Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøre med to hunder

MonicaT

Recommended Posts

Toya er en trekkmaskin uten like og Amigo viser gode taker han også.

Må ærlig innrømme at jeg gleder og gruer meg til å snørekjøre med begge to - det kommer til å gå styggelig fort er jeg redd ...og jeg er ikke født med ski på beina :wub:

ikkkk

Men noen praktiske spørsmål til dere som snørekjøre med to hunder

- To kobbel eller hanefort ?

- Jeg er litt redd at de skal gire hverandre opp og dermed ikke så lett å se når de begynner å bli slitne/tid for pause. Noen erfaringer ?

- Hvor mye/lenge varmer du opp før det er full guffe ? Og lar du de løpe så fort de selv vil hele veien ? ( ref all diskusjoner på sykkel hvor hunden "bør" trave ).

Veldig spent på hvordan dette skal gå ...

Blir morsomt å se hvor mye kontroll man har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å snørekjøre med en, men har snørekjørt med to og tre også. Det eneste jeg syns er skummelt med det er når vi passerer andre hunder, da må jeg stoppe helt opp og holde et godt tak i alle tre - og det er alltid en utfordring å holde godt fast når man har ski på beina :P

Når jeg er ute med to foretrekker jeg to kobbelt festet til belte på magen. Jeg har en hund som har lettere for å henge etter, og jeg innbiller meg at hun føler seg mer presset til å løpe fort dersom jeg har hanefot på dem. Slik er det hvertfall når vi går tur med hanefot, så blir den treigeste liksom dratt med i alle retninger av den andre :wub:

Jeg føler også at jeg har mer kontroll med to bånd når vi passerer andre. Men jeg ønsker meg allikevel et skikkelig bånd beregnet for snørekjøring så det blir mulig å feste flere hunder til. Det kan jo hende det er mye enklere.

En sånn her

IMG_9615web.jpg

Bildet er hentet fra aussieboxy.com

Der vi kjører er det mye naturlige intervaller, også tar vi noen drikkepauser bare og en stor pause, avhengig av hvor lenge vi kjører.

Jeg varmer opp i et kvarters tid før de får begynne å trave, og jeg holder de i trav ganske lenge. Prøver å ikke kjøre så mye full guffe for da blir de mye fortere sliten, jeg syns det er mye bedre med et effektivt trav. Dessuten begrenses farten når Cita blir med, og det er kanskje like greit, for aussien har en tendens til å få et litt for høyt stressnivå om vi bare kjører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Toya er såpass spinnvill når det kommer til ski at å holde henne i trav særlig lenge tror jeg ikke at jeg klarer. Og når Amigo er like trekkvillig så blir det enda verre. De er like i str og virker som like trekkvillig, så jeg tror jeg skal prøve hanefot først og se hvordan det går. ( håper bare man ikke treffer så mange på jomfru turen :wub: )

Nå er mine vant til gallopere når de jakter ( lunte gallop ) så jeg får se om jeg får de til å holde det etter å ha rast litt fra seg først ...he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt med 2 huskyer + en helt gal border collie. Da hadde jeg vel egentlig ingen kontroll, men måtte kaste meg rundt et tre for å stoppe. Men sånn liker jeg det :P Det gikk i hvertfall helt syyykt fort leeenge! :wub:

Med to hunder er det full kontroll, da BC'en er veldig lydig som leder.

Jeg kjører med en lederhund ca 50 cm foran de andre hundene. Knyter ulike haneføtter etter behov, da det er veldig knotete med mange liner. Men et tips er å ha med en line i reserve! Jeg bruker sjeldent nakkeline.

Ingen oppvarming, da jeg ikke har sjans til å bremse hundene i starten, så det er full fart. Men har lært inn kommando for tempeskifte på lederen (altså min egen BC), så da har jeg mer kontroll når de får roet seg litt.

For å få denne ekstreme motivasjonen har jeg tatt flere korte turer til å begynne med, deretter variert hvor lang turen blir. På lange turer hender det at jeg legger inn noen snacke-pauser (f.eks en kjøttklump).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått etter 4 huskyvalper (8 mnd ca) på glattis, DET var galskap (men utrolig morsomt :wub: ). To hunder synes jeg bare er morsomt jeg.

