Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fôrer dere flere hunder med ulike behov?

ida

Recommended Posts

Her har jeg èn ganske liten hund som er kastrert og èn ukastrert mellomstor, sånn i vektklasse. Innimellom har vi en sterilisert senior her noen dager. Den lille burde kanskje hatt kastratfôr, den mellomstore regular adult og den gamle senior (det får hun hjemme hos seg selv). Her får de alle en blanding av kastrat og small/mediumfôr for tiden. :icon_confused: Hvordan gjør dere andre med flere hunder med ulik alder, størrelse og kjønn eller mangel på kjønn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan ihvertfall fortelle hvordan jeg gjør det når jeg passer andres hunder. (blir litt av det som eks-hundelufter).

Da gir jeg rett og slett begge hundene mat samtidig, men i forskjellige rom. Som regel blir maten spist ganske fort da de vet det er konkurranse. Også får de være sammen igjen.

Nå var det jo sånn med siste hunden jeg passet at den alltid skulle ha en neve kuler i skålen sin om natten. Og da sover virkelig min hund, og hadde ikke noe interesser av å smake på det engang.

Men nå spørs det jo hva slags kapasitet man har til å separere hundene under måltidet. Og også om noen av hundene helst skal ha maten stående framme hele tiden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veeeldig nøye med at hundene må ha det perfekte fôret til en hver tid. Mangler jeg seniorfôr til schäferen en uke eller to, så får han det jeg har - og det er som regel høyenergi fôr :D

Men sånn generelt, så har jeg 2-3 fôrtønner, ja :icon_confused:

Amira får energy, Yippie veksler mellom adult/energy (burde kanskje fått light til tider, men moren min mener at da får hun heller bare fôre mindre...), og Marko får adult/senior. Dessuten tåler ikke Amira høyenergi-fôret til ProPac, som moren min har kjøpt denne gang, så da må Amira ha RC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så fryktelig mange hunder, men etterhvert må jeg jo begynne å fôre på to forskjellige fôr. Jeg bruker jo V&H, så ser for meg at de får ha hver sin boks med V&H i kjøleskapet. :icon_confused: Hadde jo en periode hvor Aynï fikk valpefôr og Tulla fikk voksen, og da hadde vi det sånn med hver sin boks. Kanskje litt enklere med V&H, siden alt må oppbevares i fryser uansett hvilken type det er? Nå som jeg kommer til å handle inn stort av valpefôr, må jeg jo bare passe på slik at jeg holder styr på hva som er hva, men det ser man jo egentlig enkelt når man blir kjent med fôrene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to fôr sekker + V&H. Supra får pro-plan performance + V&H og Loppa får pro-plan puppy. Det blir nok fortsatt to forskjellige fôr sekker når Loppa skal over på voksen fôr, for hun skal ikke ha performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde flere hunder så spiste de av samme skål, og hadde fri tilgang på mat(stod fremme hele tiden), og da var det jo håpløst å drive med flere typer fôr uten å forandre på rutinene. Men de hadde ikke så veldig forskjellige behov(ingen kastrater, samme størrelse, ingen sykdom, ingen over/undervekt). Eneste var at eldstemann gikk på voksenfôr frem til yngstemann begynte på seniorfôr (det var tre år mellom de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine går på samme type for. De får mat samtidig på kjøkkenet. Chanti får målt opp maten og veid den. Nitro får så mye han vil ha. Chanti sluker maten på 10 sekunder, men Nitro bruker laaang tid. Chanti står å stirrer på Nitro mens han spiser, men hun vet godt at hun ikke får lov å gå bort til skåla hans. Nitro er den typen som går litt vekk fra skåla og så tilbake og spiser litt. Hvis Chanti hadde fått frie tøyler hadde hun vært rask bort til skåla hans og slukt den også, og blitt FEIT. Så må følge med dem til Nitro er forsynt og jeg tar vekk skåla. Går helt fint det. :icon_confused:

Har ikke hadd sjangs til å at en hund skulle hatt maten fremme til en hver tid, pga glupske Chanti som kan spise til hun sprekker. De må få mat til samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja.

Jeg har pt 1 6 årig samojedtispe som går på diettfôr pt.Spiser sånn passe fort.

