Gå til innhold
Hundesonen.no

Stangehallen


Caroline

Recommended Posts

Dommerlister er nå lagt ut her. Har ikke hørt om eller stilt for noen av dommerne på aussie. Selv skal jeg sørover den helgen, nærmere bestemt til Danmark i anledning handlerkurs, men det er mulig Tíbrá skal til Stange dersom vi finner ut at dommerne er noe å stille for, ettersom jeg får låne hunder i Danmark :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Polsk og portugiser på dalmatiner. Spennende! Har bare stilt for tre dommere min korte utstillingskarriere, så dette blir spennende. Jeg skal begge dager.

Må man melde på manuelt for corgi-klubbens på lørdag, eller er de bare treige? Får bare meldt på på web for søndagen.

Men Caroline, DU trenger vel ikke gå på handlerkurs vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Caroline, DU trenger vel ikke gå på handlerkurs vel :)

Jovisst, der blir man aldri utlært :P Dessuten får jeg låne nye hunder, og det er alltid spennende, pluss at jeg skal bo hos oppdretteren til Tíbrá og vi skal groome og handle og kose oss hele helgen :) *gledeseg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke lapphundrasene nei! hehe, kanskje de har bedt om at lapphundene ikke kan stilles siden det er lapphundspesial samme helg? :)

Det er nok veldig sannsynlig - mange raseklubber "freder" egne spesialer, slik at folk skal støtte opp om egen utstilling og ikke bruke pengene hos andre arrangører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig sannsynlig - mange raseklubber "freder" egne spesialer, slik at folk skal støtte opp om egen utstilling og ikke bruke pengene hos andre arrangører.

Tenkte kanskje det :) Men det er jo bare bra i grunn sånn at ingen kan knabbe cert mens vi andre er på spesialen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke retrievere heller jeg...? Litt rart om alle retrieverne har raseutstilling samme helgen vel?

Retrievere er i samme klubb, så når de har utstilling er det for alle retrieverrasene.

Det er raseklubbene som avgjør hvorvidt de vil være med på utstillingene de blir invitert med på, og retriever er sjelden med på noe annet enn egne utstillinger (NKK er unntaket, der MÅ alle raser være med, og ingen får arrangere utstilling samme dag som de bedømmes på en NKK-utstilling).

Du vil altså sjelden se retrievere på utstilling. Det samme gjelder for spaniels, dachser, jakthundene i gruppe 5 og 7, og en del raser i gruppe 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er i samme klubb, så når de har utstilling er det for alle retrieverrasene.

Det er raseklubbene som avgjør hvorvidt de vil være med på utstillingene de blir invitert med på, og retriever er sjelden med på noe annet enn egne utstillinger (NKK er unntaket, der MÅ alle raser være med, og ingen får arrangere utstilling samme dag som de bedømmes på en NKK-utstilling).

Du vil altså sjelden se retrievere på utstilling. Det samme gjelder for spaniels, dachser, jakthundene i gruppe 5 og 7, og en del raser i gruppe 6.

Virkelig? Jeg trodde egentlig at det het norsk golden retriever klubb, norsk novaosv klubb etc jeg.

Viste heller ikke at de var så "sære" :) da lærte jeg noe nytt. Synd egentlig, har en venninne jeg prøver å lokke med på utstillinger med tolleren sin, men de begrenser jo valgene. Hadde vært enklere å få henne til stange. Jaja

Ulf bråthen, er han fra danmark eller norge?? har lest ett annet sted at han er fra Norge, men her står det Danmark :)

Hit skal vi ihvertfall :P

Høres veldig norsk ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg trodde egentlig at det het norsk golden retriever klubb, norsk novaosv klubb etc jeg.

Viste heller ikke at de var så "sære" :) da lærte jeg noe nytt. Synd egentlig, har en venninne jeg prøver å lokke med på utstillinger med tolleren sin, men de begrenser jo valgene. Hadde vært enklere å få henne til stange. Jaja

Neida, de har en felles klubb - men selvfølgelig med undergrupper som har spesialansvar for å forvalte hver enkelt rase.

Tilsvarende med Norsk Spaniel Klubb, for eksempel.

Sære og sære, det har vært diskutert/forklart flere ganger på Sonen, men kortversjonen:

Flere raseklubber - som schæfer, dachs, spaniel, retriever, stående fuglehunder - ønsker å begrense hvor mange utstillinger deres raser får være med på, i et forsøk på å å unngå at det går inflasjon i premieringer og titler. Certet er mer verdt når det deles ut på få utstillinger. Nå må alle fremdeles ha et storcert, så hvor mange flere som blir champion om en kan stille på 60 utstillinger i året er jo et spørsmål.

Flere av klubbene argumenterer også med at ved å tillate rasen(e) sin(e) kun på egne utstillinger, har de mer kontroll over hvem som dømmer rasene, og kvalitetssikrer utstillingsresultatene - framfor å stille for en eller annen ukjent en fra indre ytre vekkistan, kan de hanke inn rasespesialister og dommere de mener dømmer rasen godt. Motargument er selvfølgelig at nye dommere har nye perspektiv, og kan ha verdifulle bidrag til rasen - samt at en god hund skal gjøre det godt både for allrounds og rasespesialister. Og når alt kommer til alt er det gjerne en utstillingskomité av fem-seks personer som avgjør hvem som skal dømme, så dommeren kan jo fremdeles bli "feil" for andre.

Det er flere argument, men dette er gjengangere kjapt presentert.

OT end.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... En dansk og en kroatisk dommer for vår del og jeg har aldri stilt for noen av dem.

Men beardisklubben skal visst ha Generalforsamling der på lørdag kveld - så hvis været er okey så blir det vel camping-debututstillingen som vanlig. På tide å lufte vogna' da, ja!

