Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking/Snørekjøre - sele med brystreim


Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter en bra sele.

Toya har nomesele fra Seleverkestedet, en sele fra kennel og nettopp kjøpt Jægerenes trekksele.

Jeg synes at hun med nomeselen løper ganske krumrygget i gallop.

( bilde kommer senere i dag )

Så da er spørsmål om eks Jægerens trekksele er bedre.

Har ei vennine som mener at snørekjøring med sele som har brystreim kan gi skader på sikt ....

Likevel ser man jo stadig bilder av hundekjører som sykler/ski som bruker sele med brystreim.

Noen meninger, erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jeg er enig med din venninde, men mener også det kommer litt an på hvor mye du driver med det. Trekker hun mye ville jeg ikke anbefalt det. Men det finnes jo korte trekk/sykkel/sporseler med samme front som nomesela. hva med og prøve en slik? Selv er jeg fornøyd med nomeseler, men det er sikkert forskjell på hunder og hva de liker og trekke i som med alt annet :ahappy: Jeg ville iallefall funnet en sele med slik y front(om jeg kan kalle det det :yes: )fordi det gir bedre bevegelsesfrihet til skuldre og dermed mindre slitasje(så lenge selen passer!)

Edit: En breton er vell ikke så veldig stor, pass på at lina er lang nok slik at det ikke blir en bratt vinkel på lina. Det kan også påvirke hvordan hun trekker og hvor på sela/hunden trekkpunktet blir. Det skal jo være best for hunden med en nomesele siden den da får bruke hele kroppen, men vis hun trekker rart i den så er det vel bedre med en annen type. Men som sagt, finn sele med samme type front. For bryst reima kan gjøre skade, det gjelder også nomeseler o.l. som er for vide i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg og på. En gang når vi var i dyrebutikken for å kjøpe sele til Luna (sånn vanlig med reim rundt brystet og under magen) sa damen at hvis hunden skulle trekke så måtte den ha en annen sele. Altså der trekkpunktet var lenger bak på ryggen, ca ved krysset, og ikke over skuldrene. Ødelegger vi hunden hvis vi lar hun trekke når trekkpunktet er på skuldrene? I vinterferien pleier vi alltid å dra på fjellet der det er mye snø og når vi går ski så har vi bare vanlig sele på Luna. Og ja, hun trekker en del.. Og vi pleier å stå på ski her også når det kommer snø her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har reklamert mye for denne i det siste, men hva med free motion nonstop selen? Den har yfront, men sikksakker ikke på samme måten som andre nomeseler, hvis du skjønner. http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Free-Motion-sele

Edit: tuskelusken

Casper trakk mye i en trixiesele (ysele med trekkpunkt ved skulderen), og han endte opp med skikkelig vond rygg på kvelden/morgene etterpå, gikk som en bro :/ så vil ikke anbefale det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Skal legge ut noen bilder etterpå i kveld.

Synes hun trekker bra i den, men det ser litt ubehagelig ut ( for meg ) samt at hun kvier seg for å ta på/av selen fordi den er trang over hodet. Mulig jeg burde ta en ny tur til Seleverkestedet, for lillegutt trenger også en sele.

( når det gjelder sykkelsele så går jeg tur med sånn og de trekker en del. Burde man på rusleturer hjemme bruke en Y-formet sele også ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å trekke med sele som har brystreim er at skuldrene ikke får bevege seg fritt :ahappy: Og ja, trekkpunktet bør være så langt bak som mulig, for å unngå smerter eller skader i ryggen til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Takk for svar. :ahappy: Selen du tipset om så utrolig fin ut, men den var ikke akkurat billig...

Nei den er kanskje ikke det, eller jeg synes de fleste trekkseler ligger på 5-600 jeg? Uansett, hvis man har en rase denne passer til, så får man valutta for pengene iallefall :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Skal legge ut noen bilder etterpå i kveld.

Synes hun trekker bra i den, men det ser litt ubehagelig ut ( for meg ) samt at hun kvier seg for å ta på/av selen fordi den er trang over hodet. Mulig jeg burde ta en ny tur til Seleverkestedet, for lillegutt trenger også en sele.

( når det gjelder sykkelsele så går jeg tur med sånn og de trekker en del. Burde man på rusleturer hjemme bruke en Y-formet sele også ? )

Det er jo en vurderings sak. Jeg ville absolutt gått for en y-formet sele også på vanlig tur vis de trekker. Den gir bedre bevegelsesfrihet rundt skuldrene som igjen fører til mindre slitasje(som nevnt) og jeg vil tro at det er bedre for hunden og trekke i også, ettersom det ikke hemmer bevegelsene på samme måte som brystsele. Det er nok ikke direkte ubehagelig å gå med en brystsele, men siden det koster omtrent det samme som en y-formet sele og er betraktelig bedre er det jo like greit og kjøpe en med slik y-form. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har reklamert mye for denne i det siste, men hva med free motion nonstop selen? Den har yfront, men sikksakker ikke på samme måten som andre nomeseler, hvis du skjønner. http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Free-Motion-sele

Jeg har den selen til Enya, hun trekker ikke mye, men vi har prøvd oss litt fram. Er veldig fornøyd med den så langt! Det eneste minuset er at jeg har str 8 og skulle vel egentlig hatt str 7 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har reklamert mye for denne i det siste, men hva med free motion nonstop selen? Den har yfront, men sikksakker ikke på samme måten som andre nomeseler, hvis du skjønner. http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Free-Motion-sele

Denne så bra ut.

Har innsett at Hampus må ha en ordentlig sele snarest.

