Gå til innhold
Hundesonen.no

Skierfaringer


Recommended Posts

Per i dag har jeg ett par fischer E99 tour med hel stålkant. De er stabile, lette å manøvrere, gode å kjøre, gode å gå på og like greie å bruke i og utenfor løyper. De gruser pudder og is like fint, så egentlig kan man mildt sag ski at der de beste skiene jeg har hatt.

Men de har jo denne stålkanten da, som jeg helst ville vært foruten da min virrete setter til tider lever litt for farlig selv om jeg og E99- skiene er ett retningstabilt og kjørteknisk brilliant par som klarer å styre unna 98% av gangene. Ser alikevel helst at de 2% gangene vi ikke gjør det er uten risiko for ødelagt hund.

Så jeg ser da etter ski som fullverdig kan erstatte E99 skiene, dvs at de må være teknisk gode å gå på, kunne brukes i alle terreng og løypeforhold og ha mulighet for tradisjonelle rottefellabindinger (75mm) og denne fantastiske fjellskiskoen:

http://www.vertikal.no/nor/Produkter/Stoevler-sko/Skistoevler

Så, hvilke ski har du uten stålkant? Er de bra? Funker de til alle fører og alle terreng? Hvor brede er de?

Tar gjerne i mot linker på ski om man har;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forelsket i mine Åsnes Breidablikk. De er lette å manuvrere i alle typer terreng som jeg har vært i, morsomme å stå nedover på og jeg får nok feste med de. Det er en jaktski så de er temmelig brede 86 62 74, og "minuset" med de er at de ikke er noe særlig å gå i preparerte løyper med. Da blir de for brede rett og slett, me de bærer utrolig bra i løssnø, selv med tung last. Ellers er jeg godt fornøyd med fellesystemet og hvor godt de sitter på skara, selv uten stålkanter.

Ei venninne har fischer Villmarka og er veldig fornøyd med de, de er ikke fult så brede som Breidablikk, og pittelitt tyngre per ski, men går litt bedre i løyper om man absolutt vil gå der. Hun er også fornøyd med hvordan de er å manuvrere og kjøre med, og hun er som meg mye på fjellet og på langturer. Jeg har lånt hennes ski og syntes de var supre å gå med.

Grunnen til at jeg valgte Breidablikk er fordi vi ikke går så voldsomt mye etter løyper på våre langurer. Jeg ville ha noe som bærer godt når jeg går med pulk, som var lette å manuvrere når man snørekjører etter hund/spann og uten stålkanter. Og når jeg i tillegg fikk de til samme pris som Fischer Villmarka.. ja da var det ikke noe å tenke på:blink: 78-60-70 er de.

Jeg har også et par gamle Fischer BC Contry wax som er endel smalere (også uten stålkanter), som jeg bruker i løyper og som nå er mine "dårlig føre ski". De er 60-52-57. Har brukt disse i fire år på langturer med pulk og hund i løyper og utenfor løyper, og har vært veldig fornøyde med de til nå, men trengte nye og litt bredere ski til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra om dere finner de til en fin pris da :blink: Jeg sitter bare og venter på aprilsalget (ikke fordi jeg ikke har penger, men fordi jeg ikke trenger nye ski med en gang og dermed har mulighet til å vente og spare penger :blink: ) - men er der gode tilbud så slår jeg gjerne til jeg også.

For min del er det forøvrig kortfellesystemet som avgjorde saken. Har stådd mellom Villmarka og Breidablikk ei stund. Jeg har vanlige "adventure"ski (bittelitt innsving, kan vel kalles "turski"?) som kan brukes i løyper og slikt, så jeg trenger ikke ta hensyn til det heller i valget av fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er forelsket i mine Åsnes Breidablikk. De er lette å manuvrere i alle typer terreng som jeg har vært i, morsomme å stå nedover på og jeg får nok feste med de. Det er en jaktski så de er temmelig brede 86 62 74, og "minuset" med de er at de ikke er noe særlig å gå i preparerte løyper med. Da blir de for brede rett og slett, me de bærer utrolig bra i løssnø, selv med tung last. Ellers er jeg godt fornøyd med fellesystemet og hvor godt de sitter på skara, selv uten stålkanter.

Ei venninne har fischer Villmarka og er veldig fornøyd med de, de er ikke fult så brede som Breidablikk, og pittelitt tyngre per ski, men går litt bedre i løyper om man absolutt vil gå der. Hun er også fornøyd med hvordan de er å manuvrere og kjøre med, og hun er som meg mye på fjellet og på langturer. Jeg har lånt hennes ski og syntes de var supre å gå med.

Grunnen til at jeg valgte Breidablikk er fordi vi ikke går så voldsomt mye etter løyper på våre langurer. Jeg ville ha noe som bærer godt når jeg går med pulk, som var lette å manuvrere når man snørekjører etter hund/spann og uten stålkanter. Og når jeg i tillegg fikk de til samme pris som Fischer Villmarka.. ja da var det ikke noe å tenke på:blink:78-60-70 er de.

Jeg har også et par gamle Fischer BC Contry wax som er endel smalere (også uten stålkanter), som jeg bruker i løyper og som nå er mine "dårlig føre ski". De er 60-52-57. Har brukt disse i fire år på langturer med pulk og hund i løyper og utenfor løyper, og har vært veldig fornøyde med de til nå, men trengte nye og litt bredere ski til mitt bruk.

Og for oss som bare står på skiene og ikke er helt inne i stammespråket: Hva står tallene for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for oss som bare står på skiene og ikke er helt inne i stammespråket: Hva står tallene for?

Bredde i millimeter foran, på midten og bak?

