Gå til innhold
Hundesonen.no

Norgesferie


SiriogDiego

Recommended Posts

Guest Gråtass

Det står i bibelen at jødene er Guds utvalgte folk.. De må ha glemt Norge. Det er det vakreste landet man kan tenke seg, fra Jærkystens steingjerder, sørlandets idylliske perler, oslo som er et kapittel for seg selv, innlandet med Hedmark og Oppland som gir deg sug i magen av de uendelige skogene og ikke minst Glomma og Mjøsa. Dalene oppover, både Gudbrandsdalen og Østerdalen, Femunden, Bygdin nord for Beitostølen og valdresflya, fantastisk! Nord norge er for meg ett ubesvart kapittel med unntak av litt av Nordlands kyst, noe som absolutt fristet til gjentagelse. Vestlandet er også vannvittig natur med dype fjorder og spisse fjell. Jeg tror at man kan finne ett sted man liker, uansett hvor man reiser i dette landet for variasjonen er bare helt unik.

*Burde jeg få jobb hos turistforeningen kanskje?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på denne saklige og jordnære framstillingen av Møre & Romsdal, og se om du ikke bestemmer deg for å ta em tur. Mannen og racerbåten er nok ikke inkludert :icon_redface:

og bare ignorer hun dama som snakker i starten :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på denne saklige og jordnære framstillingen av Møre & Romsdal, og se om du ikke bestemmer deg for å ta em tur. Mannen og racerbåten er nok ikke inkludert :icon_redface:

og bare ignorer hun dama som snakker i starten :getlost:

Det ser fint ut der også. Området rundt geiranger fjorden har jeg tittet litt på. Men hvis mannen og racerbåten ikke er inkludert så vet jeg ikke helt. Det går ikke an å leie han en uke da? :innocent:

Noen som har vært på Stadlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser fint ut der også. Området rundt geiranger fjorden har jeg tittet litt på. Men hvis mannen og racerbåten ikke er inkludert så vet jeg ikke helt. Det går ikke an å leie han en uke da? :getlost:

Noen som har vært på Stadlandet?

Du kan sikkert leie ènmann og ènracerbåt, men det spørs om du kan forvente akkurat de der :hmm:

Men jeg kan lett anbefale Romsdalen som reisested. Jeg tror ikke jeg har lyst å flytte tilbake og bo der, men som ferieplass er det veldig bra :blink: Og hvis du drar på sommeren kan du jo dra på Molde Jazzfestival, det er artige greier hvis du liker musikk :icon_redface:

Sånn, da var jeg ferdig med min skamløse pr-virksomhet. Skulle fått betalt gitt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig nydelig i nord, jeg var i Bodø/Saltstraumen for første gang i fjor sommer, og både natur og turterreng er helt fantastisk. Vi gikk på en enormt lang, hvit sandstrand midt på natta og så på midnattssola, og det var helt magisk :icon_redface: Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips (kanskje best uten hund) er å ta Hurtigruta. Har bare tatt den fra Sortland til Trondheim selv, men veldig moro.

Og med det enormt flotte landet vi har å ferie i, unders jeg stadig når jeg treffer på folk som har vært i en haug med utenlandske land, men så vidt utenfor egent fylke.

*hilsen en som bare har ett fylke igjen å besøke i landet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Sandane (i sogn og fjordane)! Utrolig vakkert sted med masser av fantastiske fjell.. :whistle: Jer er også en tilhenger av Rondane. Fineste stedene det. (og i rondane/dovre kryr det av reinsmose. Og jeg er forelska i reinsmose :icon_confused: )

Ellers stemmer jeg for at du reiser nordover. Har dessverre aldri vært så langt nord selv, men det blir nok ikke så alt for lenge til jeg må ta meg en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive under på at Lofoten og Vesterålen er veldig spesielt. Variert, vilt og vakkert. Har vært ganske mange steder i landet (ikke Sørlandet, faktisk), men få steder kan måle seg når det gjelder storslagen natur (selv om det er fint her på Helgelandskysten også).

Jaaaaa. Jeg er jo lofotværing jeg da (fra Flakstad kommune, den nest ytterste kommunen i Lofoten :icon_confused:) og er herifra:

1153074863_1d78c3eec7.jpg

3207145877_7a4621c8c6.jpg

Det er virkelig nydelig i nord, jeg var i Bodø/Saltstraumen for første gang i fjor sommer, og både natur og turterreng er helt fantastisk. Vi gikk på en enormt lang, hvit sandstrand midt på natta og så på midnattssola, og det var helt magisk ;) Anbefales!

Signeres, det er flott i Bodø også! Og det er jo tross alt bare å ta ferge eller hurtigrute herifra og over til Lofoten, som er ENDA nydeligere om sommeren :whistle:

*gleder meg til nettene er lyse* :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaa. Jeg er jo lofotværing jeg da (fra Flakstad kommune, den nest ytterste kommunen i Lofoten :icon_confused:) og er herifra:

1153074863_1d78c3eec7.jpg

3207145877_7a4621c8c6.jpg

Signeres, det er flott i Bodø også! Og det er jo tross alt bare å ta ferge eller hurtigrute herifra og over til Lofoten, som er ENDA nydeligere om sommeren :whistle:

*gleder meg til nettene er lyse* :hmm:

Tenk å ha sånn natur rett i nærheten *misunnelig* Lofoten ser utrolig fint ut, men laaangt å kjøre. Jeg får se om jeg klarer å overtale samboeren til å kjøre så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøhh.. Når det kommer JAPANERE, italienere og alt som er kjørende oppover til Lofoten fra sine fjerne land, så kan vel du og gjøre det? :icon_redface:

(jeg skjønner faktisk hva du mener da.. Avstandene er også store i nord-norge.. Jeg syns det er langt fra Bodø og til Lofoten, enda jeg VET at det ikke er det :lol: Det er bare litt for langt liksom..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøhh.. Når det kommer JAPANERE, italienere og alt som er kjørende oppover til Lofoten fra sine fjerne land, så kan vel du og gjøre det? :icon_redface:

(jeg skjønner faktisk hva du mener da.. Avstandene er også store i nord-norge.. Jeg syns det er langt fra Bodø og til Lofoten, enda jeg VET at det ikke er det :) Det er bare litt for langt liksom..)

