Gå til innhold
Hundesonen.no

få valpen til å trives/ sove bur


pernilsh

Recommended Posts

hei,

det er nå tre dager siden vi hentet vår lille Kleiner Münsterländervalp i Danmark. Overgangen har stort sett gått bra, hun vriker trygg og god, og spesielt knyttet til meg, som er hjemme med henne nå i valpetiden. Hun spiseer godt, og leker fornøyd både alene og med oss. Og så sover hun veldig mye - i hvert fall om dagen. Helst sovner hun til på fanget, liker ikke så godt å bli lagt inn i buret for å sove, men hun godtar det også, hvis hun er trøtt nok.

Om natten, derimot, er det ikke like lett. Vi hadde laget et trygt og godt "rede" inne i buret, og håpet at hun ville trives der. Jeg rigget til en madrass ved siden av, og prøvde å legge henne inn i buret, med åpen dør. Men det vil hun absolutt ikke...hun kryper ut gang på gang, og alle tre nettene har det endt med at hun kryper opp til meg på madrassen, hvor hun sovner søtt. Men hun sover jo ikke så lenge av gangen der - og jeg sover nesten ingenting. Jeg prøvde i natt å sette henne inn når hun var nokså trøtt, og låse burdøren, mens jeg snakket beroligende til henne. Men da ble hun helt vill, og gnagde og skrapet på buret i panikk for å komme ut! Og jeg åpnet, for jeg ønsker ikke at hun skal være redd for buret.

Buret er plassert i stua, da vi har et kombinert kjøkken/spisestue, hvor pianoet står og hvor det alltid er mennesker. Vi tenkte at det ble litt for mye støy. Gangen syns vi er for åpen - vi har mye vinduer og en glassdør.

Så alle dere som har hund og har erfaring på dette - hvordan får jeg henne til å venne seg til buret? Jeg mener - det må jo være noen som bare MÅ få hunden i buret noen timer,også som små, hvis de ikke kan ta seg fri fra jobb!

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ha henne på soverommet om natten i begynnelsen? La henne sove i bur med åpen dør/seng der inne til hun føler seg trygg? Det jeg synes er greit er å legge noen aviser i hjørnet av soverommet hvis uhellet skulle være ute, plassere sengen ved siden av min egen seng, og la valpen være der. Stor sett sover de søtt hele natten, og det er bare å strekke ned en arm hvis de blir urolig. Går fint å flytte de ut av soverommet når de blir eldre og mer sikker på seng selv og sitt nye hjem.

Om dagen valpesikrer jeg et rom eller to(dvs rydder vekk det jeg ikke vil skal bli makulert), og lar valpen gå der hvis jeg er borte. Legger gjerne inn noen tyggeben og sammenrullede aviser som er lov å makulere hvis det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro at dere har fått dere en Kleiner Münsterländer, det er virkelig flotte hunder. Men ja, de har sine egne meninger om ting :D

Når det gjelder buret, ikke slipp henne ut når hun får "panikk", da lærer hun kun at denne reaksjonen slipper henne ut, og du vil kun forverre den. Vent til hun har roet seg ned der inne. Her er det viktig å være konsekvent.

Du kan også begynne å fóre henne inni buret, og gjerne ha vann stående der. Noen tyggeben kan også være greit å ha der, spesielt når hun skal være der større perioder, som over natten.

Når hun er inni buret kan du også prøve å lukke døren. Og gradvis øke tiden, akkurat som man gjør med hjemmealene trening. Men aldri slipp henne ut før hun er rolig, eller ihvertfall stille uten å stresse altfor mye.

Oppgaven din er enkel egentlig, krever bare at du er uhyre konsekvent. Du skal gjøre bur til en positiv ting, ved å legge ting hun liker inn der, som leker, tyggeben, mat, vann osv.

Også skal du aldri la henne "vinne", dvs. slipp henne kun ut når hun har roet seg.

Her kan det ofte hjelpe å ha noen fingre inni buret. Det gjorde ihvertfall store forskjellen første gangen ES valpen til mamma skulle sove lengre i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

ja, jeg har misstenkt at jeg burde ha vært "hardere", d.v.s. ikke bry meg om skrikingen...men det er jo min første valp, og ikke så lett å orke å være så hard. Men jeg har jo fått høre at de kan ha sin egen vilje, KM, og a man bør være konsekvent. Hun virker ganske robust, ikke mye redd av seg, bortsett fra hvis det kommer flere ukjente på besøk (noe barna har fått beskjed m at de ikke skal). En liten biter er hun også...spesielt tidlig om morgenen, da hun gjerne spretter rundt i stua som en sprettball og kaster seg over meg med slikk og kos og av og til litt vel harde bitt. Prøver å ignorere det (har lest her på forumet). Blir det ikke bedre, skal jeg prøve å gå ut av rommet når det skjer.

