Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til god vinterjakke ønskes


SFX

Recommended Posts

Mulig det finnes lignende tråder, jeg fant ikke i farta.

Jeg har innsett at jeg må ha ei ny vinterjakke, da jeg per i dag har flere jakker som dekker hver sine områder, men jeg ønsker ei jakke som er både varm, vindtett, vanntett og varm.

Hva anbefales? Jeg har lett litt på nett, og får hetta av at ei jakke skal koste 2.500 - er det dagens virkelighet? Må jeg regne med den summen? *føle seg gammel og utdatert*

Jeg ønsker ei romslig jakke, som har litt lengde uten å være kåpe - men den skal dekke rumpa gjerne. Varm, men puste. Tåle litt, både hundepoter og vær.

Forslag til konkret jakke eller butikker med godt utvalg taes imot med takk, jeg er shoppingnoob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste riktig gode jakkene med kvalitet for flere år, som varmer deg, som er vindtett og/eller vanntett vil koste 2500 kroner+++ (mange plusser). Spesielt om det er snakk om gore tex. Det være sagt så TRENGER de ikke være så dyr, kommer litt an på akkurat hva man ønsker og hvilke produsenter som leverer det man ønsker.

Er litt vanskelig å anbefale noe når du ikke sier noe mer om bruksområde, ønsker du sen ren skalljakke? Ønsker du en medium "boblejakke" - eller en skikkelig boblejakke ala canada goose?

Stormberg (.no) har billige klær til kvalitet som er litt bedre enn hva man skulle tro til den prisen, du kan jo trykke litt rundt og se om det er noe du liker der inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bergans i flere år og har todd jeg var fornøyd. Men etter litt nyere og bredere erfaring har jeg lært at bergans ofte har for "grovt" stoff. Grovet stoff er IKKE, slik man kanskje skulle tro, mer slitesterkt, men tvert i mot går fiberene lettere i oppløsning og gjør at det stoffet, som til å begynne med var 100% vannavstøtende, trekker vann (dette skjedde med min siste jakke etter kun 1 år, da jeg brukte den daglig). Dessuten opplever jeg at glidelåser fort hekter seg i stoffet når man skal lukke igjen jakka. MEN de har en del fine design da.

Nå er jeg nærmest frelst av Marmot. Glidelåsene er sterke og glir VELDIG mye bedre enn alt annet jeg har opplevd. Stoffet er tett av svært vannavstøtende + pustende. Dessuten har de minst like god passform som Bergans. Marmot er funnet opp av en gjeng som ville ha gode klær for ulike ekspedisjoner. De er tilpasset de behovene dem så, og er derfor ikke, i utgangspunktet, produsert for å selges i store mengder. Men kvaliteten har jo gjort klærne veldig populære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men disse var jo j**** dyre. Jeg synes ikke ei jakke er verdt den prisen. Sorry, men det er det ikke - jeg skal ikke bedrive ekstremsport, jeg skal gå tur et par timer med hunden. Og med min økonomomi (og jeg har ei anstendig lønn, så hvor folk finner pengene vet da fanden) er ikke dette jakker til mitt budsjett.

Det er dessverre ikke et alternativ å få sendt fra utlandet, jeg må prøve klærne før de kjøpes for å være sikker på at de passer, sitter som de skal og føles ok.

Noen som kan tipse om jakker, hvor prisen er begrenset til tre siffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan tipse om jakker, hvor prisen er begrenset til tre siffer?

Skogstad har en del jakker som iallefall ser ok ut til anstendige priser. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er, men til under tusenlappen er det selvsagt litt begrenset hvor god kvalitet man får (selges på både Coop og G-sport iallefall). Jeg kjøpte Eukanubajakken de solgte på Lillestrøm for 800 (?) kr og det er muligens den varmeste vinterjakken jeg har hatt, og den virker bra vannavstøtende også - lang er den også, så den varmer godt over rumpa :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter jo salgene, så det er jo en flott mulighet til å finne en god jakke til ok pris. Men samtidig ser jeg på en skikkelig jakke som en god investering, den varer i åresvis og gir derfor mye for penga. Det finnes vel noen outlet butikker på Østlandet også, der man finner forrige sesongs klær til halv pris? Virkelig verdt en titt, jeg elsker amerikanske outlets :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter jo salgene, så det er jo en flott mulighet til å finne en god jakke til ok pris. Men samtidig ser jeg på en skikkelig jakke som en god investering, den varer i åresvis og gir derfor mye for penga. Det finnes vel noen outlet butikker på Østlandet også, der man finner forrige sesongs klær til halv pris? Virkelig verdt en titt, jeg elsker amerikanske outlets :)

