Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking/Snørekjøre - sele med brystreim


Recommended Posts

De fleste tropehagen zoo fører den.

Så at Marie&Ellie her inne har selen, og en breton er vel ikke helt ulik en welsh i kroppen?

Den kan juseres MYE i lengden, så den største vil kanskje funke til en gd. Kunne nok nesten fått casper sin i gd-lengde og.

Ja var det som slo meg også :P at ho må ha størrelse 8... men hvor lang blir den da?? ho bruker 90cm i dekken nå :P så blir vel en tur innom tropehagen zoo etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Det er jeg ikke sikker på du, men Casper sin kan nesten bli dobbel så lang, eller til tuppen av halen tror jeg iallefall, han har størrelse 6. Gd er jo omtrent som en litt forvokst dalmis i fasongen, så om størrelsene er store nok vil jeg nok tro det kan være en god match.

Har sett litt på den k9-selen, synes det virker som lite sele for pengene jeg altså, ville definitivt ikke brukt den til noe trekking... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på du, men Casper sin kan nesten bli dobbel så lang, eller til tuppen av halen tror jeg iallefall, han har størrelse 6. Gd er jo omtrent som en litt forvokst dalmis i fasongen, så om størrelsene er store nok vil jeg nok tro det kan være en god match.

Har sett litt på den k9-selen, synes det virker som lite sele for pengene jeg altså, ville definitivt ikke brukt den til noe trekking... :/

sålangt bare brukt den som sporsele vi :P fikk den for 700,- med y-reim i front, kløv og sånn borrelos greie med tekst på :P

må spare opp litt først, så kjøpe nomesele jeg :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det som slo meg også :P at ho må ha størrelse 8... men hvor lang blir den da?? ho bruker 90cm i dekken nå :P så blir vel en tur innom tropehagen zoo etterhvert :D

Jeg har prøvd denne på Valpis, og jeg synes ikke den passer godt. Jeg kommer til å få sydd sele til henne til sommeren, enten lærsele fra selemaker på Ler eller nylonsele fra CDpits. Har CDpits sele til Gubben, den er beregnet på wightpull, men de syr også for ski/sykkeltrekk. Husk at Kita ikke skal trekke noe(n) før hun er to år..

Link: http://www.itsmysite.com/cdpits/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd denne på Valpis, og jeg synes ikke den passer godt. Jeg kommer til å få sydd sele til henne til sommeren, enten lærsele fra selemaker på Ler eller nylonsele fra CDpits. Har CDpits sele til Gubben, den er beregnet på wightpull, men de syr også for ski/sykkeltrekk. Husk at Kita ikke skal trekke noe(n) før hun er to år..

Link: http://www.itsmysite.com/cdpits/

Tvert imot, bra å begynne tidlig, men man må tilpasse vekta og/eller hvor mye hunden trekker. Har man en spark feks så trenger ikke det være så galt, vis hunden ikke kjempeivrig på å trekke så blir det ikke tungt vis man sparker mest selv. Har man derimot en superivrig hund som skal trekke i full fart så bør man finne noe mye lettere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot, bra å begynne tidlig, men man må tilpasse vekta og/eller hvor mye hunden trekker. Har man en spark feks så trenger ikke det være så galt, vis hunden ikke kjempeivrig på å trekke så blir det ikke tungt vis man sparker mest selv. Har man derimot en superivrig hund som skal trekke i full fart så bør man finne noe mye lettere. :D

Mye mulig at mutten kan trekke så tidlig, men det gjelder IKKE GD! Skulderplaten er det siste benet/brusken som lukker seg og det skjer ikke før 18-20 mndr alder.

Derfor, ingen trekking før man er sikker på at platen er lukket! Husk at dette er en ekstremrase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at mutten kan trekke så tidlig, men det gjelder IKKE GD! Skulderplaten er det siste benet/brusken som lukker seg og det skjer ikke før 18-20 mndr alder.

Derfor, ingen trekking før man er sikker på at platen er lukket! Husk at dette er en ekstremrase..

