Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber du med/hva studerer du/hva vil du bli?


Aya

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Jeg skal bli veterinær! :whistle:

Nå går jeg mitt siste år på vgs i tillegg til kveldskurs. Håper å komme inn på veterinærhøyskolen i Norge til høsten. Hvis ikke tar jeg meg et år hvor jeg tar biologi, fysikk, mer kjemi og andre spennende ting og søker deretter til vet.høyskolen i Norge enda en gang (i tilfelle snittet har gått ned) i tillegg til å søke i Ungarn/England. Det dumme med utlandet er at jeg må hjem hele tiden for å konkurrere, selv om det er konkurranser der nede også. Det positive med utlandet er at det er ny kultur og en stor livserfaring +++. Hadde jeg ikke ønsket å bli veterinær hadde jeg begynt å arbeide på doktorgrad i biologi - men vet it is :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*

Jeg vil egentlig inn på bachelor i internasjonale studier, men i 2009 hadde jeg et halvt poeng for lite til å komme inn. Et halvt, ***** surt poeng... Så jeg krysser fingrene for litt færre søkere i år, slik at jeg akkurat kan klare å smette meg inn. Hvis ikke har planen vært å ta et årsstudium og samle alders- og tillegspoeng og prøve på nytt i 2011. I det siste har jeg derimot tenkt at jeg heller vil begynne på bacheloren i statsvitenskap om jeg ikke kommer inn på IS i høst. Mange av emnene er de samme eller veldig like, og i tillegg er det mange frie emner som jeg kan fylle opp med andre ting. Siden jeg tar Exphil og Exfac denne våren kan jeg i tillegg erstatte dem med emner i f.eks. italiensk til neste år. I løpet av bacheloren håper jeg også få et semester eller to i utlandet.

Etter bachelor er planen å ta master innen peace and conflict studies, international relations eller lignende. Jeg kommer mest sannsynligvis til å ta i alle fall en del av dette i utlandet, så det er derfor ikke lett å si nøyaktig hva graden heter. :innocent:

Målet er i alle fall å ende opp med en utdanning som har både bredde og dybde innen statsvitenskap og internasjonale forhold.

Men hva skal jeg bli når jeg blir stor? Drømmen er å få jobbe i store, tunge, internasjonale organisasjoner, som FN-organisasjoner eller Europarådet. Eller bli utplassert i den norske ambassaden eller det norske konsulatet i Italia. Eller få jobb i NUPI eller PRIO, eller tilsvarende. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bli samfunnsforsker. Eller kanskje ender jeg opp i norsk forvaltning. Eller som lærer på videregående? Mulighetene er veldig mange, men konkurransen om de beste jobbene er tilsvarende hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, Labbis! Du er flink! Min kusine går andreåret i Oslo, og stortrives, såvidt jeg har forstått. Hun kom ikke inn i utgangspunktet, stod på 8.plass på venteliste, og dro til DK på folkehøyskole ... Etter en uke ringte de og sa at hvis hun klarte å komme innen halvannet døgn, eller noe sånt, så fikk hun plass- det hadde trukket seg flere, og hun kom inn, men hun måtte rekke inmatrikuleringen. Det var stress, men gjett om hun var lykkelig :innocent:

Jeg går 1. året på sosionomutdanningen. Fra før har jeg ett årsstudium i Nordisk språk og litteratur og ett i KRL/religionsfag. Jeg skal bytte studie til høsten til Arbeids- og velferdsforvaltning. Vi har første året felles, så det er bare å vandre rett over. Dette er fordi jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker å jobbe en-til-en med brukere, jeg vil heller jobbe på et "høyere" nivå, med forvaltning/prosjekter/organisering, og på det studiet er det både økonomi, organisasjonsteori og andre nyttige fag, i tillegg til sosialfagene. Vil gjerne jobbe innen kommune/fylkeskommune, enten med helse- sosialforvaltning, eller med landbruksforvaltning. Jeg kommer til å ta videreutdanning, enten innen offentlig politikk og ledelse eller innen landbruksforvaltning. Mange med denne typen utdanning jobber i humanitære organisasjoner/fagorganisasjoner/bruker-/støtteorganisasjoner, og det er også veldig, veldig spennende! Må se litt etterhvert hvor interessene fordeler seg. Nå prøver jeg å få sommerjobber/deltidsjobber som er relevante og både gir meg erfaring og tær innenfor. Det er en utfordring å selge seg selv med en så generell utdanning som jeg får før jeg videreutdanner meg/fordyper meg, man må gjøre en innsats og ha flaks for å få jobb. Det er skummelt- jeg går fra en trygg profesjonsutdanning til en veldig mye mer usikker en, men jeg føler det er veldig riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med siste semesteret i bachelorgraden min:) Når jeg er ferdig har jeg en grad i kultur og samfunnsvitenskap. Det jeg studerer er historie og religion (med fordypning i midtøstenfag)og til høsten begynner jeg på matserprogrammet mitt i Volda som heter Kulturmøte.