At de er flotte dyr, er sikkert...vår Molly er jo aldeles skjønn!

Har allerede testet ut å ikke slippe henne ut mens hun piper...bestemte meg, etter at en hundevant kompis kom innom idag tidlig. Han sa det samme - at det er lurt å venne henne til bur fra begynnelsen, selv om hun piper. At hun fort skjønner at buret er et fristed. Så jeg satte henne inn i buret, lukket døren og satte meg i sofaen ved siden av, og lot som om jeg helt rolig (ikke mye rolig inni...hihi) satt og leste en bok...mens hun hoppet og sprettet og knurret og pep...det var ikke moro. Snakket rolig til henne innimellom, med en "dette går bra" stemme, ikke trøstestemme. Etter ca 5-10 (kanskje ikke mer enn 5?, virket eeevig lang!) min, satte jeg meg ved døra når hun begynte å virke trøtt, og strøk henne over hodet gjennom døra. Da sovnet hun. Da hun våknet, ca 10-15 min senere, åpnet jeg døra før hun fikk mulighet for å pipe.

Skal prøve denne teknikken igjen...selv om jeg syns det er forferdelig å høre henne skrike. Hun har også fått et par leker inn i buret, og jeg ga henne et par godbite gjennom døra (burde jeg heller gjemme noen godbiter før jeg setter henne inn, mon tro?)

Mye å lære, skjønner jeg...fint at det finnes slike forum!

Glemte å si (til MrsPowers) at vi har soverommet i 2 etg, derfor la jeg en madrass ved siden av buret hennes i stua (som er nede). Kortere vei ut om natten... :D

*DOBBELTPOST, BRUK EDITKNAPPEN. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til nevte tips kan du fòre valpen inni buret, dersom valpen er glad i maten sin da. Sett matskålen innerst i buret, med åpen dør.

Fungerte utmerket på mine ihvertfall :D

Tyggebein og godiser kan også legges inn i buret for å gjøre det mer attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder buret, ikke slipp henne ut når hun får "panikk", da lærer hun kun at denne reaksjonen slipper henne ut, og du vil kun forverre den. Vent til hun har roet seg ned der inne. Her er det viktig å være konsekvent.

Mener du at samme fremgangsmåte også fungerer på alene hjemme trening. kloklipping, pelsstell, sitte stille, legge seg ned, etc?

Selvsagt ikke - hvis en valp SKRIKER av "panikk" (med eller uten anførselstegn) har den selvsagt ikke godt av det.

Hvordan kan man være så hjerterå at man lar valpen sin få så og skrike av mistrivsel?

Godiser i buret, fôring i det, "leke" inn at det er kjempemoro der inne, lære bli/ro/stå stille iburet, bruke det i bilen så det blir en naturlig del av livet (forutsetter at man kjører litt...), flytte den inn i buret når den sover/holder på og sovne, etc.

Finnes mange måter å lære inn nytt på hyggelig måte - sammenligne det med hjemme alene trening - kortkorte perioder uten å gjøre masse "fuzz" utav verken når du kommer eller går.

Men enklest: valpesikre rommet så godt det går, la buret stå fast i bilen og bruk grinder for å dekke til det du ikke overlever at valpen smaker på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at samme fremgangsmåte også fungerer på alene hjemme trening. kloklipping, pelsstell, sitte stille, legge seg ned, etc?

Selvsagt ikke - hvis en valp SKRIKER av "panikk" (med eller uten anførselstegn) har den selvsagt ikke godt av det.

Hvordan kan man være så hjerterå at man lar valpen sin få så og skrike av mistrivsel?

Fin fremgangsmåte om man vil ha hund med seperasjonsangst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ble jeg skikkelig usikker?

