Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør katteeiere ha kontroll over dyrene sine?


Benedicte

Recommended Posts

Katter og barn kan vel ikke sammenlignes? Barn kan lære seg trafikkregler. Katter holder seg ikke til fotgjengerfelt. Jeg synes synd på kattene jeg. En annen katt kom inn etter å ha blitt liggende i grøften etter påkjørsel. Den var halveis oppspist av fluelarver. De kom ut av sår og kroppsåpninger ellers. Denne ble avlivet, og led nok fryktelig før den døde. Langt fra et unikt tilfelle.

Ja, så la oss nå sperre kattene inne hele livet, da får de det så mye bedre.... (Ehm ja, jeg er ironisk.)

Kanskje man ikke burde hatt katter i Norge? I hvert fall ikke i dette omfanget? Hvis man ikke kan tilby dem det de trenger ved å være innekatt, og alternativet er å la dem utrydde halve fuglebestanden, bruke nabohagene som do, vekke naboene med bråk når de hyler ved slåsskamper, og lide i trafikken, så burde man kanskje ikke ha katt?

Tja, det virker da som det er fåtallet her inne som har problemer med katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

tar seg inn i garasjer og dreper andres sikrede husdyr.

Unnskyld for at jeg spør. Men hvor godt sikret mener du dette dyret er, dersom "kattekreket" får tak i de sikrede dyrene?

Selvsagt er det ting i katteholdene som kan forbedres, og det er ikke snakk om å lage unnskyldninger, men å forholde seg til virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så la oss nå sperre kattene inne hele livet, da får de det så mye bedre.... (Ehm ja, jeg er ironisk.)

Jeg sa også at hvis katter ikke får det de trenger ved å være inne, så bør man kanskje ikke ha katt.

Tja, det virker da som det er fåtallet her inne som har problemer med katter.

Har du spurt småfuglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det virker da som det er fåtallet her inne som har problemer med katter.

Siden når ble hundesonen et godt bilde av samfunnet generelt? I call SERIOUS bias!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husdyr er ikke (godt nok) sikret så lenge et annet dyr får tak i det, eller dyret kommer seg ut! Vi mennesker kan si at det er så sikkert som bare det, men på slutten av dagen er det jo nettopp katten, hønsehauken eller reven som viser om vi har rett da, ikke sant? :rolleyes2:

Katten er dessuten bare en av flere fiender småfuglene har. En dråpe i havet. De utrydder aldeles ikke "halve småfuglbestanden". Om en katt får tak i en fugl, vil jeg tro den i de fleste tilfeller er enten syk eller skadet. Katten er uansett ikke den værste skadegjøreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djiiiz, for noen overdrivelser - utrydde halve fuglebestanden, bruke nabolaget som do, vekke naboene med bråk, samtlige blir visst påkjørt og lider i flerfoldige timer også :rolleyes2:

Nei, JEG har ikke katt, det er det huseieren som har. Den er 9 år gammel nå, har alltid vært utekatt. Den driter ikke i hverken vår eller naboens hage, den tar rett nok en og annen fugl (det gjør hunder også - ref. disse "chomp"-kommentarene som har vært i bl.a akkurat nå-tråden - men da var det jo bare "morsomt" var det ikke?) og en og annen mus, men jeg tror neppe den truer fugle- eller gnager-bestanden rundt om her, gitt. Det er fint lite kattehyl rundt huset her også, det var vel et par dager her i mars eller noe.

Det er omtrent like mange katter i nabolaget her som det er hunder, vi er tydeligvis veldig glad i dyr, her jeg bor. Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av katteholdet dere tegner opp her i det hele tatt, det er fortsatt flust av fugler rundt om her også. Men jeg har jo fastslått det før og, da i diskusjoner om alle de gærne bikkjene som bor i nærheten av alle sonenfolkene, at jeg bor på et veldig idyllisk sted hvor alle stort sett er vettuge og oppegående, enten det er folk eller dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg 2ne, hadde det vært slik hos meg hadde jeg ikke hatt noe i mot katter. Men den gang ei, her er det et vanvittig irritasjonsmoment (som du kanskje merker ut ifra min irritable tone) - så selv om ting er flott hos deg så må dette oppleves før man hverken kan avskrive, ekskludere eller generelt uttale seg om slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa også at hvis katter ikke får det de trenger ved å være inne, så bør man kanskje ikke ha katt.