SÅ har jeg ei mager storpuddeltispe som bruker laaaang tid på å spise. Blir fort distrahert i spisingen og matlei.

Og så har jeg en 4 mnd samojedgutt som sluker maten! Han løper gjerne løper fra sin egen skål for å kaste seg over di andre 2 sine skåler (som gir opp maten sin for han.. enn så lenge).

SÅ nå er systemet i grove trekk:

Når maten er ferdig får lillegutt skåla si først (da er han i gang og oppdatt). SÅ putter jeg ei inn på badet og ei inn på soverommet.

Jeg jobber med lillegutt slik at han ikke skal bli så glupsk. Legger litt og litt i skåla. Flytter skåla. Fôrer han litt for hånd innimellom o.l.

Får lillegutt kom i huset fikk de to andre maten samtidig på kjøkkenet. DA sto jeg å passet på slik at samojedtispa ikke skulle spise opp maten til puddelen når puddelen gikk fra skåla si.

Hundene må sitte å vente på "Værsegod". Den matglade valpen må stå pent.. da han ikke har lært sitt. Det er svært vanskelig for han å vente. Men det går sakte framover. :icon_confused:

Glemte å si at jeg akkurat nå har 2 typer fôr. Ett "Hills Precrition diett" og ett fôr som er for valper/arbeidshunder/"tisper som har diende valper". Valpen og den tynne puddelen får det sistnevnte. De får også vom og hundemat i ny og ne. Jeg har hatt 3 fôrtyper inn til nylig.De voksne hundene får fôre servert med nesten ett glass vann i (ikke oppbløtt). Puddel får ofte fôret servert oppbløtt .. da synes jeg hun spiser bedre.Blander også tørt og vått fôr for å gi variasjon konsistens.

De får en klunk fiskeolje ca annen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre hunder, forskjellig alder, kjønn, type mat og mengde mat og hver sin skål i samme rom.

Det kunne ikke falle dem inn å forsøke ta maten før jeg har satt ned skålen, snudd ryggen til og gått vekk. Ei heller forsøke ta en annens mat. Jeg kan forlate rommet uten problemer.

Når de er ferdige legger de seg på plassen sin og venter til alle er ferdig, først da "bytter" de skåler for å sjekke om noen har lagt igjen noe mat.

Jeg kan også "helle" diverse tyggebein og godsaker på gulvet og det er aldri noe bråk om hvem som skal ha hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fordeler vi hundene inn i følgende grupper: Valpeför - voksentför og "fete" avdelingen.

"fete" avdelingen består av 5 hunder som fort legger på seg og dermed må vaktes til alle skåler er tomme. Valpeavdelingen spiser til de ikke vil ha mer, det samme med voksen avdelingen.

I tillegg har vi for tiden 7 hunder oppe på grunn av løpetid, disse fordeles inn i samme kategorier som de nede :icon_confused: Nå under løpetiden föres hannene på vom, slik at de ikke skal gå så mye ned i vekt, og det fungerer supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få alle over på samme fôrtype raskest mulig, da.

Men før det - så få bittesmå valper fôr i et annet rom (eller i egen binge). Alle voksne spiser på kjøkkenet sammen og samtidig - fôres på samme sted og i samme rekkefølge hver dag. Den eldste min er heldigvis også den som spiser mest sakte, og det gjør at han får noen sekunders forsprang til de to "ulvene" som glefser i seg all mat på noen få sekunder.

Hvis jeg har flere fôrtyper har jeg også flere fôrtønner. Akkurat nå blir det en stor (for 20 kg fôr) til voksenfôret og en sånn liten (10 liters) som står på benken med slankematen som den ene får.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleid å fore adskilt jeg. Eller stå å passe på. Kahlo og Kasko skal jo gå på forskjellig for til Kasko er voksen og jeg får sett at han fungerer på samme for som Kahlo. Så da blir det fortønne til han og V&H til Kahlo, eventuelt allergifor til Kahlo. Ønsker å kunne fore dem i samme rom, men pga matforsvar på Kahlo så må jeg nok drøye litt med det og stå og passe på når jeg begynner med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de for det meste våtfor (v&h og/eller div kjøtt), når de får tørrfor så prøver vi å få de over på samme foret fortest mulig. Lyng og Zima gikk på høyenergifor begge to. Lira går for tiden på valpefor (og skal enda gjøre det i 20kg til siden vi vant temmelig mye), mens Zim går på høyenergi, så da har vi to fôrtønner. Går de på samme foret pleier vi ofte å kjøpe to sekker i slengen, så da har vi forsåvidt også to fortønner...

