Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriveleif i Emnetitlene


Recommended Posts

Orker ikke å bry meg om sånt jeg. Har nok hundrevis av feil selv. :)

Merker at som regel når jeg er på forum så har jeg ikke tid til å sjekke igjennom innlegget mitt for skrive feil. Har vel aldri tenkt på det som ett problem heller da jeg tror de fleste skjønner hva som blir skrevet uansett.

Å jeg synes heller ikke det er moderator sin jobb å sitte å se etter skrive feil.

De har vel nok å gjøre som det er vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Orker ikke å bry meg om sånt jeg. Har nok hundrevis av feil selv. :)

Merker at som regel når jeg er på forum så har jeg ikke tid til å sjekke igjennom innlegget mitt for skrive feil. Har vel aldri tenkt på det som ett problem heller da jeg tror de fleste skjønner hva som blir skrevet uansett.

Å jeg synes heller ikke det er moderator sin jobb å sitte å se etter skrive feil.

De har vel nok å gjøre som det er vil jeg tro.

Det heter skrivefeil i ett ord. (Det som sies som ett ord skrives som ett ord). Måtte bare kommentere det, for det var et morsomt ord å skrive feil! :)

Jeg er altså en av dem som irriterer meg over skriveslurv. Jeg synes det er rart at folk ikke gidder å anstrenge seg bittelitt for å framstå som ryddige og seriøse mennesker. For meg blir det omtrent det samme som å slenge fra seg sjokoladepapir på gata, ikke gidde å tørke opp etter seg når man søler etc etc. Helt unødvendig og irriterende rot, kort og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en stor forskjell på å glemme for eksempel et komma eller skrive Å istedenfor Og enkelte steder osv. Det irriterer jeg meg ikke over i det hele tatt, så lenge det ikke blir gjort "grove feil" i hvert eneste av innleggene til brukeren. Men når man begynner å skrive mobilspråk, bruke mange kommaer (,,,) og starte setninger med liten bokstav hele tiden blir jeg litt irritert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dysleksi, og føler meg tråkket på når eg har skrevet noe på forumet og dette blir kommentert. Sende heller en pm da og si det der. Synest også det ødelegger flyten i tråden.

Eg kunne jo selvfølgelig ha brukt word eller et annet rettskrivningsprogram, men føler at eg lærer lite/ingeting av det.

Synest forumet er seriøst slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med dysleksi har blitt tatt opp før, men jeg finner ikke tråden akkurat nå. Uansett synes jeg noen slurvefeil her og der er ok, men folk som skriver mange settninger med skrivefeil i hvert eneste innlegg brukeren har, irriterer meg. Det blir faktisk til at jeg automatisk hopper over innleggene til denne brukeren, fordi det blir for slitsomt i lengden. Det går ann å gjøre et lite forsøk på å rette før man poster. Slurvefeil eller ei.

Jeg lover i hvert fall å prøve å forbedre mine skrivefeil :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med dysleksi har blitt tatt opp før, men jeg finner ikke tråden akkurat nå. Uansett synes jeg noen slurvefeil her og der er ok, men folk som skriver mange settninger med skrivefeil i hvert eneste innlegg brukeren har, irriterer meg. Det blir faktisk til at jeg automatisk hopper over innleggene til denne brukeren, fordi det blir for slitsomt i lengden. Det går ann å gjøre et lite forsøk på å rette før man poster. Slurvefeil eller ei.

Jeg lover i hvert fall å prøve å forbedre mine skrivefeil :whistle:

Føler vel ikke at jeg er av de værste, men var vel heller med tanke på kommentarer her og der, enn å bare sende en pm.

Så lenge andre ikke vet hvordan jeg tar ting til meg så safe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner jo stort sett hva folk mener forde... Så jeg velger å overse det, blir rettet inne i hode automatisk tror jeg :whistle: Gidder ikke irritere meg over slike småfeil, enten det er en trykkleif, eller at man ikke kan alle norskregler.

Selv ser jeg at det fort blir noen trykkleifer, men ikke alltid jeg ser dem, så jeg får rettet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som nevnt tidligere er det umulig for moderatorene å ha tid til dette.

Er det noen som brenner sterkt for dette kan de sende meg en PM så skal jeg vurdere å gi tilgang til denne personen slik at h*n kan redigere emnetitler. :whistle:

Høh...Så lang tid tar det strengt tatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh...Så lang tid tar det strengt tatt ikke.