Jeg kan ikke se for meg hvordan noen katter har de bra nok innendørs. I mine øyne skal katter være utedyr - uansett hvor mange klatrestativ og leker de har innendørs.

Har du spurt småfuglene?

Hvor stort problem er det egentlig? Det er andre ting som kan gjøres for å få opp bestanden til f.eks gråspurven, enn å forby katter utendørs. Dessuten har kattene vært såpass lenge i vårt samfunn, at jeg tror det vil sette økosystemet i ubalanse om disse fjernes.

Siden når ble hundesonen et godt bilde av samfunnet generelt? I call SERIOUS bias!

Så du og MrsPowers representerer et godt bilde av samfunnet eller? For det tror jeg ikke. Jeg har aldri hørt noen klage like mye over katter som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg hvordan noen katter har de bra nok innendørs. I mine øyne skal katter være utedyr - uansett hvor mange klatrestativ og leker de har innendørs.

Jeg ser heller ikke for meg ei gaupe, ei løve eller ei annen villkatt bo inne hos noen. Strengt tatt skal slike dyr ikke holdes i fangenskap, ei heller vandre i bysmiljø løse. Siden katter nå er så lite domestiserte så burde de kanskje ikke holdes som kjæledyr om man ikke kan tilrettelegge nok for den? Som nevnt; jeg synes katter skal bo på gård - ikke i by.

For å sammenlikne med et annet husdyr som får gå fritt ute uten tilsyn; sauer. Tror dere det hadde gjort seg om sauer gikk rundt i bysmiljø? Spiste litt på treverket på hushjørnene og lagde krøtterstier med klauvene i hagene til folk? Ja det er urealistisk - men jeg prøver bare å komme fram til hva som gjør at katter skal unnskyldes for alt - når de tar seg uholdbart til rette i bysmiljøene. Hva er så spesielt med kattene, som gjør at de skal unnskyldes?

Og labbis, jeg veit om et helt nabolag (minus katteeiere) som er leie av katter, det handler om hvor man leter etter folk. Ei landsdekkende meningsmåling ville det nok endt opp anneledes enn de to ekstremer som vises på et forum (for dyr....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så selv om ting er flott hos deg så må dette oppleves før man hverken kan avskrive, ekskludere eller generelt uttale seg om slike situasjoner.

Ja, så alle som ikke får katter inn vinduet hver natt og trår i kattebæsj på vei ut døren hver morgen, har ingenting å si i denne diskusjonen.

Jeg ser heller ikke for meg ei gaupe, ei løve eller ei annen villkatt bo inne hos noen. Strengt tatt skal slike dyr ikke holdes i fangenskap, ei heller vandre i bysmiljø løse. Siden katter nå er så lite domestiserte så burde de kanskje ikke holdes som kjæledyr om man ikke kan tilrettelegge nok for den? Som nevnt; jeg synes katter skal bo på gård - ikke i by.

Hvorfor ikke? Det er ikke kattene som plages ute, det er en liten prosent nordmenn. En løve gjør nok litt mer skade i et bymiljø enn en katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter og barn kan vel ikke sammenlignes? Barn kan lære seg trafikkregler. Katter holder seg ikke til fotgjengerfelt. Jeg synes synd på kattene jeg. En annen katt kom inn etter å ha blitt liggende i grøften etter påkjørsel. Den var halveis oppspist av fluelarver. De kom ut av sår og kroppsåpninger ellers. Denne ble avlivet, og led nok fryktelig før den døde. Langt fra et unikt tilfelle.

Det kan sammenlignes i den forstand at verken barn eller katter ville levd et fullverdig liv innestengt eller i bånd. Og det hjelper forresten fint lite å kunne trafikkregler den kvelden du krysser veien på grønt lys og det kommer en som fyllekjører i 150km/t rundt svingen.. Eller når det faller en hammer fra lommen på bygningsarbeideren som tilfeldigvis sto på stillaset over der du gikk, som treffer deg i hodet. For å ta et par av uendelig mange eksempler. Folk dør, dyr dør, det er tragisk, men sånn er realiteten, og det er lite smart å forholde seg til noe annet enn akkurat det.

Det tilfellet med katten som ble liggende i grøften sier vel mer om den som kjørte bilen, enn eieren av katten.