Her var det veldig delte meninger...hun skrek altså ikke i panikk i dag på dagen, de 5-10 min jeg prøvde (men det gjorde hun i natt...og ble tatt ut med en gang), men hun klatret rundt, prøvde å komme seg ut, bet i burdøra og pep og virket sint? Og det var jo ikke veldig lenge...og jeg satt bare tre meter unna. Mener dere det likevel er feil??? :blink:

Han som ga meg rådet (her hjemme) har f.ø den nydeligste Flat´en jeg har sett, som går pent ved hans side uten bånd, kan være ute i hagen uten bånd og uten gjerde...og virker utrolig balansert. Hm...

Jeg tenker at jeg bør kunne gjøre noe mer enn å bare putte henne inn når hun sover, etter hvert vil hun jo måtte gå inn når jeg sier fra, ille når hun vil. Men jeg vil jo ikke gjøre henne utrygg. Så - hva er riktig?

Noen tips ,forresten, til å få henne til å sove litt lenger enn 2 timer av gangen? Om natta altså? Pleier å ta henne ut å tisse hver gang hun våkner, ca 2-3 ganger i løpet av natta. Ikke alltid det kommer noe - kanskje jeg skal begrense det litt? Og - grunnen til at jeg tenkte at jeg burde "trene" på buret var jo for å få henne trygg på det fortest mulig (tror mannen min gjerne vil ha kona si tilbake i senga etterhvert...).

Nå ligger hun foøvrig og sover søtt på en pute ved siden av beina mine...gullungen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsøker jeg ikke å gjøre dette til en burdebatt, men det er fullt mulig å ha hund uten å ha bur inne. Bare slik at det var sagt.

Tinka-Tequila: hvis hunden får panikk og biter og skraper i burdøren, så synes ikke jeg at det er en god løsning å overse det. Trodde poenget var å få hunden til å like buret? :blink: Dessuten er det jo en glimrende anledning til å få ødelagt tenner på valpen. Det er det flere som har klart tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange forskjellige fremgangsmåter som fungerer. Kan si hva som fungerte for min i hvertfall :blink:

Den første tiden sov vi på madrass på gulvet, han fikk ikke sove oppå oss, men måtte ligge på plassen sin. Løftet han bare tilbake hver gang han prøvde å ligge på madrassen sammen med den som måtte ligge der (vi sov en natt hver der). Tok sin tid, siden han er en sta type. Første natten sov matfar med hånden bort til han, da sov han søtt så lenge han kunne snuse på hånden. Etterhvert sov han godt bare vi var på gulvet sammen med han. Etterhvert strakk vi det til å være på madrassen til han sovnet, og når han sov hoppet man opp i sin egen seng. Og tilslutt la han seg selv på plassen sin. Det gjør han nå også, han går å legger seg selv på kveldene.

Ang buret, vi lot det stå åpent. Han snuset litt på det, tittet inn i det, men lå ikke i det. Etter en-to dager heiv jeg mat inn i buret, da måtte han inn å lete etter maten. Jeg gjemte det litt under pleddet hans, så det ble en "lete etter maten" lek. Lot buret stå åpent de første gangene han var inni der, for så å lukke døren i korte perioder.

Det funket i hvertfall her i huset :lol: Gratulerer med ny valp :P

Nå forsøker jeg ikke å gjøre dette til en burdebatt, men det er fullt mulig å ha hund uten å ha bur inne. Bare slik at det var sagt.

Helt sant det :) Bare å ha nok egne plasser til hunden, som er fristedet dens. Vi har en i stuen og en på soverommet + skinnfell som han flytter rundt selv :P Men vær eier sin smak.

*DOBBELTPOST. BRUK REDIGERINGSKNAPPEN. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder buret, ikke slipp henne ut når hun får "panikk", da lærer hun kun at denne reaksjonen slipper henne ut, og du vil kun forverre den. Vent til hun har roet seg ned der inne. Her er det viktig å være konsekvent.

Jeg håper du tuller, for dette grenser mot dyremishandling i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

ja, jeg har misstenkt at jeg burde ha vært "hardere", d.v.s. ikke bry meg om skrikingen...men det er jo min første valp, og ikke så lett å orke å være så hard. Men jeg har jo fått høre at de kan ha sin egen vilje, KM, og a man bør være konsekvent. Hun virker ganske robust, ikke mye redd av seg, bortsett fra hvis det kommer flere ukjente på besøk (noe barna har fått beskjed m at de ikke skal). En liten biter er hun også...spesielt tidlig om morgenen, da hun gjerne spretter rundt i stua som en sprettball og kaster seg over meg med slikk og kos og av og til litt vel harde bitt. Prøver å ignorere det (har lest her på forumet). Blir det ikke bedre, skal jeg prøve å gå ut av rommet når det skjer.

