Gå til innhold
Hundesonen.no

Hanhund og markering


Raksha

Recommended Posts

Dere som har, har hatt, hanhund(er) hvordan gjør dere med markering? Får de lov til å skvette på alt hver 2. meter? Eller er du mer restriktiv med hvor mye de får markere?

Jeg har en diskusjon om dette med min bror - han mener Truls må få lov til å markere der han vil (noe som resulterer i at han markerer PÅ Kahlo om man ikke følger med) - og jeg mener det er totalt unødvendig - de kan tisse 2-3 ganger i løpet av en tur de og, som tispene gjør. Er de løse så er det jo litt vanskeligere å kontrollere - men jeg har intrykk av at de ikke markerer like manisk da. Truls gjør hvertfall ikke det.

Så jeg er nysgjerrig - er det flere som er like strenge på sånt som meg, eller er jeg virkelig Tante Grusom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går på tur i bånd får han stort sett markere som han vil, så lenge det ikke setter ned tempoet altfor mye. Nå er ikke Odin ekstrem på markering heller, og blir det for mye så får han bare følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke streng på det. Eller såklart får han ikke markere på biler, hunder, sykler, mennesketing etc etc, men han får tisse som han vil ja, ser ikke så mye poeng i å drive å bestemme det for ham.

Han er uansett ferdig med å tisse før båndet har blitt stramt igjen, dvs. jeg fortsetter bare å gå, stoppe gidder jeg ikke. Så han har nok lært seg at det må gjøres i et visst tempo :whistle:

2-3 ganger iløpet av en tur kan jeg liksom ikke se for meg noen hanner begrense seg til, men kanskje det går ann... tenker bare at slik er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har aldri Nirm markert veldig mye, men han har aldri fått lov til å tisse hver andre meter når vi går tur i bånd. Løse får de jo gjøre som de vil. Ingen andre hannhunder jeg har hatt har hatt lov til det. Japp, jeg er streng, ikke pisse på alt, ikke grise tisper, ikke være en "hormonell dust"... Ikke bare bare å være hannhund her i hus, og ikke få være uoppdragen. :whistle:

De får heller ikke tisse på alt mulig. Synes det er en uting og pisse ned biler, halvveis inne i andres hager, på gjenstander hensatt av folk etc. Noen hannhunder pisser jo på ALT. Det ser man jo på utstillinger der både sekker, stoler og bur blir nedpisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg får hannhund så skal ikke han få lov til å markere konstant nei. Så jeg er enig med deg Tante Grusom :whistle: Tispa mi får heller ikke lov til å tisse unødvendig mye. Da bare drar jeg henne med meg. Kommer jo ikke noe tiss engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går på tur i bånd får han stort sett markere som han vil, så lenge det ikke setter ned tempoet altfor mye. Nå er ikke Odin ekstrem på markering heller, og blir det for mye så får han bare følge med.

Okey, den skjønner jeg.

Jeg er ikke streng på det. Eller såklart får han ikke markere på biler, hunder, sykler, mennesketing etc etc, men han får tisse som han vil ja, ser ikke så mye poeng i å drive å bestemme det for ham.

Han er uansett ferdig med å tisse før båndet har blitt stramt igjen, dvs. jeg fortsetter bare å gå, stoppe gidder jeg ikke. Så han har nok lært seg at det må gjøres i et visst tempo :D

2-3 ganger iløpet av en tur kan jeg liksom ikke se for meg noen hanner begrense seg til, men kanskje det går ann... tenker bare at slik er de.