Når de får samme type for så får de såpass mye som de trenger selv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid med tre hunder på tørrfôr med tre ulike behov, så var det tre sekker med mat ja. Ellers tar jeg mest hensyn til den hunden som har mest spesielle behov, og så får den andre spise det samme en periode om jeg var tom for fôr. Passet på å ikke gå tom for medisinsk fôr eks.

Nå fôres begge på V&H kylling, siden det er det Nirm skal ha. Så supleres det med grønnsaker og omega 3 etter behov. For jeg orker ikke å styre med to forskjellige pølser.

Her fôres de i samme rom. Det kunne jeg ikke da jeg fikk Vida pga matforsvaret hennes, og null respekt for andres matfat. Her i huset er det ikke lov til å stjele fra hverandre. Så da måtte hu bare lære litt regler før det gikk greit. Nirm får mat først alltid, men Vida bare MÅ titte i koppen hans før hun kan spise sin egen. Men hun viser aldri noen tegn til å jage han vekk eller noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfellet noen misforsto. Jeg har ingen problemer med å gi bikkjene mat. Her spiser alle sin egen mat først, så tar de en liten runde for å sjekke om de andre har spist opp og det har de. :D Jeg bare setter ned skålene med litt avstand og sørger for at riktig hund får maten som er tiltenkt den. Jeg er nok flinkere til tilmåle mengde enn type fôr. Så det jeg lurte på er jo egntlig om det er veldig viktig at det som står på sekken rimer helt med bikkja. De er jo sunne og har bra pels og apetitten er upåklagelig. Ja, unntatt den dagen Fibi hadde stjælt en brunost, mens jeg var på jobb. Da spiste hun igrunnen ikke på et par dager og det var noen særdeles stinkende uhell fordi hun ikke rakk løpe ut, før det rant... Detaljene er kanskje uinteressante. :icon_confused: Den første dagen fikk forresten Scilos dobbel middag, fordi jeg ikke rakk å fjerne Fibis skål før han hadde spist opp. Heldige han. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt tørrfôrprodusentenes påstand om at alle hunder må ha sitt egent designerfôr. Du som har en blanding, burde jo funnet ut hva han er av slik at han kan få den korrekte miksen av diverse rasefor vel satt på spisse. :D Så jeg trur nok hundene dine overlever på både det ene og andre fôret, så lenge de er fine i pels, hud, hold og avføring...

Jeg innførte naziregime på matkopper da jeg hadde en hund som var ekstremt allergisk mot fisk (snakker om å bli skikkelig dårlig, ikke bare litt løs mage...), og en annen hund som måtte gå på skånekost noen dager. Da ble det viktig at en hund ikke stjal fra den andre. Og etter det har jeg bare sett det praktiske i det. :D

Oh. Har jeg sagt at jeg samler på syke hunder forresten? :icon_confused: Synes jeg alltid kan fortelle om en eller annen syk hund her eller der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to veldig forskjellige hunder og to fortønner, Bajaz får blanding mellom hills mini puppy og rc mini junior. Turbo får ett veterinærfor fra hills som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, w/d eller r/d, mot vekt iallefall.

De får også v&h, når jeg kjøper deler jeg det inn i de porsjonene de skal ha og putter i plastikkposer i frysern, pga den store størrelsesforskjellen ser jeg fint hvem som skal ha hva og tar opp til ett par dager og har i kjøleskapet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt tørrfôrprodusentenes påstand om at alle hunder må ha sitt egent designerfôr. Du som har en blanding, burde jo funnet ut hva han er av slik at han kan få den korrekte miksen av diverse rasefor vel satt på spisse. :D Så jeg trur nok hundene dine overlever på både det ene og andre fôret, så lenge de er fine i pels, hud, hold og avføring...

