Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber du med/hva studerer du/hva vil du bli?


Aya

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Når jeg er ferdig med videregående (hadde et friår + litt forskjellig så nå tar jeg opp fag) så ønsker jeg en bachelor grad innenfor noe medierelatert noe. Hva det blir enda vet jeg ikke men jeg har veldig lyst til å jobbe med TV/Film. Vurderer også journalist litt faktisk :wub: Tenkte lenge på vetrinær, men jeg er ikke noe flink i realfag og har dermed slått det fra meg dessuten vil jeg helst ha en bachelor grad og ikke noe mer enn det.. For jeg er i grunn lei av skole :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese..

Jeg går for øyeblikket i 2 vgs, og planen er å ta ett "friår" etter vgs(og gjøre noe gøy, hva nå det blir + jobbing) før jeg søker enten til veterinærhøyskolen i Oslo, eller noe innenfor Biologi eller Geofag. I så fall har jeg litt lyst til Trondheim, og da NTNU. Planen har alltid vært å bli veterinær, men i det siste har jeg begynt å tvile litt. Det å jobbe med ernæring eller rehabilitering hadde vært kjempegøy, og også kirurgi.. Men orker jeg et så langt og tungt studie? Og ikke minst så må man komme inn :wub: Men vi får nå se.

Geofag er kjempegøy og spennende. Men selvfølgelig er en del av fagene tøffe. Har gått et halvt år på Blindern, men skolesetting og livet mitt passet ikke akkurat da.

Faren min har dog gått denne utdannelsen og har nå en veldig god jobb som bl.a. har sørget for at familien vår har fått oppleve det å bo 5 års utenlands. Og han får stadig flere jobbtilbud på spennende steder, og disse er ofte enda bedre betalt.

Og jobbmulighetene er mange, da man mangler folk her. Ut av 80 studieplasser fylles kun 25! :)

Kunne muligens tenke meg noe lignende, men for nå blir det lærerutdanning på meg til høsten. Og fram til da skal jeg fortsette å jobbe i barnehage, noe jeg trives veldig godt med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil selvfølgelig bli veterinær, men det har jeg gitt opp. Så for øyeblikket tar jeg meg et pusteåretter vgs, hvor jeg jobber i barnehage og på sykehjem :)Trives veldig godt med det, og har funnes ut at det er sykepleien jeg skal søke meg inn på til høsten. Glede meg veldig :wub: I første omgang er det kun bachelor, men har et sterkt ønske om å gå videre og bli spesialsykepleier innen enten psykiatri eller barn, evt helsesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, går siste året på vgs nå (medier og kommunikasjon. Planen var egentlig å søke på dyrepleierstudiet på Vetrinærhøyskolen til høsten, men har nå innsett at karakterene ikke holder i det hele tatt. Så nå er planen å ta et friår, det vil si jobbing og reising. Våren 2011 drar jeg mest sannsynlig 3 måneder til Bali med Gateway College og studerer kulturpsykologi.

Jeg har fortsatt veldig lyst til å bli dyrepleier, så etter friåret tenker på å ta utdannelsen i Danmark. Men det kan jo forandre seg. Får se hva jeg får ut av friåret først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet hjelpepleier, men nå jobber jeg som personlig assistent.

Jeg er straks ferdig utdannet hundemassør, og håper å kunne jobbe litt med det ved siden av, for det synes jeg er kjempegøy.

Til høsten skal jeg søker på "Innføring i hundefag" på HINT, og så har jeg lyst til å ta noe slags hundetrener eller instruktørkurs etter det igjen. Må bare bestemme meg for hvor jeg har lyst til å ta det. Jeg har en drøm om hva jeg vil drive med når jeg blir "voksen", men det er litt hemmelig enda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som labbis, bli veterinær ;)

I år søker jeg Norge, England, Ungarn, Tsjekkia, Polen++, så får vi se hvor jeg ender opp til høsten. Denne våren forbedrer jeg karakterer/tar flere fag for å komme inn på vet. studiet, så jeg håper jo å komme inn i Norge. Jeg jobber også deltid som assistent på en smådyrklinikk.

Kanskje vi møtes på NVH i høst, labbis? :lol:

Jeg har tidligere studert biologi, noe som er interessant, men det er og har alltid vært veterinær jeg vil bli. :D

Ja, satser på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg 3. året på Bjerke vgs, og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig. Jeg ønsker å jobbe med mennesker eller dyr, men det kan jo være så mye. Forslag mottas gjerne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet som Elektromontør, eller god gammeldags Elektriker om du vil...

