Gå til innhold
Hundesonen.no

Leke med hund


Nirm

Recommended Posts

Jeg har aldri brydd meg om hvor hunden min biter i en leke. Om det er i snora eller i selve leken (kongen / ballen), så har det viktiste for meg at hunden har det moro, jakter, kamper og ikke biter over mine fingre.

Men så sier flere at de MÅ bite i selve leka. Men jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor. Og jeg liker å vite hvorfor!

Er leken til mine hunder dårligere fordi de biter der de får tak i og ikke i selve gjenstanden? Og hvorfor er det forskjell på å bite i gjenstand og snoren? Eneste grunnen jeg ser, er evt skader i munnen av snoren... Men jeg er kanskje litt blÅnd på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det der heller. Kanskje folk blir litt vel kontrollfreak av og til? :getlost:

My biter i både tauet og i kongen. Virker ikke som om det er nøye hvor hun holder, bare hun har tak så hun kan riste løs :P Og det er jeg fornøyd med. Bruker jeg leker uten tau er hun like interessert i de, om ikke mer... Men når jeg bruker leker med tau henger hun også titt og stadig i tauet. Antageligvis liker hun å bite i det og føler hun får godt nok tak til å leke sånn :P Også er det vel morsomt nok med et tau også. Jeg er sikker på at jeg kunne tatt med meg en taubit som hun har tygd av en av ballene sine og brukt den som belønning hvis jeg måtte. Og da sier jeg meg godt fornøyd ihvertfall og skjønner ikke hva jeg skal stresse med at hunden absolutt må gripe rundt gummidingsen for(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt på det selv, da hunden min ofte tar tak i snora. Noe som irritererer meg litt, fordi hun da ikke får ordentlig tak (selvom hun tror det selv).

Men jeg syntes ikke det er feil for det, og lekene min er som de fleste andres, tror jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja si det!

Casper tar også som oftest tak i snoren, kunne ønske han heller bet i kongen jeg da, som faktisk tåler gnafsingen, lekene holder så kort når han gnager over tauet. Men litt rar ting å si egentlig, spiller vel ingen rolle så lenge hunden har det gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeehm, hallo?

Selvfølgelig skal hunden bite i leka! Som regel biter vel bikkja i leka FØR den tar tauet, fordi at man selv holder i tauet til å begynne med, og når bikkja da begynner å bite i tauet, sånn at en selv må holde i leka, så er jo leka klissete og ekkel! Og når bikkjeskinnet allerede har bitt i tauet, så er DET også ekkelt, også har man ingen steder å holde lenger! Da er hele leken ødelagt, og man kan like godt gå inn og legge seg på sofaen. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet opp med løsningene

- Det blir klissete å holde i

- Lekene ødelegges fortere

Det er godt å vite at jeg ikke er eneste som det ikke har gått opp et lys for. :getlost:

Men da er det viktigere for de med siklehunder å holde i leka en vi som har ikke siklehunder, for de lekene blir ikke like klissete. :P Og ingen av mine tygger over leken eller får dårlige tak. Særlig Vida bare biter og henger... Og hun går som oftest rett i snora, sånn ca noen få cm fra handa mi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle så lenge hunden har det gøy - og får noe ut av det, hehe :P

Eeehm, hallo?

Selvfølgelig skal hunden bite i leka! Som regel biter vel bikkja i leka FØR den tar tauet, fordi at man selv holder i tauet til å begynne med, og når bikkja da begynner å bite i tauet, sånn at en selv må holde i leka, så er jo leka klissete og ekkel! Og når bikkjeskinnet allerede har bitt i tauet, så er DET også ekkelt, også har man ingen steder å holde lenger! Da er hele leken ødelagt, og man kan like godt gå inn og legge seg på sofaen. :getlost:

:(:P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som går rett i snora ja... :getlost: Jeg "løste" dette med en sak jeg fikk tips om på kurs med klickerklok; lag din egen draleke, billig og enkelt. Kjøp billig fleecepledd, klipp opp 3 brede strimler i ønsket lengde, flette, knute i hver ende, og viola! Odin har slitt ut to sånne leker. Vi har kong og ball i tau også, men de er ikke like bra. Og leken i enden er forresten for at man skal ha en vekt som får leken til å fly lengre når man kaster den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. bare jeg som har så lang snor at både bikkja og meg kan holde tak uten å være i næheten av hverandre!? Eller er det kanskje bare det at Tinka har litt mindre snuteparti en Schäfere og denslags kanskje :getlost:

Dessverre blir festet litt mer slitt når hun tar tak i det, men det er lett å fikse!

Men når jeg tenker etter så lekte jeg med enden av snørekjørestrikken, og den er ganske glatt og vanskelig å få feste. Der satt hun godt, og jeg fikk slengt henne rundt meg uten problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ofte så er det slik at hunder som griper snor framfor gjenstanden har lært seg at det er menneske hånden som beveger gjenstand og derfor prøver å komme næremest mulig den for å forskuttere hvor leken vil være neste gang. Om man har enten ett litt lengre snøre i leken og fører den mer langs bakken i katten-musen-lek eller har litt langsommere bevegelser med heller noen napp, så vil hunden sannsynligvis gripe leken fremfor snora. Men om det er viktig i forhold til leksadferden det får bli opp til hver enkelt å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. bare jeg som har så lang snor at både bikkja og meg kan holde tak uten å være i næheten av hverandre!? Eller er det kanskje bare det at Tinka har litt mindre snuteparti en Schäfere og denslags kanskje :P

Dessverre blir festet litt mer slitt når hun tar tak i det, men det er lett å fikse!