Men 20 timer i bil? Uff. Neida, jeg skal da klare det og det er nok verdt det :lol: Evt så stopper vi en dag eller to på hytta i Røros på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg skjønner faktisk hva du mener da.. Avstandene er også store i nord-norge.. Jeg syns det er langt fra Bodø og til Lofoten, enda jeg VET at det ikke er det :icon_redface: Det er bare litt for langt liksom..)

Synes det er kort fra Tromsø til Lofoten jeg .... :lol: Er jo "bare" pluss/minus 9 timers kjøring (altettersom hvor langt man skal).

Ble helt overrasket da jeg var på ekskursjon utenfor Oslo, man kunne jo kjøre mellom store BYER på under 1 time! Samme tiden jeg bruker her hjemmfra til hytta (drøyt 7 timer) kan man kjøre Oslo-Bergen liksom, og det er ikke langt sett med mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg får komme med andre forslag til steder i Norge å oppleve. HVa med å prøve å legge opp en tur etter steder som heter banne ord. San som ******* og HELL(tysk for *******) JEg kan ikke flere men det er sikkert flere steder som heter sanne ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme med andre forslag til steder i Norge å oppleve. HVa med å prøve å legge opp en tur etter steder som heter banne ord. San som ******* og HELL(tysk for *******) JEg kan ikke flere men det er sikkert flere steder som heter sanne ting

Jeg kommer fra Hell. :)

Hell_norway_sign.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Sandane (i sogn og fjordane)! Utrolig vakkert sted med masser av fantastiske fjell.. :) Jer er også en tilhenger av Rondane. Fineste stedene det. (og i rondane/dovre kryr det av reinsmose. Og jeg er forelska i reinsmose :) )

Ellers stemmer jeg for at du reiser nordover. Har dessverre aldri vært så langt nord selv, men det blir nok ikke så alt for lenge til jeg må ta meg en tur.

Men skal man ha med hund, må man ha potesokker med. Tørr reinlav kan slite mye på hundepoter, i alle fall hvis man skal gå noen timer hver dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 20 timer i bil? Uff. Neida, jeg skal da klare det og det er nok verdt det :) Evt så stopper vi en dag eller to på hytta i Røros på veien.

Hvor lenge skal dere være borte? Har dere nok av dager å ta av, så blir ikke kjøreturen så lang. Da er det jo bare å planlegge litt på forhånd om det er noe underveis dere har lyst til å oppleve. Så er dere i Lofoten før dere aner det, og fått en fin tur fram til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen nevnte Vinstra her og den må jeg slenge meg med på. Gudbrandsdalen er et av mine favoritt steder! Var på rideleir på Peer Gynt rideleir 6 år på rad + at vi leide hytte der noen somre etter at jeg måtte slutte å ri. Det er et av de flotteste områdene jeg vet om! Men så digger jeg fjellet generelt også da... :)

Skulle jeg dratt ett annet sted i Norge hadde jeg valgt et sted i Nord-Norge. Sett mye fine bilder fra de nordligere strøk så hadde vært spennende å dra den veien en gang å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal dere være borte? Har dere nok av dager å ta av, så blir ikke kjøreturen så lang. Da er det jo bare å planlegge litt på forhånd om det er noe underveis dere har lyst til å oppleve. Så er dere i Lofoten før dere aner det, og fått en fin tur fram til det også.

Det er ikke helt bestemt enda. Det blir mellom 1-2 uker. Hvis vi tar 2 uker, så kan vi stoppe flere steder oppover og nedover slik at bilture ikke blir så lang. Da må vi bare finne ut hvor vi vil stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man ha med hund, må man ha potesokker med. Tørr reinlav kan slite mye på hundepoter, i alle fall hvis man skal gå noen timer hver dag. :)

Det har jeg aldri tenkt over før, har ikke merket noe på bollehunden.. Men så har hun ganske god kvalitete på potene sine, og vi har vel ikke gått i såå mange timer heller :) Men takk for tipset, det skal jeg huske på neste gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen nevnte Vinstra her og den må jeg slenge meg med på. Gudbrandsdalen er et av mine favoritt steder! Var på rideleir på Peer Gynt rideleir 6 år på rad + at vi leide hytte der noen somre etter at jeg måtte slutte å ri. Det er et av de flotteste områdene jeg vet om! Men så digger jeg fjellet generelt også da... :)

Skulle jeg dratt ett annet sted i Norge hadde jeg valgt et sted i Nord-Norge. Sett mye fine bilder fra de nordligere strøk så hadde vært spennende å dra den veien en gang å.

Fineste rideleiren! Der har jeg og vært ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :) :)

Ja, jeg gjør da det, men jeg ser bare strengt på kleggen og sier med kvass stemme: "Fjærn dæ!" så forsvinner de :P Om de ikke forsvinner drepes de, null problem! :P

Du lukter sikkert godt siden de er oppe i ansiktet på deg! :)

Ahhhh, problemet ligger nok i dialekten da tenker jeg. De forstår ikke totning og "fløtt dæj!". hum.... *ta kurs i "tromsøisk" før jeg skal på besøk neste gang :) evnt trene opp de vi besøker til å brøle for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...