok vi alt ansvar, og betalte eieren 1000 kr per høne som ble tatt. Vi tok det på vår kappe, for det var jo vi som ikke passet godt nok på hunden vår. Men hunder er visst tamdyr, ikke rovdyr, slik som katten er, sies det... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som stakk av og knertet et par av naboens høner for en del år siden. Da tok vi alt ansvar, og betalte eieren 1000 kr per høne som ble tatt. Vi tok det på vår kappe, for det var jo vi som ikke passet godt nok på hunden vår. Men hunder er visst tamdyr, ikke rovdyr, slik som katten er, sies det... :rolleyes2:

1000 kr pr høne? Det var da en veldig bra pris, syns jeg. Tipper alle hønsebønder i landet hadde latt bikkja deres knerte hønsene dems for den prisen der..

Jeg syns forøvrig at det er interessant at hundeeiere flest bryter båndtvangen innimellom for hundens ve og vel, mens katter, de er det tydeligvis ikke så nøye med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone, det er irrelevant å sammenlikne båndtvang på hunder med denne situasjonen, da katteeiere sitter velplassert med ræva i soffaen når katta renner løs. At det finnes hunder som forsvinner lang f*** til fjells eller stikker av i ny og ne kan virkelig ikke settes i samme kategori som den utrolige mengden med folk som har frittgående katter. Fullstendig irrelevant.

Katteeiere må gjerne gå løs med kattene sine, slik som vi hundeeiere gjør - men da må de følge med katten, ha en viss grad av kontroll - og bruke pose når katta driter. Skal det ikke være likt for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at dere kan sammenligne hund og katt i det hele tatt.

At alle skulle hatt hundene sine løpende løse overalt ville blitt fullstendig kaos og en stor del uheldige hendelser.

Sånn bortsett fra at katten kan legge igjen litt uønsket bæsj i blomsterbed eller at hannkattene skvetter overalt (noe som lett kan unngås ved å kastrere katten) så er jo ikke katter til noen videre sjenanse for mennesker.

Når det i tillegg er vanlig at katter flyr løse og har gjort det i mangfoldige år så skal det vel litt til å snu på det.

Katten er dessuten en selvstendig sjel og har ett helt annet behov enn hunden for å gå løs.

Jeg skulle gjerne sett deg følge etter en katt på tokt Lagrange. Der tror jeg du får ett problem.

Og ja. Katten er ett rovdyr og den senker mus og rottebestanden betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir helt feil å holde katter innendørs hele livet, og evt. lufte dem i bånd eller kattegårder. Katter skal få gå fritt, blir man lei av at de driter på trappa får man heller sette bikkja i bånd utenfor, spraye på litt get-off eller kjøpe seg katt selv, så slipper man det problemet. Har man dyr utendørs skal selvsagt disse være sikret på en slik måte at katter og andre rovdyr ikke kommer seg inn.

Det går ikke an å sammenligne kattehold og hundehold, for det er to veldig forskjellige arter, som er formet veldig forskjellig av oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at dere kan sammenligne hund og katt i det hele tatt.

At alle skulle hatt hundene sine løpende løse overalt ville blitt fullstendig kaos og en stor del uheldige hendelser.

Sånn bortsett fra at katten kan legge igjen litt uønsket bæsj i blomsterbed eller at hannkattene skvetter overalt (noe som lett kan unngås ved å kastrere katten) så er jo ikke katter til noen videre sjenanse for mennesker.

LITT? "bortsett fra"? Sorry, men dette er ting som skaper seriøs sjenanse for samtlige i boligfeltet her. Naboen ligger uheldig til i "katteløypa" (de tasler og løper på en isolasjonsboks langs husveggen hver natt) - dermed har inngangspartiet deres blitt fullstendig ned-dritet. Det ser ut som reine møkkersjordet, fluer svirrer rundt på sommeren - og hvem er det som må gå med spade og måke dritten? Jo de stakkars naboene våre. Ikke katteeierene. De sitter og koser seg hjemme og plukker ikke opp en eneste ruke med dårlig fordøyd fiskefor.

Og strengt tatt er sjenanse sjenanse. Hvorfor skal det "liksom bare atte bittelitte"-bortforklares? Jeg vil ha meg frabedt at andre tar seg friheter på min eiendom, når det kan forebygges så gjør noe med det.

Jeg skulle gjerne sett deg følge etter en katt på tokt Lagrange. Der tror jeg du får ett problem.

