Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fôrer dere flere hunder med ulike behov?


ida

Recommended Posts

Her har jeg èn ganske liten hund som er kastrert og èn ukastrert mellomstor, sånn i vektklasse. Innimellom har vi en sterilisert senior her noen dager. Den lille burde kanskje hatt kastratfôr, den mellomstore regular adult og den gamle senior (det får hun hjemme hos seg selv). Her får de alle en blanding av kastrat og small/mediumfôr for tiden. :icon_confused: Hvordan gjør dere andre med flere hunder med ulik alder, størrelse og kjønn eller mangel på kjønn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan ihvertfall fortelle hvordan jeg gjør det når jeg passer andres hunder. (blir litt av det som eks-hundelufter).

Da gir jeg rett og slett begge hundene mat samtidig, men i forskjellige rom. Som regel blir maten spist ganske fort da de vet det er konkurranse. Også får de være sammen igjen.

Nå var det jo sånn med siste hunden jeg passet at den alltid skulle ha en neve kuler i skålen sin om natten. Og da sover virkelig min hund, og hadde ikke noe interesser av å smake på det engang.

Men nå spørs det jo hva slags kapasitet man har til å separere hundene under måltidet. Og også om noen av hundene helst skal ha maten stående framme hele tiden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veeeldig nøye med at hundene må ha det perfekte fôret til en hver tid. Mangler jeg seniorfôr til schäferen en uke eller to, så får han det jeg har - og det er som regel høyenergi fôr :D

Men sånn generelt, så har jeg 2-3 fôrtønner, ja :icon_confused:

Amira får energy, Yippie veksler mellom adult/energy (burde kanskje fått light til tider, men moren min mener at da får hun heller bare fôre mindre...), og Marko får adult/senior. Dessuten tåler ikke Amira høyenergi-fôret til ProPac, som moren min har kjøpt denne gang, så da må Amira ha RC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så fryktelig mange hunder, men etterhvert må jeg jo begynne å fôre på to forskjellige fôr. Jeg bruker jo V&H, så ser for meg at de får ha hver sin boks med V&H i kjøleskapet. :icon_confused: Hadde jo en periode hvor Aynï fikk valpefôr og Tulla fikk voksen, og da hadde vi det sånn med hver sin boks. Kanskje litt enklere med V&H, siden alt må oppbevares i fryser uansett hvilken type det er? Nå som jeg kommer til å handle inn stort av valpefôr, må jeg jo bare passe på slik at jeg holder styr på hva som er hva, men det ser man jo egentlig enkelt når man blir kjent med fôrene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to fôr sekker + V&H. Supra får pro-plan performance + V&H og Loppa får pro-plan puppy. Det blir nok fortsatt to forskjellige fôr sekker når Loppa skal over på voksen fôr, for hun skal ikke ha performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde flere hunder så spiste de av samme skål, og hadde fri tilgang på mat(stod fremme hele tiden), og da var det jo håpløst å drive med flere typer fôr uten å forandre på rutinene. Men de hadde ikke så veldig forskjellige behov(ingen kastrater, samme størrelse, ingen sykdom, ingen over/undervekt). Eneste var at eldstemann gikk på voksenfôr frem til yngstemann begynte på seniorfôr (det var tre år mellom de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine går på samme type for. De får mat samtidig på kjøkkenet. Chanti får målt opp maten og veid den. Nitro får så mye han vil ha. Chanti sluker maten på 10 sekunder, men Nitro bruker laaang tid. Chanti står å stirrer på Nitro mens han spiser, men hun vet godt at hun ikke får lov å gå bort til skåla hans. Nitro er den typen som går litt vekk fra skåla og så tilbake og spiser litt. Hvis Chanti hadde fått frie tøyler hadde hun vært rask bort til skåla hans og slukt den også, og blitt FEIT. Så må følge med dem til Nitro er forsynt og jeg tar vekk skåla. Går helt fint det. :icon_confused:

Har ikke hadd sjangs til å at en hund skulle hatt maten fremme til en hver tid, pga glupske Chanti som kan spise til hun sprekker. De må få mat til samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja.

Jeg har pt 1 6 årig samojedtispe som går på diettfôr pt.Spiser sånn passe fort.

