Gå til innhold
Hundesonen.no

Stangehallen/ Drammen


wenche89

Recommended Posts

Er de skikkelig nazi så lenge hunden er over 9mnd?

Brumlemann er jo snart året, men vi har jo aldri stilt noen av oss..

De aller, aller færreste dommere er nazi uansett hundens alder, de aller fleste dommere er koselige mennesker som gjør dette fordi de liker hunder og andre mennesker :icon_cry:

Jo eldre hunden er, jo mer forventer som regel dommer - ikke bare fordi en antar at ekvipasjen har utstillingserfaring, men fordi en hund på fire år forventes å være mer voksen og håndterlig enn en åring som rir på hormoner og kjører karusell i livet.

De aller fleste har fine debuter, uansett hundens alder.

Men, en hund som er ni måneder forventes å kunne trave pent i båndet - det forventer en ikke nødvendigvis av en valp på fire måneder. En hund på ni måneder forventes å ha litt mer tålmodighet i forhold til å stå rolig enn en valp, den forventes å oppføre seg som om den er eldre enn en valp. Men, junioren kunne jo stille i valpeshow sist helg, så det er ingen stor, drastisk, alvorlig og grusom grense ved ni måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Vi kom oss til Drammen i dag alikevel, slik at Frost fikk se, høre og lukte på hva en utstilling er. Hu tok det helt greit, i starten var hu bare meget forsiktig av seg og halen lå litt tett inntill rumpa. Men så "løsnet" det seg og hu var mer nysgjerrig og halen "tittet" frem også. Prøvde mot slutten å trave litt rundt med hu også, gikk egentlig mye bedre enn hjemme, for da er hu mer trygg/gira så da setter hu over i gallopp. Men nå har jeg sett og følt litt på utstilling, og dommerne virket veldig greie mot de små. Det var jo også en assistent som sa "gå dit, løp der, stå i ro" osv...Er det også slik på "vanlig" utsttilling?

Men så sant jeg får tatt meg fri denne helgen i April, så blir vi så absolutt å se tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom oss til Drammen i dag alikevel, slik at Frost fikk se, høre og lukte på hva en utstilling er. Hu tok det helt greit, i starten var hu bare meget forsiktig av seg og halen lå litt tett inntill rumpa. Men så "løsnet" det seg og hu var mer nysgjerrig og halen "tittet" frem også. Prøvde mot slutten å trave litt rundt med hu også, gikk egentlig mye bedre enn hjemme, for da er hu mer trygg/gira så da setter hu over i gallopp. Men nå har jeg sett og følt litt på utstilling, og dommerne virket veldig greie mot de små. Det var jo også en assistent som sa "gå dit, løp der, stå i ro" osv...Er det også slik på "vanlig" utsttilling?

Men så sant jeg får tatt meg fri denne helgen i April, så blir vi så absolutt å se tenker jeg ;)

Ja det vil alltid være en ringrekretær sammen med dommeren og skriveren ;) De vil fortelle deg hva du skal gjøre underveis :) De er alltid norske i Norge, svenske i Sverige osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom oss til Drammen i dag alikevel, slik at Frost fikk se, høre og lukte på hva en utstilling er. Hu tok det helt greit, i starten var hu bare meget forsiktig av seg og halen lå litt tett inntill rumpa. Men så "løsnet" det seg og hu var mer nysgjerrig og halen "tittet" frem også. Prøvde mot slutten å trave litt rundt med hu også, gikk egentlig mye bedre enn hjemme, for da er hu mer trygg/gira så da setter hu over i gallopp. Men nå har jeg sett og følt litt på utstilling, og dommerne virket veldig greie mot de små. Det var jo også en assistent som sa "gå dit, løp der, stå i ro" osv...Er det også slik på "vanlig" utsttilling?

Men så sant jeg får tatt meg fri denne helgen i April, så blir vi så absolutt å se tenker jeg :)

Den første utstillinga vi var på var veldig koselig og hyggelig (og det har forsåvidt alle de andre vært også, altså!) Dommeren koste med Aiko og sa hele tida "men så fin du er, jenta mi, åh, så fiin" mens han så på tenna hennes og kjente på henne. Shibaer vises på bord, så de kommer ganske tett opptil dommeren.

Det er ganske vanlig at ringsekretærene (og gjerne også dommeren) kommer med litt pointere underveis, og det kommer jo godt med.