Men når jeg tenker etter så lekte jeg med enden av snørekjørestrikken, og den er ganske glatt og vanskelig å få feste. Der satt hun godt, og jeg fikk slengt henne rundt meg uten problem!

Kita biter somregel rett i snora, det er best :getlost: Men også litt i ballen :P Selv om hun har betraktelig større snuteparti enn Tinka har ikke jeg noe problem med å holde i samme tauet som henne :P Og nei, den blir ikke full av sikkel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hørt mange drive å kåle med dette...I mitt hode sier det noe om byttedriften til hunden hvor den biter..Jakter den hånden og/ eller bevegelsen har den mindre byttedrift enn en hund som uten unntak biter i "byttet", enten det er i bevegelse eller ei...men hvorvidt det har noe å si for kvaliteten på belønningen er jeg tvilende til..Hvis man trener bitetrening kan det jo være et sentralt element..Men i vanlig belønningssammenheng tror jeg snarere tvert i mot at eneste faktoren som evt. ødelegger kvaliteten på belønningen er figuranten som begynner å stresse med hvor hunden biter...Hvis det er så viktig burde de jo heller presentere byttet bedre for hunden i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske det fantes en sånn kong-draleke med korde-håndtak eller noe, rustning rundt hånden :getlost: For tug of war er skumle saker her i huset :P

Ta patent og sett igang produksjon! Jeg er sikker på at du hadde fått solgt de! Spørsmålet er bare om hunden da kanskje begynner å gå etter den kanten fordi den er spennende! (det er jo der vi holder at spenningen ligger liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så er det slik at hunder som griper snor framfor gjenstanden har lært seg at det er menneske hånden som beveger gjenstand og derfor prøver å komme næremest mulig den for å forskuttere hvor leken vil være neste gang. Om man har enten ett litt lengre snøre i leken og fører den mer langs bakken i katten-musen-lek eller har litt langsommere bevegelser med heller noen napp, så vil hunden sannsynligvis gripe leken fremfor snora. Men om det er viktig i forhold til leksadferden det får bli opp til hver enkelt å vurdere.

My går i kongen 95% av alle gangene jeg holder den etter tråden ned på bakken og lar henne jakte på den, så tror absolutt du sier noe her. :P

Også hørt mange drive å kåle med dette...I mitt hode sier det noe om byttedriften til hunden hvor den biter..Jakter den hånden og/ eller bevegelsen har den mindre byttedrift enn en hund som uten unntak biter i "byttet", enten det er i bevegelse eller ei...men hvorvidt det har noe å si for kvaliteten på belønningen er jeg tvilende til..Hvis man trener bitetrening kan det jo være et sentralt element..Men i vanlig belønningssammenheng tror jeg snarere tvert i mot at eneste faktoren som evt. ødelegger kvaliteten på belønningen er figuranten som begynner å stresse med hvor hunden biter...Hvis det er så viktig burde de jo heller presentere byttet bedre for hunden i utgangspunktet...

Dette tror jeg det kan ligge noe i, men jeg tror også det kan være så simpelt at hunden ser på snora som en del av kongen/ballen/leken og ikke er nøye på hva den biter seg fast i bare den har noe å bite seg fast i :P Sånn virker det iallefall på min hund, som virker til å ha mye byttedrift, sosialkamp og jakt i seg. Det er det som kommer frem når hun leker, og det er det som gjør at lek fungerer så optimalt på henne tror jeg.

Ta patent og sett igang produksjon! Jeg er sikker på at du hadde fått solgt de! Spørsmålet er bare om hunden da kanskje begynner å gå etter den kanten fordi den er spennende! (det er jo der vi holder at spenningen ligger liksom)

:getlost: Det tror jeg hun burde gjøre! Jeg hadde kjøpt en sånn tvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hørt mange drive å kåle med dette...I mitt hode sier det noe om byttedriften til hunden hvor den biter..Jakter den hånden og/ eller bevegelsen har den mindre byttedrift enn en hund som uten unntak biter i "byttet", enten det er i bevegelse eller ei...men hvorvidt det har noe å si for kvaliteten på belønningen er jeg tvilende til..Hvis man trener bitetrening kan det jo være et sentralt element..Men i vanlig belønningssammenheng tror jeg snarere tvert i mot at eneste faktoren som evt. ødelegger kvaliteten på belønningen er figuranten som begynner å stresse med hvor hunden biter...Hvis det er så viktig burde de jo heller presentere byttet bedre for hunden i utgangspunktet...

Min "gamle" hannhund hadde ganske sterk byttedrift, han bet aldri feil, og nesten aldri i tauet. Han gikk etter selve leken. Nå stakk han helst av med byttet sitt også og var ikke interessert i å bytte det i noe annet heller. Han lekte for å få leken, ikke for å leke med folk. :getlost: Frøkna jeg har nå derimot biter der hun får tak og synes det er mest morro å leke med meg, og ikke alene.

Jeg ser heller ikke noe stor grunn til å lære hundene å ta i selve leken, om man ikke sliter med at de "kryper" oppover tauet og/eller tar etter fingre/hender. Det er i alle fall forbudt her i huset, jeg liker ikke å leke med hunder som har tennene sine over alt og/eller går etter hender. Ellers er ikke jeg så nøye på hvordan de biter egentlig, så lenge hunden har det morro!

Om jeg derimot skulle hatt meg en hund til å drive C-arbeid med så hadde jeg nok vært nøyere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...