At de er flotte dyr, er sikkert...vår Molly er jo aldeles skjønn!

Har allerede testet ut å ikke slippe henne ut mens hun piper...bestemte meg, etter at en hundevant kompis kom innom idag tidlig. Han sa det samme - at det er lurt å venne henne til bur fra begynnelsen, selv om hun piper. At hun fort skjønner at buret er et fristed. Så jeg satte henne inn i buret, lukket døren og satte meg i sofaen ved siden av, og lot som om jeg helt rolig (ikke mye rolig inni...hihi) satt og leste en bok...mens hun hoppet og sprettet og knurret og pep...det var ikke moro. Snakket rolig til henne innimellom, med en "dette går bra" stemme, ikke trøstestemme. Etter ca 5-10 (kanskje ikke mer enn 5?, virket eeevig lang!) min, satte jeg meg ved døra når hun begynte å virke trøtt, og strøk henne over hodet gjennom døra. Da sovnet hun. Da hun våknet, ca 10-15 min senere, åpnet jeg døra før hun fikk mulighet for å pipe.

Skal prøve denne teknikken igjen...selv om jeg syns det er forferdelig å høre henne skrike. Hun har også fått et par leker inn i buret, og jeg ga henne et par godbite gjennom døra (burde jeg heller gjemme noen godbiter før jeg setter henne inn, mon tro?)

Mye å lære, skjønner jeg...fint at det finnes slike forum!

Glemte å si (til MrsPowers) at vi har soverommet i 2 etg, derfor la jeg en madrass ved siden av buret hennes i stua (som er nede). Kortere vei ut om natten... :lol:

*DOBBELTPOST, BRUK EDITKNAPPEN. Mod labbis*

Hvis du trener det inn på den måten der (med å overse hyling og en panikkslagen valp som ikke lenger har tryggheten av søskenflokken og mammaen sin), så er ikke buret noe annet enn et fengsel for henne, og et "fristed" for deg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enklest: valpesikre rommet så godt det går, la buret stå fast i bilen og bruk grinder for å dekke til det du ikke overlever at valpen smaker på.

Jeg signerer denne jeg :blink:. Hunder er ikke burdyr. De trenger vel egentlig ikke å være i bur annet enn i bil, sånn egentlig.

Du vil sikkert bruke bur av sikkerhetsmessige grunner? Det kan være greit å valpesikre hjemmet når man får seg valp. Hvis valpen får sove der den føler seg mest trygg og god, så kommer den nok til å sove om natta, og ikke løpe rundt å tygge på ledninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg gjør (tenker ikke over det), men jeg har i hvertfall fått hunder som oppsøker buret titt og ofte for å slappe av og sove. Selvom de har tilgang til seng, gulv og sofa. Jeg har bur på rommet mitt, og jeg har bur hos typen.

Hos typen kan Chilli faktisk stå og pipe og krafse på døra om jeg har lukket igjen burdøra, fordi hun vil inn i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos typen kan Chilli faktisk stå og pipe og krafse på døra om jeg har lukket igjen burdøra, fordi hun vil inn i buret.

Det er da ingenting galt i det. Setterne våre lå alltid i bur, de elsket å sove i buret sitt. Vi hadde buret stående under trappen med døren åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :blink:

Vil ikke fortelle deg hvordan du skal gjøre det, men vil bare fortelle hvordan jeg har gjort det med mine to.

Jeg hører nok til mindretallet her, for jeg har hatt bege mine i bur om natta uten noen som helst forhandling. Buret er plassert helt inntil senga mi, og jeg har pledd over sånn at det skal bli en mørk og lun plass. Lucas bodde hos noen andre før han 11 uker gammel kom til meg, jeg vet ikke hvordan de hadde gjort det, men han fant seg med en gang i at buret er en soveplass, det var ikke en lyd å høre fra han og han måtte heller ikke opp om natta. Jeg husker at jeg ble redd når jeg våknet første natta og måtte nesten panisk se til han sånn at han pusta :)