Hva jeg blir?! Nei, si det.. Men jeg håper på å få en stilling innen en internasjonal organisasjon (røde kors osv), om dette ikke går så skal jeg også ta et år med pedagogikk og er da kvalifisert til å få en stilling som lektor med opprykk.

Har forresten også tatt ett år med psykologi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som labbis, bli veterinær :innocent:

I år søker jeg Norge, England, Ungarn, Tsjekkia, Polen++, så får vi se hvor jeg ender opp til høsten. Denne våren forbedrer jeg karakterer/tar flere fag for å komme inn på vet. studiet, så jeg håper jo å komme inn i Norge. Jeg jobber også deltid som assistent på en smådyrklinikk.

Kanskje vi møtes på NVH i høst, labbis? :whistle:

Jeg har tidligere studert biologi, noe som er interessant, men det er og har alltid vært veterinær jeg vil bli. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese..

Jeg går for øyeblikket i 2 vgs, og planen er å ta ett "friår" etter vgs(og gjøre noe gøy, hva nå det blir + jobbing) før jeg søker enten til veterinærhøyskolen i Oslo, eller noe innenfor Biologi eller Geofag. I så fall har jeg litt lyst til Trondheim, og da NTNU. Planen har alltid vært å bli veterinær, men i det siste har jeg begynt å tvile litt. Det å jobbe med ernæring eller rehabilitering hadde vært kjempegøy, og også kirurgi.. Men orker jeg et så langt og tungt studie? Og ikke minst så må man komme inn :innocent: Men vi får nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke tok opp et eneste fag fra VGS (jobbet ikke særlig målrettet første året på VGS), manglet jeg 1,5 poeng for å komme inn på vetrinærhøyskolen i Norge... Det var litt surt...

Så nå går jeg første året på biologi på UMB. Er veldig fornøyd med å gå der, men merket at jeg interesserer meg NULL for planter og læring på cellenivå - noe det er ganske mye av... Men gleder meg til å komme lenger i studiet og fokusere mer på etologi (atferd), zoologi, evolusjon og naturforvaltningforvaltning!

Vurderer et haløvt år utveksling til Svalbard neste år, for å studere arktisk biologi... det er bare under vurdering og ikke avgjort fordi det er vanskelig å finne sted å bo med hund, altså må jeg reise uten og heller komme hjem på besøk ofte...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som flere har en bitteliten drøm om å bli veterinær, men det lange og tunge studiet skremmer vettet av meg! :innocent: Kanskje en dag at jeg kan være veterinær og veteopat og bruke skolemedisinen og alternativ medisin om hverandre? :whistle:

Hadde jo vært morsomt hvis jeg han bli hundetrener når jeg blir stor også, hvis jeg ikke har nok med min(e) egen hund(er). *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bli veterinær, hatet realfag, så ble ikke det.

Studerer sosionom.

Vil bli rik. Det vil si at jeg har valgt feil utdannelse for målet :innocent: Meeeeen, tror nok jeg vil like jobben jeg får av utdannelsen, så kan jeg bare satse på å vinne big time i lotto :whistle:

Skolen er gøy, men fritiden er bedre for å si det slik :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke tok opp et eneste fag fra VGS (jobbet ikke særlig målrettet første året på VGS), manglet jeg 1,5 poeng for å komme inn på vetrinærhøyskolen i Norge... Det var litt surt...