2-3 ganger var kanskje litt for strengt, ja. :) Men går vi tisseturer - så får han jo markere nesten som han vil - men da går jeg jo inn etter at kahlo og kasko har tisset - gidder ikke vente til han skal markere 15 ganger først. (Yep, bror er så tålmodig)

Nå har aldri Nirm markert veldig mye, men han har aldri fått lov til å tisse hver andre meter når vi går tur i bånd. Løse får de jo gjøre som de vil. Ingen andre hannhunder jeg har hatt har hatt lov til det. Japp, jeg er streng, ikke pisse på alt, ikke grise tisper, ikke være en "hormonell dust"... Ikke bare bare å være hannhund her i hus, og ikke få være uoppdragen. :wub:

De får heller ikke tisse på alt mulig. Synes det er en uting og pisse ned biler, halvveis inne i andres hager, på gjenstander hensatt av folk etc. Noen hannhunder pisser jo på ALT. Det ser man jo på utstillinger der både sekker, stoler og bur blir nedpisset.

Godt å høre det er flere som er strenge. Var sånn med Aro og jeg - han fikk beskjed om å tisse i starten av turen og slutten av turen og gikk han løs så bestemte han jo selv - men bortsett fra det så var det ikke tillatt med markering.

Den dagen jeg får hannhund så skal ikke han få lov til å markere konstant nei. Så jeg er enig med deg Tante Grusom :whistle: Tispa mi får heller ikke lov til å tisse unødvendig mye. Da bare drar jeg henne med meg. Kommer jo ikke noe tiss engang!

Enig, jeg var like streng med Kahlo før, under og etter løpetid med ekstremt markeringsbehov...

Godt det er lite som skiller Tante Grusom og Tante Go'bit i Truls sin verden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får absolutt ikke lov å springe rundt å skvette på alt i nærheten, det er unødvendig griseri syns jeg.

Mine har alltid hatt regler for markering, det er en nødvendighet, slik jeg ser det, spesielt når jeg bodde i byen, det er ting/steder hvor slikt er totalt ulovlig(Som på hverandre f.eks eller i hagene/inngangspartiene til folk osv).

Og de skal kunne gå tur i bånd uten at jeg skal måtte stoppe hver bidige meter for at de skal skvette.

Jeg har ikke hatt noen slaviske regler da(Bortsett fra HVOR det er lov å tisse), noen turer fikk de lov til å skvette mer enn andre turer, alt ettersom hva slags tur jeg gikk osv, går jeg en rolig rusletur kan de gjerne få lov til litt mer enn når jeg er ute i høytempo-mosjonstur.

Men det er jo totalt, klin umulig å skulle la de skvette så mye de vil, da kommer man seg altså ikke mange metrene pr. tur. Og å styre HVOR de skvetter er jo også nødvendig, er ikke like morro med tiss overalt.

Er de løse så går jeg ikke å teller bakbeinsløft for å si det sånn, da får de markere så mye det passer dem(Sålenge det skjer på egnet sted), de ødelegger ikke mitt tempo så da gjør det meg ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir sluppet løse ut døra og får da gjøre fra seg, så går vi på tur hvor de må gå fot hele turen uten snusing og tissing, er det lang tur stopper jeg heller og gir 'fri' kommando. Dette er fordi jeg ikke går slik tur vær dag og fordi jeg ikke vil ha hunder som markerer konstant når de brukes til trekk og fordi det blir en litt mer psykisk øvelse utav turen, siden en vanlig gå tur sjeldent er noe pes for en malamute. Så markering er kun når de går løse, vi har pause eller de har fått fri kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kontrollerer man hvor mye de får tisse? Kan det ikke fort bli sånn at tissing er fy fy? og det skal det jo ikke være.

Jeg bare lar dem ikke gå å vimse sånn - de får ikke snuse lenger enn at jeg rekker å gå forbi og de får ikke trekke seg frem til ting, eller henge igjen bak.

Nå må jeg ta Truls i kort bånd hver gang kahlo tisser om jeg går med dem sammen - for han er så ivrig på å markere at han likegreit markerer på henne. Så nå er det nulltolleranse - han får ikke markere oppå hennes uansett. *slem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ok, ja men det gjør jeg og, så på den måten kontrollerer jeg jo også. Orker som sagt ikke stoppe opp hver gang han skal tisse, må ha litt flyt i turen :whistle:

Det med at du stopper ham fra å markere oppå hennes synes jeg ikke er slemt, det er skikkelig irriterende å gå sammen med en annen tispe, også rykker hannen frem for å markere, helst mens tispen fortsatt er der... Casper har litt slike tendenser, det jeg har gjort er å holde ham tilbake til hun er ferdig, men når jeg tenker meg om så bør jeg heller hindre ham helt fra å markere over.

