Gå til innhold
Hundesonen.no

få valpen til å trives/ sove bur


pernilsh

Recommended Posts

Dessuten har vorstheren til svigerinna mi bokstavelsig talt ødelagt leiligheten deres da den ikke har vært i bur. Hun er stor og sterk nå, og ødela en ytterdør (hoppet og beit til hun klarte å åpne døra) for bare et par uker siden, men allerede som valp spiste hun opp dørkarmer og gelenderet til trappa m 1.e og 2.e etg. Så vi har jo ikke noen gode erfaringer med å la hunder være fri inne i huset mens menneskene er borte...

Og jeg tenker automatisk separasjonsangt eller understimuli når jeg leser dette..

Den eldste min (Gubben) får panikk i lukket bur hjemme, men bilbur, hos vet og på reise går helt fint. Valpis synes det er helt greitt, men fryktelig trangt (vanskelig å finne et behagelig stort bur til en grande :rolleyes2: ). Gubben ble "tilvendt" som valp, men der gikk mye gæli, for å si det sånn. Valpis var 8-10 mnd første gang hun var i vanlig bur, men hun ble lå i bilbur fra dagen jeg hentet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der var du med valpen jo, koselig at du kom hit :wub:

Ellie har aldri brukt bur og aldri ødelagt noe heller :wub:

I Sverige er det jo forbudt å bruke bur mer enn i to timer i strekk, så dette med bur er et litt norsk og etter min mening, unødvendig fenomen.

Jeg tenker også seperasjonangst på Vhorsteren til svigerinnen din. Hunder uten angst sover for det meste når de er alene hjemme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar...blir klokere hele tiden

Og hei Marie og Ellie, ja, her er vi med Molly (eller jeg, Pernilla)! Det var jo du, Marie, som tipset meg om dette forumet :wub: . Fine synspunkter du, og mange andre her, har. Jeg leser og lærer...

Nå har mannen min og jeg lest overalt på alle mulige steder på nettet om bruk av bur, lest i bøker etc - og konklusjonen er at det er minst like mange synspunkter som det finnes hundeeiere :wub: . Hundene er helt klart individer, de og, og ikke bare raser eller, enda verre "bare hunder". Molly føler seg ikke trygg i bur - vi prøvde igjen igår kveld, etter å ha gitt all maten der og kastet inn godbiter og - oh my god - noen små grillpølsebiter et par dager, uten å bruke det ellers. Men det var ikke snakk om...hun pep og bet og var helt klart ulykkelig...selv om vi satt ved siden av og snakket beroligende. Ingen panikk, men det var ikke snakk om å slå seg til ro. Hun var trøtt, og sovnet et øyeblikk, men våknet etter litt og var like missfornøyd.

Vel utenfor buret kryper hun rett opp på fanget, legger seg tilrette og sovner snilt og fornøyd (etter en liten tissetur)... Så mannen min og jeg er enige i at det IKKE føles riktig for oss å presse henne til noe hun helt klart ikke er klar for. Buret får vent...men da lurer vi jo på om vi burde ta henne opp på soverommet - kan vi ha henne i sengen vår som liten, og så flytte henne ned i 1.etg på egen plass etter hvert? Eller blir de så godt vant at de aldri gir seg da :ahappy: ? (Vi vil jo gjerne ha soverommet for oss selv etter hvert, ikke dele ektesengen med hunden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit å ha hunden på soverommet nå, og flytte den ned til stua senere. Gjør det på akkurat samme måte med valpen vi har nå; den ligger på gulvet på soverommet vårt om natten, har en banankasse med tepper i og vannskål. Hun sier ifra når hun må ut, så det er lett å unngå uhell inne om natten. Hun er dønn rolig; med en gang vi går opp for å legge oss, legge hun seg ned for å sove, fordi hun vet at det er nettopp det hun skal gjøre når vi går på soverommet (hun er ikke der ellers).

Når hun blir så gammel at hun klarer å holde seg en hel natt, og heller ikke har så stor trang til å bite på alt mulig rart, vil hun flytte ned på stua med de andre hundene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit å ha hunden på soverommet nå, og flytte den ned til stua senere. Gjør det på akkurat samme måte med valpen vi har nå; den ligger på gulvet på soverommet vårt om natten, har en banankasse med tepper i og vannskål. Hun sier ifra når hun må ut, så det er lett å unngå uhell inne om natten. Hun er dønn rolig; med en gang vi går opp for å legge oss, legge hun seg ned for å sove, fordi hun vet at det er nettopp det hun skal gjøre når vi går på soverommet (hun er ikke der ellers).