Så nå går jeg første året på biologi på UMB. Er veldig fornøyd med å gå der, men merket at jeg interesserer meg NULL for planter og læring på cellenivå - noe det er ganske mye av... Men gleder meg til å komme lenger i studiet og fokusere mer på etologi (atferd), zoologi, evolusjon og naturforvaltningforvaltning!

Vurderer et haløvt år utveksling til Svalbard neste år, for å studere arktisk biologi... det er bare under vurdering og ikke avgjort fordi det er vanskelig å finne sted å bo med hund, altså må jeg reise uten og heller komme hjem på besøk ofte...!

Det hørtes veldig spennende ut, og er noe liknende jeg lurer på å gå. Hvordan er jobbmulighetene etterpå? Hvaslags jobber er det man evnt kan få? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EllaogMaria - jeg kan svare bittelitt om det med biolgi da jeg for ikke veldig lenge siden også skulle studere biologi og naturforvaltning i den mer zoologi/biologibaserte retningen. Jeg skulle bli marinbiolog, og jobbe med seler og hvaler. Men etterhvert som jeg ble eldre og jeg begynte i 3klasse vgs innså jeg at jobbmarkedet for biologer er ganske tynt, og for marinbiologer er det syltynt. Det er en "hard" konkuransse om biologijobbene da det er svært mange (se bare på oss her inne! :lol: ) som studerer dette. Dermed må man vurdere nøye om man har mulighet til å vente litt på å få jobb, og at en bachelor mer enn ofte er for lite. Du må ofte opp på minst masternivå eller doktorgradsnivå (naboen vår har doktorgrad i biolgi og jobber med forvaltning i kommunen). Det være sagt - man skal studere det man ønsker og interesserer seg for - ellers blir det bare tull. Bare vær klar over at det kan bli tøft! :wub: Jeg revurderte det hele og studerer nå en mastergrad i geofysikk. En slags "avansert form for naturforvaltning" - studier på miljøvennlig energi og utvikling av miljøvennlige metoder for energiutvinning (risikoanalyse, satellittbruk og ressursøkonomi) med spesiell fokus på nordområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle alltid også bli veterinær, men fant ut at dyr, dyr og dyr både på fritid, på skolen og som jobb ikke ville passet meg i det lange løp.

I fjor studerte jeg husdyrvitenskap ved UMB, men lot det bli med ett år pga. mange ting.

Nå tar jeg professjonsutdannelse (master) i landskapsarkitektur på UMB i Ås. Kjempespennende, svært krevende og litt frustrerende til tider. Vet ikke ennå om jeg vil jobbe mest med detaljprosjektering eller overordnet planlegging, men føler jeg trives såpass med studiet at jeg kommer til å like fremtidige arbeidsoppgaver også. Håper forøvrig jeg kan ta mastergraden, de to siste årene, på arkitekthøyskolen i Oslo, slik at jeg også kan sikte meg inn på å bli god landskapsarkitekt med god innsikt i både landskap og bygg samt prosjektledelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nå Japansk på Blindern, og er litt over halveis i andre året. Om et par dager er jeg ferdig med det obligatoriske halvåret på et internasjonalt universitet her i Togane utenfor Tokyo. Har vært kjempespennende, og har lært masse, men gud, det skal bli godt å komme hjem til mann og "barn" :wub:

Forhåpentligvis får jeg tatt meg en Master, og håper på å få meg jobb som enten oversetter eller tolk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også på UMB (som jeg ser flere gjør her), og studerer landskapsarkitektur. Skriver på masteren nå og er ferdig i mai med presentasjon/"forsvar" av oppgaven i juni. Så da skal jeg liksom være ferdig landskapsarkitekt... *Skummelt*

Studiet er ganske hardt, og man kan bli ganske lei til tider, men det har egentlig gått veldig bra. Ser for meg at den første jobben min blir i det offentlige, og sannsynligvis med forvaltning av grøntanlegg, siden jeg går en linje der man utdanner seg til mer å forvalte de anleggene som allerede er laget. Så hvis noen har en ekstra stilling for en landskapsarkitekt liggende, så tar jeg den jeg altså:wub:

Til Maria: Du har ikke tenkt på forvaltningslinjen da? Får ikke prosjektledelse noen andre steder enn der vettu;)