Vi pleier også å få forbi en hage der det bor en hannhund som ofte står ute, rett ved porten, og da SKAL Casper på død og liv markere rett utenfor. Så nå har jeg begynt å ha ham i kort bånd, og hindre ham i dette. Vet ikke helt hvorfor jeg gjør det egentlig, vil ikke at han skal få eiendomsretten på hagen til en eldre hannhund kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får sjansen til å snuse og gjøre fra seg i begynnelsen og slutten av turen, og bortsett fra det må de gå pent og får ikke gå å markere på alt. Hadde de fått lov hadde de garantert gått og skvettet annenhver meter, og det gidder jeg ikke, det er jo helt unødvendig. Er de løse får de stort sett gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker hva som er mye eller lite markering, men vi pleier generelt sett å gi ham den tiden det tar før båndet blir stramt igjen, og da er han jo stort sett ferdig :whistle: Går vi i byen og jeg ikke har tid til at vi skal stoppe og tisse hele tiden, tar jeg han på plass, da er det ikke noe rom for "viming" og snusing og markering. Vi pleier ytterst sjelden å gå turer som er kortere enn en 15-20 minutters tid, så da er det generelt ikke noe problem at han ikke får tisset fra seg, men de gangene vi bare går bort til nærmeste tre og hjem igjen så er jeg så slem og sier at hvis han tisset veldig lite da, så var han ikke veldig nødt i utgangspunktet :wub: Det hører jo med da at Garm pleier å liksom tisse fra seg første gangen, og så er det småskvetting histen og pisten etterpå.

Det vi har litt mer regime på er snusingen. Garm kan fint stå en evighet og snuse på en plass før han bestemmer seg om plassen er verdig en skvett eller ei, og det har jeg overhodet ikke tålmodighet til å vente på. Så jeg pleier å la ham snuse litt, så sier jeg "nok", og om han ikke bestemmer seg umiddelbart da så går vi videre. Blir han veldig snusete (da typisk når det er mye løpetid i nabolaget) så tar jeg ham på plass istedet eller korter inn båndet.

Markering i seg selv er jeg ikke liksom ikke motstander av, det er på en måte del av det å ha hannhund, tenker jeg. Men selvfølgelig lar vi ham jo ikke tisse på alt og ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Nå er det en mnd siden Ace ble kastrert, men før det hadde han en stor trang til å markere ganske mye. Så ofte som hver meter faktisk.. :rolleyes2: Neida... Han fikk ikke lov til det. Sånn grisete adferd som kose seg med tisseflekker og oppi rattata til tispene setter jeg ikke så stor pris på. Så han fikk heller ikke gå å markere. Han ble pent nødt til å tisse når jeg ba han om det, og ellers gikk vi ganske fort på tur, sånn at han ikke fikk sjans å være grisete.

Nå er markeringen gått ned, og er så godt som nesten borte. Nå gjør han det han må, og ferdig med det. Han kan gå å snuse litt, men ingenting er så veldig spennende lengre. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke lov å markere på andres hus,bil,hekk o.l. men når vi går tur så får de stort sett skvette fra seg.... innen rimelighetens grenser.Gidder ikke stoppe opp for hver eneste spennende flekk liksom,løse gjør de som de vil.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig jeg har vært heldig med mine hannhunder sånn. De har aldri vært ekstremmarkører. Amigo tisset som oftest som ei tispe, han. Men jeg husker Amigo mot Maris Moshi engang. Han tisset regelrett på damen. Tror jammen frøken Anepane ble litt rød i fjeset da, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster tisser så mye han vil når han er løs selvsagt, og han er så rask når vi går tur at jeg nesten ikke merker det. Men han får selvfølgelig ikke lov til å markere på ting hensatt av folk, i andres hager, etc. Kun i grøfta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går som sagt bikkjene løse på gråden her, og flyr på do i åkern etc, så når vi går tur, da går vi tur, og da er det ikke rom for markering. Går jeg tur med dem i bånd er det mosjon, og da får de ganske enkelt gå.