I fjor gadd han ikke trekke når vi sparka tur, men på årets første tur var han riktig så yr og prøvde å trekke både meg, sparken og stakkars Linus som ikke holder Gårdistempo.

Så jeg måtte bare snu, da selen jeg brukte er en lite egnet sele for hunder som trekker.

Men det spørs jo da, så str gikk litt på vekt og laveste var 14-20 kg.

Hampus veier rundt 11 kg...

Er det noen som vet seler av denne typen som går på litt mindre str?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dyrebutikker i Oslo/Romerike som har denne selen sånn at man kan prøve den ? ( Non-Stop altså )

Ellers lager jo seleverkestedet seler på mål. Har som sagt nomesele derfra, men synes at hun blir litt krok rygget selv med lang line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dyrebutikker i Oslo/Romerike som har denne selen sånn at man kan prøve den ? ( Non-Stop altså )

Ellers lager jo seleverkestedet seler på mål. Har som sagt nomesele derfra, men synes at hun blir litt krok rygget selv med lang line.

Hva med en justerbar nomesele? Da kan du justere den så draget kommer korrekt når du snørekjører.

Non-stop selen passer best til vorsteh-lignende hunder, du må nesten prøve den på for å se om den passer. Den passer ikke til min aussiefrøken, som er ca samme størrelse som naboens bretonhanner, men du må nesten prøve. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er Kita bare ett år, men kunne tenke meg å la henne trekke litt med tiden, for å trene litt ekstra :D

Vi Julius K9 sele, kan man trekke i den?? eller bør jeg invistere i noe annet?? f.eks den free motion nonstop selen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er Kita bare ett år, men kunne tenke meg å la henne trekke litt med tiden, for å trene litt ekstra :D

Vi Julius K9 sele, kan man trekke i den?? eller bør jeg invistere i noe annet?? f.eks den free motion nonstop selen??

Vis det er den Power selen så kan man trekke i den, men det er ikke optimalt. De selger y-front til den, vis du investerer i det vil det være en helt grei sele til moderat bruk. For hunder som trekker mye vil jeg uansett anbefat nomesele eller noe lignende som feks den non-stop selen slik at hunden bruker hele kroppen i trekket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det er den Power selen så kan man trekke i den, men det er ikke optimalt. De selger y-front til den, vis du investerer i det vil det være en helt grei sele til moderat bruk. For hunder som trekker mye vil jeg uansett anbefat nomesele eller noe lignende som feks den non-stop selen slik at hunden bruker hele kroppen i trekket. :D

ja vi har den y-delen også :)si jeg vil la henne trekke spark et par km eller så da?? mulig jeg invisterer i nomesele ja :P men er det noen i nærheten av Østfold som selger det?? der jeg kan ha med hunden slik at de kan tilpasse den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi har den y-delen også :)si jeg vil la henne trekke spark et par km eller så da?? mulig jeg invisterer i nomesele ja :D men er det noen i nærheten av Østfold som selger det?? der jeg kan ha med hunden slik at de kan tilpasse den??

I utgangspunktet vil jeg si at det går bra, men det spørs hvordan det blir med festet da. Du har jo en rimelig stor hund og hvis selen ikke går helt bak så er det antageligvis ikke så bra at festet på sparken er lavere enn ryggen til hunden. Er det like høyt eller høyere går det vel bra.

MonicaT: har du ikke et annet bilde? Jeg synes ikke det ser så galt ut jeg da, men det er sm du sier litt vanskelig og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg si at det går bra, men det spørs hvordan det blir med festet da. Du har jo en rimelig stor hund og hvis selen ikke går helt bak så er det antageligvis ikke så bra at festet på sparken er lavere enn ryggen til hunden. Er det like høyt eller høyere går det vel bra.

MonicaT: har du ikke et annet bilde? Jeg synes ikke det ser så galt ut jeg da, men det er sm du sier litt vanskelig og se.

aha det som er problemer, at festet blir for lavt :P ikke så mye peil på trekking,derfor jeg vil forhøre meg en del :D eventuelt feste den oppe der jeg holder henda da :P for ho er ikke mer enn 76cm høy;) så blir det ikke hver dag, bare en gang i blant.

Hvor mye koster en nomesele da??

kan leite litt på nettet og ta den med i en dyrebutikk og få den ordentlig tilpasset der av folk som har peil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, men du kan få seler som blir sydd på bestilling til rundt 400kr ivertfall. I butikken varierer prisene på ferdigydde på alt i fra 200-600kr. Seler som blir skreddersydd til din hund er jo det aller beste og de trenger ikke være spesielt dyre heller, men det finnes mange bra ferdigsydde også, bare pass på at du får hjelp av personalet til og finne en som passer, viss du ikke vet det selv, varierer veldig fra merke til merke hvilke type hunder de passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er så ille heller, men jeg synes som sagt hun blir krum i ryggen og virker nesten som hun trekker med undermagen ...men jeg skal ta noen nye bilder og legge ut. Kan hende det bare er jeg som synes det ser litt rart ut ....

Mens andre ganger ser det mer normalt ut.

Så litt vanskelig, men jeg skal få lagt ut bedre bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dyrebutikker i Oslo/Romerike som har denne selen sånn at man kan prøve den ? ( Non-Stop altså )

Ellers lager jo seleverkestedet seler på mål. Har som sagt nomesele derfra, men synes at hun blir litt krok rygget selv med lang line.

De fleste tropehagen zoo fører den.

Så at Marie&Ellie her inne har selen, og en breton er vel ikke helt ulik en welsh i kroppen?

Den kan juseres MYE i lengden, så den største vil kanskje funke til en gd. Kunne nok nesten fått casper sin i gd-lengde og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...