SÅ har jeg ei mager storpuddeltispe som bruker laaaang tid på å spise. Blir fort distrahert i spisingen og matlei.

Og så har jeg en 4 mnd samojedgutt som sluker maten! Han løper gjerne løper fra sin egen skål for å kaste seg over di andre 2 sine skåler (som gir opp maten sin for han.. enn så lenge).

SÅ nå er systemet i grove trekk:

Når maten er ferdig får lillegutt skåla si først (da er han i gang og oppdatt). SÅ putter jeg ei inn på badet og ei inn på soverommet.

Jeg jobber med lillegutt slik at han ikke skal bli så glupsk. Legger litt og litt i skåla. Flytter skåla. Fôrer han litt for hånd innimellom o.l.

Får lillegutt kom i huset fikk de to andre maten samtidig på kjøkkenet. DA sto jeg å passet på slik at samojedtispa ikke skulle spise opp maten til puddelen når puddelen gikk fra skåla si.

Hundene må sitte å vente på "Værsegod". Den matglade valpen må stå pent.. da han ikke har lært sitt. Det er svært vanskelig for han å vente. Men det går sakte framover. :icon_confused:

Glemte å si at jeg akkurat nå har 2 typer fôr. Ett "Hills Precrition diett" og ett fôr som er for valper/arbeidshunder/"tisper som har diende valper". Valpen og den tynne puddelen får det sistnevnte. De får også vom og hundemat i ny og ne. Jeg har hatt 3 fôrtyper inn til nylig.De voksne hundene får fôre servert med nesten ett glass vann i (ikke oppbløtt). Puddel får ofte fôret servert oppbløtt .. da synes jeg hun spiser bedre.Blander også tørt og vått fôr for å gi variasjon konsistens.

De får en klunk fiskeolje ca annen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre hunder, forskjellig alder, kjønn, type mat og mengde mat og hver sin skål i samme rom.

Det kunne ikke falle dem inn å forsøke ta maten før jeg har satt ned skålen, snudd ryggen til og gått vekk. Ei heller forsøke ta en annens mat. Jeg kan forlate rommet uten problemer.

Når de er ferdige legger de seg på plassen sin og venter til alle er ferdig, først da "bytter" de skåler for å sjekke om noen har lagt igjen noe mat.

Jeg kan også "helle" diverse tyggebein og godsaker på gulvet og det er aldri noe bråk om hvem som skal ha hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fordeler vi hundene inn i følgende grupper: Valpeför - voksentför og "fete" avdelingen.

"fete" avdelingen består av 5 hunder som fort legger på seg og dermed må vaktes til alle skåler er tomme. Valpeavdelingen spiser til de ikke vil ha mer, det samme med voksen avdelingen.

I tillegg har vi for tiden 7 hunder oppe på grunn av løpetid, disse fordeles inn i samme kategorier som de nede :icon_confused: Nå under løpetiden föres hannene på vom, slik at de ikke skal gå så mye ned i vekt, og det fungerer supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få alle over på samme fôrtype raskest mulig, da.

Men før det - så få bittesmå valper fôr i et annet rom (eller i egen binge). Alle voksne spiser på kjøkkenet sammen og samtidig - fôres på samme sted og i samme rekkefølge hver dag. Den eldste min er heldigvis også den som spiser mest sakte, og det gjør at han får noen sekunders forsprang til de to "ulvene" som glefser i seg all mat på noen få sekunder.

Hvis jeg har flere fôrtyper har jeg også flere fôrtønner. Akkurat nå blir det en stor (for 20 kg fôr) til voksenfôret og en sånn liten (10 liters) som står på benken med slankematen som den ene får.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleid å fore adskilt jeg. Eller stå å passe på. Kahlo og Kasko skal jo gå på forskjellig for til Kasko er voksen og jeg får sett at han fungerer på samme for som Kahlo. Så da blir det fortønne til han og V&H til Kahlo, eventuelt allergifor til Kahlo. Ønsker å kunne fore dem i samme rom, men pga matforsvar på Kahlo så må jeg nok drøye litt med det og stå og passe på når jeg begynner med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de for det meste våtfor (v&h og/eller div kjøtt), når de får tørrfor så prøver vi å få de over på samme foret fortest mulig. Lyng og Zima gikk på høyenergifor begge to. Lira går for tiden på valpefor (og skal enda gjøre det i 20kg til siden vi vant temmelig mye), mens Zim går på høyenergi, så da har vi to fôrtønner. Går de på samme foret pleier vi ofte å kjøpe to sekker i slengen, så da har vi forsåvidt også to fortønner...