Det beste du etter min mening kan gjøre for at Frost og du skal få kost dere skikkelig, er å øve masse på kontakt og at hun løper i trav ved siden av deg (altså ikke passgang, om dere også "sliter" med det, hehe), i tillegg til å ha på henne utstillingsbånd. Dersom du også synes den tynne strima av en tråd er litt brutalt å bruke, kan dere kjøpe andre og mer skånsomme varianter på utstillinga før dere skal inn, men øve må dere uansett, ellers blir det bare hopp og sprett og vriding! :) I tillegg er det greit å møte opp i god tid, spesielt hvis dere feks har oppmøtetid kl 11 og er nr 4 i ringen. Før du aner det må du inn, og det er greit å få kontakt først og gi inntrykk av at dere skal kose dere sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer bare på lørdag til Stange og skal stille Kicki (beardis), Betty (løwchen) og Toby (løwchenvalp) og så skal jeg stille Toby i Drammen på søndag. Gleder meg til å stille valp igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi meldt oss på valpeshow i Drammen. Syns det virket som en "mildere" utstilling enn stange ettersom det kun er valper i Drammen. Vi kommer på søndagen.

Så folkens, hva må kjøpes inn til utstyr?? Hvilken type utstillingsbånd og kobbel passer best til en belger?

Nå må det trenes, trenes og atter trenes, hu må lære seg å stå i ro, sjekke tenner av fremmed folk, og trave pent uten å vimse rundt så mye. Må nok utruste meg med god tålmodighet, pølsebiter for å få kontakt oppi alt dette styret og en god porsjon godt humør+ og se på det som trening! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi meldt oss på valpeshow i Drammen. Syns det virket som en "mildere" utstilling enn stange ettersom det kun er valper i Drammen. Vi kommer på søndagen.

Så folkens, hva må kjøpes inn til utstyr?? Hvilken type utstillingsbånd og kobbel passer best til en belger?

Nå må det trenes, trenes og atter trenes, hu må lære seg å stå i ro, sjekke tenner av fremmed folk, og trave pent uten å vimse rundt så mye. Må nok utruste meg med god tålmodighet, pølsebiter for å få kontakt oppi alt dette styret og en god porsjon godt humør+ og se på det som trening! :innocent:

Masse lykke til:) Vi skal melde oss på til Drammen på søndagen:) Annbefaller deg å ta med et bur:) Jeg kjøpte et stoffbur som var veldig smart på europis til 199 kr:) så det bruker jeg når vi skal på utstilling:) Greit at hunden har et sted å hvile siden det blir mye som skjer der. Jeg prøvde å ha med godbiter i ringen, men jeg la det vekk fort. Milo ble så opptatt av godbiten at hun løp som en tulling, jeg laget masse koselyder i stedet, d holdet hun hodet pent og padlet ikke med bena:) men det finner du ut hva som passer best for dere:) vi også må trene mye fram til da. vi vet jo ikke om det var dyktighet eller flaks forrige gang;) hehe

Håper jeg får sett dere der da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - fant "til slutt" en hund å melde på.. Lette ikke så lenge, da - men måtte ut og låne med en, ja.

Ikke noe poeng å stille noen av mine egne (trenger ikke noe på småutst.), så da var det å få med seg en veldig søt og go' juniorhann fra siste kullet jeg hadde. Han ble BIR på søndagen på Hellerudsletta, og forhåpentligvis er han like grei å ha med seg til Stange som der.

Så får man vel bruke påsken til å vaske og klargjøre camp.vogna, antar jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - fant "til slutt" en hund å melde på.. Lette ikke så lenge, da - men måtte ut og låne med en, ja.

Ikke noe poeng å stille noen av mine egne (trenger ikke noe på småutst.), så da var det å få med seg en veldig søt og go' juniorhann fra siste kullet jeg hadde. Han ble BIR på søndagen på Hellerudsletta, og forhåpentligvis er han like grei å ha med seg til Stange som der.

Så får man vel bruke påsken til å vaske og klargjøre camp.vogna, antar jeg...

Susanne

åååh skulle ønske jeg hadde campingvogn, misunnelig :innocent: det ser jo så koselig ut å sitte der inne sammen med hunder og godt selskap :lol: For å ikke snakke om kort vei til utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - fant "til slutt" en hund å melde på.. Lette ikke så lenge, da - men måtte ut og låne med en, ja.