Jeg er veldig fornøyd med mine Fischer Europa 109, som er 78-60-70. Men disse er med stålkanter da. Vet ikke om de finnes uten stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er en måte å vise innsvingen i skiene på, men jeg må innrømmet at jeg egentlig aldri har satt meg inn i hva de står for. Bare sammenligner dem og tar det derfra:P

På fjellet er det jo ett fett om skiene fungerer i løype eller ei, men i hverdagen blir det mer løypegåing da skituren gjerne er mer trening enn tur. Finnes det noen fullgode alternativer her, elelr må jeg krype til korset å ha to par ski?

Vil forøvrig ha smøreski og ikke smørefrieski da. Er breidablikk og villmarka begge med selvsmøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er en måte å vise innsvingen i skiene på, men jeg må innrømmet at jeg egentlig aldri har satt meg inn i hva de står for. Bare sammenligner dem og tar det derfra:P

På fjellet er det jo ett fett om skiene fungerer i løype eller ei, men i hverdagen blir det mer løypegåing da skituren gjerne er mer trening enn tur. Finnes det noen fullgode alternativer her, elelr må jeg krype til korset å ha to par ski?

Vil forøvrig ha smøreski og ikke smørefrieski da. Er breidablikk og villmarka begge med selvsmøring?

Det er bredde på tuppen, på midten og bak ja, som tallene står for (i millimeter :) ). Viser hvor brede skia er og hvor stor innsving det er. Sånn enkelt så er det lettere å styre med mer innsving, og de flyter bedre om de er bedre.

Det eneste "fullgode" alternativet til ski uten stålkanter som du kan bruke i løyper og også på fjellet er Fischer BC Country wax/crown. De har jeg hatt de siste 8årene og har til nå vært veldig fornøyd med de. Jeg har gått mange langturer med de på fjellet med pulk/sekk og brukt de i løype. Veldig gode allroundski jeg har vært temmelig fornøyd med. I mye løssnø i skogen savnet jeg noe bredere ski, spesielt når jeg går med pulk eller tung sekk, så da måtte jeg kjøpe noe bredere.

Villmarka kan man kjøpe både som wax og crown, mens Breidablikk mener jeg bare er smøreski (wax). Det var fellesystemet til Åsnes som jeg også likte godt. Det er veldig kjekt å kunne ha kortfeller på som ikke sklir bakover, noe som har vært problemet med kortfellene jeg har festet på andre ski.

Og ja, det ER mulig å bruke kortfeller på andre ski også, ikke bare på åsnesski. Folk har en tendens til å tro at man ikke kan det, men det finnes for "vanlige" ski også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er en måte å vise innsvingen i skiene på, men jeg må innrømmet at jeg egentlig aldri har satt meg inn i hva de står for. Bare sammenligner dem og tar det derfra:P

På fjellet er det jo ett fett om skiene fungerer i løype eller ei, men i hverdagen blir det mer løypegåing da skituren gjerne er mer trening enn tur. Finnes det noen fullgode alternativer her, elelr må jeg krype til korset å ha to par ski?

Vil forøvrig ha smøreski og ikke smørefrieski da. Er breidablikk og villmarka begge med selvsmøring?

jeg har to par skityper. Ellers blir det fort et "kompromiss", og du får en ski som ikke er best på noen ting :)

fjell/turskiene mine er en eldre utgave av fischer skiene det er linket til av Mailin. De fungerer fint med feller (bruker langfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to par skityper. Ellers blir det fort et "kompromiss", og du får en ski som ikke er best på noen ting :)

fjell/turskiene mine er en eldre utgave av fischer skiene det er linket til av Mailin. De fungerer fint med feller (bruker langfeller).

Søren, kanskje jeg må blakke min egen og pappas lommebok ?:)

Som løypeski, hva bruker du der? Jeg har ett par gamle åsnes ski (aner ikke modellen, de er type så gamle som at de var kjøpt brukt når jeg var ca 12 :lol:) som jeg bruker nå og de er egentlig ganske håpløse (for korte, null feste i kantene, vanskelige å svinge med, dårlig glid osv osv). Men de har en viss bredde i motsetning til veldig mange andre løypeski, og det passer meg fint for tynne ski er jeg overhode ikke vant med å stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smørefri "løypeski", med mulighet for å putte på feller. Er veldig fornøyd med den kombinasjonen, da bikkja drar = trenger ikke tenke på bakovergli - og de glir noe helt vanvittig framover :) De er ikke så veldig breie, men de er helt greie å styre så lenge snøen ikke er for dyp... På dette bildet ser du forøvrig typen løype vi ofte går i, ikke noe maskintråkket. Slike skipakker koster ikke mer enn max 1500, og ikke trenger man være redd for dem heller. Gleder meg dog veldig til ordentlige fjellski, for disse er HÅPLØSE utenfor løyper...

4395092486_b4121170af.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, kanskje jeg må blakke min egen og pappas lommebok ?:)

Som løypeski, hva bruker du der? Jeg har ett par gamle åsnes ski (aner ikke modellen, de er type så gamle som at de var kjøpt brukt når jeg var ca 12 :)) som jeg bruker nå og de er egentlig ganske håpløse (for korte, null feste i kantene, vanskelige å svinge med, dårlig glid osv osv). Men de har en viss bredde i motsetning til veldig mange andre løypeski, og det passer meg fint for tynne ski er jeg overhode ikke vant med å stå på

kjøpte disse i fjor. jeg opplever dem som lette å manøvrere med, og har slutta å tryne hundre ganger per tur etter at jeg fikk disse :lol: men jeg er ingen skiekspert da. de er jo litt tynnere/smalere enn dem jeg hadde før, men det ble jeg vant til. De gamle markaskiene oppfattes som planker etter at jeg fikk disse (mht svinging, ploging etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...