...eh, jeg? Det er ikke mitt problem. Det er den som har skaffet seg en katt sitt problem. Kjøper du ei katt så får du f*** meg ta ansvaret, går det ikke å ha den løs uten at den driter ned naboenes områder eller spiser andres vel inngjerdete dyr - så TAR DU ANSVAR FOR EGNE VALG! Du unnskylder deg ikke - du RYDDER OPP etter deg! Eller er alle katteeiere midlertidig 5 år i hodet hver gang de skal argumentere for det elendige katteholdet sitt?

Katten er dessuten en selvstendig sjel og har ett helt annet behov enn hunden for å gå løs.

Jeg synes du sa at de ikke gikk an å sammenlikne, derfor skjønner jeg ikke hva dette argumentet har med noe å gjøre. En dårlig unnskyldning kaller jeg det.

... blir man lei av at de driter på trappa får man heller sette bikkja i bånd utenfor, spraye på litt get-off eller kjøpe seg katt selv, så slipper man det problemet. Har man dyr utendørs skal selvsagt disse være sikret på en slik måte at katter og andre rovdyr ikke kommer seg inn.

Jammen da så, da låner jeg gjerne den bikkja som kan stå i bånd hele natta lang uten problemer hos deg, håper du finner opp en get off spray til meg som fungerer (for det gjør ikke de vanlige hos oss) - og katte kjøper jeg aldri.

Jeg sikrer ikke noe før katteierene sikrer fra sin side, siden når fikk katter forkjørsrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å passe på dyrene sine. Som sagt, så har jeg hatt kaniner i mange år, og de var mye fri i hagen. Hadde jeg ikke passet godt nok på slik at de hadde blitt tatt av katt, så hadde jeg tatt det på meg. Passet jeg ikke på kaninene, så sikret jeg de godt nok til å ikke bli tatt av løse hunder, katter eller andre rovdyr.

Hundene mine spiser katteæsj og ruller seg i det, og den ene kaninungen min klarte som liten å komme seg ut av buret på mystisk vis og ble dermed tatt av katt. Jeg burde kanskje hate katteeiere av den grunn, men nei, jeg er glad katter får gå fritt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i nabolaget er det minst 50 katter som går ute. Det er så fantastisk morsomt å våkne med katter INNE på rommet fordi dem hopper opp på verandaen og inn vinduet om det står oppe. Superdupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LITT? "bortsett fra"? Sorry, men dette er ting som skaper seriøs sjenanse for samtlige i boligfeltet her. Naboen ligger uheldig til i "katteløypa" (de tasler og løper på en isolasjonsboks langs husveggen hver natt) - dermed har inngangspartiet deres blitt fullstendig ned-dritet. Det ser ut som reine møkkersjordet, fluer svirrer rundt på sommeren - og hvem er det som må gå med spade og måke dritten? Jo de stakkars naboene våre. Ikke katteeierene. De sitter og koser seg hjemme og plukker ikke opp en eneste ruke med dårlig fordøyd fiskefor.

Og strengt tatt er sjenanse sjenanse. Hvorfor skal det "liksom bare atte bittelitte"-bortforklares? Jeg vil ha meg frabedt at andre tar seg friheter på min eiendom, når det kan forebygges så gjør noe med det.

...eh, jeg? Det er ikke mitt problem. Det er den som har skaffet seg en katt sitt problem. Kjøper du ei katt så får du f*** meg ta ansvaret, går det ikke å ha den løs uten at den driter ned naboenes områder eller spiser andres vel inngjerdete dyr - så TAR DU ANSVAR FOR EGNE VALG! Du unnskylder deg ikke - du RYDDER OPP etter deg! Eller er alle katteeiere midlertidig 5 år i hodet hver gang de skal argumentere for det elendige katteholdet sitt?

Jeg synes du sa at de ikke gikk an å sammenlikne, derfor skjønner jeg ikke hva dette argumentet har med noe å gjøre. En dårlig unnskyldning kaller jeg det.

Jammen da så, da låner jeg gjerne den bikkja som kan stå i bånd hele natta lang uten problemer hos deg, håper du finner opp en get off spray til meg som fungerer (for det gjør ikke de vanlige hos oss) - og katte kjøper jeg aldri.

Jeg sikrer ikke noe før katteierene sikrer fra sin side, siden når fikk katter forkjørsrett?

Ok. Jeg ser jo at du har mye mer problemer med katter enn det som gjelder for de fleste.

Det er jo veldig synd for deg og jeg håper du har tatt det opp med katteeiere i nabolaget (hvilket du mest sannsynlighvis har gjort).