Har flere "Eksamener" innen yrket, så er godkjent til å gjøre mye rart...

Med ganske stor variasjon i hva jeg holder på med...

Synes jeg tjerner godt å har det bra,

så tenker ikke mer på videreutdanning eller omskolering (akkurat nå)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig med 12 ärig skolegang i sommer pä Steinerskolen, og med generell studiekompetanse ville jeg egentlig pröve meg rett pä politi. Det ble litt krunglete i og med at jeg kun er 19 är, og jeg var dermed i 2009 for ung til ä söke. Jeg flyttet til min Pappa i Tyskland (han har egen Bedrift med Naturstein) sä valgte jeg ä utdanne meg 3 är innen salg (vet ikke hva det heter pä Norsk.. :)) iallefall, har 2 "skoledager" i uken, og resten av uka jobber jeg i bedriften. När jeg er ferdig skal jeg kunne drive egen bedrift, og alt mulig annet generellt innen salg og service. Vel, om 2 1/2 är har jeg lyst til ä söke meg inn i Politiet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj bare studenter her jooo. *føle seg voksen* haha

Jeg har ingenting å skryte av akkurat. Ingen fancy skolegang eller tittler. :)

Men jeg jobber som landpost bud. Kjører post, aviser og pakker ut til folkene på bygda. Mye kjøring, men vakkert med all den fine naturen. Mye frisk luft, selvstendig jobb. Kjempebra! Men desverre er jeg bare vikar, og det varierer på jobbmengden.. Så fremtiden er usikker for min del. Kanskje jeg må finne noe annet hvis jeg ikke får nok.. Man er jo så avhenging av disse pengene så.. Vi får se hva som skjer etterhvert. Tar litt av gangen. Her jeg bor blir man fornøyd med det man får.

Har tidligere studert grafisk design og jobbet med silketrykk noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at de fleste har peiling på hva de vil styre me. Jeg er på første året i en bachelor i barnevern, men er ikke sikker på om jeg skal fortsette. Hadde feltstudium i barnehage og det var veldig gøy, men om jeg vil fortsette innen det vet jeg heller ikke. Så egentli står jeg på bar bakke, og aner ikke hva jeg vil med livet mitt uten om at jeg vil flytte utenlands :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nå siste semesteret på mastergraden min i kulturminneforvaltning ved NTNU. Nå gjenstår hard jobbing på oppgaven fram til mai, så er jeg ferdig utdannet kulturminneforvalter :) Dette har jeg jo da studert i 5 år, før det tok jeg et årsstudium i psykologi. Studiet er veldig interessant og jeg angrer ikke et sekund på det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg lurer så fryktelig på hva jeg skal bli! :) Jeg vil ha noe å se frem til, men aner ikke hva. Jeg har jo tenkt på veterinær, men utdanningen virker så lang og tung. Og det virker gøy å holde på med hest, å gå hestelinje, men jeg vet ikke helt. Ridelæreren min holder på å utdanne seg som ridelærer og det virker jo gøy samtidig som det virker veldig krevende. Det er sånne ting man må gå 100% inn for fordi man har lyst, ikke bare for å gjøre noe.

Jeg synes det virker morsomt å være forfatter også da jeg liker å skrive, men det er så lett å tjene så mye på det. Og det er jo ikke akkurat noe en utdanner seg i. (Dessuten kommer ingen til å lese bøkene mine. :) )

Så hvis noen har noen forslag til ett eller annet blir jeg veldig glad for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg lurer så fryktelig på hva jeg skal bli! :) Jeg vil ha noe å se frem til, men aner ikke hva. Jeg har jo tenkt på veterinær, men utdanningen virker så lang og tung. Og det virker gøy å holde på med hest, å gå hestelinje, men jeg vet ikke helt. Ridelæreren min holder på å utdanne seg som ridelærer og det virker jo gøy samtidig som det virker veldig krevende. Det er sånne ting man må gå 100% inn for fordi man har lyst, ikke bare for å gjøre noe.