Hva jeg skal stille er meget uvisst.. Har jo fått igjen tysklandsfareren min da - kanskje han skulle få debutere på norsk jord der (han gjorde jo det som junior på samme utst. for 3 år siden med gruppevinner og BIS.2 som søndagsresultat).

Muligens kan jeg jo ta med et eller annet avkom - eller kanskje "gamlefar" i veteran... hmmm - godt det er en stund til fristen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... En dansk og en kroatisk dommer for vår del og jeg har aldri stilt for noen av dem.

Men beardisklubben skal visst ha Generalforsamling der på lørdag kveld - så hvis været er okey så blir det vel camping-debututstillingen som vanlig. På tide å lufte vogna' da, ja!

Hva jeg skal stille er meget uvisst.. Har jo fått igjen tysklandsfareren min da - kanskje han skulle få debutere på norsk jord der (han gjorde jo det som junior på samme utst. for 3 år siden med gruppevinner og BIS.2 som søndagsresultat).

Muligens kan jeg jo ta med et eller annet avkom - eller kanskje "gamlefar" i veteran... hmmm - godt det er en stund til fristen!

Susanne

Det blir campingstart for oss også. (Jeg har klart å ødelegge varmvannstanken fordi jeg glemte å åpne de der kranene, men har jo masse tid til å få det fikset). Jeg tror jeg har noenlunde klart for meg hva jeg skal stille. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg trodde egentlig at det het norsk golden retriever klubb, norsk novaosv klubb etc jeg.

Viste heller ikke at de var så "sære" :P da lærte jeg noe nytt. Synd egentlig, har en venninne jeg prøver å lokke med på utstillinger med tolleren sin, men de begrenser jo valgene. Hadde vært enklere å få henne til stange. Jaja

Høres veldig norsk ut synes jeg.

Vi har raseråd for hver rase, som skal bidra med råd og veiledning samt informasjon i forhold til avl og utvikling på sin rase, og som i samarbeid med retrieverklubben skal endre eller legge til krav for å komme på valpeliste/hannhundliste og generelle anbefalinger og retningslinjer for avl m.m. Men det er under retrieverklubben. :)

Neida, de har en felles klubb - men selvfølgelig med undergrupper som har spesialansvar for å forvalte hver enkelt rase.

Tilsvarende med Norsk Spaniel Klubb, for eksempel.

Sære og sære, det har vært diskutert/forklart flere ganger på Sonen, men kortversjonen:

Flere raseklubber - som schæfer, dachs, spaniel, retriever, stående fuglehunder - ønsker å begrense hvor mange utstillinger deres raser får være med på, i et forsøk på å å unngå at det går inflasjon i premieringer og titler. Certet er mer verdt når det deles ut på få utstillinger. Nå må alle fremdeles ha et storcert, så hvor mange flere som blir champion om en kan stille på 60 utstillinger i året er jo et spørsmål.

Flere av klubbene argumenterer også med at ved å tillate rasen(e) sin(e) kun på egne utstillinger, har de mer kontroll over hvem som dømmer rasene, og kvalitetssikrer utstillingsresultatene - framfor å stille for en eller annen ukjent en fra indre ytre vekkistan, kan de hanke inn rasespesialister og dommere de mener dømmer rasen godt. Motargument er selvfølgelig at nye dommere har nye perspektiv, og kan ha verdifulle bidrag til rasen - samt at en god hund skal gjøre det godt både for allrounds og rasespesialister. Og når alt kommer til alt er det gjerne en utstillingskomité av fem-seks personer som avgjør hvem som skal dømme, så dommeren kan jo fremdeles bli "feil" for andre.

Det er flere argument, men dette er gjengangere kjapt presentert.

OT end.

Mhm sant det. :) Men for retrieverne så er ikke hovedmotivasjonen at det skal gå inflasjon i certene eller for å ha kontroll på hvem som dømmer osv etter hva jeg har forstått, men heller for å ikke skape konkurranse for aktiviteter arrangert av retrieverklubben eller dens underavdelinger (19 i tallet). Derfor sier de nei til utstillinger om de kræsjer med egne utstillinger (akkurat denne helgen har vi dobbelutstilling for retrieverne her i trøndelag) eller jaktprøver. Når det er mesterskapshelg i jakt, som er et uoffisielt arrangement, takkes det også nei til utstillingsinvitasjoner (derfor får ikke retrieverne stille på Steinkjerutstillingen i år). Jeg er usikker på om det samme gjelder for sporprøver arrangert av underavdelingene, jeg tror muligens ikke det egentlig. Men ja, det er ulike motivasjoner bak hvor mange utstillingsinvitasjoner det takkes ja til. Før syns jeg det var teit, men det var før jeg så hele bildet og forstod hele tanken bak det. Og så syns jeg jo plutselig at det er viktigere med jaktprøver enn at retrieverne får stille på alt av utstillinger. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, israelsk dommer på lørdagen og norsk på søndagen på etnahund, svensk på lørdag for basenji, norsk på søndag. :D Håper rasedommer også blir valpedommer. :D Skal melde på Lundii, og regner med Liv Irene skal melde på Kee-Kee. Og forhåpenligvis skal jeg jobbe også. Usikker på om jeg blir å overnatte hos mamma og dem eller om jeg blir å sove på hotell. Får se hvordan det blir, mye styr å komme seg til og fra dersom jeg sover hos mamma og ikke har noen boende der med bil. Får se hva stefaren min sien om eventuelle overnattingsgjester, mest sannsynlig sier han blankt nei, for han liker ikke hunder nemlig, bare mine. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig jeg kommer og prøvekjører Ulf Bråten på lørdagen.

Han skal dømme i Danmark også i høst/vinter. Kjekt å teste litt nærmere om det er verdt pengene å reise til Danmark :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...