Ikke noe poeng å stille noen av mine egne (trenger ikke noe på småutst.), så da var det å få med seg en veldig søt og go' juniorhann fra siste kullet jeg hadde. Han ble BIR på søndagen på Hellerudsletta, og forhåpentligvis er han like grei å ha med seg til Stange som der.

Så får man vel bruke påsken til å vaske og klargjøre camp.vogna, antar jeg...

Susanne

Weeeee! :innocent: campingvogn-sesongen starter på Stange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Vi liker campinglivet!

Sesongen starter da "alltid" der - i alle fall for oss..

Susanne

(OT - burde kanskje startet en egen campingtråd - kanskje man kan overbevise andre hvor utrolig koselig det faktisk er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - fant "til slutt" en hund å melde på.. Lette ikke så lenge, da - men måtte ut og låne med en, ja.

Ikke noe poeng å stille noen av mine egne (trenger ikke noe på småutst.), så da var det å få med seg en veldig søt og go' juniorhann fra siste kullet jeg hadde. Han ble BIR på søndagen på Hellerudsletta, og forhåpentligvis er han like grei å ha med seg til Stange som der.

Så får man vel bruke påsken til å vaske og klargjøre camp.vogna, antar jeg...

Susanne

Og jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med den varmvannsbeholderen som ble ødelagt av is i vinter. Men gleder meg veldig til å ligge i storsenga i vogna med en hund i hver armkrok pluss Selma under dyna, og høre på at Sara skravler så jeg ikke får sove. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi meldt oss på valpeshow i Drammen. Syns det virket som en "mildere" utstilling enn stange ettersom det kun er valper i Drammen. Vi kommer på søndagen.

Så folkens, hva må kjøpes inn til utstyr?? Hvilken type utstillingsbånd og kobbel passer best til en belger?

Nå må det trenes, trenes og atter trenes, hu må lære seg å stå i ro, sjekke tenner av fremmed folk, og trave pent uten å vimse rundt så mye. Må nok utruste meg med god tålmodighet, pølsebiter for å få kontakt oppi alt dette styret og en god porsjon godt humør+ og se på det som trening! :innocent:

Masse lykke til:) Vi skal melde oss på til Drammen på søndagen:) Annbefaller deg å ta med et bur:) Jeg kjøpte et stoffbur som var veldig smart på europis til 199 kr:) så det bruker jeg når vi skal på utstilling:) Greit at hunden har et sted å hvile siden det blir mye som skjer der. Jeg prøvde å ha med godbiter i ringen, men jeg la det vekk fort. Milo ble så opptatt av godbiten at hun løp som en tulling, jeg laget masse koselyder i stedet, d holdet hun hodet pent og padlet ikke med bena:) men det finner du ut hva som passer best for dere:) vi også må trene mye fram til da. vi vet jo ikke om det var dyktighet eller flaks forrige gang;) hehe

Håper jeg får sett dere der da:)

Hvis valpeshowet er på samme sted som for to år siden, er det tidenes trangeste valpeshow i min rimelig lange karriere. Buret kan du glemme å få satt opp. Stolen fikk jeg satt opp først langt utover dagen når de fleste var dratt - men om du kommer tidlig nok på morgenen er det plass i tribunene. Det var kronisk dårlig plass, en måtte brøyte seg fram når en skulle inn i ringen, det var vanskelig å komme fram, rett og slett et møkkasted å ha utstilling. Mange gikk rundt og bar på valpene sine fordi tribunetrinnene var så høye at hundene ikke kom seg fram. Det var god plass til LP og AG, men valpene ble ikke videre pent behandlet, etter min mening. Det var ikke lov til å sitte inntil ringene fordi det var så trangt, så en måtte sitte i tribunene - og en hørte dårlig hva ringsekretærene ropte pga støy fra AG-ringen. Men det er jo mulig at det skal være et annet sted i år, eller at de har en annen planløsning i hallen.