Når hun blir så gammel at hun klarer å holde seg en hel natt, og heller ikke har så stor trang til å bite på alt mulig rart, vil hun flytte ned på stua med de andre hundene. :wub:

Ok..bra tips...for frøken her vil nok IKKE ligge i bur, og mannen min og jeg ble enige igår om at vi ikKe ønsker å "hardtrene" en liten valp på 9 uker til å holde det ut...vi prøvde litt igår kveld igjen, etter å ha gitt all mat og masse snop inne i buret (uten å ha puttet henne der forøvrig) i et par dager...men det var like upopulært. Da vil ikke vi presse det..fortsetter heller å gi henne positive opplevelser med det (mat, snop), og så får vi se etter hvert.

Men - veldig godt å høre at det er mulig å flytte de etter hvert...hun har sovet nede med oss en uke nå, men mulig vi rett og slett flytter henne opp på soverommet og sengen vår nå en tid fremover...men på sikt vil vi nok ha ektesengen vår for oss selve... :ahappy: ...

GRATULERER MED DAGEN, ALLESAMMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..bra tips...for frøken her vil nok IKKE ligge i bur, og mannen min og jeg ble enige igår om at vi ikKe ønsker å "hardtrene" en liten valp på 9 uker til å holde det ut...vi prøvde litt igår kveld igjen, etter å ha gitt all mat og masse snop inne i buret (uten å ha puttet henne der forøvrig) i et par dager...men det var like upopulært. Da vil ikke vi presse det..fortsetter heller å gi henne positive opplevelser med det (mat, snop), og så får vi se etter hvert.

Men - veldig godt å høre at det er mulig å flytte de etter hvert...hun har sovet nede med oss en uke nå, men mulig vi rett og slett flytter henne opp på soverommet og sengen vår nå en tid fremover...men på sikt vil vi nok ha ektesengen vår for oss selve... :ahappy: ...

GRATULERER MED DAGEN, ALLESAMMEN!

Det er jo unektelig mye mer behagelig å sove i sin egen seng, enn en feltseng på gulvet i stua. :wub: Bare å flytte henne opp og få dere en god natts søvn - med god samvittighet! :wub: Banankasser er geniale; de passer små valper utmerket i størrelse, og det gjør jo ingen verdens ting om de tygger litt på den (så slipper man å begynne å oppdra valpen på natten også). Legg tepper med kjent lukt i kassen, sett den ved siden av hodeenden på sengen, og når valpen er urolig, kan dere enten slenge ned en hånd til den (kanskje er den ensom) eller gå ut og lufte den (kanskje må den tisse). Brukt sengetøy er ofte elsket av små valper; det lukter så trygt og godt, og er mykt og deilig å ligge på. Er soverommet veldig stort, kan dere sette kompostgrinder langs den siden av sengen valpen skal sove på. Hvis ikke; husk å rydd unna ledninger og andre ting valpen ikke bør bite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo unektelig mye mer behagelig å sove i sin egen seng, enn en feltseng på gulvet i stua. :wub: Bare å flytte henne opp og få dere en god natts søvn - med god samvittighet! :wub: Banankasser er geniale; de passer små valper utmerket i størrelse, og det gjør jo ingen verdens ting om de tygger litt på den (så slipper man å begynne å oppdra valpen på natten også).

Eeh...hva er banankasser??? Pappesker :ahappy: ? Og hvor/hvordan får man tak i de? Dette høres jo ellers veldig deilig ut... :wub: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatten på overse/ ikke overse osv gidder jeg ikke å inngi meg med i dag. 17mai og alt, så får ta kranglingen en annen gang :)

Men, jeg kan dele med trådstarter hvordan vi i min familie har pleid å trene inn buret og renslighet i en og samme vending.

En valp sitt døgn består stort sett av 4 ting (spesielt den første tiden): spise, sove, gå på do, leke-> gjenta

Rekkefølgen er ikke tilfeldig da jeg har god erfaring med at en slik rekkefølge fungerer i forhold til å få gjort de ulike tingene.

Hos oss har valpene fått mat 3-4 ganger daglig de første par månedene, men her må du jo se ann hva som passer for deg og din valp.

I allefall:

Valpen får mat i eller rett ved buret, med åpen dør gjerne og oss i sånn ca passelig nærhet.

Etter mat lulles valpen som regel i søvn her i huset har det skjedd ved at vi småpjusker og koser med den inni buret til den sovner, når den har sovnet trekker vi oss ut og lukker burdøra. Da sover som regel valpen en god stund (varierer fra valp til valp og man lærer sin valp å kjenne).

