Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriveleif i Emnetitlene


Recommended Posts

Vil IKKE virke blærete når jeg sier dette. Jeg har masse masse masse skrivefeil selv. Men jeg er også litt sånn at jeg irriterer meg når det er feil i emnetitlene her på sonen. Særlig er det mye orddelingsfeil, og det er fort gjort, men kan ikke moddisene rette litt opp når de ser slike feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Vil IKKE virke blærete når jeg sier dette. Jeg har masse masse masse skrivefeil selv. Men jeg er også litt sånn at jeg irriterer meg når det er feil i emnetitlene her på sonen. Særlig er det mye orddelingsfeil, og det er fort gjort, men kan ikke moddisene rette litt opp når de ser slike feil?

Det gjør moddisene, men de er jo ikke her hele tiden da. Jeg har tatt meg den frihet og hinte bittelitt i tre sånne tråder i dag ... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moderatorenes jobb å være norsklærere heller. :ahappy:

Vi går ikke inn og redigerer titler, poster og poller bare for å ha noe å gjøre,

vi har nok å gjøre fra før.

Og det er jo synd at ikke alle er perfekte og skriver perfekt,

og at noen titler har skrivefeil er ikke verdens undergang...?

Er det skikkelig irriterende :ahappy: (at man ikke skjønner hva tittelen skal bety eller den får en annen mening en intensjonen var) kan man sende en rapport,

i stede for å skrive i trådene, ødelegger "tråd-flyten"

om man går OT om skrivefeil i hytt og gevær.

Så nok en gang, bruk Rapport-knappen, den er der for å brukes... :D

Ingenting farlig skjer når dere trykker på denne RAPPORT - knappen,

moderatorene får beskjed, og vurderer sammen hva vi skal gjøre med rapporten...

(Mod Tore.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ja, det er irriterende, lurer på hva potensielle nye brukere tenker når de dropper innom her? Dysleksiforeningens eget hundeforum? Sorry, men jeg synes det ER mye rot, uansett hva som ligger bak, dysleksi eller bare latskap, eller hva det nå er.

Jeg mener for øvrig det ER moddisene sin jobb å sørge for et minimum av orden i emnetitlene, blant annet, hvilket jeg ikke synes forumet bærer preg av pr i dag. Jeg har selv rapportert både slurvefeil og diverse annet rusk, men dette har sjelden, hvis ikke ALDRI, blitt tatt til etterretning. Også var det dette med orddelingsfeil. En bagatell? Nope, orddelingsfeil samt kommafeil, kan gi en setning en helt annen mening enn hva som var intensjonen - og når den slags dukker opp til stadighet, så kjenner jeg at det går utover forumets omdømme som seriøst.

Er det ærlig talt, så vanvittig tungvint å fikse litt på en overskrift? Kan ikke huske jeg verken rev meg i håret eller tørket tårer, når jeg satt av ett minutt til å fikse overskrifter i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier meg helt enig med Tore, vi har diskutert dette internt flere ganger også.

Det er ikke snakk om at det blir så mye riving i håret eller gråting av å fikse en overskrift eller to, men skal man rette opp hver eneste emnetittel som mangler stor bokstav, har fått stokket en bokstav feil, orddelingsfeil, kommafeil.. Ja, da blir det en "norsklærerjobb" som ikke er lagt inn i moderator"jobben".

Dessuten, om vi skal gå inn og redigere en emnetittel må vi også sende PM til bruker. Hvertfall syns ikke jeg det er særlig ålreit å redigere noens innlegg eller titler uten å si ifra på PM, og da tar ting også straks mer tid (selv om man har maler for PM).

Tok en rask kikk gjennom de øverste emnene nå, og jeg kan jo ikke akkurat si at jeg ser at det flommer over av orddelingsfeil og kommafeil som gjør forumet useriøst?

Hvis vi skal redigere skrivefeil i alle emnetitler, hvor går grensa da? Når blir det irriterende å lese innleggene til de medlemmene som har dysleksi eller ikke er så gode på rettskrivning? Skal vi gå inn og renske opp i deres innlegg også?

For min del er alle velkommen og jeg irriterer meg ikke over at noen skriver feil. Med mindre det er en helt utrolig spenstig kommafeil eller lignende så forstår man jo innholdet?

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er jeg uenig! Hvorfor lage seg mer jobb med PM'er og hele pakken? Hvorfor er det så "grovt" å bare gå inn og fikse en dårlig formulert overskrift :) Snakk om å LAGE seg ekstraarbeid. Vel, etter å ha lest dine argumenter, IW, jeg synes fortsatt det er unødvendig rotete her inne. Punktum! Det var ikke så gæli før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis er en million ganger verre, hundesonen er jo så mye ryddigere og ordentlig, og jeg synes faktisk ikke det er så mange galne emnetitler jeg, men mulig jeg bare ikke legger merke til det. Noe som igjen er litt merkelig, for jeg irriterer meg også over dårlig språk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt teit man i ettertid ikke kan gå inn å redigere emnetittel selv. Både i "min hund" tråder og annet. Jeg ser ofte i etterkant at tittelen var uheldig eller lite beskrivende (eller evnt har oppdateringer jeg ønsker å nevne i emnetittelen). Tror dere hadde sluppet en del av dette arbeidet da. Skjønner at innlegg låses slik at folk ikke kan endre hva de har skrevet, men begrenset hvor mye man kan endre i en emnetittel kanskje?

edit; setningsendring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er greit om jeg går inn og redigerer dine innlegg og gjør setningene bedre (i mine øyne) uten at jeg sier ifra til deg?