Jeg bruker gjerne en løsning som ligner på hanefot bak og alltid nakkeline forran, mye fordi jeg vanligivis kjører dobbelt med setter som ikke alltid er enige om hvilken retning de skal dra i... Greit å samle dem;) (bedre kontroll får man også i møte med andre, min erfaring iallefall). Så lenge man er relativt god på ski og kan stoppe seg selv og hundene er det bare ens egen adrenalin som stopper antallet hunder spør du meg:P he he (jeg liker galskap og prosjekter som nesten går galt).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya er en trekkmaskin uten like og Amigo viser gode taker han også.

Må ærlig innrømme at jeg gleder og gruer meg til å snørekjøre med begge to - det kommer til å gå styggelig fort er jeg redd ...og jeg er ikke født med ski på beina :P

ikkkk

Men noen praktiske spørsmål til dere som snørekjøre med to hunder

- To kobbel eller hanefort ?

- Jeg er litt redd at de skal gire hverandre opp og dermed ikke så lett å se når de begynner å bli slitne/tid for pause. Noen erfaringer ?

- Hvor mye/lenge varmer du opp før det er full guffe ? Og lar du de løpe så fort de selv vil hele veien ? ( ref all diskusjoner på sykkel hvor hunden "bør" trave ).

Veldig spent på hvordan dette skal gå ...

Blir morsomt å se hvor mye kontroll man har :P

Det er ikke galskap før man ødelegger en slede og finner ut at man skal trimme de løpstrente huskyene med snørekjøring for å gjøre de klar til løp.. så jeg og ei venninne tok fire huskyer hver :wub: Tok en goood del mil før jeg hadde sjanse til å stoppe, det eneste jeg tenkte på den første turen var å holde meg på bena, og at jeg skulle kjøpe lårstropper til magebeltet til neste tur :D

Om du bruker to kobbel eller hanefot kommer veldig ann på hundene. Løper de i lik fart, har lik motivasjon og sånt så er hanefot det aller aller beste synes jeg. Jeg bruker kun nakkeline om jeg har en litt mer virrete hund enn den andre (er feks kjipt om den ene velger den ene siden av treet og den andre en annen når dere er i høy fart og du ikke får stoppet så kjapt). Som oftest bruker jeg ikke nakkeline om det bare er to. Har du to hunder som er ganske forskjellige i løpssett, motivasjon, størrelse,utholdenhet og/eller noe annet, så kan to bånd være veldig bra. Brukte to bånd når jeg hadde med meg ridgebacken og aussien da de har veldig forskjellig løpssett/steglengde. Har man to like hunder må man føle litt på det selv, jeg synes det er enklest med hanefot om hundene er "like".

Er det på en trang plass du skal snørekjøre, feks etter et lite spor kan det være greit med to liner og forskjellig lengde slik at den ene kan løpe forran den andre, da blir de ikke presset sammen heller og om man har hunder hvor en kan gå forran så får man brukt litt konkurranseinstinkt på den bakerste også.

Selv når jeg kjørte med 4 hunder prøvde jeg å varme de opp best mulig, med bare to hunder som er noenlunde lydig er det ikke noe problem å varme de opp i en 10-15min hver. Av og til synder jeg også... Men, "målet" er å varme de opp først. De hundene jeg snørekjører med er såpass gale og eksplosive at de har bruk for litt oppvarming egentlig. De fleste huskyer er jo vant til å starte eksplosivt uten oppvarming da.

Selv kjører jeg ikke så voldsomt langt med "unge, nye hunder", heller gjøre det til en morsom opplevelse. Hvor langt kommer jo ann på grunnkondisen, hvor sterke de er og hvor motiverte de er før man snørekjører. Med hannhunden min som hadde god kondis så snørekjørte jeg ofte noen mil før det ble pause, men noen ganger blir det jo naturlige stopp underveis også. Med ridgebacken som bare var unghund i fjor så ble det bare noen få km i starten for å gjøre det lett og morsomt.

