Gå til innhold
Hundesonen.no

Har sonen blitt for tam?


Carma

Recommended Posts

Guest Gråtass

2ne du må ikke være så slem med forummedlemmene. Husk at din oppgave er å underholde de andre og gi de av din utømmelige kunnskap og det skal du gjøre innpakket i silkepapir, så ingen følelser blir såret. Men samtidig så må du kunne ofre deg litt og gi litt mer av deg selv i de diskusjonene med de brukerne som tåler det, ellers så blir sonen så daukjedelig :wub:

Jeg påpeker siden det i andre tråder ikke har blitt oppfattet; Dette er ironisk ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Hvem er det som har ansvaret for å lage engasjerende tråder da, Ida? Det er jo ikke bare noen få utvalgte som skal stå for underholdninga?

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men om man ser på forsiden av forumet her, på hva slags tråder som var sist aktive, så har vi på:

Åpent forum - Planlagt mulitirase - Og jeg beklager inderlig, men det er en diskusjon som ikke finnes interessant for mitt vedkommende.

Valpeforum - Salukivalpen river og sliter i halsen på boxeren min - Der kan jeg selvsagt gå inn og skrive "hvorfor i all huleste h.... lar du salukivalpen din gjør det da, kan du ikke bare stoppe den", men det er 4 sånne svar i forskjellige tråder det, så kommer det enda en "alle er så slemme og klikkete på hundesonen at bufreakinghu", og det gidder jeg seriøst ikke lenger..

Fôring og ernæring - Ulike fôrtyper - Må innrømme at jeg ikke har gidda å se i tråden engang, i all den tid det er meg revnenede likegyldig hva alle andre syns er bra og dårlig fôr, jeg bruker RC jeg, og det funker utmerket for mine hunder. Det er vel også omtrent 300 sånne tråder i det underforumet, så det er vel svart på det en og annen gang før..

Hundens helse og sykdommer - Alternativ behandling vs veterinærmedisins - Der har jeg svart..

Utstyr og tilbehør til hund - Rimelig dobbelt hundebur - Sorry, veit hverken om noen som har eller skal selge, ergo ingen kommentar..

Trening og adferd - Har dachs fra før, ny valp i hus. Passe på? - Blir som på valpeforumet, sier man "selvsagt skal du passe på", så er man slem og dum og det er klikker med purkete tanter og bufreakinghu, og jeg nevnte vel at jeg var litt lei av det?

Bildeforum - You dawq - Burde selvsagt funnet bilder av særlig Norrisen i ikke fullt så heldige øyeblikk, men enn så lenge har jeg ikke gidda det. Jeg har dog vært inne der og flira av de bildene som er lagt ut der..

Hundesport-forumene blir kommentert om jeg har noe å kommentere.. Dvs at jeg aldri er inne på agility-, jakt- eller gjeting-forumene, men svarer der jeg syns jeg har noe å bidra med ellers. Også i resultattrådene..

Hundetreff-forumene leser jeg aldri, da det ikke finnes interessant for mitt vedkommende..

Debattkjelleren - Kamphund - Når kan man føle seg trygg? - Har man kommentert i, men det er ikke noe poeng i å diskutere andres fordommer, for da *tada* så kommer det tråder (igjen) om hvor slemme og teite og dumme folk er mot nye her på forumet (ops, det har visst blitt kommentert i den tråden og det gitt).

Avl & oppdrett - Å få registert inn igjen en tidligere blanding - Det er begrensa for hvor mange ganger man trenger å nevne at det ikke er noen reel mulighet uten å ha et samarbeid med raseklubb, NKK og en ordentlig plan over det, kanskje?

Din hund, der blir trådene unntaksvis kommentert, og helst bare når man har noe mer å bidra med enn "åh, den var søt". Har jeg lyst til å høre noen sukke og oie seg over hvor søte mine hunder er, så kan jeg alltids spørre datterbarnet og hennes venninner.

Raseleksikonet - Er jeg aldri innom :D

Hundens minnelund - Har jeg heldigvis ikke hatt behov for å benytte meg av enda, og forumet er stengt for at andre brukere skal kunne kommentere..

Hundesaker i media - Åsneskvinne tiltalt for dyremishandling - Tråden har både blitt lest og kommentert i, om jeg ikke husker helt feil..

Det som gjør at JEG ikke gidder å engasjere meg i diskusjoner lenger, er todelt. For det første så er det neppe en ting man ikke har diskutert minst 5 ganger før i løpet av de 5 årene man har vært på sonen. For det andre så er det ikke noe poeng i å bli engasjert og si det man mener, for da tråkker man plutselig på en haug med tær, også kommer det tråder om hvor slemme og dumme man er igjen - og jeg har vel nevnt det en eller to ganger nå at jeg er dritlei det? Det gjør det heller ikke spesielt engasjerende å stadig får høre at man ikke har noe å bidra med, enten det er fordi man kommenterer i akkurat nå-tråden eller det er fordi at man burde ha tatt mer hensyn til hele resten av sonens sarte følelser..

Siden du spør meg direkte, får jeg se om jeg klarer å si hva jeg mener litt klarere. Jeg har vel allerede sagt at jeg ikke er så aktiv på sonen som jeg har vært tidligere, uten at jeg helt vet hvorfor. Kanskje det er som du også nevnte, at man etter fem år, har snakket om det meste. Men egentlig tror jeg ikke det heller, for jeg er nå like sur på iddiotbokser og bur nå som da, jeg og kan godt si det igjen og igjen :wub:

Men jeg må nå også spørre hvorfor du ikke gidder å tråkke på flere tær, som du sier som et argument for å ikke engasjere deg i ulike tråder. Enten føler folk seg tråkket på fordi du har truffet spikeren på hodet, eller så har det noe med formuleringen av svaret å gjøre. Det er ikke så vanskelig å se forskjell.

