Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket dekken trenger jeg?


Gjest

Recommended Posts

Jeg ønsker meg et dekken til bruk på tur, rastestopper, hyttestopper, teltstopper og liknende. Altså et "hviledekken". Kommer ikke til å bruke dekkenet under bevegelse, blir i såfall kun på Svalbard.

Spørsmålet mitt er : hva ville du valgt?

I tillegg: er BOT-dekkenet passende for denne typen oppgave? Jeg får så mange forskjellige "inntrykk" av hva folk bruker og mener om dette dekkenet. Slik jeg har forstått det per i dag er det mer et "restitusjonsdekken" og "oppvarmingsdekken" enn et "holde på varmen gjennom natten/stoppen (hvile)"-dekken?

Andre dekken jeg har oppe til vurdering:

Kathadin - virker veldig bra for hunder i bevegelse, men som hviledekken leser jeg stadig vekk at "folk putter en tykkere dekken utenpå". Hva heter dette tykkere dekkenet? :icon_redface:

Jägerens varmedekken - virker på produktomtalen som det er laget for smale hunder, men skal prøves i butikk så snart som mulig.

Hurtta varmedekken (slik som selges på canis) - ser relativt bra ut, men er usikker på passform, tykkelse og slitestyrken til plastspenna på ryggen.

Har også fått tips om dekken som selges på FK-butikken, ukjent med navnet men skal prøves etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke valgt BOT dekkenet dersom du skal ha de som varme på stopp på turer hvor det er kaldt, til det syntes jeg det er litt for tynt, hvis ikke du har hund med masse pels.

Ville enten valgt Hurrta eller Dogman (fra FK, dette er varme og gode dekken som holder varmet til hunden, evt kan du også vurdere å bruke sånn varme pose som mange legger hunden sine når hunden har pause :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om det "tykke" BOT-dekkenet nå, er det ikke? (ble brått usikker da jeg mener å huske snakk om et tynnere... :icon_redface: ).

Men takk for anbefaling, da skal jeg så absolutt dra å prøve det på FK-butikken! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dogman ja, har ett selv. Eneste minuset er min egen skyld, og det er at det er litt for kort, skulle hatt en strls. større. Så nå skal jeg kjøpe ett fra hurtta, fordi jeg likte at det var snøring i halsen. Men egentlig kunne jeg bare kjøpt et større et fra dogman, blir hips om haps :icon_redface: men prøver noe annet denne gangen hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg et dekken til bruk på tur, rastestopper, hyttestopper, teltstopper og liknende. Altså et "hviledekken". Kommer ikke til å bruke dekkenet under bevegelse, blir i såfall kun på Svalbard.

Spørsmålet mitt er : hva ville du valgt?

I tillegg: er BOT-dekkenet passende for denne typen oppgave? Jeg får så mange forskjellige "inntrykk" av hva folk bruker og mener om dette dekkenet. Slik jeg har forstått det per i dag er det mer et "restitusjonsdekken" og "oppvarmingsdekken" enn et "holde på varmen gjennom natten/stoppen (hvile)"-dekken?

Andre dekken jeg har oppe til vurdering:

Kathadin - virker veldig bra for hunder i bevegelse, men som hviledekken leser jeg stadig vekk at "folk putter en tykkere dekken utenpå". Hva heter dette tykkere dekkenet? :icon_redface:

Jägerens varmedekken - virker på produktomtalen som det er laget for smale hunder, men skal prøves i butikk så snart som mulig.

Hurtta varmedekken (slik som selges på canis) - ser relativt bra ut, men er usikker på passform, tykkelse og slitestyrken til plastspenna på ryggen.

Har også fått tips om dekken som selges på FK-butikken, ukjent med navnet men skal prøves etterhvert.

Katahdindekken er ikke varmt, det dekker heller ikke nedover skuldrene, men beskytter hele magen (noe ikke mange andre dekken gjør), og er vindtett. Vi bruker det på ridgebacken for å beskytte pattene og magen hennes under streng kulde og i mye snø når det er kaldt. Hun har knapt hår på magen og rundt pattene.

Jägerens varmedekken dekker bra, men jeg liker ikke dekken med teddyfor inni da det setter seg mye snø og kan fort ise i de.