Goldie fikk jeg når hun var 9,5 uker gammel, og hun hadde vært hos oppdretter til da. Hun var alenebarn og bodde i en innhengning i stua der moren hennes kunne gå ut og inn som hun ville. Jeg vet ikke om det hadde noe å si, men hun også hadde ikke store problemer med buret. Buret ble innredet på samme måten og stod helt inntil senga på den siden jeg sover. De første 5-10 minuttene vare det litt pistring og litt hyling, men jeg vil på ingen måte kalle det for panikk. Jeg la hånda mi ned hos henne, og hun roet seg fortere. Når hun etter de 5-10 minuttene forstod at hun ikke kom ut, så rullet hun seg sammen og sov natta gjennom. i dag er hun straks 5 mnd gammel, og hun sover i buret om natta fortsatt med døra lukket. Men når samboer drar på jobb ved 7 tiden er de ute til lufting, og etterpå er de begge i senga med meg og sover til jeg våkner ved 10 tiden en gang. Planen med henne er som den var med Lucas, at når hun er så stor at hun klarer å hoppe opp og ned senga selv og er sånn tålig renslig så vil burdøren stå åpen om natta, men soveromsdøren vil være lukket. Men når hun lærer seg å gå ned trappa (vi har soverom i 2 etasje) så vil døra også åpnes og hun vil ha tilgang til hele huset. Dette regner jeg med er i boks om en måned eller to.

Som jeg nevnte så har jeg også soverom i andre etasje, og med Goldie så har jeg måttet opp flere ganger om natta den første tiden siden hun slet med diare. Det var ikke noe problem å gå ned trappa mens jeg bar henne, de gjør jo som regel ikke ifra seg hvis man bærer dem ut. For meg ville det ikke ha vært aktuelt å hatt medrass i stua, men så er det sånn at jeg vil ha bikkjene på soverommet.

Det vil som regel alltid hjelpe på at valpen er godt lufta og helst sliten før man går til sengs. Jeg pleide å leke mye med mine slik at de hadde rasa fra seg og sovnet av seg selv i stua før vi gikk og la oss. På den måten er de trøtte allerede og godtar lettere å bli lagt i bur for natta, og skulle de skrike så vil skrikinga som regel ha en lavere intensitet. men jeg forstår de andre her også, hvis det er fulstendig panikk med skrik og krafsing over lengre tid, og det er fare for at hunden kan skade seg i buret så ville jeg nok ha prøvd andre metoder. Men jeg er tilhenger av den metoden som Tinka-Tequila nevner, de skal ikke lære å skrike seg til fordeler, men samtidig må en ha i bakhodet at dette er en meget ung valp som for første gang er alene uten sin mor og evnt. søsken, og man må være litt rund i kantene av den grunn.

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange har misforstått meg, og at jeg har misforstått TS littegrann.

Panikk var skrevet i anførselstegn fordi jeg jeg mente den typen panikk som høneeiere ofte misforstår. Altså at hunden bare vil ut, får den ordentlig panikk! så ville jeg selvfølgelig sluppet den ut med engang.

Hadde jeg sluppet labben til Tinka hver gang hun pep og dro til seg labben hadde jeg aldri kunne klippet klørne hennes. Selvfølgelig får hun helt hetta, panikk! så ville jeg jo sluppet henne med engang.

Jeg er helt enig i at hvis valpen faktisk har panikk, så må man jo slippe den ut. Men nå har jeg faktisk aldri opplevd eller sett en valp som har panikk. Derimot valper som piper, og skraper på døren, og da har jeg kun puttet en hånd inn i buret, og ellers oversett, det fungerer utmerket.

Også har man dette med bur eller ikke bur. Jeg brukte bur de første ukene, for så å slutte med det. Men jeg har en hund som elsker buret sitt. Jeg tok det nylig frem igjen, og hun løp omtrent rett inn i det.

Dessuten er det et utrolig godt redskap om man er på utstilling el. lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk allesammen for mange gode svar...

nei, det er ikke lett å vite om vi skal droppe bur om natten...vi hadde hørt av mange med flotte veldresserte og harmoniske hunder at det var så greit å lære dem det fra begynnelsen, så var det et trygt sted for hunden når det ble tid å la den være alene hjemme mens vi er på jobb og ungene på skolen (jobber ikke akkurat nå, men regner jo med at jeg skal det igjen, trolig til høsten). Dessuten har vorstheren til svigerinna mi bokstavelsig talt ødelagt leiligheten deres da den ikke har vært i bur. Hun er stor og sterk nå, og ødela en ytterdør (hoppet og beit til hun klarte å åpne døra) for bare et par uker siden, men allerede som valp spiste hun opp dørkarmer og gelenderet til trappa m 1.e og 2.e etg. Så vi har jo ikke noen gode erfaringer med å la hunder være fri inne i huset mens menneskene er borte...