Ja, jeg får håpe at jeg finner noe ok på salget. Jeg skjønner at en god jakke er en investering, men da må en jo ha kapital å investere med også... Det er sikkert outlets i byen, jeg aner ikke om noen - som sagt, jeg er shoppingnoob, handler klær hvert skuddår, og har nada peiling på hva som finnes av butikker og muligheter. Det å handle klær er faktisk en av de tingene som irriterer meg mest, det anser jeg som så bortkastet tid og penger at jeg kan ikke få sagt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah! en diskusjon jeg skal følge med på...

er helt enig med BcAmira- Bergans er ikke så bra som man først skulle tro :) De holder ikke lenge (min Lady Anatomic jakke begynte å trekke vann etter noen mnd. Uten at jeg hadde vasket den eller noe. Borrelåsene løsner, og glidelåsen henger seg OFTE opp i stoffet under. riktignok ikke noen tykk vinterjakke). Men de sitter fint da... så om de kunne laget en jakke som tålte litt mer (jeg brukte min til turer med hundene noen timer daglig, ikke ekstrembruk) så skulle jeg gjerne kjøpt en ny. men etter to jakker som tydeligvis mest er for å løpe til og fra bussen, så er jeg klar for noe annet.

jeg har kjøpt en billig boblejakke (ikke dun) på, var det Cubus? Den kjører jeg hundespann med uten å fryse, riktignok med MYE tøy under da. Forventer ikke at den jakken skal leve så lenge, men den kostet bare 200 kr... :)

Enig med Emma at shopping- det er bortkastet tid! Og dermed bærer klesskapet fort preg av den holdninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat bestilt meg både bukse og jakke på Sportmann.no jeg da... Ikke fått dem enda og aner derfor ikke om de hverken passer eller er bra, men begge var restesalg og dermed billige. Hvis jeg ikke liker dem når de kommer så sender jeg tilbake. Ellers kjøpte jeg mye sportsklær på sportsoutletbutikkting på svenskegrensa før jul nå. Orket ikke prøve klær da så kikket ikke så mye etter jakke til meg selv, men der kan du iallefall få gode priser på bra ting.

Kjøpte forøvrig jakke på Sportmann i 2000 eller noe. Den har dessverre glidelåsen gått på, men jeg har brukt den helt fram til nå (hey sorry meg asså, men så lenge jakka er bra og svart og funker så har ikke jeg råd eller ork til å kjøpe ny hvert år... :ahappy: ). Nikesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min bergansjakke nr 2 til jul. Grunnen til at jeg ønsket meg Bergans er at jeg er kjempefornøyd med den jeg har fra før. Den har jeg hatt i ti år (kanskje 12?), og den har fungert veldig bra. Den er fortsatt høyst brukbar, varm, vindtett og vannavvisende, men den begynner å se ganske sliten ut. Kommer til å fortsette å bruke den i skauen og slikt.

Til jul fikk jeg denne: 1121_plumdarkpurple.png

Den sitter som et skudd og er veldig veldig behagelig på. Gir stor bevegelighet selv for lubne meg, samtidig som den er ettersittende.

Nå var det vel ikke sånn jakke du er ute etter Emma, det jeg egentlig skulle si (i tillegg til å skryte av Bergans) var at akkurat når det gjelder sportsklær, så tror jeg det lønner seg å spytte i litt penger. Her er det investert tid og penger på å utvikle et produkt som er holdbart og brukervennlig. Hvis jeg hadde kjøpt en jakke på cubus i stedet for den første bergansjakka, så tror jeg nok den ville vært bare et vagt minne nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestby ligger det en stor Outletbutikk som fører ganske mange merker. Ikke vært der selv, men det er jo ikke så langt å kjøre. Så dra og ta en titt.

Ellers kan du jo dra og prøve i butikker etc, og så bestille det du vil ha over nett når du har funnet merke og størrelse (tviler på at de forandrer seg så mye om du kjøper i butikk eller på nett...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bergans i flere år og har todd jeg var fornøyd. Men etter litt nyere og bredere erfaring har jeg lært at bergans ofte har for "grovt" stoff. Grovet stoff er IKKE, slik man kanskje skulle tro, mer slitesterkt, men tvert i mot går fiberene lettere i oppløsning og gjør at det stoffet, som til å begynne med var 100% vannavstøtende, trekker vann (dette skjedde med min siste jakke etter kun 1 år, da jeg brukte den daglig). Dessuten opplever jeg at glidelåser fort hekter seg i stoffet når man skal lukke igjen jakka. MEN de har en del fine design da.

Nå er jeg nærmest frelst av Marmot. Glidelåsene er sterke og glir VELDIG mye bedre enn alt annet jeg har opplevd. Stoffet er tett av svært vannavstøtende + pustende. Dessuten har de minst like god passform som Bergans. Marmot er funnet opp av en gjeng som ville ha gode klær for ulike ekspedisjoner. De er tilpasset de behovene dem så, og er derfor ikke, i utgangspunktet, produsert for å selges i store mengder. Men kvaliteten har jo gjort klærne veldig populære!

