Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund ?


Ane

Recommended Posts

Jeg har problemer med å finne ut hvilken rase jeg skal satse på som neste hund. Jeg har lyst på en hund som passer til de vi har fra før av. Vi har fem korthåra vorsthere, 4 tisper og en hann, hvorav ene tispa er min. Jeg har lyst på en rase som kan være med på turer i fjellet med en vorsteh(i god form!). Sånn at den ene ikke blir sliten når den andre knapt er varm. Jeg har også veldig lys å drive lydighet og agility på hobbybasis, kanskje konkurranse. Jeg vil også ha en hund som kan være med på turer i fjellet med telt over flere dager.

Rasene jeg ser litt på er;

- Golden (Har veldig lyst på jaktgolden)

- Aussie (Litt for mye pelsstell kanskje?)

- Border collie (Dumt å ha om du ikke skal bruke den til gjeting kanskje?)

- Rottweiler

- Staff

- Boxer

- Amerikansk bulldog

- Basenji (Hørt rykter om at de er sta, og ikke egner seg for lydighet?)

Men det er kanskje ikke alle desse som funker til det jeg er ute etter..

Noen som kan hjelpe meg?

Legger med to bilder av frøkna mi :D

34oeb6p.jpg

n39ogw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i og ha en border collie selv om man ikke skal bruke den til gjeting, men jeg ville prøvd og finne en som er etter linjer med lite gjeting i seg.

Staffen er jo en sterk og energisk hund, men jeg ser ikke helt for meg at den klarer og holde følge med fuglehunder på fjellet? Dere derimot vil den nok helt sikkert klare og holde følge med.

Ellers så er vel litt pels en fordel om du vil overnatte på fjellet, med mindre dere drasser med dere tepper til 6 hunder. Det kan jo krype litt ned på gradestokken selv mitt på sommeren. Men aussie og border collie har vel kanskje ikke den mest praktiske pelsen? Vet ikke hvor opptatt du er av slikt.. De border colliene jeg har hatt med meg i skogen er ferdig kamuflert når jeg kommer ut igjen..

Av de rasene du har nevnt her synes jeg jakt golden høres perfekt ut for deg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer deg ang. Basenjien.

Det er en sær og selvstendig rase, men den er meget lettlært.

Om den derimot "anvender" sin kunnskap kommer an på motivasjonen.

Det er nok ikke den typiske hund man anskaffer seg om man har som ambisjon å gjøre det godt i lydighetskonkurranser. Det HAR blitt gjort, men det er nok heller unntaket og krever mye hard jobbing/ motivering.

(Mat er en meget god motivasjonsfaktor for de fleste basselusker :wub: )

Den klarer flott lange turer i fjellet, særlig om været er godt vil den riktig stor-kose seg. Men den vil legge inn storstilte protester om du forsøker å dra den med på langtur i kaldt/ vått/ vindfullt vær.

Da foretrekker den nok god-plassen foran peisen / under dyna.

Edit: Fjellturer over flere dager er nok heller ikke noe problem (iallefall sommerstid), så lenge du har stor nok sovepose...(Den forlanger en varm soveplass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i og ha en border collie selv om man ikke skal bruke den til gjeting, men jeg ville prøvd og finne en som er etter linjer med lite gjeting i seg.

Ærlig talt! Det er ganske drøyt å oppfordre noen til å støtte border collie-avl på linjer som har "lite gjeting i seg".

PS: Jeg tror heldigvis de fleste som vil ha en border collie til annen hundesport en gjeting (for eksempel lydighet eller bruks), forstår at de må kjøpe en valp etter foreldre som er gode gjeterhunder. Det er de egenskapene border collien har som gjeterhund som gjør dem egnet til andre hundesporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er mye pels stell på Aussien:)Ellers ville nok den passe bra tenker jeg!

Det er vel omtrent slik du beskriver at vi bruker vår Aussie. Vi har nå begynt og konkurere i AG.

Utholdenhet og motivasjon er det ikke noe å si på:wub:

Han er forresten alene hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke komme med noen råd om hvorvidt aussien er riktig rase for deg eller ikke, men det er ikke noe pelsstell å snakke om med en aussie :wub:

Si meg enig i dette, og her er det to eksemplarer i hus nå :D

Jeg bader dem ofte fordi JEG liker at det lukter rent av dem, (1-2 g pr mnd), ellers børstes de sjelden. Mest fordi jeg syns det er kos å styre med :lol:

Men de har en "selvrensende" pels, og trenger bare å bli børstet gjennom en gang i blandt :lol: Definitivt ikke mye pelsstell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Det er ganske drøyt å oppfordre noen til å støtte border collie-avl på linjer som har "lite gjeting i seg".