Jeg synes det virker morsomt å være forfatter også da jeg liker å skrive, men det er så lett å tjene så mye på det. Og det er jo ikke akkurat noe en utdanner seg i. (Dessuten kommer ingen til å lese bøkene mine. :) )

Så hvis noen har noen forslag til ett eller annet blir jeg veldig glad for det. :)

Aner ikke hvor gammel du er (ung.sk.?), men da jeg var på din alder var jeg også litt sånn frem og tilbake.. Jeg ville bli psykolog, men innså etterhvert at det ikke kom til å bli noe av. Har hoppet litt frem og tilbake med hva jeg "vil bli", men har nå (i en alt for gammel alder, haha), kommet frem til at å ha en "grunnutdanning" innen et yrke som er "trygt" (dvs vil gi deg arbeid) slett ikke er så dumt. Hadde jeg vært ung i dag (herrlighet, jeg er ikke såå gammel), ville jeg gått en eller annen yrkeslinje på vgs, for så å ta påbygning og deretter praksis. Det tror jeg er en fin start på ung-voksen-tilværelsen. Da har man også alltids noe å falle tilbake på om alle andre planer og drømmer skulle vise seg å ikke gå helt i boks, samtidig som man har en jobb mens man ved siden av kan leve ut drømmer. Det jeg prøver å si er; det er mange som vil jobbe med dyr som utdanner seg til "små jobber" (utdannelser hvor det er vanskelig å "få jobb" etterpå, det være seg hundemassør, instruktør, ridelærer, pelsstell, pass av dyr, stell av dyr..). I en oppstartsfase er det kjempekjekt å kunne jobbe deltid som feks frisør, hjelpepleier, elektriker, og samtidig prøve å opparbeide seg et kundegrunnlag ellers. Det er hardt å skulle prøve å starte noe innen dyrebransjen, og det er ofte det man må når man velger slike utdannelser. Det er kanskje ikke så mange som forteller dere unge det, men sånn er det i alle fall. Og det er ingen dans på roser; man må ha penger å leve av - og det får man gjennom en "skikkelig" jobb. :) (Beklager den litt belærende tonen.)

På den andre siden; har du virkelig lyst å bli veterinær; da må du virkelig jobbe med skolen! Du må ha toppkarakterer for å komme inn, og så vidt jeg har forstått må du også ta ekstrafag på vgs for å klare kravene (i alle fall hvis du vil inn direkte etter vgs). Noen må jo bli dyrlege også, og kanskje er det nettopp du som skal det?

På den tredje siden; å ha noen år på baken gjør kanskje at du ser lettere hva som er viktig her i livet, og hva du vil, og hva som er realistisk. Det er nok en del umodne avgjørelser ute og går blant folk på din alder (og eldre), som kanskje ville vært annerledes dersom de hadde prøvd litt forskjellig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet barnevernpedagog, men etter å ha vært i bv-tjenesten i 4-5 mnd fant jeg ut at det er jeg ikke sterk nok til, og har og innsett at de fleste stillingene innenfor den utdannelsen ikke er noe som jeg egner meg til. I alle fall ikke pr i dag. Innså det vel egentlig etter praksisen på andreåret mitt, men gikk ferdig da det bare var et år igjen og det kan jo være jeg endrer mening senere i livet, og jeg har lært så mye om meg selv og folk generelt gjennom den utdanningen at bortkastet har det ikke vært.

Nå har jeg fortsatt mer på samme hylle som vgs, og går nå første året på utmarksforvaltning (bachelor). Jeg vil egentlig bli det meste som står på yrkeslista med den utdannelsen - så får man se hva jeg finner ut etterhvert. Jeg stortrives i alle fall, og føler meg mer "hjemme" med denne utdannelsen enn jeg noensinne gjorde på barnevernutdanningen. Egentlig tror jeg nesten jeg kommer til å ende opp som evig student. *ler*

Ved siden av skolen jobber jeg som tilkallingsvikar i en bolig for psykisk utviklingshemmede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bachelor i psykologi, dvs jeg har ikke hentet papirer på dette enda, da jeg var usikker på om jeg skulle bytte over til pedagogikk (fordi dustenorge ikke lar meg ha to BA-grader), men... siden bacheloroppgaven i psyk ble så bra (skal publiseres i Hundesport i Norge og av Oxford University i England!!) har jeg vansker for å si den fra meg. Etter en prat med folk på karrieresenteret ble vi enige om at jeg tar enkeltemner dette semestert, får printa ut papirer på at jeg har en BA-grad i psykologi og deretter søker jeg meg inn på Master i Rådgivning i Trondheim. Om jeg ikke kommer inn der pusler jeg muligens med en Master i psykologi eller pedagogikk her i Tromsø... eller et helt annet sted, vi får se, jeg må få tadd lappen!

Hva jeg vil bli? Drømmen er faktisk studieveileder ved universitetet, eller rådgiver ved VGS, eller noe sånt. Veileder/rådgiver er generelt sett den retninga jeg vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fagbrev i IKT-driftsfag (data) og jobbet litt med det i et par år før jeg fant ut at det kunne være greit med litt mer utdanning. Nå går jeg dataingeniør på HiBu og syns det er sånn passe greit. For min del er matte og fysikkfagene et lite h****** og jeg vet ikke om jeg vil klare å fullføre utdanningen, men gjør et forsøk hvertfall.

