Gå til innhold
Hundesonen.no

Marco skal bli pappa!


Izziebelle

Recommended Posts

29-30 Mars hadde Marco besøk av ei nydelig jente fra Sverige og i dag er det bekreftet at hun er drektig, de fant 5 stk på ultralyd så får vi se om det stemmer :ahappy: Tispen han er parret med heter

Black Blossom Lady Yaga Hun har C-hofter (B i følge ekspert), er Prcd-PRA fritestet og er øyenlyst fri. Hun er utstilt med 3 små-CERT i Norge, 2 HP og 2 CK. Kullbroren hennes er svensk champion og har vunnet stort de siste mnd. Hun er ei super trivelig jente på alle måter og har noe av det vakreste uttrykket jeg har sett.

Marco "Schanderulven's Negolas-Marco" har A-hofter, er Prcd-PRA bærer og er øyenlyst fri. Han har 1 CERT/CACIB/BIR for raseekspert Marja Talvtie, har flere CK og HP + 1 res. CACIB. Alle søsknene hans har A-hofter, 3 av 4 i kullet har CERT på utstilling, søstera er Nordisk champion og har vunnet finsk, norsk og dansk vinner 09 i tilegg til å bli verdensvinner 09. Marco er i tillegg MH-testet med fine resultater og godkjent skudd (2) 3 av 4 fra kullet har gjennomført MH med gode resultater.

IMG_4399ff.jpg

Marco

IMG_4852.JPG

IMG_4845.JPG

lady%20yaga.jpg

Yaga

Yaga%20%26%20Yagos%20april%2009.JPG

Yaga og broren hennes Yagos

Idre%20yaga3.jpg

IMG_2078.JPG

Bilde av de to sammen:

7f2b0f51-ba48-4288-b859-8fde014259bb3.jpg

Jeg gleder meg veldig til å se resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer så mye :) Fine foreldre :ahappy: og fin rase :)

Lykke til :D

Takk takk :) Er herlig rase ja! hehe.

Grattis :) Spennende å se, når er termin??

Fint par :)

Takk :D Termin er beregnet til ca. uke 22. ca. dato jeg har kommet frem til er 31 Mai eller 1 Juni, men kan jo komme noen dager tidligere også :D

Gratulerer! Spennende!

Takk takk, ja veldig spennende! Synes ventetiden er lang..

Gratulerer, så fine hunder. :D

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så gøy! :) Marco er råflott, og dama hans så veldig bra ut hun og :ahappy: forøvrig lurer jeg også litt på det med hoftene, avles hun på fordi en ekspert sier hun har B, mens avleseren (som også bør være ekspert) sier C?

Krysser fingrene for et velskapt kull av Marco-kopier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så morro :ahappy: Gleder meg til bilder av nurkene :-)

Må bare spørre, er det vanlig at man avler på hunder med C hofter innenfor rasen deres?

Det er såvidt jeg vet hverken vanlig eller anbefalt, men heller ikke en rase som sliter mye med dette. Er vel sammenlignbart med dsg tror jeg. Men klart, er man ikke oppmerksomme på det så kan det lett ekspandere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben godtar avl på hunder med C-hofter.

Jeg har ei venninne som (kanskje) venter kull på sin lapphund, der kommer også faren fra Schanderulven. Kanskje i slekt med marco da..

-det var visst litt OT

Gleder meg til å se bilder av valpene jeg, lapphunder er verdens søteste valper tror jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben godtar avl på hunder med C-hofter.

Jeg har ei venninne som (kanskje) venter kull på sin lapphund, der kommer også faren fra Schanderulven. Kanskje i slekt med marco da..

-det var visst litt OT

Gleder meg til å se bilder av valpene jeg, lapphunder er verdens søteste valper tror jeg :)

Å, hvilken Schanderulv da? *Schanderulvtante* :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så gøy! :) Marco er råflott, og dama hans så veldig bra ut hun og :ahappy: forøvrig lurer jeg også litt på det med hoftene, avles hun på fordi en ekspert sier hun har B, mens avleseren (som også bør være ekspert) sier C?

