Gå til innhold
Hundesonen.no

Marco skal bli pappa!

Izziebelle

Recommended Posts

Skrevet

Ser at en del bilder er blitt borte her for jeg har drevet å styra på picasaen!

Vel i går ble valpegjengen 6 mnd og jeg kan ikke tro at tiden har gått så fort! 20 November var det utstilling i Arvika hvor alle valpene kom. Da måtte selvfølgelig "bestemor" sørge for å komme hun også, en sånn sjanse vil man ikke gå glipp av. Jeg fikk hilst ordentlig på alle valpene, kosa med dem og fikk et bedre inntrykk i hvordan de var. Alle var veldig utadvendte, sosiale og glade :lol: Veldig artig å se de live å se hvilke ting de har fra pappaen sin både eksteriørt og mentalt. Eierne virket storfornøyde med valpene, selv om jeg tror at de første ukene for et par av de hadde vært tøffere enn de hadde forventa seg :wub: At de alle har fått gode hjem er jeg i hvertfall sikker på!

Eksteriørt ser det ut til at de har arvet mye av hodet til Marco, nå har mammaen også et veldig pent hode og uttrykk, men selve hodefasongen minner meg veldig om Marco på samme alder. Det er meget positivt, da jeg anser det som hans store fortrinn og flere dommer har rost det opp i skyene. De er i litt forskjellige vekstfaser nå så det blir spennende når de blir voksne å se dem igjen! Men de er absolutt veldig lovende alle sammen! Litt ekstra morsomt er det at ved å bruke Marco mot Yaga så har hun som har nesten sorte øyne gjort at Marco sin lyse ikke har gått igjen hos avkommene. Selv om jeg personlig synes at Marco sine øyne virkelig gjør han spesiell så er det ikke noe jeg ønsker at han skal gi videre, rasestandarden må jo følges (men de må gjerne endre den altså.. :lol:) Marco har også forbedret de feilene Yaga har synes jeg, hun er litt lang og en tanke lavbent. En av gutta er litt i gråsonen hva gjelder høyde på beina (min favoritt..) men jeg har tro på at han kommer til å reise seg, for han er den minste og har enda flere cm å gå på :P

Så langt er jeg veldig fornøyd med de, men det skal jo ta et par år i hvertfall før jeg kan si om det er en velykket kombinasjon! Her er litt bilder av knøtta!

Kirrko (Elegantti) som er som snytt ut av nesa på Marco.

74328_464744192196_555152196_6408893_3262443_n.jpg

H%20018.jpg

_MG_7035.JPG

Zimba (Ensimäinen) et lite showtalent!

0f4aac5f-1c22-4928-844e-ed62e3adbfaa4.jpg

IMG_7361%20edit%20liten.jpg

_MG_7079.JPG

Mikko (Erikoinen) ble BIM på utstillingen :lol: Nesten dobbelt så stor som resten!

_MG_6997.JPG

6a767d90-c01f-4bc1-a3a9-e874517728334.jpg

3fa968d1-658a-4404-95cc-2489683a2ea34.jpg

Eemeli (Eksemplaari) the dark horse, en spennende kar som begynner å få mer tegninger han og.

1ab5f774-e091-4b28-bf95-0048ead9aee54.jpg

5ee63faa-7389-493e-add8-fdd725ec64cb4.jpg

149284_464025937196_555152196_6401609_5712310_n.jpg

Tuva (Eminenssi) lillejenta som ble BIR, BIG og BIS-valp på sin første utstilling!

_MG_7363.JPG

DSCN1375.JPG

_MG_7364.JPG

Og til slutt et bilde av Zimba og Eemeli :ahappy:

d461fd39-0502-46a6-8120-2fb2e422149f4.jpg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...