Får man kjøpt dette i butikker? Hvordan er størrelsene? Jeg er noe midt mellom M og L i bukser i Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte forøvrig jakke på Sportmann i 2000 eller noe. Den har dessverre glidelåsen gått på, men jeg har brukt den helt fram til nå (hey sorry meg asså, men så lenge jakka er bra og svart og funker så har ikke jeg råd eller ork til å kjøpe ny hvert år... :) ). Nikesak.

Vinterjakka mi er over ti år gammel, so I hear you sister! Men nå er den så utvasket at den ikke er varm lenger, og jeg har blitt for lang i armene...

Vestby ligger det en stor Outletbutikk som fører ganske mange merker. Ikke vært der selv, men det er jo ikke så langt å kjøre. Så dra og ta en titt.

Takk for tips, den visste jeg ikke om :ahappy:

Og ellers takk for svar, folkens, jeg er pokker så sær på klær, så noen av linkene er no-way-José for meg, men jeg setter pris på at dere svarer, jeg får tanker av innleggene lell.

Og ja, jeg hører det dere sier om investering, men faktum er at skal jeg investere i en så dyr jakke må jeg spare så lenge at snøen har gått først, lønningene framover er allerede disponert og jeg HAR ikke 3.000 kroner flytende til overs her gitt. Til det er ikke behovet akutt nok, jeg har varmedress, jeg har vindtett jakke jeg kan ha ørten lag under for å holde varme - men jeg vil gjerne ha en grei vinterjakke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en knallfin parkas på dogs4all i år, den er fra marine alpin og er skikkelig fin og god og varm. Kostet bare 800, men det er reklame for eukanuba på den. Er veldig fornøyd med den, hvertfall til den prisen. Skal du derimot ha noe skikkelig varmt og med ordentlig dun så koster det jo, har selv en dun jakke fra north face, men jeg bruker parkasen mye mer. Om du først skal innvestere så er jo fjellreven parkasene skikkelig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å komme meg ivei for å prøve denne imorgen. Kanskje ikke helt den typen du ser etter, men et godt eksempel på at det fins klær som ikke koster skjorta ( :) )

Vil bare skryte litt av den jakken! Har hatt den i rundt 1 måned nå og det er en av de beste jakkene jeg har hatt! Den er varm, ganske så vindtett og blir ikke fort gjennomvåt. Elsker den jakka. :ahappy::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt en stormbergjakke til en tusenlapp, i akutt behov for vinterjakke. Mine krav var at den ikke var FOR tykk, men varm nok- skal brukes til både turer med hundene og til skolen f.eks, at den var vindtett og litt vannavstøtende, og at den ikke kostet mer enn maks tusen kroner. Jeg har dog noe varierende erfaring med Stormbergsk kvalitet, men det er jo bare å bytte dersom det ikke holder mål. Jeg er hittil veldig fornøyd, har ikke fryst selv i 17 minusgrader uten veldig mye under i bevegelse, men den er jo ikke av de aller varmeste, så det er lurt å bruke fornuftige klær under- ull innerst f.eks. Jeg har den i brunt. https://www.stormberg.no/no/Produkter/Dame/Dame/Jakker/Tekniske-jakker/Dalen-PT-Jakke-Dame/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine Stormberg klær og kjøper du på salg (som det er nå) er prisen overkommelig synes jeg. Jeg har aldri brukt 1000 kr på en jakke og ved å kjøpe på salg slipper jeg det - siden jeg har handlet på Stormerg.no får jeg beskjed om kampanjene litt før og på den måten har jeg gjort noen kupp. Et annet aspekt ved å kjøpe Stormberg er at da støtter du en bedrift med en miljøvennlig og inkluderende profil (du kan pante brukt turtøy, de samarbeider med WWF og bla Wayback osv)

Et annet merket som er billig og bra nok (for meg hvertfall) er Ultimo - de har tatt over etter Gaupa og Wistex. Du finner butikkene her: http://www.ultimo-outdoor.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt dette i butikker? Hvordan er størrelsene? Jeg er noe midt mellom M og L i bukser i Bergans.

Har ikke sett det sååå ofte, men det er på vei inn i Norge. XXL vet jeg at har et lite utvalg Marmot. Jeg vet at også Oslo sportslager har noe.

Størrelsene er ganske like som Bergans. Jeg har L i både fjelljakke (den fiiine sorte) og en alpintbukse (tur/lynn boblebukse), slik at jeg kan se godt med klær under. Pleier også å ha Bergans i L, men har ikke funnet en eneste Bergansbukse som sitter bra på meg, så der vet jeg ikke noe om størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...