Når de får samme type for så får de såpass mye som de trenger selv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid med tre hunder på tørrfôr med tre ulike behov, så var det tre sekker med mat ja. Ellers tar jeg mest hensyn til den hunden som har mest spesielle behov, og så får den andre spise det samme en periode om jeg var tom for fôr. Passet på å ikke gå tom for medisinsk fôr eks.

Nå fôres begge på V&H kylling, siden det er det Nirm skal ha. Så supleres det med grønnsaker og omega 3 etter behov. For jeg orker ikke å styre med to forskjellige pølser.

Her fôres de i samme rom. Det kunne jeg ikke da jeg fikk Vida pga matforsvaret hennes, og null respekt for andres matfat. Her i huset er det ikke lov til å stjele fra hverandre. Så da måtte hu bare lære litt regler før det gikk greit. Nirm får mat først alltid, men Vida bare MÅ titte i koppen hans før hun kan spise sin egen. Men hun viser aldri noen tegn til å jage han vekk eller noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfellet noen misforsto. Jeg har ingen problemer med å gi bikkjene mat. Her spiser alle sin egen mat først, så tar de en liten runde for å sjekke om de andre har spist opp og det har de. :D Jeg bare setter ned skålene med litt avstand og sørger for at riktig hund får maten som er tiltenkt den. Jeg er nok flinkere til tilmåle mengde enn type fôr. Så det jeg lurte på er jo egntlig om det er veldig viktig at det som står på sekken rimer helt med bikkja. De er jo sunne og har bra pels og apetitten er upåklagelig. Ja, unntatt den dagen Fibi hadde stjælt en brunost, mens jeg var på jobb. Da spiste hun igrunnen ikke på et par dager og det var noen særdeles stinkende uhell fordi hun ikke rakk løpe ut, før det rant... Detaljene er kanskje uinteressante. :icon_confused: Den første dagen fikk forresten Scilos dobbel middag, fordi jeg ikke rakk å fjerne Fibis skål før han hadde spist opp. Heldige han. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt tørrfôrprodusentenes påstand om at alle hunder må ha sitt egent designerfôr. Du som har en blanding, burde jo funnet ut hva han er av slik at han kan få den korrekte miksen av diverse rasefor vel satt på spisse. :D Så jeg trur nok hundene dine overlever på både det ene og andre fôret, så lenge de er fine i pels, hud, hold og avføring...

Jeg innførte naziregime på matkopper da jeg hadde en hund som var ekstremt allergisk mot fisk (snakker om å bli skikkelig dårlig, ikke bare litt løs mage...), og en annen hund som måtte gå på skånekost noen dager. Da ble det viktig at en hund ikke stjal fra den andre. Og etter det har jeg bare sett det praktiske i det. :D

Oh. Har jeg sagt at jeg samler på syke hunder forresten? :icon_confused: Synes jeg alltid kan fortelle om en eller annen syk hund her eller der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to veldig forskjellige hunder og to fortønner, Bajaz får blanding mellom hills mini puppy og rc mini junior. Turbo får ett veterinærfor fra hills som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, w/d eller r/d, mot vekt iallefall.

De får også v&h, når jeg kjøper deler jeg det inn i de porsjonene de skal ha og putter i plastikkposer i frysern, pga den store størrelsesforskjellen ser jeg fint hvem som skal ha hva og tar opp til ett par dager og har i kjøleskapet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt tørrfôrprodusentenes påstand om at alle hunder må ha sitt egent designerfôr. Du som har en blanding, burde jo funnet ut hva han er av slik at han kan få den korrekte miksen av diverse rasefor vel satt på spisse. :D Så jeg trur nok hundene dine overlever på både det ene og andre fôret, så lenge de er fine i pels, hud, hold og avføring...