Kanskje man ikke burde hatt katter i Norge? I hvert fall ikke i dette omfanget? Hvis man ikke kan tilby dem det de trenger ved å være innekatt, og alternativet er å la dem utrydde halve fuglebestanden, bruke nabohagene som do, vekke naboene med bråk når de hyler ved slåsskamper, og lide i trafikken, så burde man kanskje ikke ha katt?

Eller kanskje vi bare burde utrydde menneskeheten? Så ****** mye ondskap og ødeleggelse finner du hvert fall ikke hos noen annen dyreart..

Jada, veldig satt på spissen såklart, men bare for å påpeke hvor dumt det forslaget hørtes ut i hodet mitt. "Vekke naboen med bråk når de hyler". Har ikke ord :rolleyes2:

Ser forresten at du og Lagrange deler mye det samme synet som mange andre på andre norske forumer, bortsett fra at ordet "katt" er byttet ut med "hund" såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at katten er for lite domestikert, og at den er for vill til å kontrolleres - det er måten den er domestisert på og formålet med å domestisere dette dyret. Det er ikke naturlig for en katt å bo inne hele livet. Katten får "forkjørsrett" fordi vi mennesker har gjort den til et dyr vi ikke eier, men som eier oss. Det er et ordtak som sier at hunden kommer når vi roper på den, mens katten kommer når det passer seg. Vi har selv skapt dagens huskatt, og må dermed forholde oss til hvordan det er å ha katter rundt oss. Ettersom det ikke er noe lovverk for katter, og ettersom normen for et kattehold er at katten kommer og går som den vil, hvor den vil og når den vil må man bare tolerere at det vil være katter tilstede. Dermed må man også tolerere at det kanskje ikke er katteeieren, men en selv som må sørge for at katten blir så lite skadegjørende og irriterende som mulig. Det kunne helt klart vært andre regler for kattehold, men at katten blir et permanent innedyr håper jeg aldri vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er forskningsrapporten som bekrefter disse påstandene om at katten "bare må få lov"?

Sorry, jeg klarer bare ikke svelge at de "må få lov fordi at de bare er sånn". Da må jeg og bare få lov til å mislike katter og deres uansvarlige eiere, fordi det bare er sånn. Måten kattehold utføres på i dag har skapt meg og min holdning.

...jepp, det høres idiotisk ut. Det er for meg ganske tomt og meningsløst å si noe sånnt - på lik linje med å si at sånn er bare katter. Det er ikke et godt nok argument. Jeg har ikke vært med å skape katter, da må man igjen ta ansvar for dårlig avl - på lik linje med ansvar for dårlig hundeavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å unnskylde overtramp av folks private eiendom med at "det bare er sånn". Det ER katteholdet det er noe i veien med, for jeg hadde aldri hatt noe i mot katter hadde ikke katteholdet vært som det er i byene. Kan kanskje presisere at gårdskatter er meg en særs naturlig ting, da eier man gjerne hele området katta går på og det er langt mellom hvert hus. Hadde jeg hatt gård hadde jeg kanskje hatt et kattekrek, hvem vet. Men å ha kattehold på den måten som det gjøres i dagens BYSMILJØ - det er meg et fullstendig mysterium. Da ender det fort opp som med den katta som pissa på motorsykkelen til en kar (som stod i en garasje...) - fyren knerta katta. Man kan faktisk bli så lei av katter, og om det finnes ustabile individer uten etiske begreper så kan slikt skje.

Jeg leser dette som at du nesten forsvarer den handlingen, og jeg tror ikke jeg bør skrive hva det får meg til å føle.