Jeg ville i utgangspunktet også bli veterinær, og jobbet på en veterinærklinikk og tok noen fag som privatist etter vgs for å få til det. Kom inn i Skottland, men etter litt fram og tilbake, fant jeg ut at siden Norge ikke er medlem av EU, så må man betale dobbelt med skolepenger til skolen, pluss at veterinær ikke er noe du får ekstra støtte til fra lånekassen. Så jeg måtte velge å enten betale på studielån til jeg var 80 + ikke ha noe liv i 6 år, jobbe enda mer for å komme inn i Norge, eller bare begynne med noe annet... Og det gjorde jeg. Noen ganger angrer jeg bittelitt, men oftest er jeg veldig fornøyd. For det er ikke sikkert det er så lurt å jobbe med noe som egentlig er hobby og rekreasjon (selv om jeg vet at det er mye mer ved veterinæryrket enn bare å holde på med dyr;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke tok opp et eneste fag fra VGS (jobbet ikke særlig målrettet første året på VGS), manglet jeg 1,5 poeng for å komme inn på vetrinærhøyskolen i Norge... Det var litt surt...

Så nå går jeg første året på biologi på UMB. Er veldig fornøyd med å gå der, men merket at jeg interesserer meg NULL for planter og læring på cellenivå - noe det er ganske mye av... Men gleder meg til å komme lenger i studiet og fokusere mer på etologi (atferd), zoologi, evolusjon og naturforvaltningforvaltning!

Vurderer et haløvt år utveksling til Svalbard neste år, for å studere arktisk biologi... det er bare under vurdering og ikke avgjort fordi det er vanskelig å finne sted å bo med hund, altså må jeg reise uten og heller komme hjem på besøk ofte...!

Kjenner en som går første året på biologi på Ås faktisk :wub: Ellers så må jeg bare si fra egen erfaring at studiet blir mye gøyere etter det første året, hvor man kan velge mer selv(i hvert fall er det slik ved NTNU), og kan begynne å spesialisere seg mer i retningen man ønsker. :)

Det hørtes veldig spennende ut, og er noe liknende jeg lurer på å gå. Hvordan er jobbmulighetene etterpå? Hvaslags jobber er det man evnt kan få? :)

Biologi er spennende. :lol: Jeg studerte to år biologi ved NTNU. Litt kjedelig start med matte, kjemi++, men det tok seg fort opp da vi gikk mer inn selve biologifaget. Jobbmulighetene er variable. Lærer ved vgs og universitet, i kommune, og i organisasjoner som WWF og NINA, i legemiddelindustrien, forskning, fiskeoppdrett++ Jobbmulighetene varierer veldig med tanke på hvilken retning du velger. Evolusjonsbiologi, celle og molekylærbiologi, etologi, økologi, plantefysiologi, dyrefysiologi, botanikk, marin biologi osv.

Hvis du er nysgjerrig, så står det litt om NTNUs biologistudium her: http://www.ntnu.no/studier/bbi

Finnes nok tilsvarende sider for UMB og andre universitet :D

Jeg ville i utgangspunktet også bli veterinær, og jobbet på en veterinærklinikk og tok noen fag som privatist etter vgs for å få til det. Kom inn i Skottland, men etter litt fram og tilbake, fant jeg ut at siden Norge ikke er medlem av EU, så må man betale dobbelt med skolepenger til skolen, pluss at veterinær ikke er noe du får ekstra støtte til fra lånekassen. Så jeg måtte velge å enten betale på studielån til jeg var 80 + ikke ha noe liv i 6 år, jobbe enda mer for å komme inn i Norge, eller bare begynne med noe annet... Og det gjorde jeg. Noen ganger angrer jeg bittelitt, men oftest er jeg veldig fornøyd. For det er ikke sikkert det er så lurt å jobbe med noe som egentlig er hobby og rekreasjon (selv om jeg vet at det er mye mer ved veterinæryrket enn bare å holde på med dyr;)

Ja, skolepengene over dammen er helt ekstreme! Da du kom inn i Skottland. Var du på intervju? For å få komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skolepengene over dammen er helt ekstreme! Da du kom inn i Skottland. Var du på intervju? For å få komme inn?