Joda, men en flaske med vann eller en vedbit kan de vel klare. Det er ikke snakk om trekking for å trene her da, det er snakk om tilvenning, lyd som kommer bakfra og stram line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kløv til min hund enda, selv om det er planen. Han er 22 mnd, og jeg ville ikke begynne med dette før han nærmer seg to år. Jeg ser liksom ingen grunn til å drive å ha på ham en tom kløv jeg da, bare for tilvenning, den kan vi jo ta når han er gammel nok likevel (altså nå), jeg mener, tilvenningen tar da ikke ett år liksom, og jeg synes jo det er litt formålsløst å gå med en tom kløv jeg da. Men det er kanskje meg. Bare for å ta kløv som eksempel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men en flaske med vann eller en vedbit kan de vel klare. Det er ikke snakk om trekking for å trene her da, det er snakk om tilvenning, lyd som kommer bakfra og stram line.

Nå var det snakk om å trekke eier på spark, derfor nevnte jeg alder. Kita er såvidt året, og på langt nær utvokst for trekk eller å kjøpe dyr trekksele. Den selen hun allerede har funker fint for tilvenning, den :whistle: Ingen vits i å kjøpe "perfektsela" før hunden er utvokst :angry:

Tilvenning er noe helt annet enn å trekke. Valpis er tilvennet pulk, dvs at jeg leier henne i halsbåndet, mens venninne holder staget over ryggen hennes og trekker pulken. Helt uten sele. Stram line er hun vant til når vi går spor, noe Kita også gjør.

(Drømmen er en komtesele om jeg noen gang klarer å få ski på bena eller kjøper sakkovogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det snakk om å trekke eier på spark, derfor nevnte jeg alder. Kita er såvidt året, og på langt nær utvokst for trekk eller å kjøpe dyr trekksele. Den selen hun allerede har funker fint for tilvenning, den :whistle: Ingen vits i å kjøpe "perfektsela" før hunden er utvokst :angry:

Tilvenning er noe helt annet enn å trekke. Valpis er tilvennet pulk, dvs at jeg leier henne i halsbåndet, mens venninne holder staget over ryggen hennes og trekker pulken. Helt uten sele. Stram line er hun vant til når vi går spor, noe Kita også gjør.

(Drømmen er en komtesele om jeg noen gang klarer å få ski på bena eller kjøper sakkovogn)

Kita er faktisk trent til å dra i halsbånd, dermed gjør hun ikke det i sele heller. Så det blir en tilvending. Skal jo seff ikke dra meg :) jeg er ikke stokk dum da! men et sted må man jo begynne...

Hvis hun går foran sparken, noe ho helst ikke vil, for ho vil lukte:P så dermed blir det foreløbig mest sparktur med meg foran og ho ved siden. Men vi drar ikke ut på en mils tur, hvor ho trekker meg.

Har snakket en del med oppdretter også, ang. sykling for å få mer muskler. Han sa 2 km i lett trav er ikke noe problem, hun er nok utviklet til det.

Ja ho vil kanskje legge seg ut, men blir nok ikke mange cm høyere, maks 3cm sier folk med peil. og vil tro den er soppass justerbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tenkte jeg bare skulle nevne min erfaring med Non-Stop-selen.

Har nettopp begynt med snørekjøring med Kleiner Munsterlanderen til mamma, frem til igår har jeg brukt sånn standard snørekjøresele, altså de med en rem over brystet og et trekkpunkt ganske langt bak. Likevel kveler den hunden en del.

Med en gang han fikk på seg denne selen, han har størrelse 4 og er en liten hannhund, ble det andre boller, han trekker mye bedre og jevnere og ser ut til å trives godt!

Kan også nevne at en venninne med Aussie har også samme selen i størrelse 4 og den passer godt.

Men det er lurt å se godt på bygningen til hunden, for den passer best til sånn type dalmis, vorsther og kleinern er jo ganske lik begge de to i bygning egentlig..

Vil ihvertfall anbefale selen med et varmt hjerte. Og til snørekjøring er den bedre en nomeselen, for sistnevnte får man litt for mye trykk på brystkassen hvis trekkpunktet er over vannrett. Men den er ikke uegnet for det. Men nomeselen er jo designet for trekk i spann eller med et lavt trekkpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har blitt "frelst! :yawn: er virkelig en knallsele.

(lurer på om jeg burde få meg markedsfører-stilling hos dem, jeg gnåler jo om denne selen i alle mulige tråder :ahappy: )

Mulig det ja!

Og skaff den i Tinka størrelse så får hun seg en også! :yawn: Har jo begynt med hundekjøring, og MANGE som bruker den der altså.. sammen med Non-Stop-trusa til mennesker. Sett den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Breton har nok mer lik form som auusie enn vorsther, så utgår vel den.