Sånn ellers mener jeg at det største problemet med katter er at det er for mange av dem. Det fører til at det ikke finnes nok gode hjem i forhold til antall katter, og sikkert mye av det noen har problemer med. Selv har jeg flyttet mye og levd i forskjellige områder med mye katt uten å ha hatt noe problemer med det. Men jeg er enig i at katten kan være et problem for naturen i noen tilfeller, men det er ikke først og fremst kattenes egen feil at det har blitt slik, men problemer som kommer med oss mennesker. Det jobbes jo målrettet med å få kattebestanden ned, og det tror jeg vil være det beste for alle parter. Så kan de kattene vi har, få leve slik de er tilpasset å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor nå, er det 6 katter på en kort veistubb + høns i en hage. De med hønsene har tatt sitt ansvar og bygd tak over gården. De som plager meg mest er den fordømte hanen som har ting han skulle sagt så godt som hele døgnet :rolleyes2: Kattene plaget meg når de dreit i sandkassen, så den fjernet vi rett og slett. Utover det, så fint lite problemer med dem. Så jeg skjønner ikke helt problemet til enkelte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete - artig at du nevner sandkasser. Vi hadde en stående utenfor hos oss vi også. Muttern hadde laget til et flott blomsterbedd, men tror du ikke kattene grov opp hele greia og dreit den ned? Så, sandkassen ble fjernet. Men neida! Kattene fortsetter å drite der de! Graver det ned i grusen, uansett hvor mye get off, pepper, appelsin, møllkuler og gud vet hva man ikke har prøvd. Så selv om det funket for deg, så fungerer det ikke hos alle...

Godt vi kan være enige i én ting da i hvert fall

Åja, så vi er enige at det er idiotisk å unnskylde seg med ansvarsfraskrivelse?! Så flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i nabolaget er det minst 50 katter som går ute. Det er så fantastisk morsomt å våkne med katter INNE på rommet fordi dem hopper opp på verandaen og inn vinduet om det står oppe. Superdupert.

Ja, det der er spesiellt artig når man har barn med kraftig allergi, da må man bare ta utgiftene med å sikre soveromsvinduer med gitter så allergikere kan få lufte på natten uten å bli syke.

Det er ikke det at katten er for lite domestikert, og at den er for vill til å kontrolleres - det er måten den er domestisert på og formålet med å domestisere dette dyret. Det er ikke naturlig for en katt å bo inne hele livet. Katten får "forkjørsrett" fordi vi mennesker har gjort den til et dyr vi ikke eier, men som eier oss. Det er et ordtak som sier at hunden kommer når vi roper på den, mens katten kommer når det passer seg. Vi har selv skapt dagens huskatt, og må dermed forholde oss til hvordan det er å ha katter rundt oss. Ettersom det ikke er noe lovverk for katter, og ettersom normen for et kattehold er at katten kommer og går som den vil, hvor den vil og når den vil må man bare tolerere at det vil være katter tilstede. Dermed må man også tolerere at det kanskje ikke er katteeieren, men en selv som må sørge for at katten blir så lite skadegjørende og irriterende som mulig. Det kunne helt klart vært andre regler for kattehold, men at katten blir et permanent innedyr håper jeg aldri vil skje.

Greit at katter bør gå fritt, jeg er helt enig. Å holde katter som innedyr er ikke greit på noe vis synes jeg. MEN- må man på død og liv ha katter i byen og tettbygde byggefelt? Der jeg bodde da sønnen min var helt liten var det en skikkelig plage med katter overalt. Når da guttebarnet eeelsker katter og har kraftig allergi og kattene dilter etter barnet, så er det litt tungvindt. I tillegg er det ikke hyggelig med lukt av kattedrit og å forsøke å lage blomsterbed som bare blir til kattedoer.

Katter bør få gå fritt, men de bør holdes der de ikke plager andre. Gjør katter til ett gårdsdyr som gris og ku, så kan de fange mus og løpe i skogen uten å være til plage for andre.

Her vi bor nå er vi heldigvis ikke plaget med andres kattehold. Det hender det tasser en og annen katt forbi her, men de driter ikke i min hage og stikker når vi kommer ut :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der er spesiellt artig når man har barn med kraftig allergi, da må man bare ta utgiftene med å sikre soveromsvinduer med gitter så allergikere kan få lufte på natten uten å bli syke.

Greit at katter bør gå fritt, jeg er helt enig. Å holde katter som innedyr er ikke greit på noe vis synes jeg. MEN- må man på død og liv ha katter i byen og tettbygde byggefelt? Der jeg bodde da sønnen min var helt liten var det en skikkelig plage med katter overalt. Når da guttebarnet eeelsker katter og har kraftig allergi og kattene dilter etter barnet, så er det litt tungvindt. I tillegg er det ikke hyggelig med lukt av kattedrit og å forsøke å lage blomsterbed som bare blir til kattedoer.

Katter bør få gå fritt, men de bør holdes der de ikke plager andre. Gjør katter til ett gårdsdyr som gris og ku, så kan de fange mus og løpe i skogen uten å være til plage for andre.