Med tanke på at vi får få og ingen rapporter om slike skrivefeil (så ER det egentlig et problem siden vi får så få rapporter!?) så må vi selv gå gjennom alle tråder og overskrifter for å sjekke etter feil. Dette HAR vi ikke tid til og det er heller ikke noe vi ønsker å prioritere!

Og som Espen sier, OM noen føler veldig sterkt for dette skal de få lov til å bli mini-moderator der arbeidsoppgaven er å sende PM til brukere som har skrevet feil og så eventuelt rette disse etterpå! Her er vel kanskje ett kall for deg Emilie?

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dysleksi, og føler meg tråkket på når eg har skrevet noe på forumet og dette blir kommentert. Sende heller en pm da og si det der. Synest også det ødelegger flyten i tråden.

Eg kunne jo selvfølgelig ha brukt word eller et annet rettskrivningsprogram, men føler at eg lærer lite/ingeting av det.

Synest forumet er seriøst slik det er nå.

Du vet det finnes redigeringsprogram du kan laste inn som passer til din browser? *hjelpe*

Firefox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/search?q=norsk&cat=3%2C0&advancedsearch=1&as=1&appid=1&lver=3.5&atype=0&pp=20&pid=5&sort=&lup=

Og i IE skal du ha muligheten til å rette uten å laste ned noe. Mulig jeg har annen versjon enn deg, men det står en liten boks på verktøylinjen. Eller så har du her: http://www.ieaddons.com/no/search/?search=Ordbok.

Jeg sliter med rettskriving, men får masse hjelp via disse. De viser feilene, og kommer med forslag slik som i word.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som Espen sier, OM noen føler veldig sterkt for dette skal de få lov til å bli mini-moderator der arbeidsoppgaven er å sende PM til brukere som har skrevet feil og så eventuelt rette disse etterpå! Her er vel kanskje ett kall for deg Emilie?

Moderator Silje

Kunne følt det, men nei...Jeg tror jeg er ferdig med å bidra med noe som helst, jeg har liksom gjort mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det finnes redigeringsprogram du kan laste inn som passer til din browser? *hjelpe*

Firefox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/search?q=norsk&cat=3%2C0&advancedsearch=1&as=1&appid=1&lver=3.5&atype=0&pp=20&pid=5&sort=&lup=

Og i IE skal du ha muligheten til å rette uten å laste ned noe. Mulig jeg har annen versjon enn deg, men det står en liten boks på verktøylinjen. Eller så har du her: http://www.ieaddons.com/no/search/?search=Ordbok.

Jeg sliter med rettskriving, men får masse hjelp via disse. De viser feilene, og kommer med forslag slik som i word.

Lykke til.

Kan du legge inn print screen og vise hvordan den knappen ser ut? Lastet ned den andre, men det er jo en søkemotor(?!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG, sånn helt personlig, synes det er ufint, umodent og faktisk direkte slemt å igjen og igjen kritisere hvor mange feil alle andre har, og hvor irriterende det er å se dem.

Vi er da IKKE en skoleklasse her, vi skal/vil heller ikke behandles som det og hvis noen skulle begynne å sende meg en PM for å poengtere mine skrivefeil ville raskt blitt veldig irritert, ja.

Helt uforståelige innlegg vil man jo direkte i diskusjonen kunne spørre hva som menes. Litt dårlig språk i en tittel/emne må man faktisk bare lære å leve med.

Det må ikke bli slik at kun de som skriver perfekt kan få være med å "leke" her inne, vel?

Med litt mer empati og forståelse for andre tror jeg man slipper mye irritasjon, hjerteinnfarkt og magesår på så mange områder i livet... :whistle:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som flirer litt av at "Emnetitlene" er med stor forbokstav i denne emnetittelen? :whistle:

Jeg synes det hadde vært flott om feil i emnetitlene ble rettet jeg..Å le av det (og skrive det i tråden) er kanskje ikke like hyggelig. Som jeg sier i førsteinnlegget HAR jeg masse skrivefeil.

Også mente jeg bare at det kunne rettes i emnetitlene, ikke i resten av innleggene. Det hadde jo blitt en kjempejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene.. Dette forumet skal vel ikke bli et forum hvor brukerene er redd for å legge ut sine innlegg i frykt for at folk skal irrirere og le over skrivefeilene dere vel? Selv har jeg MANGE.. Stort sett er det bare slurvefeil.Det går litt for fort på tastaturet innimellom. Av og til gidder jeg å gå inn å rette på feilene mine, av og til gidder jeg ikke.

Dere forstår jo stort sett hva jeg mener og vil fram til lell..