Krysser fingrene for et velskapt kull av Marco-kopier :)

Akkurat det vet jeg ikke. I Sverige er det ganske vanlig å bruke C-hofter fordi et enormt antall hunder har blitt røntget med C-hofter de siste årene etter at de byttet om avlesningssystem. Jeg vet ikke all verden om dette dessverre. Men jeg tror jo at de har veid fordeler og ulemper og funnet det vært å satse på, men de kommer nok til å se dette kullet an i forhold til HD for om de evt. går videre med henne i avl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så typisk av meg å ikke få med seg alle svarene før jeg svarer :D I Norge er det ikke vanlig å avle på C-hofter på rasen, i Sverige er det ganske vanlig derimot. Det er klart det er mye forskjellige meninger ute å går om det. Om jeg selv ville brukt en tispe med C-hofter kommer helt an på hva slags andre kvaliteter hun hadde, hvordan kullet hennes så ut og det ville forutsett at hun var frisk på alle andre måter. Noen ganger kan det være verdt det, men hva som er gode nok kvaliteter er det jo forskjellige meninger om. Det at man i Finland bruker noe D-hofter synes jeg derimot er forkastelig. B/C hofter i Sverige er den store trenden, mange blir re-røntget med B-hofter så hva som er greia aner jeg ikke, men de jobber med det, men klubben der borte godkjenner bruk av C-hofter, men den skal selvfølgelig ikke møte en annen med C.

Og jeg synes ikke det var OT minstemann! Hvem tispe og Schanderulv er det snakk om? :wub:

Simira: Hvem er du tante til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke søsteren min altså, men eieren til Lihku har bl.a. stilt Odin for meg. Hun skal ha kull nr. 2 i høst. :)

Å fine Likhu! :wub: Ja hun skal parres med den lekre brune gutten hun! Dattera til Likhu; Lana (Oidu-Lana) treffer jeg jevnlig, kjempe jente som er veldig lik mammaen sin bare i brun :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvilken Schanderulv da? *Schanderulvtante* :wub:

Og jeg synes ikke det var OT minstemann! Hvem tispe og Schanderulv er det snakk om? :)

Jeg husker ikke hvilken schanderulv det var snakk om, men han bor i bergen-hjelper det?? Jeg kan høre med henne. Og så er det denne tispa:

blogg44.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvilken schanderulv det var snakk om, men han bor i bergen-hjelper det?? Jeg kan høre med henne. Og så er det denne tispa:

blogg44.jpg

Nææ den så søt ut :wub: Hva kalles fargen??

Gleder meg forøvri til å se bilde av de små :) Må gjerne slenge inn bilder av slekta mens vi venter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvilken schanderulv det var snakk om, men han bor i bergen-hjelper det?? Jeg kan høre med henne. Og så er det denne tispa:

blogg44.jpg

Så søt da! :) Tja, nei jeg vet ikke helt hvem som befinner seg der borte dessverre.

Nææ den så søt ut :wub: Hva kalles fargen??

Gleder meg forøvri til å se bilde av de små :D Må gjerne slenge inn bilder av slekta mens vi venter :D

Fargen kalles krem :D Jeg gleder meg også til å se bilder av små nøstene.

Her er forøvrig bilder av besteforeldre:

Pappa til Marco:

Levi.jpg

C.I.B Multichampion Tievatuulen Ballerojäkälä

Mamma til Marco:

1250027042_resized.jpg

N FIN UCH NV-06 Turnukan Hempukka

Pappa til Yaga:

res1627490925.jpg

Orso-Farm Gappe

Mamma til Yaga:

bb-flower10.jpg

SUCH NUCH Black Blossom Lady Flower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen var fin, jeg liker den fargen :D

Ja liker han jeg også :D Jeg har ikke sett han i virkeligheten enda, men han kommer kanskje til Norge i sommer. Utifra bildene så synes jeg at han er den vakreste hunden jeg har sett på sine glansdager. Han fikk forøvrig hyperthyreose som 6-åring noe som gjør at han sikkert ikke er like slående i dag dessverre. På grunn av pappaen så blir selvfølgelig barna hans (i norge i hvertfall) testet for dette selv vært år og jeg undersøker alle potensielle avlstiper godt for at de ikke har hunder med samme defekt i sin stamtavle.

Forresten så tipper jeg at det kommer 6 valper; 4 tisper og 2 hannhunder.. :D Gleder meg så til å besøke de i midten av Juli! Hvis alt går bra såklart, men det pleier ikke å være så mye komplikasjoner på rasen heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Han fikk forøvrig hyperthyreose som 6-åring noe som gjør at han sikkert ikke er like slående i dag dessverre. På grunn av pappaen så blir selvfølgelig barna hans (i norge i hvertfall) testet for dette selv vært år og jeg undersøker alle potensielle avlstiper godt for at de ikke har hunder med samme defekt i sin stamtavle.