Her vi bor nå er vi heldigvis ikke plaget med andres kattehold. Det hender det tasser en og annen katt forbi her, men de driter ikke i min hage og stikker når vi kommer ut :rolleyes2:

Yes, der må jeg si meg enig altså :rolleyes2:

Aller først, jeg liker katter godt og hadde det ikke vært for allergi så kunne jeg tenkt meg katt selv. MEN... Det er sånn at mange skaffer seg katt fordi "det er jo ikke noe jobb med dem". Dette hører jeg ofte. Vel, hvis folk hadde prøvd å jobbe litt med oppdragelse på kattene så hadde det kanskje ikke vært et så stort irritasjonsmoment for folk?! Jeg veit ikke, det er jo ingen som gidder å prøve, for katter "bare gjør som de vil de!". Jeje, bikkja mi kan også gjøre som hu vil hu hvis hu aldri hadde hatt noen regler å forholde seg til...

Ettersom jeg har hørt rundt så er det mange som plages av kattene med tanke på at de tar seg til rette overalt. Men grunnen til at man kanskje ikke hører om det like mye som man hører om de som klager på bikkjene er vel det at "katter skal få gjøre som de vil"... For det er jo bare sånn det er, så da er det jo ikke noe vits i å klage alikevel. Hunder derimot, der er det regler å forholde seg til og derfor lettere å "ta" folk som gjør en liten feil.

En gang i tiden var det helt naturlig at hundene også gikk løs, men et sted på veien ble det regler for hundene.. Hvorfor ikke lage noen regler for kattene?

Og har virkelig kattene det så vondt hvis de er under kontroll? Kjenner innekatter jeg, som luftes i bånd/ under kontroll. Har aldri sett at de kattene har noen problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Djiiiz, for noen overdrivelser - utrydde halve fuglebestanden, bruke nabolaget som do, vekke naboene med bråk, samtlige blir visst påkjørt og lider i flerfoldige timer også :rolleyes2:

Nei, JEG har ikke katt, det er det huseieren som har. Den er 9 år gammel nå, har alltid vært utekatt. Den driter ikke i hverken vår eller naboens hage, den tar rett nok en og annen fugl (det gjør hunder også - ref. disse "chomp"-kommentarene som har vært i bl.a akkurat nå-tråden - men da var det jo bare "morsomt" var det ikke?) og en og annen mus, men jeg tror neppe den truer fugle- eller gnager-bestanden rundt om her, gitt. Det er fint lite kattehyl rundt huset her også, det var vel et par dager her i mars eller noe.

Det er omtrent like mange katter i nabolaget her som det er hunder, vi er tydeligvis veldig glad i dyr, her jeg bor. Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av katteholdet dere tegner opp her i det hele tatt, det er fortsatt flust av fugler rundt om her også. Men jeg har jo fastslått det før og, da i diskusjoner om alle de gærne bikkjene som bor i nærheten av alle sonenfolkene, at jeg bor på et veldig idyllisk sted hvor alle stort sett er vettuge og oppegående, enten det er folk eller dyr..

Ja, jeg er litt sånn jeg også - skjønner at jeg har bodd på noe odde plasser der dyrehold av ymse slag aldri har vært plagsomt.

Jeg har hatt katt i alle år også, frem til for to år siden - heldigvis har jeg aldri hatt naboer som har fått rabies av å se en katt.

Mine foreldre har alltid hatt katt, og de er også svært så ivrige på fore småfugler - rett nok har nok en og annen fjærkledd venn havnet i gapet på de små tigrene men langt fra så mange som man skulle tro. Kanskje en til to pr. sesong. Har ikke vært særlig støy med kattene heller, dvs. andres katter - og der jeg vokste opp var det katter omtrent i hvert hus.

Her hvor jeg bor nå, er det 6 katter på en kort veistubb + høns i en hage. De med hønsene har tatt sitt ansvar og bygd tak over gården. De som plager meg mest er den fordømte hanen som har ting han skulle sagt så godt som hele døgnet :rolleyes2: Kattene plaget meg når de dreit i sandkassen, så den fjernet vi rett og slett. Utover det, så fint lite problemer med dem. Så jeg skjønner ikke helt problemet til enkelte jeg.