Er eks seleverkestedet sin justerbar bra ? Evt kombiselen ?

Andre forslag ?

Vet ikke om du har kjøpt jeg: Men de har Non-Stop selen på dyrebutikken på Romerikssenteret Kløfta.

Ble litt skeptisk når jeg leste at den ikke passet til Aussi her inne. Men var med på langtur med veninne (litt over 3 mil) og hun har kjøpt den til sine til AK gutter. Funket fint som bare det og var veldig fint å kunne justere trekk punktet litt høyere.

Vurderer selv å kjøpe en for å prøve den på jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med en nomesele fra Seleverkstedet

Så bruker det på begge to. Synes Toya har gått seg til og ikke så "krokrygget" lengre og lillegutt trekker som en helt. Dog litt trangt over hodet når man skal ta av/på men det går seg til.

Skal kjøpe Pawtrekker ( sparkesykkel for hund ) så da regner jeg med at nomeselen kan benyttes der også.

Uansett greit å høre andres erfaring med seler - kan hende jeg uansett skal ta en titt på Non-Stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg endte opp med en nomesele fra Seleverkstedet

Så bruker det på begge to. Synes Toya har gått seg til og ikke så "krokrygget" lengre og lillegutt trekker som en helt. Dog litt trangt over hodet når man skal ta av/på men det går seg til.

Skal kjøpe Pawtrekker ( sparkesykkel for hund ) så da regner jeg med at nomeselen kan benyttes der også.

Uansett greit å høre andres erfaring med seler - kan hende jeg uansett skal ta en titt på Non-Stop.

Om hundene trekker mye/ofte så gjelder egentlig det samme som med oss mennesker som jogger mye. Forsjellige joggesko belaster bena forskjellig så man bør ha 2/3 forsjellige par.

Det samme på hunder, 2 forsjellige seler belaster forskjellig og det er ikke dumt å bytte på. Det er jo ikke til å komme bort fra at å trekke er noe som er belastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har kjøpt jeg: Men de har Non-Stop selen på dyrebutikken på Romerikssenteret Kløfta.

Ble litt skeptisk når jeg leste at den ikke passet til Aussi her inne. Men var med på langtur med veninne (litt over 3 mil) og hun har kjøpt den til sine til AK gutter. Funket fint som bare det og var veldig fint å kunne justere trekk punktet litt høyere.

Vurderer selv å kjøpe en for å prøve den på jentene.

Måtte prøve non-stopen på frøkna i dag, og de passet ikke til Lira, den minste var for trang i halsen, og den som var hakket større ble alt for stor runt "kroppen" (hun er smal). Kan godt hende de passer til kelpier da, jeg har ikke sett de på noen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte prøve non-stopen på frøkna i dag, og de passet ikke til Lira, den minste var for trang i halsen, og den som var hakket større ble alt for stor runt "kroppen" (hun er smal). Kan godt hende de passer til kelpier da, jeg har ikke sett de på noen :innocent:

Kan jeg spørre om målene på Lira? Hva er halsomkretsen, vekta, høyden og lengden? Hadde vært artig å sammenlignet med My. Jeg sikler litt på nonstopselen siden man kan justere dem.. Stoort pluss i boka for min del. Men om de ikke passer er det jo ikke vits uansett.

Bestiller nomeselen du har til Lira når jeg får lønning jeg, den vet jeg jo at vil sitte greit ihvertfall. Også så fint mønster :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om målene på Lira? Hva er halsomkretsen, vekta, høyden og lengden? Hadde vært artig å sammenlignet med My. Jeg sikler litt på nonstopselen siden man kan justere dem.. Stoort pluss i boka for min del. Men om de ikke passer er det jo ikke vits uansett.

Bestiller nomeselen du har til Lira når jeg får lønning jeg, den vet jeg jo at vil sitte greit ihvertfall. Også så fint mønster :innocent:

sender deg pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sies det jo, etter hva jeg har hørt, at NonStop selen er lagd til hunder som har en viss kroppsfasong. F,eks AH, Vorsteh, og den typen hund.

Jeg hadde (har) en slik til Z, den passet ikke han overhodet. Det er en M så jeg tror kanskje den blir litt lang til kelpiene dine Jeanette. Den var stor til Z'n å den, enda den ble prøvd i butikken og mannen sa den var fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...