PS: Jeg tror heldigvis de fleste som vil ha en border collie til annen hundesport en gjeting (for eksempel lydighet eller bruks), forstår at de må kjøpe en valp etter foreldre som er gode gjeterhunder. Det er de egenskapene border collien har som gjeterhund som gjør dem egnet til andre hundesporter.

Så en border collie med lite gjeterinnstinkt egner seg ikke til noe? Det er ikke det jeg har sett iallefall. Vet mange som kjøper border collie enten etter gjeterforeldre, men velger da en valp som de og oppdretter mener har mindre gjeting i seg eller etter foreldre med litt begrensa gjeting i seg, supre brukshunder alle sammen. Om man vil støtte slik avl eller ikke lir jo et annet tema da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andre mtp på pelsstellet hos aussien. Det er jo nærmest ikke-eksisterende :lol: My måtte børstes litt bak ørene av og til som valp og unghund når hun byttet pels (det klabbet seg) men nå som hun har voksenpels så klabber den seg aldri. Hun kan sikkert gå et år uten å se en børtse, og alikevel er det ikke noe jobb når man først begynner å børste/bade.

Nå har ikke jeg en aussie med så mye pels heller da selv når hun er fullpelset.

En ting å tenke på med aussien er at det er mye forskjellige pelstyper, og pelsen er jo viktig hvis du driver mye med friluftsliv og er mye på fjellet :lol: Kjipt å ha en hund som må plukkes skog ut av pelsen på i 3t etter tur, og kjipt med hunder som ender opp med å dra sin egen vekt i snøballer i pelsen :wub:

En annen ting er at aussien kan være med på fjelltur i en uke i strekk hvor hver eneste dag går ut på lange turer.... Men når man kommer ned fra fjellet igjen og er mør i kroppen og sliten selv, så er aussien klar for TRENING :D De trenger å bruke hodet sitt en god del i tillegg til å få trimmet seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbake meldinger!

Puddel er ikke aktuelt, liker ikke puddler. :)

Jaktgolden er nok det som er mest aktuelt! :)

Derfor; Noen som vet om noen som avler jaktgolden i Norge?

Vet om Solsvingen, og syns det ser bra ut, men vil gjerne sjekke flere oppdrettere.

Noen som har erfaringer med hund fra Solsvingen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er jo en sterk og energisk hund, men jeg ser ikke helt for meg at den klarer og holde følge med fuglehunder på fjellet? Dere derimot vil den nok helt sikkert klare og holde følge med.

Staffen er en sterk, tøff og energisk hund, ingen tvil om det.

Dersom trådstarter velger å forholde seg til gjeldende lovverk er et jo også slik at man uansett hunderase må ha kontroll på hunden, det vil si at man må ha hunden i nærheten av seg selv.

Altså er det kun ved snørekjøring man kan risikere at staffen blir frakjørt, og da blir den det.

Jeg har selv en staff som må kunne kalles ganske atletisk, rask og utholdende, han sliter nok også med å henge på fuglehunder på fjellet i mange timer..

I tillegg sliter han selvsagt når det er veldig kaldt (staffen har jo ikke underull)

Dersom trådstarter skulle vurdere staff bør det nok være ei tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbake meldinger!

Puddel er ikke aktuelt, liker ikke puddler. :wub:

Jaktgolden er nok det som er mest aktuelt! :wub:

Derfor; Noen som vet om noen som avler jaktgolden i Norge?

Vet om Solsvingen, og syns det ser bra ut, men vil gjerne sjekke flere oppdrettere.

Noen som har erfaringer med hund fra Solsvingen? :P

Anbefales!

Har møtt både avlsdyr og avkom både i sosiale sammenhenger og trening-/konkurransesettinger.

Flotte hunder på alle måter, stødige og gode arbeidshunder.

Også er jo Trude og Vegar 2 flotte mennesker, som stiler opp med gode råd om det behov for det :fish:

Lykke til med valg av hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...