Men jeg er jo litt i tvil...nå har vi prøvd ut korte stunder med lukket bur, og det er ikke populært. Molly virker sterk og sta, og sier tydelig fra, prøver å krafse seg ut og piper (ikke panikk, det var bare noen korte panikkskrik den ene gangen jeg prøvde det på natta når hun holdt på å småbite på meg hele tiden...), og ser på meg med triste øyne. Vi har likevel valgt å prøve det, og ventet med å slippe henne ut til hun er rolig. Men foreløpig har ikke hun pepet noe mindre fra en gang til en annen.

Ellers går det kjempebra her! Molly er fantastisk kosete og sosial, og veldig lydhør...vi prøver oss allerede på innkalling (med tørrfor som "godis"), og synsn hun allerede lystrer godt på "nei" når det gjelder å holde seg unna sko og andre interessante bitegjenstander . Vi har jo hjulpet det hele litt med å fjerne de fleste skoparene, slik at det ikke er for mye som frister. :rolleyes2:

Nei - få se det med bur, hvordan det blir...om det blir et bilbur. Men da hører jeg gjerne om andre gode måter å lære hunden å være i ro hjemme mens dere er på jobb... :rolleyes2: .

hilsen nybakt hundemor som er veldig takknemmelig for et slikt forum..det er gull verdt! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk allesammen for mange gode svar...

nei, det er ikke lett å vite om vi skal droppe bur om natten...vi hadde hørt av mange med flotte veldresserte og harmoniske hunder at det var så greit å lære dem det fra begynnelsen, så var det et trygt sted for hunden når det ble tid å la den være alene hjemme mens vi er på jobb og ungene på skolen (jobber ikke akkurat nå, men regner jo med at jeg skal det igjen, trolig til høsten).

Men jeg er jo litt i tvil...nå har vi prøvd ut korte stunder med lukket bur, og det er ikke populært. Molly virker sterk og sta, og sier tydelig fra, prøver å krafse seg ut og piper (ikke panikk, det var bare noen korte panikkskrik den ene gangen jeg prøvde det på natta når hun holdt på å småbite på meg hele tiden...), og ser på meg med triste øyne. Vi har likevel valgt å prøve det, og ventet med å slippe henne ut til hun er rolig. Men foreløpig har ikke hun pepet noe mindre fra en gang til en annen.

Det finnes en hel haug av veldresserte og harmoniske hunder som ikke har brukt bur også. Og jeg bruker bur på utstilling innimellom uten at vi har "trent" på det hver natt og hele arb.dager og det går helt utmerket.

Og det trenger ikke være så trygt dersom hunden finner ut at den ikke vil være i buret, mange har skadet både tenner og labber når de har forsøkt å bryte seg ut.

Jeg synes det tryggeste er å valpesikre hjemmet jeg,og helt klart det aller beste for hunden også,som da får mulgihet til å bytte liggeplass(mykt/hardt underlag, varmt/kaldt)og røre og bevege seg på en normal måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å begrense valpens tilgang til huset kan du bygge sammen en liten "hundegård" av kompostbingeelementer fra biltema. Da kan du gi valpen mange kvm uten at møbler og annet blir herpet, samtidig som valpen får mye større bevegelsesfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel bare å ta med valpen på soverommet.

Skjønner ikke hvorfor du skal ha den til å ligge i bur :rolleyes2:

Buret er fint å ha i bilen :rolleyes2:

Og buret er ofte nødvenig på utstillinger/konkurranser, hoteller, fly osv. Å venne en hund til å bli stengt inne i et bur er helt nødvendig hvis man skal drive aktivt med hund.

For de fleste hunder er det ikke noe problem å bli stengt inne i et bur. Dermed er ikke trening med lukket dør nødvendig heller.