I.o.m. at Hypothyreose er utbredt innen enkelte linjer på hoffene så håper jeg for din rase sin del at alle avkom etter den hannen blir testet, samt at evt avlspartnere til disse også blir testet. Veldig ofte (i alle fall på hoffene) så dukker ikke sykdommen opp før hundene er 2-3 år gamle. Derfor så har vi grense på minst 30 mnd for å få godkjent paringer også.

Nå vet jeg ikke hvor gammel Marco er og om du har testet han, vet at hoffene i Sverige blir testet minst en gang i året...

(blir veldig OT dette altså. Men i Norge så er det kun 3 tilfeller av Hypothyreose for hoffene, 2 av hundene er importert fra Sverige, fra samme oppdretter. Den siste er norskfødt med svenske linjer. Derfor er det ikke vanlig å teste hoffene her).

---

Blir spennende å se valpebilder av Marco-barna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.o.m. at Hypothyreose er utbredt innen enkelte linjer på hoffene så håper jeg for din rase sin del at alle avkom etter den hannen blir testet, samt at evt avlspartnere til disse også blir testet. Veldig ofte (i alle fall på hoffene) så dukker ikke sykdommen opp før hundene er 2-3 år gamle. Derfor så har vi grense på minst 30 mnd for å få godkjent paringer også.

Nå vet jeg ikke hvor gammel Marco er og om du har testet han, vet at hoffene i Sverige blir testet minst en gang i året...

(blir veldig OT dette altså. Men i Norge så er det kun 3 tilfeller av Hypothyreose for hoffene, 2 av hundene er importert fra Sverige, fra samme oppdretter. Den siste er norskfødt med svenske linjer. Derfor er det ikke vanlig å teste hoffene her).

---

Blir spennende å se valpebilder av Marco-barna :D

Om de to kullene han har hatt i Finland har blitt testet vet jeg ikke, han har 1 kull i Norge og der er samtlige testet negative ved 2 års alder, Marco skal testes igjen når det har gått 1 år siden sist :D Oppdretterne til de 2 kullene i Finland er selvfølgelig klar over det, men om de har testet hundene eller ikke vet jeg faktisk ikke, jeg håper jo at de har testet de hundene de har brukt videre i avl. For meg var det ingen tvil om at Marco skal testes. Det som er så synd er at det er langt fra alle som vil være ærlige om sånne ting og omfanget er dermed vanskelig å vite. I Norge vet jeg om 1 tilfelle av det på rasen. Skulle ønske man hadde noe gentest for dette også sånn som vi har for PRA.. Forøvrig sier vetrinærer at den formen pappaen til Marco har er en ikke arvelig form, men det er ikke noe jeg tar for gitt. Her testes det hvert år og kommer til å gjøres frem til han er hvertfall 7-8 år.

Og jeg synes også det blir veldig spennende med valpebilder! Dagene går innmari tregt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

30633_397472852196_555152196_486957.jpg?t=1273570443

Damen begynner å bli rund, hun er større enn den andre tispen de har hjemme som også er drektig men som ble parret en uke tidligere.. Som man ser på bilde så er hun ganske så daff og sliten om dagen. Om ca. 3 uker kommer de! (jeg har på følelsen at de blir født 29 Mai)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Om de to kullene han har hatt i Finland har blitt testet vet jeg ikke, han har 1 kull i Norge og der er samtlige testet negative ved 2 års alder, Marco skal testes igjen når det har gått 1 år siden sist :P Oppdretterne til de 2 kullene i Finland er selvfølgelig klar over det, men om de har testet hundene eller ikke vet jeg faktisk ikke, jeg håper jo at de har testet de hundene de har brukt videre i avl. For meg var det ingen tvil om at Marco skal testes. Det som er så synd er at det er langt fra alle som vil være ærlige om sånne ting og omfanget er dermed vanskelig å vite. I Norge vet jeg om 1 tilfelle av det på rasen. Skulle ønske man hadde noe gentest for dette også sånn som vi har for PRA.. Forøvrig sier vetrinærer at den formen pappaen til Marco har er en ikke arvelig form, men det er ikke noe jeg tar for gitt. Her testes det hvert år og kommer til å gjøres frem til han er hvertfall 7-8 år.

Og jeg synes også det blir veldig spennende med valpebilder! Dagene går innmari tregt nå..

Alltid spennende med valper :D

Angående Hypothyreose så står det om forskningsprosjektet i Sverige her :P

http://skoldkortelrubbninghoshund.slu.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...