Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemat til hunden

Victoria

Recommended Posts

Nei det er vel lite av julematen som egner seg for hundene. For salt og for fett, kan lett bli diare av det. Jeg ser for meg at rester av potet og grønnsaker går an, kanskje er stekt eple hvis noen foretrekker det :)

Her i gården får hundene ikke restemat uansett høytid. Men man kan gi dem noe ekstra godt på julaften feks. griseører, tørrfisk eller margbein. Tror nok de blir like glad for det, som alt annet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av julematen kan vel gi eierne litt ekstra juletrim om ikke hundemagene er vant til det fra før. :lol:

Men jeg har tidligere hatt elghunder i familien som har tålt å gnage på restene fra pinnekjøttet i dagevis. Men dette har vært "restemathunder" som har vært vant med mye rart i kosten.

Ang salt og fett i kjøttet, så er jo ikke pinnekjøtt så veldig fett, men det kan være ganske salt. Hvis en kjøper ei hel side, vil ofte stykkene nederst på kjøttet være veldig salt, mens midten på ribba vil være såpass tynn at en god del av saltet blir vannet ut. Så fett og brusk fra midten de tynneste stykkene kan vel gå som hundemat. Kan det forresten være en ide å la restene fra julematen ligge å vannes ut ei stund..? Ikke det at jeg har gjort dette selv, det var bare en tanke som slo meg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at mine også spiser bedre i jula' enn ellers.. De får jo ofte litt middagsrester på fôret sitt, men vi vet jo at det alltids er litt ekstra mat akkurat denne høytiden, da :wub:

Dessverre har "damen" min, Milla, bestemt seg for å få løpetid nå - så hun flytter inn til foreldra' i dag eller i morgen, antar jeg. Og jeg sier dessverre for at det er flere der inne som virkelig ikke innser at hun har både 2 og 3 kilo for mye på kroppen, og siden hun jo aaaaaallltid er sulten, så må hun jo få både frokost, middag, brunch og lunch - troligvis også litt nattmat...

Men, men... Hun HAR det jo fint der inne, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er så ømfintlig i magen at julemat tør jeg ikke gi henne, dvs av typen pinnekjøtt, ribbe osv.

Nå spiser vi torsk til jul, og litt av det kan hun fint få, fisk tåler hun godt.

Hun får som regel et skikkelig bein å kose seg med mens vi spiser julemiddagen :wub: Kjøper kraftbein eller lignende og gir henne. Det blir hun overlykkelig for.

Det vanker også gjerne et griseøre eller noe annet snacks rundt juletreet.

Hun lider ingen nød for å si det sånn, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...