Jeg innførte naziregime på matkopper da jeg hadde en hund som var ekstremt allergisk mot fisk (snakker om å bli skikkelig dårlig, ikke bare litt løs mage...), og en annen hund som måtte gå på skånekost noen dager. Da ble det viktig at en hund ikke stjal fra den andre. Og etter det har jeg bare sett det praktiske i det. :D

Oh. Har jeg sagt at jeg samler på syke hunder forresten? :icon_confused: Synes jeg alltid kan fortelle om en eller annen syk hund her eller der...

Tenkte jeg skulle høre hvordan det gikk, men jeg følger så dårlig med at jeg var redd for å spørre om noe alle veit, bare ikke jeg. Men da spør jeg likevel. Hvordan går det med Nirm? Eller er det noe annet med en annen, kanskje? :D

Nå har jeg en sekk med bilde av en spanielsak med feilklippa ører, etter ha hatt basenjisekk i flere år. Gatemixsekker er det altfor få av. Ja, vi har jo en sekk kastratfôr også, men det er mistenkelig likt spanielfôret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brukte tørrfor hadde jeg 2 store fortønner og en mindre en. Normal for til Amigo, Senior til Toya og den lille forbøtta( 5 kg ) med aktiv/performance - som begge får under jakta. Blir noen fortønner med andre ord. Nå som jeg bruker VHh får begge to det samme, så da er jo det problemet løst.

Forer de samtidig med litt mellomrom mellom skålene. Her i huset må alltid hundene sitte og vente på kommando før de får spise. De spiser like raskt begge to, så ikke noe problem med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en sekk med bilde av en spanielsak med feilklippa ører, etter ha hatt basenjisekk i flere år. Gatemixsekker er det altfor få av. Ja, vi har jo en sekk kastratfôr også, men det er mistenkelig likt spanielfôret...

:D Det er jo en kjent sak at spaniels legger lett på seg.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i tilfellet noen misforsto. Jeg har ingen problemer med å gi bikkjene mat. Her spiser alle sin egen mat først, så tar de en liten runde for å sjekke om de andre har spist opp og det har de. :D Jeg bare setter ned skålene med litt avstand og sørger for at riktig hund får maten som er tiltenkt den. Jeg er nok flinkere til tilmåle mengde enn type fôr. Så det jeg lurte på er jo egntlig om det er veldig viktig at det som står på sekken rimer helt med bikkja. De er jo sunne og har bra pels og apetitten er upåklagelig. Ja, unntatt den dagen Fibi hadde stjælt en brunost, mens jeg var på jobb. Da spiste hun igrunnen ikke på et par dager og det var noen særdeles stinkende uhell fordi hun ikke rakk løpe ut, før det rant... Detaljene er kanskje uinteressante. :icon_confused: Den første dagen fikk forresten Scilos dobbel middag, fordi jeg ikke rakk å fjerne Fibis skål før han hadde spist opp. Heldige han. :D

Her "rimer" ikke sekken med bikkja. Iom at vi kanskje er litt over gjennomsnittet aktive, så får hundene våre aktiv-fôr i rolige perioder og høyenergi i aktive perioder, og da får de det samme om de er 15kg eller 33kg :D Går vi tom for en type for nå når vi har to typer, så får den ene hunden av den andres forsekk. I jula hadde vi glemt å ta inn for til RR'n så da fikk hun noen dager med valpefor for en middels stor rase :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to fôr sekker + V&H. Supra får pro-plan performance + V&H og Loppa får pro-plan puppy.

Det hun sa, rett og slett. :innocent:

Cane går på performance og Zoffis får valpefor, så her har jeg to forbøtter + litt V&H i fryseren.

Akkurat nå får Zoffis maten i kjøkkenet og Cane sin i stua, fordi jeg er lat. Zoffis stjeler Cane sin mat, og han lar henne ta den. Så for at jeg skal slippe å sitte på kjøkkenet og følge med på at Cane får mat, får Cane servert sin ved stolen min, for da "tør ikke" Zofia å stjele den. Gleder meg til valpelisensen er vekke, men da får hun vel ny lisens - nemlig tispelisensen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...