Så til svar på det du spurte om. Hvorfor i all verden skulle det være noen få utvalgte som skulle stå for underholdningen? Det er vel mange her inne som kunne både starte og bidra i interessante tråder, både av de som har vært her en stund og av de "nye". Jeg har vel ikke noe imot at det hurpes litt i trådene, heller. Bevares :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. For mange frustrasjoner blir luftet der til at man får skikkelige diskusjoner lenger. Trist.

Enoig....

Det har jeg også prøvd å si lenge, men hver gang jeg prøver, blir jeg jo kjeppjaget, haha! Det er sterke meninger rundt den tråden, og de som deltar hyppig vil slett ikke ha den nedlangt. "Uten akkurat-nå-tråden er det liksom ikke noen vits i å være på sonen" har jeg fått høre.. Kjipt for de det gjelder mener jeg, da kan de finne seg noe annet å gjøre. :D

Tror også det er endel "løs-snakk" (kjedelige ting), men tror også at det er en "klikk" der inne som har lange interne samtaler, og tror at de samtalene plutselig blir til større diskusjoner innimellom.

Helt enig, synes hele tråden kan legges ned, evt må alle som leser der inne bli flinke til å rapportere slik at vi får skilt ut diskusjonene, i tillegg til at folk generelt bør bli flinkere til å lage tråder.

Og enig... Men å skille ut er vel forsøkt lenge, uten hell.

Jeg spør spørsmålet: Var sonen veldig upersonlig før akkurat nå-tråden kom? Bortsett fra at vi kanskje ikke hadde detaljkunnskap om folks spisevaner og døgnrytme?

Nei, jeg syns ikke det...

Skjønner ikke problemet jeg.Nå har jeg ikke vært her så lenge,men for meg er akkurat nå-tråden koselig underholdning.

Det er fint å sludre om dette og hint uten så fryktelig mye seriøsitet,og for dem som ikke liker den er det vel bare å late som den ikke finnes :wub:

Ja, koselig underholdning osv for den som har tid og ork til å følge med i den... Men den tiden jeg gjorde det, så hadde jeg ikke mye tid til andre ting. Og jeg går strengt tatt hjemme døgnet rundt osv, så TID burde jeg vel hatt nok av.

Steng Akkurat nå tråden, og godta litt mer OT og plapring i tråder ellers, er mitt forslag. La ting bli litt mer useriøse ellers, og lag heller en egen "avdeling" her der folk kan legge ut de seriøse innleggene. For dem som ikkje takler noe som helst OT osv.

Da tror jeg sonen hadde blitt både mer trivelig og mer brukt.

Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet jeg.Nå har jeg ikke vært her så lenge,men for meg er akkurat nå-tråden koselig underholdning.

Det er fint å sludre om dette og hint uten så fryktelig mye seriøsitet,og for dem som ikke liker den er det vel bare å late som den ikke finnes :wub:

Enig med du. Det som gjør at et slikt forum lever er jo at folk er forskjellige. Noen kjeder seg hvis det ikke er noen heite debatter å engasjere seg i, noen trives bedre med flinke innlegg proppet med saksopplysninger og forskningsresultater, og så har vi sånne som meg, som kan lese og like begge de to nevnte trådtypene, som som føler meg mest hjemme i Akkurat nå-tråden, med alle sine pussige kommentarer, all humoren og alle hverdagsbetraktningene fulle av hundeglede (og -bekymringer). Jeg er ikke så sikker på at jeg hadde vært innom sonen flere ganger hver dag hvis det ikke var for den tråden ... Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har vel litt med hvilken image man velger å ha også? Sånn som signaturen din f.eks, og avataren hvor du med stolthet proklamerer sarkasme, en form for humor som tross alt går ut på å gjøre narr av andre(s meninger).

For min egen del lar jeg meg ikke fornærme av deg, du snakker rett fra levra og jeg velger å ta deg for det du er. Det er synd at mange ikke liker leverprat og at det gjør at du ikke engasjerer deg i tråder. Du har alltid interessante innspill synes jeg, du er ærlig og rettferdig i dine meninger også (ingen venne-politikk å spore ;) ). Men at du kan oppfattes som brå burde ikke komme som en overraskelse på deg, det er jo litt det du har gjort til din trademark om du skjønner?

Siden dette strengt tatt ikke er en tråd om meg og min type humor: At jeg oppfattes som brå er ingen overraskelse nei, men tro det eller ei - å oppfattes som sur tante som kommer med ekle bemerkninger bare for å være ondskapsfull og fornærme folk, er overraskende. At folk er så nærtagende at det ikke er mulig å bruke hverken ironi eller sarkasme, er overraskende - og for å være helt ærlig, kjedelig.

- Utover det, så er det dårlig gjort av deg å si så mye hyggelig når jeg egentlig bare har lyst til å trampe i beina og si "næhei, det ække sånn det er, fortenk!" :D

Men uansett. Dette skulle jo ikke handle om de slemme, det skulle vel heller handle om at det er for lite trøkk/aktivitet på forumet?

Hva kan gjøres for å bedre det tror dere? ;)

Jeg veit hva jeg vil ha ut av forumet for å få mer trøkk/aktivitet, men jeg er i mindretall akkurat der..

2ne du må ikke være så slem med forummedlemmene. Husk at din oppgave er å underholde de andre og gi de av din utømmelige kunnskap og det skal du gjøre innpakket i silkepapir, så ingen følelser blir såret. Men samtidig så må du kunne ofre deg litt og gi litt mer av deg selv i de diskusjonene med de brukerne som tåler det, ellers så blir sonen så daukjedelig :D

Jeg påpeker siden det i andre tråder ikke har blitt oppfattet; Dette er ironisk ment.