Jeg innførte naziregime på matkopper da jeg hadde en hund som var ekstremt allergisk mot fisk (snakker om å bli skikkelig dårlig, ikke bare litt løs mage...), og en annen hund som måtte gå på skånekost noen dager. Da ble det viktig at en hund ikke stjal fra den andre. Og etter det har jeg bare sett det praktiske i det. :D

Oh. Har jeg sagt at jeg samler på syke hunder forresten? :icon_confused: Synes jeg alltid kan fortelle om en eller annen syk hund her eller der...

Tenkte jeg skulle høre hvordan det gikk, men jeg følger så dårlig med at jeg var redd for å spørre om noe alle veit, bare ikke jeg. Men da spør jeg likevel. Hvordan går det med Nirm? Eller er det noe annet med en annen, kanskje? :D

Nå har jeg en sekk med bilde av en spanielsak med feilklippa ører, etter ha hatt basenjisekk i flere år. Gatemixsekker er det altfor få av. Ja, vi har jo en sekk kastratfôr også, men det er mistenkelig likt spanielfôret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brukte tørrfor hadde jeg 2 store fortønner og en mindre en. Normal for til Amigo, Senior til Toya og den lille forbøtta( 5 kg ) med aktiv/performance - som begge får under jakta. Blir noen fortønner med andre ord. Nå som jeg bruker VHh får begge to det samme, så da er jo det problemet løst.

Forer de samtidig med litt mellomrom mellom skålene. Her i huset må alltid hundene sitte og vente på kommando før de får spise. De spiser like raskt begge to, så ikke noe problem med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en sekk med bilde av en spanielsak med feilklippa ører, etter ha hatt basenjisekk i flere år. Gatemixsekker er det altfor få av. Ja, vi har jo en sekk kastratfôr også, men det er mistenkelig likt spanielfôret...

:D Det er jo en kjent sak at spaniels legger lett på seg.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfellet noen misforsto. Jeg har ingen problemer med å gi bikkjene mat. Her spiser alle sin egen mat først, så tar de en liten runde for å sjekke om de andre har spist opp og det har de. :D Jeg bare setter ned skålene med litt avstand og sørger for at riktig hund får maten som er tiltenkt den. Jeg er nok flinkere til tilmåle mengde enn type fôr. Så det jeg lurte på er jo egntlig om det er veldig viktig at det som står på sekken rimer helt med bikkja. De er jo sunne og har bra pels og apetitten er upåklagelig. Ja, unntatt den dagen Fibi hadde stjælt en brunost, mens jeg var på jobb. Da spiste hun igrunnen ikke på et par dager og det var noen særdeles stinkende uhell fordi hun ikke rakk løpe ut, før det rant... Detaljene er kanskje uinteressante. :icon_confused: Den første dagen fikk forresten Scilos dobbel middag, fordi jeg ikke rakk å fjerne Fibis skål før han hadde spist opp. Heldige han. :D

Her "rimer" ikke sekken med bikkja. Iom at vi kanskje er litt over gjennomsnittet aktive, så får hundene våre aktiv-fôr i rolige perioder og høyenergi i aktive perioder, og da får de det samme om de er 15kg eller 33kg :D Går vi tom for en type for nå når vi har to typer, så får den ene hunden av den andres forsekk. I jula hadde vi glemt å ta inn for til RR'n så da fikk hun noen dager med valpefor for en middels stor rase :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to fôr sekker + V&H. Supra får pro-plan performance + V&H og Loppa får pro-plan puppy.

Det hun sa, rett og slett. :innocent:

Cane går på performance og Zoffis får valpefor, så her har jeg to forbøtter + litt V&H i fryseren.

Akkurat nå får Zoffis maten i kjøkkenet og Cane sin i stua, fordi jeg er lat. Zoffis stjeler Cane sin mat, og han lar henne ta den. Så for at jeg skal slippe å sitte på kjøkkenet og følge med på at Cane får mat, får Cane servert sin ved stolen min, for da "tør ikke" Zofia å stjele den. Gleder meg til valpelisensen er vekke, men da får hun vel ny lisens - nemlig tispelisensen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...