Men å svare folk på denne måten sier mer om din alder enn om min :rolleyes2:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å passe på dyrene sine. Som sagt, så har jeg hatt kaniner i mange år, og de var mye fri i hagen. Hadde jeg ikke passet godt nok på slik at de hadde blitt tatt av katt, så hadde jeg tatt det på meg. Passet jeg ikke på kaninene, så sikret jeg de godt nok til å ikke bli tatt av løse hunder, katter eller andre rovdyr.

Hundene mine spiser katteæsj og ruller seg i det, og den ene kaninungen min klarte som liten å komme seg ut av buret på mystisk vis og ble dermed tatt av katt. Jeg burde kanskje hate katteeiere av den grunn, men nei, jeg er glad katter får gå fritt :rolleyes2:

Deilig å høre at ikke alle er kattehatere selv om de ikke har katt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har nå engang lov til å gå fritt i landet vårt, og som tidligere nevnt er det ikke alle katter som har eiere.

Men næh, kjenner at jeg ikke har fryktelig dårlig samvittighet for å skaffe meg katter som jeg akter å la gå fritt ute. Siden jeg skal ha hest også så trekker det mus og rotter, så da vil jeg ha noe som veier opp.

Selvsagt, kommer min fremtidige nabo og sier at katten min drepte ei høne eller tre, eller naboungens kanin, så erstatter jeg det økonomisk.

Å kalle kattefolka for 5åringer i hodet er vel en smuule lavmål vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle kattefolka for 5åringer i hodet er vel en smuule lavmål vel?

Ingen som har kallt "kattefolka" for 5åringer, men de som argumenterer med ansvarsfraskrivelse synes jeg er rimelig umodne. Klarer man ikke ta ansvar for eget dyrehold så burde man ha nok innsikt til å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk.... jeg lurer på det samme..

Alle maser om at man skal sikre sauene sine godt nok mot rovdyr og blabla, men å sikre høns, det klarer man ikke :rolleyes2: Jeg bryr meg faktisk ikke om det er snakk om et dyr som er født og oppvokst i skauen, eller om det er katt som i alle år har vært utedyr.

Selvfølgelig er det plagsomt med kattedrit overalt (selv om jeg aldri har opplevd det ekstreme dere snakker om, og jeg har bodd et område med katter overalt), men da får du ta det opp med katteeierne i området da. Om de ikke bryr seg, så sier det kanskje mer om menneskene i gaten din enn katteeiere overalt. Hadde jeg hatt katt og naboen hadde hatt trappen full av kattedrit, så hadde jeg fint kunne stikke innom og plukke opp noen ganger i uken.

LeneG: Jeg drømmer om katt :rolleyes2: Om jeg noen gang får det, så skal den få gå utendørs :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å ta ansvar for sin egen katt og plukke opp møkk etter den hvis du finner det. men er kanskje litt vanskelig å se hele tiden hva den driver med?? Går ikke ann å oppdra den akkurat slik at den ikke skal gå der eller der. Jeg har kastrert min katt, så den markerer ikke overalt. Har aldri hørt at han har vært noe problem for andre heller. Jeg har ikke katten min inne itilfelle den driter hos andre iallefall. Og heller ikke går jeg i bånd med min katt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da så, da låner jeg gjerne den bikkja som kan stå i bånd hele natta lang uten problemer hos deg, håper du finner opp en get off spray til meg som fungerer (for det gjør ikke de vanlige hos oss) - og katte kjøper jeg aldri.

Jeg sikrer ikke noe før katteierene sikrer fra sin side, siden når fikk katter forkjørsrett?

Synd du ikke vil kjøpe katt da. For det første fungerer det veldig godt for å holde andre katter unna, for det andre er det veldig fascinerende dyr :rolleyes2:

Jeg tror virkelig ikke at folk flest hater katter så inderlig som du, og jeg tror de fleste har mer forståelse for at katter er noe man må regne med, og ettersom katteholdet ikke kommer til å forandre seg radikalt i løpet av de neste årene, må man nesten ta forhåndsregler selv.

EDIT: Man tilpasser dyreholdet til det dyret man har. Kattene har alltid vært dyr som skulle gå ute å holde smågnagere unna. Det er ikke katteholdet det er noe i veien med, men holdningene til kattehatere, som rett og slett ikke vil se at en art som katten ikke er domestikert for å leve et liv innendørs eller i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å passe på dyrene sine.

Det forstår ikke jeg heller, hvorfor katteeiere ikke kan passe på kattene sine.