Jeg er lei for det :D Lite voksent gjort av meg, rett og slett..

Siden du spør meg direkte, får jeg se om jeg klarer å si hva jeg mener litt klarere. Jeg har vel allerede sagt at jeg ikke er så aktiv på sonen som jeg har vært tidligere, uten at jeg helt vet hvorfor. Kanskje det er som du også nevnte, at man etter fem år, har snakket om det meste. Men egentlig tror jeg ikke det heller, for jeg er nå like sur på iddiotbokser og bur nå som da, jeg og kan godt si det igjen og igjen :wub:

Ja, men hvor mange innlegg gidder du å skrive i en tråd om iddiotbokser og bur? Eller CM, klikkertrening vs "tradisjonell trening"? Ikke så veldig mange, antar jeg, i og med at forumet er såpass dødt som det er..

Men jeg må nå også spørre hvorfor du ikke gidder å tråkke på flere tær, som du sier som et argument for å ikke engasjere deg i ulike tråder. Enten føler folk seg tråkket på fordi du har truffet spikeren på hodet, eller så har det noe med formuleringen av svaret å gjøre. Det er ikke så vanskelig å se forskjell.

Jeg er ikke helt enig med deg i at det er noe enten eller, folk føler seg gjerne tråkket på fordi man treffer spikeren på hodet med nettopp den formuleringa av svaret.. Og da går de gjerne i forsvar, fremfor å kanskje tenke litt over det og muligens til og med innse at man kan ha et poeng..

Så til svar på det du spurte om. Hvorfor i all verden skulle det være noen få utvalgte som skulle stå for underholdningen? Det er vel mange her inne som kunne både starte og bidra i interessante tråder, både av de som har vært her en stund og av de "nye". Jeg har vel ikke noe imot at det hurpes litt i trådene, heller. Bevares :D

Hurping er sånn generelt sett ikke vel ansett på sonen, bortsett fra når man hurper over andre hurper og akkurat nå-tråden da.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå ble jeg nesten lei meg her...

Ikke meningen å lage en tråd som får alle til å synes at sonen er død og ingenting er spennende og alle er bare superuteite og snille og alt er gørt og kanskje er det ingen mening med livet og så ringer vi psykisk hjelpetelefon alle sammmen og da blir det iallafall stille her inne! :wub:

Nå må dere ikke begynne å tenke dumme tanker dere ikke tenkte i utgangspunktet da! Er jo ikke sikkert det bare er negativt at "nabokanalen" tillater mer enn sonen gjør! ER jo faktisk ikke spesielt konstruktivt når noen ber hverandre holde kjeft eller brenne i h.elvete!

Men jeg synes at det er trist om folk som 2ne (siden du har stukket din nese fram) blir kneblet og ikke føler at man kan si hva man virkelig mener! Kan ikke si jeg alltid er enig i alt som kommer ut, men det er alltid interessant og det lager alltid liv! :D

Og jeg synes det var dumt at kamphundtråden feks ble stanset og "seriøsitert" da den var den morsomste tråden jeg har lest på lenge. Kanskje tok den av? Kanskje ble den litt ufin? Kanskje hadde jeg grått om det var meg som ble offer for mine uheldige ord (som at jeg ikke har blitt det...)? Men underholdende var det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Jeg synes dette har blitt mye bedre. Men det virker som diskusjonene fort dør ut når de blir skilt ut fra Akkurat Nå. Jeg vet ikke helt hvorfor.

Kanskje fordi alle må bruke så mye tid på å lese gjennom interessant og uinteressant i "akkurat nå" at de ikke får tid til å diskutere noe i andre tråder? :wub:

Enig med du. Det som gjør at et slikt forum lever er jo at folk er forskjellige. Noen kjeder seg hvis det ikke er noen heite debatter å engasjere seg i, noen trives bedre med flinke innlegg proppet med saksopplysninger og forskningsresultater, og så har vi sånne som meg, som kan lese og like begge de to nevnte trådtypene, som som føler meg mest hjemme i Akkurat nå-tråden, med alle sine pussige kommentarer, all humoren og alle hverdagsbetraktningene fulle av hundeglede (og -bekymringer). Jeg er ikke så sikker på at jeg hadde vært innom sonen flere ganger hver dag hvis det ikke var for den tråden ... Men det er nå meg.

Jeg er også av dem som kan sette pris på flere typer tråder, hverdagsbetraktninger inkludert. Men hvorfor ikke dele opp galskapen litt i flere tråder, sånn at man kan ha mulighet til å sile ut litt? Når alt havner i samme tråd, blir det alt eller ingenting. For å sette det på spissen: Enten må man bruke masse tid på å holde seg oppdatert om hva som diskuteres i "akkurat nå", eller så kan man like gjerne melde seg ut? Vi trenger ikke å være så skrekkelig seriøse hele tiden, og jeg kan godt lese om noens ferietur eller Fidos sære vaner. Men hvis jeg må lese alles innlegg om alt for å finne ut om det er noen nye innspill rundt de tingene jeg syns er interessante - uansett om det er hverdagslig, opphetet debatt eller flinkt - så strekker ikke tiden til. Jeg syns det er greit å gå inn på "vis nytt innhold", så kan jeg se hva som skjer, hva som dukker opp av nye tråder og om det er noe nytt i interessante eksisterende tråder. Bortsett fra "akkurat nå" som vokser og vokser, fortere enn jeg rekker å lese. Det er ikke det at jeg opplever det så veldig traumatisk, men da blir det heller til at jeg bruker mindre tid på Sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo en tråd som virker, jo :D