Snørekjøring er morro, spesielt når hundene liker det. Ser ut til at min lille frøken også vil like det, men hun har jo vokst opp med hunder som elsker å trekke også da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørekjører med to stykker jeg også og syns det er desidert lettest med hanefot, en hanefot hvor det er ulik lengde på hver "fot". Da setter jeg den lengste på den hunden som trekker mest, og den korteste på den som ikke gidder trekke like mye (evt vimser mere). Galskap så absolutt, men mine stopper heldigvis hver gang jeg tryner :wub:

Har bare ett gir på mine jeg da (full fart), men varmer de opp først med å labbe rundt før jeg setter på skiene, også går de naturlig over i mer gjevn trav etter å ha fått løpt fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder liker ikke løpe "sammen" så om jeg putter på dem hanefot så trekker den ene rett til venstre og den andre blir dratt etter. Det blir veldig lite effektivt egentlig (og ubehagelig for den som napper med seg den ene hunden og den andre som blir nappet).

Her funker det best med 2 liner så får dem litt "space" til å jobbe da dem løper med forskjellig takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i to liner av forskjellige lengder, siden Nirm SKAL gå i front. Han bare stresser om han blir satt enten ved siden av, eller bak andre hunder. Han er lydig, og jeg har 100% kontroll på han. Mens Vida kan en kommando "følg på Nirm". Hundene er egentlig veldig mye "barmarkstrent" siden vi går turer i sele og magebelte, så har kommandoer kommet automatisk inn.

Ikke noe galskap overhode med to hunder, mens skal man ferdes i litt befolket løyper, bør man ha litt kontroll. Foretrekker da fast line, siden mine kommandoer via lina ikke "forsvinner" i strikken. Der jeg bodde i Drøbak, hadde jeg skiløyper rett utenfor døra. For å komme hjem måtte jeg gjennom et område med MYE folk, særlig helgene. Og jeg synes det var ufattelig moro å kunne kjøre igjennom de områdene med hunder med såpass kontroll faktisk. Må innrømme at jeg har litt mer sansen for det, enn å bare henge bakpå hundene og lure på når det stopper.

Vi varmer opp til løypene, og prøver å kjøre i rolig trav første kvarteret, men det er ikke alltid like enkelt. Ellers blir det intervallkjøring egentlig, og så går vi ned et kvarterstid etterpå. Så blir de frottert og får på seg BOT dekken som de ligger med i et par timer og sover med (prøver jeg å ta de av tidligere, så nekter de, ergo de får ha de på da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører med to har jeg hanefot, ikke av den korte typen, men ca 40-50cm kanskje. Da har de litt å gå på og jeg ser at den yngste her ligger ofte et hakk bak gamla så han slipper og trekke:p er jeg sammen med andre har jeg hanefot for da trekker begge to, ellers har jeg dem i sepparate kobbel, med min yngste litt bak for da trekker han bedre. Ellers lar jeg de styre tempo selv, det går stort sett i høyt tempo viss vi er flere sammen, men er vi alene dabber det fort ned til trav. De sprenger seg ikke om de er flere heller, men presser seg litt ekstra. Vil tro dette varierer fra rase til rase og individ til individ. Har man en hyperaktiv hund er de kanskje ikke like gode til å slakke ned når de blir slitne(?). Greit å ha en viss pekepinn på hvor godt hunden er trent også da for da er det jo lettere og se an om de styrer det fint selv eller ikke:)

Desverre har jeg litt lite styring og litt for lite skierfaring til at jeg kjører med to lenger med mindre vi er på fjellet eller jeg er sikker på at det ikke er spesielt mange folk ute. Hadde de vært litt mindre så hadde det gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute på tur i dag og det gikk veldig greit. Var en del snø i sporet så det ble en naturlig brems der.

Hundene er veldig like i str så jeg lot de løpe i hanefot. Lillegutt løp noen cm bak Toya og hun stod for mesteparten av trekkingen. På vei hjem slapp jeg henne og lot han få trekke litt alene sånn at han skjønte at det er det han skal ( han har aldri snørekjørt før ). Når jeg da koblet på Toya igjen trakk han mer han også. Veldig morsomt.

Så nå må vi bare trene mer på stopp, høyre og venstre.

Nå ligge begge to slitne og fornøyde.

Gleder oss til ny tur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...