Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemat til hunden

Victoria

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer egentlig på hva hundene kan få av julematrester jeg!

Sånn som pinnekjøttet er jo røkt, og også ganske salt, det er kanskje ikke så gunstig? Eller?

Skrevet

Nei det er vel lite av julematen som egner seg for hundene. For salt og for fett, kan lett bli diare av det. Jeg ser for meg at rester av potet og grønnsaker går an, kanskje er stekt eple hvis noen foretrekker det :)

Her i gården får hundene ikke restemat uansett høytid. Men man kan gi dem noe ekstra godt på julaften feks. griseører, tørrfisk eller margbein. Tror nok de blir like glad for det, som alt annet :lol:

Skrevet

Mye av julematen kan vel gi eierne litt ekstra juletrim om ikke hundemagene er vant til det fra før. :lol:

Men jeg har tidligere hatt elghunder i familien som har tålt å gnage på restene fra pinnekjøttet i dagevis. Men dette har vært "restemathunder" som har vært vant med mye rart i kosten.

Ang salt og fett i kjøttet, så er jo ikke pinnekjøtt så veldig fett, men det kan være ganske salt. Hvis en kjøper ei hel side, vil ofte stykkene nederst på kjøttet være veldig salt, mens midten på ribba vil være såpass tynn at en god del av saltet blir vannet ut. Så fett og brusk fra midten de tynneste stykkene kan vel gå som hundemat. Kan det forresten være en ide å la restene fra julematen ligge å vannes ut ei stund..? Ikke det at jeg har gjort dette selv, det var bare en tanke som slo meg nå...

Skrevet

Vi gir hundene våre alt, pinnekjøtt også, og har aldri hatt problemer med dårlige mager. Men de er vant med variert kost fra tidligere.

Skrevet

Man spiser bare reinsdyrstek i stedet og så an hundene få restene;) he he

Sjeldent hundene våre får rester av julemiddagen, men er det bare litt igjen hender det at de får det;9

Skrevet

Bittelitt rester fra tallerkener på toppen av deres eget for, og kanskje noen skiver kalkun. Mine har en tendens til å legge på seg, så jeg er veldig forsiktig med sånt, men litt ekstra til jul må jo gå an.

Skrevet

Må nok innrømme at mine også spiser bedre i jula' enn ellers.. De får jo ofte litt middagsrester på fôret sitt, men vi vet jo at det alltids er litt ekstra mat akkurat denne høytiden, da :wub:

Dessverre har "damen" min, Milla, bestemt seg for å få løpetid nå - så hun flytter inn til foreldra' i dag eller i morgen, antar jeg. Og jeg sier dessverre for at det er flere der inne som virkelig ikke innser at hun har både 2 og 3 kilo for mye på kroppen, og siden hun jo aaaaaallltid er sulten, så må hun jo få både frokost, middag, brunch og lunch - troligvis også litt nattmat...

Men, men... Hun HAR det jo fint der inne, da!

Susanne

Skrevet

Min er så ømfintlig i magen at julemat tør jeg ikke gi henne, dvs av typen pinnekjøtt, ribbe osv.

Nå spiser vi torsk til jul, og litt av det kan hun fint få, fisk tåler hun godt.

Hun får som regel et skikkelig bein å kose seg med mens vi spiser julemiddagen :wub: Kjøper kraftbein eller lignende og gir henne. Det blir hun overlykkelig for.

Det vanker også gjerne et griseøre eller noe annet snacks rundt juletreet.

Hun lider ingen nød for å si det sånn, hehe.

Skrevet

Våre hunder får smake på det vi spiser. De er såpass vant til det at det går helt fint så lenge vi ikke overdriver.

Skrevet

Mine får også litt av hvert av julemat i julen :wub: De får så mye forskjellig ellers, så magene tåler det helt fint.

Skrevet

Blir første jul på mi, men her blir det nok rester fra både det ene og det andre :P Matvrak er hun, så hun blir nok glad :wub:

Skrevet

Gir alltid rester til hundene. Bein, fett og annet snadder går rett i sluket :wub: Men de får ikke juleMATEN, den spsier mennesker. Kun rester altså!

(Vi gir ikke godt stekte/kokte sauebein og er forsiktig med kylling og fisk, men alt går med)

Skrevet

Kan man gi ribbebein altså? Og pinnekjøttbein også?

Lillemann her får ikke så lett diare unasett, så det er ikke problemet. Jeg bare tenker på om det kan være skummelt mtp bein som splinter seg og river opp tarmeneblink.gif

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...