Men når det gjelder retting av skrivefeil i emnetittelen, så stemmer jeg FOR at moderator kan rette på disse, så sant ikke setningen blit omformulert eller omgjort, men at BARE skrivefeilene blir rettet opp i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært flott om feil i emnetitlene ble rettet jeg..Å le av det (og skrive det i tråden) er kanskje ikke like hyggelig. Som jeg sier i førsteinnlegget HAR jeg masse skrivefeil.

Hejda, ikke så hissig nå da, jeg lo mer av ironien enn noe annet. Var ikke meningen å mobbe, eller henge deg ut. Ingen er jo perfekte, tror ikke noen i hele sonenland kan skryte på seg null skrivefeil ever. :whistle:

Jeg er forøvrig enig i at, hvis flertallet er for det, det kanskje hadde gått ann å "ansette" noen til å rette opp i skrivefeil i emnetitler. Ikke forandre på de, bare rette opp i bokstaver eller orddeling og lignende. MEN, det krever at noen gidder, også hadde det vært greit å sette opp en poll på det først kanskje, så vi kan få vite flertallets meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejda, ikke så hissig nå da, jeg lo mer av ironien enn noe annet. Var ikke meningen å mobbe, eller henge deg ut. Ingen er jo perfekte, tror ikke noen i hele sonenland kan skryte på seg null skrivefeil ever. :banana:

Jeg er forøvrig enig i at, hvis flertallet er for det, det kanskje hadde gått ann å "ansette" noen til å rette opp i skrivefeil i emnetitler. Ikke forandre på de, bare rette opp i bokstaver eller orddeling og lignende. MEN, det krever at noen gidder, også hadde det vært greit å sette opp en poll på det først kanskje, så vi kan få vite flertallets meninger.

Overhodet ikke hissi. Skjønner at det kunne virke sånn på innlegget mitt. Jeg bare sier det fordi jeg ikke synes det er kjempehyggelig å le av andres feil. Jeg lo faktisk av det selv da du bemerket det. Det ER jo ironisk :whistle: Jeg har ikke såre tær når det kommer til sånt, men mange har det og da synes jeg sånne kommentarer er unødvendig. *bittelitt schizo* :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke hissi. Skjønner at det kunne virke sånn på innlegget mitt. Jeg bare sier det fordi jeg ikke synes det er kjempehyggelig å le av andres feil. Jeg lo faktisk av det selv da du bemerket det. Det ER jo ironisk :banana: Jeg har ikke såre tær når det kommer til sånt, men mange har det og da synes jeg sånne kommentarer er unødvendig. *bittelitt schizo* :whistle:

Haha, det er bra! Men jeg kommenterer ikke sånt i alle andres tråder, bare i din, fordi vi alle er så glade i deg! :banana:

Jeg glemte å nevne noe i det andre innlegget mitt, HVIS vi skal ha poll, så syns jeg den skal være hemmelig, sånn at ikke alle kan se hva alle svarer, for da kanskje ikke det er så "skummelt" å stemme for at man ikke skal gjøre noe med emnetitlene. Det virker som om en del i denne tråden er for å få endra de, men det kan jo være fordi at de som ikke bryr seg, eller er uenige i startinnlegget, ikke gidder å skrive noe om det? Det tar jo ikke så mange kaloriene å bare stemme heller, så kanskje vi får et bredere syn på hvordan "folket" mener det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så utrolig mange innlegg og emnetitler som er så fulle av feil slik at folk ikke forstår inneholdet? Må innrømme at jeg ser lite av de. Men det har kanskje noe med viljen til å forstå? :)

Kanskje dere skal starte å irritere dere over noe annet enn at folk ikke skriver like perfekt norsk som dere selv mener at dere gjør? Rettskrivning og ordforråd har noe med flere ting å gjøre, og sist jeg sjekket, var ikke Sonen kun for godt voksne folk med gode norskkunnskaper. En på 11 år skriver faktisk litt anderledes enn en på 40.

Ikke rart at folk som har dysleksi eller sliter med rettskrivning flykter fra mange forum. Det virker som om det faktisk er OK å mobbe disse menneskene til stadig, siden dette er et tema som er oppe gjentatte ganger på alle forum. Og er det så enkelt at en som ikke klarer å skrive korrekt norsk ikke har noe å bidra med på et HUNDEforum? Eller har hundetrening noe med kommaregler å gjøre?

Edit: Jeg synes forresten en poll skulle vært offentlig da. Slik at folk kan se hvem som er smålig nok til å skal sitte og nærmest hakke på de som sliter med rettskrivning da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...