Alle maser om at man skal sikre sauene sine godt nok mot rovdyr og blabla, men å sikre høns, det klarer man ikke :rolleyes2:

Hønsene er lukket inne i gården som har vegger og tak når jeg er borte. Når jeg er hjemme, med stuedøren åpen og holder oppsyn med hønsene som går utenfor mens jeg stadig går inn og ut selv, så kan ikke jeg kalle det uansvarlig av meg når naboene slipper kattene sine inn i hønsegården. Om hønsehauken kommer fordi og tar med seg en høne, så klager jeg ikke. Det er en forskjell mellom ville dyr som naturlig hører hjemme her, og katten til naboen. Ulven og hønsehauken har ingen eier, og hører naturlig hjemme i landet.

Når det linkes til artikler hvor hunder har drept sau så er det slemme kommentarer til hundeeierne som ikke passer på hunden sin, og det kan jeg ikke forstå altså, for hunder har da gått løs i alle år på gårder og på landsbygden. De må da få lov til å ta sau når bonden ikke passer godt nok på? (Ehm ja, jeg er ironisk.)

Men jeg har altså ikke mistet én eneste høne til katter, selv om det kan virke slik av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjekt at det er akseptert å slippe kattene sine over alle hauger :rolleyes2: Jeg fant akkurat en katt INNE i hønsegården sammen med hønsene. :rolleyes2: :rolleyes2: Heldigvis var alle like hele, men jeg er glad jeg tilfeldigvis gikk ut akkurat nå, for når de knerter duer, så klarer de vel å gjøre litt skade på høns også.

Det var dette innlegget diskusjonen startet med, og utifra dette innlegget oppfattet jeg det som at du var inne, uten å holde hønsene under oppsyn, mens de sprang vilt ute i hagen. Når du kom ut, så var det en katt der? Har jeg forstått det riktig?

Hvordan får du det til ikke å bli DITT ansvar å passe på at hønsene dine ikke blir tatt av andre dyr? DU slapp hønsene ut uten oppsyn, DU valgte å ikke følge med!

Nå er det engang slik at det ikke finnes noen regler som tilsier at katter ikke skal få løpe fritt, og da må man enkelt og greit forholde seg til det, og akseptere det (man kan for alt i verden prøve å få en regel som tilsvarende båndtvang for hund osv, men jeg ser ikke poenget) og hvor enn mye man hater katter. Så lenge det ikke finnes noen regler for katter, så har DU ansvaret for å holde dine høns så godt innegjerdte at kattene ikke får tak i dem. Velger du å slippe hønsene ut i hagen uten oppsyn, så javel, har DU tatt det valget, og DU må ta konsekvensene.

Å sammenligne hund og katt i denne saken blir feil for min del, hunde-eiere har båndtvang å forholde seg til, det har ikke katte eiere, så enkelt er det faktisk. Hva hver og en av oss vil og ønsker spiller ingen rolle, det blir ikke mindre lov for det om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette innlegget diskusjonen startet med, og utifra dette innlegget oppfattet jeg det som at du var inne, uten å holde hønsene under oppsyn, mens de sprang vilt ute i hagen. Når du kom ut, så var det en katt der? Har jeg forstått det riktig?

Ja, jeg satt inne i stuen, med åpen dør, maks 10 meter unna. Hørte hønsene bråke, og løp bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneG: Jeg drømmer om katt :rolleyes2: Om jeg noen gang får det, så skal den få gå utendørs :rolleyes2:

:rolleyes2:

Det forstår ikke jeg heller, hvorfor katteeiere ikke kan passe på kattene sine.

Til dette spørsmålet...

synes jeg dette var ett godt svar.

EDIT: Man tilpasser dyreholdet til det dyret man har. Kattene har alltid vært dyr som skulle gå ute å holde smågnagere unna. Det er ikke katteholdet det er noe i veien med, men holdningene til kattehatere, som rett og slett ikke vil se at en art som katten ikke er domestikert for å leve et liv innendørs eller i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snip*

Kanskje litt på siden av saken, men det kommer jo til stadig saker om hunder som eierne lar løpe løs uten oppsyn, som "finner veien hjem selv". Da hyles det opp om uansvarlige hundeeiere, bl.a. fordi "hunden kan bli påkjørt". Hva med alle disse kattene som blir påkjørt i trafikken? Og skader hverandre i slåsskamp? Var bare et par dager siden jeg på jobb måtte lete etter chip på to katter som ble funnet påkjørt og måtte skrapes opp fra asfalten. Især den ene så ut som om den hadde blitt kjørt gjennom en kjøttkvern. Er det ansvarlig dyrehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Man tilpasser dyreholdet til det dyret man har. Kattene har alltid vært dyr som skulle gå ute å holde smågnagere unna. Det er ikke katteholdet det er noe i veien med, men holdningene til kattehatere, som rett og slett ikke vil se at en art som katten ikke er domestikert for å leve et liv innendørs eller i bånd.