:D

Jeg er glad i Akkurat nå tråden jeg - så for min del trenger den ikke stenges - men man går glipp av mange fine diskusjoner om folk (inkludert meg selv) hadde startet nye tråder når man er frustrerte, oppgitte, redde, engstelige, lykkelige osv. over et eller annet i hundeholdet sitt. Men, når det er sagt, så har jeg vært her så mange år at terskelen for å starte nye tråder er høy. Det meste har jo vært diskutert før minst en gang. Gjerne flere.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen føler seg utpekt til å være underholdere da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi alle må bruke så mye tid på å lese gjennom interessant og uinteressant i "akkurat nå" at de ikke får tid til å diskutere noe i andre tråder? :wub:

Eller fordi det, som det er sagt flere ganger i denne tråden, ikke opprettes tråder som engasjerer, og som det rett og slett ikke er "vits" i å svare på? Hvis jeg lager en tråd om hvor mye klokka er, så er det vel begrenset hvor mange som svarer at den straks er ti?

Jeg er også av dem som kan sette pris på flere typer tråder, hverdagsbetraktninger inkludert. Men hvorfor ikke dele opp galskapen litt i flere tråder, sånn at man kan ha mulighet til å sile ut litt? Når alt havner i samme tråd, blir det alt eller ingenting. For å sette det på spissen: Enten må man bruke masse tid på å holde seg oppdatert om hva som diskuteres i "akkurat nå", eller så kan man like gjerne melde seg ut?

Hvordan skal det fungere, da? En tråd for hva du gjør akkurat nå, en for hva du gjorde i stad, men glemte å fortelle om, en for hva du har tenkt til å gjøre resten av dagen, en for hva hunden driver med, en for hvor lang tur en har gått og hva en gjorde og hvem en møtte og en for hva rart hunden har spist i løpet av dagen? Nå har det blitt ganske klart at det ikke skal diskuteres i "Akkurat nå", og jeg syns ihvertfall folk er flinke til å lage egne tråder dersom det viser seg at det er noe å diskutere. Det er bare det at det ikke alltid er så enkelt å vite at det skal bli en stor diskusjon om veterinærmedisin vs alternativ medisin når noen sier at de nettopp har satt seg ned etter å ha kommet hjem fra time hos Are Thoresen.

Det er veldig mange medlemmer på Hundesonen, mange aktive, mange som har blitt kjent med hverandre og møtt hverandre "i virkeligheten". Med en tråd som "Akkurat nå", så får folk muligheten til å "chatte", som det også er blitt nevnt tidligere i denne tråden. Hvis tråden skulle blitt stengt, så ville det fortsatt ikke blitt godtatt at man tok "skravelet" ut i andre, seriøse tråder, for da ville det endt som i kamphundtråden, off topic-pratet hadde overskygget den egentlige hensikten med tråden, og noen hadde blitt sure, enten fordi noen er for krasse/sure/bitchete, eller fordi noen er for pysete/nærtagne/mangler evne til å lese ironi. Hvis to eller tre av de man har plukket opp i "Akkurat nå" er enige om en ting i en tråd og uttaler seg om det, så betyr det at de rotter seg sammen og angriper, og offeret er gjerne en ny bruker som ikke er i "den innerste sirkelen", og som bare ikke vet hvordan man formulerer seg. Vi sitter ved hver vår pc og sender beskjeder ut i internett, dere vet ikke om jeg sitter her og banner til pc'en mens jeg skriver dette fordi jeg syns dere er dumme, eller om jeg sitter og humrer for meg selv fordi jeg er fjortis og må konsentrere meg så fælt om å skrive seriøst. Moderatorene er mennesker, de har mange regler å forholde seg til når det kommer til moderering, regler som til stadighet blir brutt eller som er på grensen til å bli brutt. Det er, som sagt, veldig mange medlemmer som tolker reglene og det de andre brukerene skriver, forskjellig.

Jeg skulle i utgangspunktet ikke blande meg i denne tråden i det hele tatt, jeg prøvde å begynne å skrive på et innlegg flere ganger, men jeg er ikke så interessert i å gjenta det andre har sagt før, men nå gjorde jeg det allikevel. Jeg har ikke brukt noen ansiktsuttrykkstegn som man finner på sida her heller, så da kan dere bare lure på om jeg er sur eller om jeg skriver dette i beste mening. Det illustrerer bare hvor feil det går ann å tolke et innlegg som er skrevet av en person med et annet tankemønster enn en selv.

Før jeg trykker på "Svar nå"-knappen, så kan jeg svare direkte på spørsmålet: Nei, jeg syns ikke sonen er blitt for tam, men jeg tror det er så enkelt å tråkke på tær og gjøre seg til offer og bli stemplet i hytt og pine at medlemmene begynner å bli lei. Jeg tror man får mer ut av å være useriøs i "Akkurat nå", det er ikke så mange "strings attached" å skrive der som det er å skrive i en seriøs diskusjon. Jeg tror allikevel ikke noen sier neitakk til å bli med i en diskusjon om noe som engasjerer. I kamphundtråden feks, ble det gjort et uskrevet kompromiss mellom medlemmene og moderatorene - moderatorene åpnet den igjen, og fjernet tulleinnleggene, mot at det ble holdt en seriøs tone deretter. Det har det gjort, og tråden lever i beste velgående, selv om de som er igjen for å diskuterer stort sett er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette strengt tatt ikke er en tråd om meg og min type humor: At jeg oppfattes som brå er ingen overraskelse nei, men tro det eller ei - å oppfattes som sur tante som kommer med ekle bemerkninger bare for å være ondskapsfull og fornærme folk, er overraskende. At folk er så nærtagende at det ikke er mulig å bruke hverken ironi eller sarkasme, er overraskende - og for å være helt ærlig, kjedelig.