Bare i lille veistubben inn til der jeg bor nå er det tre katter, hvorav en må betegnes som katten fra ******* - den er bare ordentlig ilsk i forhold til hunder og hun kommer trampende etter dem. Både Noah, Lilli og Sassy fikk en brutal velkomst av det dyret - *ler* - og hun er så gal at det er nesten ikke råd å gå forbi henne med hund om hun er ute. Noah er dritredd for henne og vil helst snu å gå en annen vei om hun sitter i innkjørselen *fnise*

Jeg synes imidlertid katten er kul jeg, det er dame med personlighet og selvtillit - både hun og samboeren hennes (en tigret kastrat) går på do i blomsterbedet mitt - men jeg tar det bare bort med bæsjepose jeg så er vi ferdig med det liksom.

Har flere venner jeg som har hunder,katter og høner...

Har aldri hørt om at kattene har tatt høner,men hunder derimot.... :rolleyes2:

Ja, jeg er vil også si at høner lever farligere rundt hunder enn katter - det er skjelden katter går på noe på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har så vanvittig store problemer i nabolaget deres med katter som driter i bed og sandkasser og pisser overalt (ja, jeg skjønner det er irriterende), så synes jeg dere skal ta det opp med katteeierne med nabolaget, og ikke forlange at alle katter som bor i byen skal bli behandlet på samme måte som hunder.

Og hvis katter ikke hører hjemme i byer, så gjør da vitterlig ikke høner det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan man tenker at man skal holde gnagerbestanden nede jeg, om man fjerna katter fra alt som ikke var bondegårder.

Åh, stemmer det ja - gnagere holder seg jo også på bondegårder, eller i skoger, der ville dyr burde bo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nevne det først, så bor jeg altså "på landet" med hunder, katter, geiter og høns. Alle går løse innenfor gjerde sammen, ingen blir spist.

Jeg har tre katter, alle sammen jakter. Likevel er det så mye småfugl her at kvitteret tidvis blir plagsomt støyende! At kattene tar en og annen fugl i tillegg til mus og eventuelle rotter er bare bra, for det er jo snart ikke rovdyr igjen her i landet til å beskatte bestanden av noenting.

Den ene katten har bestemt seg for å flytte til naboen, fordi hunden hans har dødd og katten foretrekker å bo hundefritt. Naboen synes det var helt toppers, fordi katten jakter ned skadedyr der borte. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle overtalt katten til å flytte tilbake? Den finner sin egen mat liksom.

At katter knerter halve småfuglbestanden er bare vås. Jeg husker den artikkelen som flere tydeligvis har festet lit til - det er tullprat. SÅ mange og effektive katter finnes ikke i Norge, enkelt og greit.

Jeg har bodd i by, og aldri vært plaget med andres katter. Dog forstår jeg ikke de som velger å få seg katt og så slipper den løs når nærmeste nabo er trafikkert vei. Det ER for mange katter som blir påkjørt, og dessverre ser ikke bilførere ut til å bry seg stort (senest i forgårs fant vi en overkjørt katt på veien - bilføreren foran bremset ned litt for så å kjøre rett over den, den hadde jo kramper så det var vel ikke så farlig :rolleyes2: ). Det må man ta konsekvensen av. Klart katter bør ha frihet, jeg har mistet smaken på innekatt etter å ha sett hvor annerledes de blir av å bo fritt - men de skal da virkelig få lov å ha en viss trygghet for farer likevel. Hvis jeg mot formodning skulle bli nødt til å flytte til by igjen, så tar jeg ikke med meg kattene - fordi det er ikke trygt å være utekatt i by, og å gjøre innekatter av dem ville vært dårlig gjort.

Forøvrig har jeg sett med egne øyne hva folk kan finne på å gjøre mot katter. Min Lupus kom hjem grovt mishandlet, hun har fortsatt to listespiker i kroppen. Hun fikk ikke lov å gå utenfor døra igjen før vi flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis katter ikke hører hjemme i byer, så gjør da vitterlig ikke høner det heller?

Nei, de gjør ikke det.

Lurer på hvordan man tenker at man skal holde gnagerbestanden nede jeg, om man fjerna katter fra alt som ikke var bondegårder.

Åh, stemmer det ja - gnagere holder seg jo også på bondegårder, eller i skoger, der ville dyr burde bo...

Her på butikken har de en genial oppfinnelse som de kaller musefelle, den er allergivennlig og driter ikke ut blomsterbedene mine :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke). 
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...