Moderator IW

Ja.

Det hadde ikke jeg syntes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er jeg uenig! Hvorfor lage seg mer jobb med PM'er og hele pakken? Hvorfor er det så "grovt" å bare gå inn og fikse en dårlig formulert overskrift :) Snakk om å LAGE seg ekstraarbeid. Vel, etter å ha lest dine argumenter, IW, jeg synes fortsatt det er unødvendig rotete her inne. Punktum! Det var ikke så gæli før...

Enig.

Syns du det er greit om jeg går inn og redigerer dine innlegg og gjør setningene bedre (i mine øyne) uten at jeg sier ifra til deg?

Moderator IW

Nå var det vel snakk om titler/undertitler, ikke innlegg, sånn i hovedsak i alle fall. Hadde du rettet opp en skrivefeil i en av mine titler, hadde jeg - hvis jeg hadde lagt merke til det - vært takknemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel snakk om titler/undertitler, ikke innlegg, sånn i hovedsak i alle fall. Hadde du rettet opp en skrivefeil i en av mine titler, hadde jeg - hvis jeg hadde lagt merke til det - vært takknemlig. :)

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trådstarter sender en rapport der h*n ønsker at vi skal forandre overskrifter og lignende pågrunn av skrivefeil gjør vi selvsagt det!

MEN vi er ikke overformynderi og skal ikke gå inn i innlegg, overskrifter og lignende uten å si fra eller spørre først. Om det er en overskrift som er vanskelig å forstå pågrunn av feilene kan vi rette det litt opp, men jeg er sikker på at enhver kan forstå ett par bokstavombyttinger og lignende!

Selv om noen av brukerene ikke syns det er noe problem at vi moderatorer forandrer på overskrifter og innlegg med for lite punktum og storebokstaver så betyr ikke det at alle føler på samme måten. Jeg personlig hadde følt meg trampet på om det ble gjort med meg uten at jeg fikk beskjed, og jeg tror det er flere som tenker på samme måte.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som føler det litt fornærmende da, skal vi bare blåse i dem?

Moderator IW

Ja, faktisk. Jeg skjønner ikke at det kan være noen big deal dette her, det er fort gjort, og det ser mye ryddigere ut. Og hvis noen blir veldig lei seg fordi noen fikser litt på skrivefeil, så er det vel strengt tatt vedkommendes problem.

Overtramp eller overformynderi er vel kanskje i drøyeste laget å kalle det dersom det er snakk om å endre litt på en overskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen av brukerene ikke syns det er noe problem at vi moderatorer forandrer på overskrifter og innlegg med for lite punktum og storebokstaver så betyr ikke det at alle føler på samme måten. Jeg personlig hadde følt meg trampet på om det ble gjort med meg uten at jeg fikk beskjed, og jeg tror det er flere som tenker på samme måte.

Moderator Silje

Om overskriften din ble endret på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen big deal, så skjønner ikke jeg hvorfor det stadig dukker opp tråder om folks skrivefeil.. Og hvis det ikke er en big deal, så er det vel fullt mulig å bare overse skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om overskriften din ble endret på?

Ja om mine overskrifter og innlegg ble endret på uten at jeg hadde fått beskjed hadde jeg følt det som ett overtramp ja.

Og som 2ne sier. Om det ikke er noen big deal så er det vel ikke noe problem å overse det heller?

Jeg har INGEN som helst lyst å være noe rettskrivingspoliti som moderator. Det har jeg verken norskrettskrivings kunnskaper om eller brennende engasjement for.

Og det aller viktigste i mine øyne er at vår jobb som moderator er å påse at vår reglement blir overholdt. Vi har INGEN regler mot små skrivefeil og ligenende. Vi kan derfor heller ikke ta oss den frihet å redigere og endre på innlegg fordi VI ikke syns de er skrevet godt nok.

Vi i moderatorteamet har hatt denne diskusjonen flere ganger oppe og kommer til å fortsette den linjen vi har lagt oss på nå.

Men husk at dere til en hver tid kan sende rapporter på det dere føler er brudd på regler.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt med holdninger generelt å gjøre også da, Silje. Hvis man skal få såre tær av hver minste lille ting som blir gjort i beste mening, og til fordel for fellesskapet, så er det klart at det aller MESTE kan føles som et grovt "overtramp".

Og jeg kan fortsatt ikke fatte og begripe HVOR tungvint det egentlig kan være å fikse på småfeil - småfeil som tydeligvis skaper irritasjon generelt. Du får det jo til å høres ut som om dere fratar et medlem all dets verdighet og selvrespekt dersom man endrer litt på skrivefeil. Det er ikke farlig å utføre et arbeid, og det å være moddis er jo helt og holdent frivillig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...