Jeg tror helt ærlig at det er det absolutte mindretall som tror at du skriver for å være ondskapsfull eller såre. Det er nok helt sikkert de som har skreket høyest, men jeg jeg tipper de er få. At du ikke er opp alles gate når det kommer til hvordan du uttrykker deg er nå en ting, de får enten lære seg å leve med det eller hoppe over innleggene dine, men det er en ting å synes du er i overkant direkte en helt annen å synes du er direkte kjip.

- Utover det, så er det dårlig gjort av deg å si så mye hyggelig når jeg egentlig bare har lyst til å trampe i beina og si "næhei, det ække sånn det er, fortenk!" :D

Men jo, det er sånn fortenk! Du har definitivt verdi her inne for de aller fleste av oss, og det er kjipt om du av alle skal la deg diktere av hovne tær. :D

Synes dette har blitt en nyttig diskusjon jeg. Det er kanskje greit at det endelig blir tatt et oppgjør med hva folk synes om akkurat nå? Tydeligvis mange meninger ute og går, og debatten er jo frisk og burde fryde mang en bitchy sonensjel. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en definitivt interessant og nyttig tråd.

Jeg er på den "siden" som mener at Akkurat Nå-tråden er med på å generelt senke aktiviteten, om enn kun i Alt Mulig..

Nå snakker jeg litt som moderator og bruker da, selv om jeg egentlig ikke skal det. Men jeg føler at dette forumet er ganske "åpent" mellom moderatorer og brukere, det er ikke mange hemlighetene man har som moderator :D

Det er ikke så lett å moderere de diskusjonene som tar av, for da blir det som regel et hyl om at "ingenting er lov, vi får ikke diskutere sånn som vi vil, endelig skjedde det noe og dere ødela all moroa". Men samtidig, i de diskusjonene som blir stengt eller moderert, så ligger det som regel en grunn bak det. Ikke alle er like, og ikke alle forstår ironi eller et oppgitt selvsagt svar fra en person som har mye mer erfaring med både hund og internettforum enn en selv. Derfor må vi så godt vi kan prøve å legge oss på en slags mellomting der.

Men såklart ønsker vi også gode diskusjoner, det er hvertfall ikke noe ønske om å stanse en GOD diskusjon :D (hva som er en god diskusjon er vel igjen noe subjektivt...)

Det er ikke farlig å poste i feil kategori, og det er ikke farlig å lage en tråd. Lag heller to tråder for mye enn en for lite, så skjer det hvertfall noe.

Jeg er ikke så stor fan av sånne samletråder, fordi det ofte kan bidra til at aktiviteten synker og folk ikke orker/tør/tenker over at de kan starte egne tråder.

Jeg tror at aktiviteten i Alt Mulig ville økt dersom man måtte opprette tråder eller lage tråder for små problemstillinger eller tanker, istedet for at man slår alt sammen i en eneste stor tråd.

Labbis gjorde jo en stund en kjempejobb med å prøve å skille ut tråder fra Akkurat Nå, men det viste seg jo at dette ikke var mulig i lengden.

Jeg leser ikke hver eneste side i den tråden, men jeg har inntrykk av at det stort sett er den samme gruppen brukere som bruker den, og at det veldig ofte går i de samme emnene der. Er den tråden virkelig så viktig at RESTEN av forumet er tjent med at vi tviholder på den? Eller ville det vært en bedre utvikling for forumet å fjerne tråden, og tillate flere rare tråder og mer OT rundt omkring?

Moderator og bruker IW :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller spørsmålet: Var sonen veldig upersonlig før akkurat nå-tråden kom? Bortsett fra at vi kanskje ikke hadde detaljkunnskap om folks spisevaner og døgnrytme?

Jeg aner ikke. Akkurat nå-tråden har vært her så lenge jeg har vært her. Og jeg er veldig glad i den. Jeg sier forsåvidt til alle jeg anbefaler forumet til, at de bør stikke nesa innom Akkurat nå-tråden. :wub: Jeg føler iallefall at jeg er blitt mye mer aktiv på forumet generelt etter jeg begynte å følge med i Akkurat nå-tråden, jeg er innom oftere.

Ellers så har jeg en liten grense på hva jeg gidder å svare på av innlegg, jeg er ikke sånn ekstremt kunnskapsrik om hva man skal gjøre dersom valpen biter den voksne hunden til blods under lek, jeg gidder ikke svare på enda en "hvilket hundefôr er best"-tråd, for det er hundre tusen forskjellige meninger og hundre tusen forskjellige hunder som tåler forskjellige fôr best. Det er veldig mange mer kunnskapsrike mennesker enn meg her, og jeg svarer så godt jeg kan i de trådene jeg tror jeg har noe å bidra med i. Jeg har svart i Kamphund-tråden, jeg har svart i Planlagt blanding-tråden, og jeg svarer i denne tråden, pluss at jeg svarte i Rottweiler/Samojed-tråden i dag. Og en presentasjons-tråd. Det vil jeg si er ganske bra det, for en dag på forumet. I tillegg til at jeg har skrevet i Akkurat nå-tråden.

MÅ jeg liksom leite rundt på forumet for å se om kanskje det er noen tråder jeg kan finne og svare provoserende i, slik at det blir litt mere diskusjoner her? Jeg tror folk som har vært her en stund, er litt leie av å svare om igjen og om igjen på så og si like spørsmål. Folk som kommer hit og starter nye tråder med spørsmål, blir ofte henvist til gamle tråder der det er svar på alt de lurer på. Hvorfor må vi absolutt svare på allting om igjen?