Var ikke på intevju, men måtte skrive et "essay" om hvorfor jeg ville studere der + ta en sånn Toefl- test (eller hva det heter, språk test) + få en attest av en lærer på vgs. + Masse styr med hva fag het på engelsk og karaktersystem +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte først helse-, miljø- og naturvernfag på HiT, men fullførte ikke. Startet bachelor i biologi på UiO og fullførte vår-09. Kom inn på masterprogrammet, gikk det et halvt år. Rett før jul tok jeg meg en skikkelig gransking av hva jeg egentlig ville og hva jeg ser meg selv gjøre i fremtiden, og fant ut at en master i biologi ikke var det jeg ville. Så jeg sluttet. Det er noe av det skumleste jeg har gjort.... :lol:

Nå tar jeg hundemassasjeutdanning og jobber med å få på plass hva jeg vil gjøre fremover, hvor jeg vil bo og hvordan jeg vil nå disse målene. Kjempeskummelt, føler at jeg dingler i uvissheten, men likevel befriende og spennende.

Drømmen er å drive småbruk med turisme som hovednæring. Økologisk selvberging med nisjeprodukter. Hund vil alltid ta en stor del av livet mitt, så et ønske er å få drive en seriøs kennel. Vi får se hvor nærme jeg kommer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren er jeg ferdig med 3 år på medier og kommunikasjon, så da kan jeg endelig velge noe mer spennende. Jeg vet fortsatt ikke hva, men vurderer å ta markedsføring som nettkurs samt jobbe et halvtår og evt dra 3 mnd til Bali neste februar. Jeg har også vurdert 9 mnd i Los angeles om noen år. Ellers så skal jeg prøve å bestå flygeleder testene neste år, da man må være fylt 19 år per 1.januar det året man søker. Da har jeg 2 år utdanning i Norge og Usa. Men det er VELDIG vanskelig å komme inn og kun 35 plasser. Med rundt 500 søkere i fjor skjønner dere nok nivået. Samtidig som du kun har 1! sjanse på å klare testene. Klarer du de ikke får du aldri sjansen igjen. Blir ikke Bali og nettkurset noe av tar jeg nok 1 år økonomi og administrasjon, eller kanskje juss? Helt ærlig har jeg alt for mange planer og "baller i luften". Det er vanskelig å bestemme seg for hva man skal resten av livet. :wub:

og på "fritiden" jobber jeg mye på en Shell stasjon, et stort utested og som hundeinstruktør. Siden spørsmålet også omhandet hva man jobber med nå. Hektisk med andre ord :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fagbrev, som barne- og ungdomsarbeider. Og er nå på mitt andre år på bacehlor i barnevern ved UiS. Er for tiden i praksis på en institusjon og trives med det.

Ellers jobber jeg som fagarbeideri et avlastningstilbud for gutter i alderen13-17 år med utagerende ADHD + andre lettere psykiske diagnoser.

Kjekt og spennende men og til tider tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ikke lenger! :D Men jeg lurer på om jeg kanskje kan få en bachelorgrad i psykologi. Tiden vil vise; universitetet har brukt over et halvt år på å behandle en søknad nemlig.. :wub:

Jeg jobber innen helse og eldreomsorg - og ME LIKE! :D Har jobbet mye innen helse før også, men nå har jeg virkelig blitt "tent" på faget. Derfor skal jeg tilbake til skolebenken igjen, sannsynligvis til høsten; da blir det i første omgang hjelpepleier (eh, helsefagarbeider heter det vel), så får vi se om min mors drøm om at jeg skal følge i hennes fotspor og bli sykepleier kan realiseres senere. Akkurat nå er jeg drittlei skole og absolutt alt som har med skole å gjøre. Skal bli digg å bare gå tilbake til VGS, antar det blir temmelig enkelt..! :D Men jeg synes det er veldig rart å skulle være så godt voksen og bestemme seg for noe så "kjipt"; hjelpepleier har ikke vært spesielt høyt ansett hos meg, men nå er jeg jo blitt et null selv, så herifra går det bare oppover! :)

Ellers drømmer jeg om å instruere litt hundefolk etterhvert; tiden vil vel vise hva det blir til, men de gangene jeg har fått prøve, har det gitt mersmak. :lol:

Enn så lenge trives jeg med å bare jobbe, jobbe, jobbe..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går siste året på undomsskolen nå. Etter det satser jeg på dramalinjen på videregående, og så over på folkehøyskole! :wub:

Til slutt skal jeg på teaterhøyskolen i oslo (samme hvor mange år jeg må søke) :lol:

Det vil si at jeg er ferdig skuespiller om 7 1/2 år, + de årene jeg ikke kommer inn på teaterhøyskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EllaogMaria - jeg kan svare bittelitt om det med biolgi da jeg for ikke veldig lenge siden også skulle studere biologi og naturforvaltning i den mer zoologi/biologibaserte retningen. Jeg skulle bli marinbiolog, og jobbe med seler og hvaler. Men etterhvert som jeg ble eldre og jeg begynte i 3klasse vgs innså jeg at jobbmarkedet for biologer er ganske tynt, og for marinbiologer er det syltynt. Det er en "hard" konkuransse om biologijobbene da det er svært mange (se bare på oss her inne! :) ) som studerer dette. Dermed må man vurdere nøye om man har mulighet til å vente litt på å få jobb, og at en bachelor mer enn ofte er for lite. Du må ofte opp på minst masternivå eller doktorgradsnivå (naboen vår har doktorgrad i biolgi og jobber med forvaltning i kommunen). Det være sagt - man skal studere det man ønsker og interesserer seg for - ellers blir det bare tull. Bare vær klar over at det kan bli tøft! :wub: Jeg revurderte det hele og studerer nå en mastergrad i geofysikk. En slags "avansert form for naturforvaltning" - studier på miljøvennlig energi og utvikling av miljøvennlige metoder for energiutvinning (risikoanalyse, satellittbruk og ressursøkonomi) med spesiell fokus på nordområdene.

Tusen takk for svar! Hm, det skal ikke være lett nei.. Mye jeg kunne tenkt meg å studere (innenfor biologi/geologi el), men om det finnes interessante jobber etter studiet er jeg litt usikker på. Hvor er det du studerer geofysikk forresten? hørtes spennende ut :lol:

Kjenner en som går første året på biologi på Ås faktisk :D Ellers så må jeg bare si fra egen erfaring at studiet blir mye gøyere etter det første året, hvor man kan velge mer selv(i hvert fall er det slik ved NTNU), og kan begynne å spesialisere seg mer i retningen man ønsker. :D

Biologi er spennende. :D Jeg studerte to år biologi ved NTNU. Litt kjedelig start med matte, kjemi++, men det tok seg fort opp da vi gikk mer inn selve biologifaget. Jobbmulighetene er variable. Lærer ved vgs og universitet, i kommune, og i organisasjoner som WWF og NINA, i legemiddelindustrien, forskning, fiskeoppdrett++ Jobbmulighetene varierer veldig med tanke på hvilken retning du velger. Evolusjonsbiologi, celle og molekylærbiologi, etologi, økologi, plantefysiologi, dyrefysiologi, botanikk, marin biologi osv.

Hvis du er nysgjerrig, så står det litt om NTNUs biologistudium her: http://www.ntnu.no/studier/bbi

Finnes nok tilsvarende sider for UMB og andre universitet :)

*gå å sjekke ut linken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer journalistikk ved Norges Kreative Fagskole (NKF) i Bergen. Et veldig lærerikt og spennende studie! :wub: Studiet går over to år på NKF, med muligheter for å ta et tredje år ved en samarbeidende skole i utlandet. Man oppnår da en "Bachelor of Art in Journalism"! :) Jeg begynte på NKF Bergen i august i fjor og trives veldig godt på skolen. Vi blir stadig vekk kastet ut i felten med penn og papir og mye må tas på sparket. Det er krevende, men veldig artig, og man lærer litt om alt i dette yrket.

Planen er å jobbe i et eller annet magasin, gjerne innen sjangeren feature. Jeg liker å ha litt lengre deadline, å kunne jobbe med lengre reportasjer og artikler.

Ellers har jeg tenkt å utdanne meg som hundemassør eller hundeinstruktør. Jeg skal i allefall jobbe med hund/dyr utenom skrivingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...