Det jeg egentlig alltid har hatt lyst til å bli er veterinær, men det skar seg litt på vgs og jeg havnet opp med data i steden.

Om jeg kommer til å jobbe med data resten av livet vet jeg ikke. Trives forholdsvis godt, men brenner liksom ikke for det 100% heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nå siste semesteret på mastergraden min i kulturminneforvaltning ved NTNU. Nå gjenstår hard jobbing på oppgaven fram til mai, så er jeg ferdig utdannet kulturminneforvalter :aww: Dette har jeg jo da studert i 5 år, før det tok jeg et årsstudium i psykologi. Studiet er veldig interessant og jeg angrer ikke et sekund på det valget.

Åh, det synes jeg høres kjempespennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til våren er jeg ferdig utdannet Stikningsingeniør, eller landmåler om dere vil. :wub:

Ikke mange som vet hva det er men i korte trekk (klippet fra utdanning.no)

Som landmåler dreier arbeidsoppgavene seg om å gjøre oppmåling på tomter, veier, bygninger og annet som krever en bestemmelse av plassering og størrelse. Etter landmåleren har samlet all nødvendig data, så fortsetter jobben på et kontor hvor planer, kart og dokumenter utarbeides.

Hovedaktiviteten for landmålere er:

* plassering og beligenhetskontroll

* anleggsmålinger

* arbeid etter delingsloven

* ajorføring av kart

Som landmåler må du kunne velge riktig målemetode i forhold til kravene på stedet. Landmåling i forbindelse med oppmålingsforretninger vil variere fra enkle måleoppgaver til svært krevende landmåling. Du må kunne vurdere når han har behov for å engasjere spesialister.

Det benyttes høyteknologiske oppmålingsinstrumenter og dataprogrammer i arbeidet. En landmåler må normalt kunne levere data i digital form, og må ha innsikt i moderne kartteknikk og geografiske informasjonssystemer.

Innenfor landmålerfaget er det viktig å ha oversikt over de juridiske bestemmelsene. På sett og vis er en landmåler en blanding av en , Ingeniør og en Jurist. Du jobber både inne på kontor og utendørs under oppmålingsoppdrag. Her er det viktig at du tar hensyn til samspillet mellom natur, land- og bymiljø.

Landmåler er en ubeskyttet tittel og det er viktig at både myndigheter og publikum å kunne skille mellom landmålere med og uten autorisasjon.

Pr dags dato jobber jeg i Fjell Kommune, på Sotra som landmåler. Jeg har blitt tilbudt 100% jobb som avdelingsingeniør når jeg er ferdig med skolen. Om lønnen blir slik jeg vil ha den, tar jeg jobben der. Uansett er det ikke vanskelig å få seg jobb :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til våren er jeg ferdig utdannet Stikningsingeniør, eller landmåler om dere vil. :wub:

Ikke mange som vet hva det er men i korte trekk (klippet fra utdanning.no)

Pr dags dato jobber jeg i Fjell Kommune, på Sotra som landmåler. Jeg har blitt tilbudt 100% jobb som avdelingsingeniør når jeg er ferdig med skolen. Om lønnen blir slik jeg vil ha den, tar jeg jobben der. Uansett er det ikke vanskelig å få seg jobb :D

Akkurat den misunner jeg deg/dere!:D

I juni har jeg (hvis alt går som det skal) en bachelorgrad i grafisk design. Møtte nylig på en som gikk ut i fjor og han kunne fortelle om 600 søkere på en stilling på Gjøvik og at ingen fra Kunsthøgskolen hadde fått jobb. Så da blir det mest sannsynlig videre studier (master?) og å starte noe smått på egenhånd, mens man håper på bedre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forhåpentligvis student til høsten, enten i Oslo eller Trondheim. Jeg har veldig lyst til å gå grafisk design! Jeg har hatt friår nå hvor jeg har jobbet. Tenkte egentlig å bli dyrepleier, men etter å ha jobbet på dyreklinikk en stund innså jeg at jeg ikke ville holde på med det. Så da blir det heller noe innen media/kommunikasjon. Siden jeg brenner litt for design osv. Vurderer da etter utdanning i Oslo/Trondheim å ta et år eller fler i utlandet for å få Master og erfaring. Og kanskje begynne med en liten bedrift selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...