Dersom man synes det er tamt her, okej, da lager du en spennende tråd med et tema du synes er verdt å diskutere og som du lurer på andres mening om, og om du tror du ikke får respons fordi alle er i Akkurat nå-tråden(noe jeg ikke tror er tilfelle, det er vel mer at folk eventuelt ikke er interessert i å svare, for jeg svarer dersom jeg er interessert i temaet), så lag et lite innlegg i Akkurat nå da vel, "akkurat nå har jeg laget en diskusjonstråd om sånn og sånn, den ligger _her_(med link). Da får du sikkert mye mer svar?

Ellers enig med 2ne.

Edit: rettet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det fungere, da? En tråd for hva du gjør akkurat nå, en for hva du gjorde i stad, men glemte å fortelle om, en for hva du har tenkt til å gjøre resten av dagen, en for hva hunden driver med, en for hvor lang tur en har gått og hva en gjorde og hvem en møtte og en for hva rart hunden har spist i løpet av dagen? Nå har det blitt ganske klart at det ikke skal diskuteres i "Akkurat nå", og jeg syns ihvertfall folk er flinke til å lage egne tråder dersom det viser seg at det er noe å diskutere. Det er bare det at det ikke alltid er så enkelt å vite at det skal bli en stor diskusjon om veterinærmedisin vs alternativ medisin når noen sier at de nettopp har satt seg ned etter å ha kommet hjem fra time hos Are Thoresen.

Det er veldig mange medlemmer på Hundesonen, mange aktive, mange som har blitt kjent med hverandre og møtt hverandre "i virkeligheten". Med en tråd som "Akkurat nå", så får folk muligheten til å "chatte", som det også er blitt nevnt tidligere i denne tråden.

Jeg har ikke noe ønske om at tråden skal stenges, og for meg er det helt ok at det

finnes en tråd hvor man skriver om hvor mye klokka er, om den nye tannbørsten man har kjøpt eller andre småting. Det jeg foreslår er at man godt kan bli enda bedre til å skille ut en del av de tingene det skrives om der, altså de tingene som det faktisk egner seg å skrive en egen tråd om. Resten kan man fortsette å pludre om i "akkurat nå", og til det bruket fungerer tråden fint :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe klippe*

:D:wub:

Jeg syns ikke sonen har blitt tam, men det er litt færre heftige diskusjoner. Og som flere har nevnt tror jeg det kommer av at "alt" har blitt diskutert før. Men dere (hinter ikke til noen spesielle) som syns det er for få diskusjoner kan vel sette i gang noen da?!

Tror ikke det kommer til å bli flere diskusjoner om "akkurat nå"-tråden stenges. Eneste jeg tror vil øke er sending av PM :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en underlig tråd.. "alt mulig" tråden stjeler oppmerksomhet/engasjement/aktivitet? Stenger man akkurat-nå tråden, så tipper jeg at aktiviteten vil synke ytterligere inntil man eventuelt fikk vervet flere engasjerte.. de som ikke liker akkurat-nå-tråden kan jo bare la vær å gå inn i den. De som liker engasjerte diskusjoner etc - sett i gang!! Forventer man virkelig at folk som liker å bruke akkurat-nå vil styre sin tid/energi til diskusjoner og kunnskapsutveksling hvis akkurat-nå tråden ble borte?

Jeg liker å se på idiot-program på TV og ser aldri på sport. Hvis man fjernet idiot-programmene så ville jeg ikke se på sport for det.. og sånn er det med akkurat-nå tråden også. Poenget med å gå inn i akkurat-nå-tråden er fordi det er akkurat-nå tråden, er kjempeglad i den jeg. Her pludres det, det finnes vanvittig mange hyggelige artige mennesker der, man tar opp allverdens småting som ikke kan legges i egne tråder overhodet.

Og det er ikke lett med "hissige" diskusjoner - jeg skjønner det kan være vanskelig for moderatorene for det blir gærnt okke som. Jeg hører til de som liker "rett fra levra", sarkasme, ironi, spissformuleringer etc men så er det de sarte nellikene da.. sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker bare huet inn for å spørre: hva med å prøve å få til en chat? Flere forumer jeg er på som har det, og det kunne nok hjulpet til med å få adskilt det som egentlig bare er "samtale", og det som kan trenge en egen tråd? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man en sart nellik om man ikke liker ironi, sarkasme og spissformuleringer i en diskusjon?

Tja, både og egentlig.. Noen er jo mer sarte en hva andre er, og de har litt mer å "bite" i seg i en slik setting, en de som ikke er veldig sarte, eller sarte i det hele tatt. Man trenger ikke ta alt opp-under seg i enhver diskusjon over internett. Det er klart man kan være litt forsiktig i utallelsene sine, men man kan ikke alltid ta hensyn til at noen kanskje får "vonde tær" av det, da ender man jo opp med å ikke være aktiv i diskusjoner. I alle diskusjoner vil det være en eller annen som får "såre" tær, fordi alle har ulike følelser, og alle oppfatter ting på sin egen måte. Det er ulempen med diskusjoner over internett, det er lettere og oppfatte ironi - sarkasme osv verbalt en hva det er når man leser, og det syns jeg alle brukere osv skal forholde seg til. Det oppstår lett missforståelser gjennom en diskusjon over internett, og man bør derfor forholde seg til ikke å ta alt hverken bokstavelig, eller til seg. Og de som er ekstra sarte, bør ha det i bakhodet når de hiver seg inn i diskusjoner over nettet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med en chat, så er det veldig dumt for oss som ikke får brukt chat grunnet brannmur på modem eller router som vi ikke får gjort noe med. Personlig så har jeg internett inkludert i husleia, og dermed er modem og router ikke mitt, det er huseiers, så når det da blokkerer for bruk av chat og visse java-greier, så ja. Da er det bare sånn. :wub:

Ellers så tror jeg ikke en chat ville gjort noe annet for Sonen enn hva Akkurat nå-tråden gjør. Jeg tror at den kanskje ville "stjålet" mer oppmerksomhet fra resten av forumet enn hva Akkurat nå-tråden gjør. Også ville det blitt en slags "klikk" der også, av folk som var ofte innom, som pratet med hverandre, og som kjente hverandre utenom Sonen. Det ville også blitt enda vanskeligere å følge med på ting, for der ville ikke innlegg blitt lagret, det ville vel gå bort etterhvert. Man kunne også hatt mange lange diskusjoner der. :D

Så hva godt en chat skal gjøre, annet enn at det er fint å prate der, vet jeg ikke. Personlig trives jeg utmerket godt med Akkurat nå-tråden, og kan ikke si at jeg synes den stjeler noe oppmerksomhet fra resten av forumet for meg iallefall.

Jeg kan kanskje bli flinkere til å ikke ta alt hundeprat der, men jeg ser liksom ikke poenget med å starte en egen tråd for å fortelle at i dag gnagde Kee-Kee istykker den ene sokken min, eller i dag gikk vi et spor og det gikk greit, eller at i dag har jeg løpt 3 kilometer etter en løpsk hest, eller at akkurat nå er jeg lei av å stå opp klokka sju hver dag og skulle ønske jeg hadde en jobb der jeg kunne sove litt lenger, eller eller eller.

Det er veldig fint med en sånn tråd der man kan lufte småfrustrasjoner om ting og tang(spesielt for oss som kanskje ikke har altfor mange å snakke med irl), og at det iblant blir noen diskusjoner om ting er helt naturlig, og jeg synes at folk i det siste har vært flinkere til å starte egne tråder om temaer som vokser og utvikler seg til diskusjon i Akkurat nå-tråden, jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at sonen har dabbet av mens canis fortsatt er kaotisk er nettopp det; Canis er kaotisk med et uoversiktlig hav av brukere, det er håpløst å henge med og finne frem, og ting kan dermed bli postet 400 ganger og få svar av 500 forskjellige brukere.

Sonen er et mindre og "tettere" forum som er langt mer oversiktlig, og årsaken til at det er lavere aktivitet er vel nettopp at ting gjerne er blitt besvart og diskutert opp, ned og i mente og et lite søk gir deg svar på det du lurer på.

Personlig setter jeg pris på akkurat det, at det ikke er ørti nye innlegg om valper som bare er valper, hunder med normal hundeadferd og "hvordan gå pent i bånd". Jeg oppfatter rett og slett sonen som et forum for de som har kommet litt lenger, de har grunnkunnskapen inne og diskuterer gjerne ting som er hakket mer avansert. Likevel er det fremdeles plass til "ferskinger", men det fordrer vel en viss ydmykhet, folk som knapt vet frem og bak på en hund og annonserer seg selv som eksperter får vel ikke den mest engasjerte og varme velkomsten.

Og sånn er det bare, jeg liker det sånn jeg. Jeg oppfatter det ikke som elitistisk eller ovenfra-og-ned. Det er lenge siden jeg sluttet å være inne på Canis etter at jeg fant sonen og jeg har ikke tenkt meg tilbake. Jeg synes ikke det er større takhøyde på Canis, det er bare mer usakligheter og personlig gidder jeg ikke engasjere meg i skittkasting og "pappan min banker pappan din"-nivå. Takhøyde har vi her inne, med total usaklighet er ikke greit. At enkelte får såre puselanker av at folk er direkte og forventer et visst nivå bryr meg sånn ca. midt på ryggen.

Akkurat nå-tråden er vel mer et sosialt medium, et slags online hundetreff (sånne treff er jo mest for eierne, ikke hundene) der man blir kjent med personene bak nicket, deres hverdag og deres dyr. At den har vokst seg så stor tyder vel bare på at sonen har blitt et utmerket sted å bli kjent med/treffe andre hundefolk, i tillegg til å være et diskusjonsforum.

Dette minner litt om hundesonen versus dyresonen-diskusjonen, og der endte det jo med at hundesonen kom tilbake, og jeg så bare en eneste klage jeg, når det skjedde. Når dyresonen KOM derimot, var det mange som mumlet i skjegget, og det var jo de som fikk rett til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både og egentlig.. Noen er jo mer sarte en hva andre er, og de har litt mer å "bite" i seg i en slik setting, en de som ikke er veldig sarte, eller sarte i det hele tatt. Man trenger ikke ta alt opp-under seg i enhver diskusjon over internett. Det er klart man kan være litt forsiktig i utallelsene sine, men man kan ikke alltid ta hensyn til at noen kanskje får "vonde tær" av det, da ender man jo opp med å ikke være aktiv i diskusjoner. I alle diskusjoner vil det være en eller annen som får "såre" tær, fordi alle har ulike følelser, og alle oppfatter ting på sin egen måte. Det er ulempen med diskusjoner over internett, det er lettere og oppfatte ironi - sarkasme osv verbalt en hva det er når man leser, og det syns jeg alle brukere osv skal forholde seg til. Det oppstår lett missforståelser gjennom en diskusjon over internett, og man bør derfor forholde seg til ikke å ta alt hverken bokstavelig, eller til seg. Og de som er ekstra sarte, bør ha det i bakhodet når de hiver seg inn i diskusjoner over nettet, mener jeg.