Jeg ble generelt grinete av hele det valpeshowet - elendig informasjon til utstillere både før og underveis, ingen premier til BIR og BIM valp, gruppevinner valp fikk et bittelite pipedyr, BIS valp fikk tre-fire griseører. Det er stemoderlig oppførsel, og jeg håper de har fått nye folk i komiteen som klarer å se på valpeshowet som noe mer enn en pengekvern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpeshowet er på samme sted som for to år siden, er det tidenes trangeste valpeshow i min rimelig lange karriere. Buret kan du glemme å få satt opp. Stolen fikk jeg satt opp først langt utover dagen når de fleste var dratt - men om du kommer tidlig nok på morgenen er det plass i tribunene. Det var kronisk dårlig plass, en måtte brøyte seg fram når en skulle inn i ringen, det var vanskelig å komme fram, rett og slett et møkkasted å ha utstilling. Mange gikk rundt og bar på valpene sine fordi tribunetrinnene var så høye at hundene ikke kom seg fram. Det var god plass til LP og AG, men valpene ble ikke videre pent behandlet, etter min mening. Det var ikke lov til å sitte inntil ringene fordi det var så trangt, så en måtte sitte i tribunene - og en hørte dårlig hva ringsekretærene ropte pga støy fra AG-ringen. Men det er jo mulig at det skal være et annet sted i år, eller at de har en annen planløsning i hallen.

Jeg ble generelt grinete av hele det valpeshowet - elendig informasjon til utstillere både før og underveis, ingen premier til BIR og BIM valp, gruppevinner valp fikk et bittelite pipedyr, BIS valp fikk tre-fire griseører. Det er stemoderlig oppførsel, og jeg håper de har fått nye folk i komiteen som klarer å se på valpeshowet som noe mer enn en pengekvern...

Vi var der på valpeshowet 21 februar:) Var ikke så¨dårlig plass der da:) Vi satte opp bur og det var ikkeno problem:) Vi glemte stoler da, men det skal vi huske på denne gangen:) Når vi var derfikk vi rossetter for Bir, Bim, Big og Bis:) de kåret til og med BIS og alle BIM'er:) Jeg var strålende fornøyd med hele opplegget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der på valpeshowet 21 februar:) Var ikke så¨dårlig plass der da:) Vi satte opp bur og det var ikkeno problem:) Vi glemte stoler da, men det skal vi huske på denne gangen:) Når vi var derfikk vi rossetter for Bir, Bim, Big og Bis:) de kåret til og med BIS og alle BIM'er:) Jeg var strålende fornøyd med hele opplegget:)

Var det samme arrangør da? Og var det bare valpeshow? Nå skal det jo være både lydighet, agility og rallylydighet, altså flere om plassen - enda flere enn for to år siden, da var det ikke rallylydighet der.

Jeg synes det er flott om de arrangerer bedre valpeshow enn jeg opplevde for to år siden, for de er foreløpig på min liste over arrangører jeg ikke vil støtte økonomisk med påmelding inntil de har motbevist sine dårlige arrangørevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpeshowet er på samme sted som for to år siden, er det tidenes trangeste valpeshow i min rimelig lange karriere. Buret kan du glemme å få satt opp. Stolen fikk jeg satt opp først langt utover dagen når de fleste var dratt - men om du kommer tidlig nok på morgenen er det plass i tribunene. Det var kronisk dårlig plass, en måtte brøyte seg fram når en skulle inn i ringen, det var vanskelig å komme fram, rett og slett et møkkasted å ha utstilling. Mange gikk rundt og bar på valpene sine fordi tribunetrinnene var så høye at hundene ikke kom seg fram. Det var god plass til LP og AG, men valpene ble ikke videre pent behandlet, etter min mening. Det var ikke lov til å sitte inntil ringene fordi det var så trangt, så en måtte sitte i tribunene - og en hørte dårlig hva ringsekretærene ropte pga støy fra AG-ringen. Men det er jo mulig at det skal være et annet sted i år, eller at de har en annen planløsning i hallen.

Jeg ble generelt grinete av hele det valpeshowet - elendig informasjon til utstillere både før og underveis, ingen premier til BIR og BIM valp, gruppevinner valp fikk et bittelite pipedyr, BIS valp fikk tre-fire griseører. Det er stemoderlig oppførsel, og jeg håper de har fått nye folk i komiteen som klarer å se på valpeshowet som noe mer enn en pengekvern...

Det var vel i Mjøndalshallen for to år siden? Nå er det i Solberghallen, men om forholdene er noe bedre er jo selvfølgelig et spørsmål :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å stille bebisen på valpeshowet, men han er ikke ferdig behandlet i trege NKK..

Går det an å stille forde? Det er jo et uofesielt show. Og hvordan melder jeg på da i såfal, siden de krever regnr på web, som han ikke har enda.

Eller, siden mener det er ugyldig regnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...