Og hvis jeg har dem med med hestene har de heller ikke noe valg, jeg kan jo ikke stoppe hesten for hver annen meter for at de skal få markert. (og Trygve travhest synes egentlig det er noe tull å stoppe for at de skal bæsje også, han kan jo gå og bæsje, da kan jammen hundene gjøre det også, hehe, der er vel Leiv VIdar greiere, han bruker å stoppe selv, så han har litt mer forståelse for hundene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han løs får han gjøre som han vil, men på tur i bånd så får han tisse 2-3 ganger kanskje(når jeg gir "fri"-kommando). Tante grusom jeg også. :ahappy: Han har ingen enorm markeringstrang, men mer enn jeg synes er nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått overraskende greit å få bort den verste markeringa på Truls - nå passer jeg på at han får tisse to ganger i starten av en tur (han må liksom komme i gang... :ahappy: ) og en gang før vi går inn - er han i bånd så får han beskjed om å "gå frem" og jeg drar han bare med meg. Han har blitt kjempeflink - heller ikke gjort mine til å tisse på Kahlo heller. Fornøyd med Truls'ern jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg feks jogger med han så lar jeg han snuse/markere de første 5-10 minuttene og så strammer jeg inn båndet og er litt strengere på det. Ellers går han for det meste løs, men jeg tar han noen ganger i bånden og drar han med meg når han slikker og slikker til han sikler på samme sted :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tispe, men som også er ivrig på å markere,- snuse/finne spor også, for den del. Ordner det slik at kobbel i sele er "sulletur", dvs hennes premisser og behov, mens kobbel i halsbånd er "fot",tempo, retning og fremdrift, dvs mine behov. Utenpå begge variantene, dvs i sele som i halsbånd, ligger kommandoen "næh-ei" i betydningen "dropp det der", og som gjelder både markering,spor, eller whatever jeg ønsker at hun dropper interesse for i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ask var jeg alt for lite streng med det der. Han tisset hvor han ville, når han ville. Selvsagt fikk han ikke tisse på biler, sekker osv, men jeg var alt for snill når det gjaldt tissing på søppeldunker, hekker langs veien og postkassestativ :) Han tisset når han ville fordi det sjelden sinket meg, med mindre han skulle snøfte og snuse og dope seg ned i alle tenkelige dunster før han endelig fikk løftet på labben. Da dro jeg han om oftest med meg, men han fikk alt for ofte gjøre seg ferdig også da. Dette var jo en svært teit måte å gjøre ting på, for under sykkelturer, joggeturer og skiturer var han selvsagt også under den oppfattning at man kan stoppe og tisse hvor som helst og når som helst, og det fungerer så mye dårligere når ting går fort. Dermed lærte jeg han at når man sykkler, jogger eller er på skitur, så løper man til man får "værsegod" - da kan han stoppe og tisse. Dette fungerte egentlig veldig bra, og jeg overførte det også etterhvert til de andre turene. Ettersom Ask er en veldig hormonelt stresset hund, tror jeg det hjalp han litt å ikke få snuse og tisse og være mann så mye på turene, selv om han var veldig frustrert den første tiden med dette nye regimet. Nå holder det å si nei når han stopper opp, så går han videre igjen, med mindre det er løpetispe eller lignende, da er det ikke like lett å få han til å gå videre.

Om det nå viser seg at neste hund blir hannhund skal jeg ha mye klarere regler på det med markering fra starten av, helt klart. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...