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å unnskylde overtramp av folks private eiendom med at "det bare er sånn". Det ER katteholdet det er noe i veien med, for jeg hadde aldri hatt noe i mot katter hadde ikke katteholdet vært som det er i byene. Kan kanskje presisere at gårdskatter er meg en særs naturlig ting, da eier man gjerne hele området katta går på og det er langt mellom hvert hus. Hadde jeg hatt gård hadde jeg kanskje hatt et kattekrek, hvem vet. Men å ha kattehold på den måten som det gjøres i dagens BYSMILJØ - det er meg et fullstendig mysterium. Da ender det fort opp som med den katta som pissa på motorsykkelen til en kar (som stod i en garasje...) - fyren knerta katta. Man kan faktisk bli så lei av katter, og om det finnes ustabile individer uten etiske begreper så kan slikt skje.

Hva om ei bikkje står på inngjerdet tomt og ei katte går på drite-raid mot inngangspartiet - for så å bli knertet av bikkja. Hvem sin feil er det da? Her er det for meg ganske tydelig katteeieren som svikter katten, da katteeieren ikke tar godt nok vare på dyret sitt.

Det er det som er hele mitt poeng. Jeg skjønner ikke at det går an å påta seg ansvar for et dyr, for så å unnskylde det med "instinkter" når det driter og pisser ned andres eiendom, driver herverk på andres eiendom (klorer opp verandaputer og liknende - ja katter kommer opp i verandaer i andre etasje), tar seg inn i garasjer og dreper andres sikrede husdyr. Det er meg fullstendig håpløst, tenk om hundeeiere fraskrev seg like mye ansvar! Eller kanineiere (nei kaninen min måtte bare spise hele salathagen din, det er jo instinkter og den er ikke domestisert i mange nok år...)? Eller andre dyreiere? Er bare katter i hele verden som unnskyldes i et evig unnskyldningskor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden av saken, men det kommer jo til stadig saker om hunder som eierne lar løpe løs uten oppsyn, som "finner veien hjem selv". Da hyles det opp om uansvarlige hundeeiere, bl.a. fordi "hunden kan bli påkjørt". Hva med alle disse kattene som blir påkjørt i trafikken? Og skader hverandre i slåsskamp? Var bare et par dager siden jeg på jobb måtte lete etter chip på to katter som ble funnet påkjørt og måtte skrapes opp fra asfalten. Især den ene så ut som om den hadde blitt kjørt gjennom en kjøttkvern. Er det ansvarlig dyrehold?

Det er ihvertfall sikkert at selv om mine katter skulle bli påkjørt så har de levd ett lykkelig og fullverdig liv før de dør.

At de skal holdes i bånd eller inne er for meg som å holde ett rådyr i bånd.

Selvfølgelig er det en fare for at de blir skadet. Det er faktisk en fare for at barna mine skal bli skadet når de går ut døra også men jeg

kan jo ikke sperre dem inne for det.

Har dere hatt katt noengang? Virker ikke som du helt forstår hvordan en katt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall sikkert at selv om mine katter skulle bli påkjørt så har de levd ett lykkelig og fullverdig liv før de dør.

At de skal holdes i bånd eller inne er for meg som å holde ett rådyr i bånd.

Selvfølgelig er det en fare for at de blir skadet. Det er faktisk en fare for at barna mine skal bli skadet når de går ut døra også men jeg

kan jo ikke sperre dem inne for det.

Har dere hatt katt noengang? Virker ikke som du helt forstår hvordan en katt er.

Katter og barn kan vel ikke sammenlignes? Barn kan lære seg trafikkregler. Katter holder seg ikke til fotgjengerfelt. Jeg synes synd på kattene jeg. En annen katt kom inn etter å ha blitt liggende i grøften etter påkjørsel. Den var halveis oppspist av fluelarver. De kom ut av sår og kroppsåpninger ellers. Denne ble avlivet, og led nok fryktelig før den døde. Langt fra et unikt tilfelle.

Kanskje man ikke burde hatt katter i Norge? I hvert fall ikke i dette omfanget? Hvis man ikke kan tilby dem det de trenger ved å være innekatt, og alternativet er å la dem utrydde halve fuglebestanden, bruke nabohagene som do, vekke naboene med bråk når de hyler ved slåsskamper, og lide i trafikken, så burde man kanskje ikke ha katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...