Man hører gjerne at den begynner å romstere litt (valper er som småbarn, de må alltid ha ett halvt øyet og ett øre på seg), da er det på tide å være klar for å ta den med ut omtrent i det den våkner. Så blir det do etterfulgt av lek (inkludert oppdage verden, bite den eldre hunden litt i øret, gnage på noen mennesketær og ikke minst gå hele den laaange veien til skogen (ca 500 m) :wub:).

Når hunden har fått tissebæsjet, lekt og luftet seg er antakelig snart klar for litt mat igjen, er den ikke det er den garantert klar for litt søvn og man tar den trivelige turen inn i buret for å lulles i søvn igjen. Og så skjønner du sikkert tegningen for veien videre :ahappy:

Buret er som regel ganske stort i forhold til valpen (vi må jo tross alt ha plass inni der også) og man må lære seg forskjellen på panisk piping (som jeg aldri har opplevd fra en av våre valper i bur, bare en hund jeg hadde på prøve), "jeg må på do" (som er hipphurra og veldig bra for å få en stueren hund) og "gi meg opperksomheeeeet!!"- piping. Sistnevnte kan oversees, for så å gi valpen viljen sin når den resignerer og er stille. Jeg kan egentlig ikke minnes plagsomme pipevalper av sistnevnte art i særlig stor grad.

For oss har denne metoden fungert ypperlig og alle selvoppfostrede valper (vi har hatt tre omplasseringshunder og da blir verden litt annerledes) har sett på buret som himmelen ved fribehov. Buret er som regel alltid tilgjengelig for valpen når den er liten og etterhvert har gjerne valpene selv gitt opp lek og sprell for å krabbe inn i buret og sove. Min erfaring fra 3 valper :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh...hva er banankasser??? Pappesker :whistle: ? Og hvor/hvordan får man tak i de? Dette høres jo ellers veldig deilig ut... :wub: ...

Banan-kasser; sånne som butikker får bananer i. Gå i en matvarebutikk og si du skal ha en banankasse, ta av lokket, skjær en liten åpning i ene langsiden, legg tepper oppi - og vips har du en flott valpeseng! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bruker ikke jeg bur til hunden min men. Det er jo viktig at hunden skal trives i buret sitt. Du må jo assosiere det med noe positivt. Begynn på dagen, ha bur døren åpen gi godbiter inni buret. Cluet er at hunden aldri skal være innestengt å lenge at den begynner å piper. Du må gå sakte frem, øk med sekunder ikke timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bur i begynnelsen, og kommer ikke til å gjøre det med min neste.

Det er mye greiere å valpesikre, min neste hund kommer nok til å være på badet de gangene jeg må ut og hun ikke er husrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står buret i bilen, hundene våkner jeg med meg i den 90cm brede sengen min hver morgen. Èn i fotenden og èn i armkroken. Lukker jeg døra, ligger de på stua. Det gjør jeg jo aldri, for jeg liker å ha hundene i senga. Vi er en flokk og vi sover sammen. Hele dagen er jeg på jobb, noe som er nødvendig for å overleve, men skaper en unaturlig lang atskillelse fra hundene. Derfor er vi sammen så mye vi kan, når vi kan.

Den ene hunden vår hadde ikke hatt bånd på seg, spist hundemat, vært inmnendørs, sett et bur, kjørt bil, eller hva nå et liv med mennesker kan by på, før han var rundt et halvt år. Han var rundt året før han kom til Norge og virkelig ble en familiehund. Han spretter da inn i bilburet på linje med de andre hundene, ligger i bur hoa vetten som den største selvfølge (har ikke vært nødvendig så ofte, da), spiser hundemat med stor apetitt, vet hvor han hører til og har en tjoheinåkommerjegmuttern innkalling, uten at vi egentlig har mast så mye med noe som helst. T- bane var litt ekkelt første gangen, men nå er han konge på det meste storbyen kan kreve av en liten gateguttt fra landsbygda i sydenland.

Senk skuldrene, kos deg med valpen, gi den tryggheg, kjærlighet og elementær valpeoppdragelse. Virker det som overgrep, føles det som overgrep, ser det ut som overgrep, ja, så er det mest sannsynlig det. Tror jeg ønsker meg en Facebookgruppe for "oss som hater burbruk i dagliglivet". I tillegg til "oss som hater flexi", men det er en annen historie :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har roet oss med bur nå, har flyttet det til en plass med mer oversikt, og lar det stå åpent...slenger inn litt godt av og til, og nå går hun innom der av og til, frivilig. Bra tips med badet som valpeplass før den er husrein...ikke at jeg har trengt det ennå, har ennå ikke forlatt valpen mer enn et minutt eller to :banana: . Ja, jeg vet, jeg må øve på det...skal snart... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...