Om hunden får panikk, er det feil å bare overse den. Da må man ta det litt etter litt - belønne når hunden er inni buret, legge valpen i buret når den er veldig trett og la hunden sove der når den er sammen med eier. Etterhvert vil hunden se på buret som en fin plass å sove og etter en god stund vil det være uproblematisk for hunden å ligge i buret med lukket dør (noe som er nødvendig på f.eks fly, enkelte hoteller og litt på utstilling). Jeg vil ikke anbefale å sette en vilter valp i buret og la den skrike seg trett... Mitt tips: legg valpen forsiktig inn i buret med åpen dør når den er trett og la buret være i samme rom som deg selv. Etter en stund går det nok fint å lukke døren de gangene det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Forskjell på å pipe og klare versus å hyle i angst.... Om bikkja bare piper og klager av å være i buret så kan man trekke strikken og se om bikkja til slutt legger seg ned. Da er det ikke noe angst, da er det bare "klaging". Men om bikkja virkelig tilter og piper og hyler og kaster seg mot burdøra om du lukker den / stritter i mot om du legger den i bur - da må du prøve andre taktikker for å få bikkja til å like bur.

2) BURLEKER!! Jippi!! Liker valpen mat? Liker valpen leker? Prøv å lære den å gå inn i buret - gi deretter godbiter. Dette er positiv forsterkning av buret. I den perioden jeg hadde bur i huset trente vi ofte på burleker, og resultatet var at bikkja tilbydde å løpe inn i buret og legge seg for å få godbit. Når jeg begynte å kle på meg klærne for å gå ut døra løp hun og satt seg så pent og pyntelig i buret; hun visste det kom masse godbiter og flotte greier nå!

Les mer om burleker her : http://behavoristen.blogspot.com/2008/02/burleker_13.html

Og lykke til :rolleyes2: Om du nå ikke får valpen til å sove i bur med lukket dør // være alene hjemme i bur med lukket dør så kan du iallefall lære den å trives i bur i kortere perioder - som BcAmira sier trengs det fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å bare la buret stå åpent der dere oppholder dere. Hvis hun legger seg på gulvet og sovner kan du bære henne inn i buret, uten å lukke døra. Du kan konsekvent gi henne tyggebein i buret, og godbiter osv. Dina elsker burene sine, hun har ett inne og et i bilen. Det er hennes trygge sted, hvor hun skal få være helt i fred. Hun blir aldri stengt inn i bur. Bare når vi kjører bil da. Jeg er imot å bruke bur i tide og utide, men nå skulle ikke dette bli en burdebatt. Gjør det til noe hyggelig for henne. Ikke steng henne inn der, la henne like buret sitt, og velge å gå dit når hun er sliten. Dere må vise henne at buret er trygt og godt, med ros og belønning. Buret blir ikke trygt hvis hunden blir stengt inne der, og blir livredd. Hun er bare en liten baby enda, hun trenger tid på å bli trygg. Lykke til, kan se for meg at hun er helt nydelig :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i å høre synspunkter om bruk av bur, så henviser jeg til denne tråden: Bur :rolleyes2:

Ellers så vil jeg bare si at hvis det er fullt mulig å ha en hund som aksepterer det å ligge i bur en gang i blant, uten å måtte trene på det hele tiden. For de fleste holder det i lange baner at hunden blir vant med å ligge i bur i bilen. Det å ha hunden i bur om natten og når man er på jobb er i hvert fall helt overkill hvis målet er at hunden skal kunne ligge i bur under transport og på f.eks. utstilling.

Edit: For å presisere så snakker jeg om at hunden ligger i bur med lukket dør. Er døren åpen, fungerer jo buret bare som en seng.

Edit 2:

Dessuten har vorstheren til svigerinna mi bokstavelsig talt ødelagt leiligheten deres da den ikke har vært i bur. Hun er stor og sterk nå, og ødela en ytterdør (hoppet og beit til hun klarte å åpne døra) for bare et par uker siden, men allerede som valp spiste hun opp dørkarmer og gelenderet til trappa m 1.e og 2.e etg. Så vi har jo ikke noen gode erfaringer med å la hunder være fri inne i huset mens menneskene er borte...

Jeg synes jo at det er litt urettferdig ovenfor valpen deres å "forhåndsdømme" på denne måten. Det er slett ikke gitt at hun kommer til å reagere på samme måte som hunden til svigerinnen din. La henne få sjansen! Selv synes jeg det er greit å i begrense plassen til valpen i begynnelsen når jeg er vekke til et par rom f.eks. Er greit å ikke ofre flygelet før jeg vet om valpen klarer å la det være :rolleyes2: Rydder vekk ting jeg ikke vil skal bli ødelagt, og gir tyggeben og annet som valpen kan aktivisere seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...