Jeg er enig med deg. :wub:

Men f.eks om dette med å passe på valp og unghund... Hva om spørsmålet kom fra en 16åring som passer familiehunden på hybelen og har en venninne som har dumpet chihuahuaen hos seg en helg i tillegg. En ikke så alt for erfaren person, som faktisk SPØR OM HJELP til det han lurer på for å gjøre best mulig jobb med hundene han har ansvaret for. Er det noen vits for oss å komme med en: "herregud, ja SÅKLART skal du passe på dem, det sier jo seg selv" da? Hva er egentlig vitsen med et slikt svar, hvorfor ikke bare gi et enkelt og hjelpsomt et???

Man MÅ ikke høres mest mulig bedreviter ut syns jeg. Man har alle vært der en gang hvor man lurte på "alt mulig" - og da tror jeg vi alle satte pris på hjelpsomme tips heller enn sarkastiske og bedrevitende utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. :lol:

Men f.eks om dette med å passe på valp og unghund... Hva om spørsmålet kom fra en 16åring som passer familiehunden på hybelen og har en venninne som har dumpet chihuahuaen hos seg en helg i tillegg. En ikke så alt for erfaren person, som faktisk SPØR OM HJELP til det han lurer på for å gjøre best mulig jobb med hundene han har ansvaret for. Er det noen vits for oss å komme med en: "herregud, ja SÅKLART skal du passe på dem, det sier jo seg selv" da? Hva er egentlig vitsen med et slikt svar, hvorfor ikke bare gi et enkelt og hjelpsomt et???

Man MÅ ikke høres mest mulig bedreviter ut syns jeg. Man har alle vært der en gang hvor man lurte på "alt mulig" - og da tror jeg vi alle satte pris på hjelpsomme tips heller enn sarkastiske og bedrevitende utsagn.

Det er jeg enig i. For å trekke en parallell: jeg bruker et hjemmesideprogram som også har et forum tilknyttet seg. Dersom jeg lurer på noe, kan jeg besøke forumet og spørre om noen har lurt på det samme, og hva de gjorde for å ordne det. Jeg blar kanskje tre-fire-fem sider bakover i underforumet for å se om jeg finner lignende spørsmål, men hvis ikke, lager jeg en ny tråd. Og her er det "problemet" kommer: når jeg får svar, er det i 99% av tilfellene linker til tidligere spørsmål, hjelpesider, eller en "topp ti dummeste ting du kan gjøre hvis du har dette hjemmesideprogrammet". Juhu - da er det skikkelig gøy å spørre! Og hvis jeg ikke skjønner noe av det de skriver til meg fordi jeg er nybegynner, så får jeg bare høre at nå har jeg tatt meg vann over hodet, og makan for en tulling jeg er som tror jeg kan fikse noe sånt. Jeg er jo fullstendig klar over at jeg er grønn, jeg skriver jeg er det, og likevel får jeg høre hvilken dust jeg er som har prøvd meg på dette programmet. :lol:

Lignende ting kan sikkert oppleves på sonen av nye, uerfarne brukere: de kommer og lurer på en ting, blar noen sider tilbake men finner ikke svar. Starter en tråd og spør kanskje på en "dum" måte - fordi de ikke vet bedre. De kan få kryptiske svar (i deres øyne i alle fall), eller linker til tidligere tråder, og kanskje en slengbemerkning om at dette burde være piece of cake å få til/forstå. Pluss at man også lett får kommentarer på at "øøøhh.. denne tråden er fra 2007..!" - jammen ikke lett å være ny bruker da! Skal man starte en ny tråd, eller skal man søke? Og hvis man finner en lignende tråd, så kan man ikke skrive svar i den, for da er den plutselig for gammel?? :icon_redface:

Når jeg er på det forumet, så føler jeg meg ikke direkte velkommen, og jeg gidder ikke akkurat lage en overflod av tråder med spørsmål (noe som virker å være deres hensikt), og jeg kan godt tenke meg at for en novise innen hund og internett så kan sonen føles lignende..

Hva om moderatorene (og vi brukere) ikke er hysteriske med tanke på at alt må søkes før det lages nye tråder, at vi i tillegg til å kanskje legge ved en link til et lignende spørsmål også formulerer et skikkelig svar? Og i stedet for å komme med slengbemerkninger til nye brukere, ser de litt an før vi tar ibruk "tråkke-på-tærne-retorikken"? Hadde det ikke vært for nye brukere, ville vi ikke fått så mange spennende diskusjoner.. VI føler kanskje at vi har diskutert opp og ned i mente, og vil vi ha spennende diskusjoner igjen så må vi være åpne for å la nye brukere få formulere seg litt klumsete, være fersk, osv.

Kamphundtråden hadde jo ikke blitt startet hadde det ikke vært for en ny bruker - og selv om vi kan synes at ironi, sarkasme, og det å tråkke på tær er gøy, så må vi tenke litt på hvordan det oppleves for de nye. Hvem vet; kanskje starter de enda en spennende tråd? :devilbanana: Men det skulle overhodet ikke forundre meg om Limbi, som startet kamphundtråden, er en smule betenkt over å starte en ny diskusjon.. Og det har KUN å gjøre med hvordan man svarer; i begynnelsen var det ironi og sarkasme osv over en lav sko, og Limbi skjønte nok at h*n hadde formulert seg litt klønete i starten. Etterhvert er tråden blitt mer seriøs, svarene er mer skikkelig. Hvorfor ikke starte der i stedet, med å svare skikkelig? Så trenger ikke nye brukere å bli "skremt"? Eller må alle gjennom en ilddåp for å få en slags indre godkjenning til å være her? Og ang klagingen over at nå når tråden har blitt så seriøs så har den blitt kjedelig: er dere da bare ute etter å være småfrekke, sarkastiske og gjøre livet småsurt for nye brukere? Er det DET som er gøy, spennende og interessant? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...