Hurtta varmedekken synes ikke jeg dekker godt nok nedover skuldrene når de hviler, samt at de er vanskeligere å sy igjen i halsen om jeg kjøper et større dekken enn beregnet til min hund. Jeg kjøper dekken som stikker 10-15cm ut bak halefestet for at det skal dekke godt nedover lårene/ryggen selv når de ligger i en krøll når de hviler.

Jeg liker dogman dekkenet godt, det er ikke så dyrt og fungerer veldig bra. Troll sitt hviledekken er også veldig bra, tåler mye kulde og dekker veldig godt nedover lårene og skuldrene. Nå går nettet mitt tregt her "oppi gokk" hvor jeg er (utenfor Kirkenes, låner trådløst nett fra kommunen), men du finner det på www.dogsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dogman dekkenet godt, det er ikke så dyrt og fungerer veldig bra. Troll sitt hviledekken er også veldig bra, tåler mye kulde og dekker veldig godt nedover lårene og skuldrene. Nå går nettet mitt tregt her "oppi gokk" hvor jeg er (utenfor Kirkenes, låner trådløst nett fra kommunen), men du finner det på www.dogsport.no

Troll sitt hviledekken så jo helt ideelt ut, skal maile de og høre hvilken størrelse man burde ha til tjukk-brystkasse-hunden min. Bikkja mi er jo langt fra noe lita settertispe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dogmann sitt til tyskern på jobb jeg. Kjøpte det i sverige, så vet ikke om det er helt det samme de har på FK, men regner med det. Det skal være helt vanntett og syns det dekker godt, samt at det er enkelt å sy inn i halsen og man kjøper et som er litt langt. Han har også et hurttadekken - men lite utformingen og ikke minst festeanordningen på ryggen bedre på dogman sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma har fått Hurtta Pro-dekkenet nå, og jeg er foreløpig fornøyd. Det er kanskje litt stort for henne, men da dekker det i hvert fall godt, og det er jo rimelig enkelt å stramme det inn både her og der. Jeg har bestilt samme dekken til Orry også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "fleece-genseren" fra Hurtta som er både vann- og vindtett, men syntes ikke det funker så bra, skal liksom være sånn passe dekken, men jeg syntes ikke det varmer nok.. dessuten blir det fort gnag rundt beina (der strikkene sitter).

Så da kjøpte jeg et ala Jægerens, da i en altfor stor størrelse sånn at det krøller fint over ryggen. Har tenkt å sy det litt inn og sånn, har bare ikke kommet så langt. Og dette syntes jeg funker veldig bra som et hviledekken. Og selvom det er enormt så har jeg kunnet gå korte distanser med det.

Men jeg trengte fremdeles et dekken til kalde, våte høstdager. Så da fikk jeg Kifani til å sy et vanntett med teddyfór til meg. Dette er jeg KJEMPEfornøyd med. I tillegg er det knalloransjt med refleks så det syntes godt for kveldstur langs veiene.

Har også hatt Hurtta-dekkenet og var veldig fornøyd med det egentlig, men det har hun vokst ifra :lol:

Vurderer dog å få kjøpt den hvileposen.. får bare se hvor mye turer det blir på vinterstid. Også satser jeg litt på at dotten min får litt mer underull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo du frøken, jeg ønsker meg pros/cons og nøye vurdering med konklusjon :lol:

Haha... var litt lat. Føler dette har blitt spurt om så mange ganger.

- Det sitter tett til kroppen + dekker lår og buk veldig godt

- Det er gumiert - vanntett

- Det har i det hele tatt god passform og gode løsninger der det blir overlapping slik at det volder på varmen og snø ikke kommer på innsiden

Dogman synes jeg først og fremst blir liggende oppå ryggen + fremre del av bryst

Hurtta er egentlig veldig bra, men dekker ikke så tett som jeg ønsker

Og en liten feil - har ikke prøvd Troll-dekkenet, men har sett det i bruk. Det viker ganske fint, men litt for løst (dermed fare for snø/is på innsiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste uansett er å få et dekken som passer din hund best mulig, og gjerne fikse det litt så det passer enda bedre. De aller fleste dekken har en eller annen passform som ikke bestandig passer din hund, da er det ganske enkelt å fikse det med litt nål og tråd, og kanskje ett buksestrikk eller to :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Dogman og Jægerens dekken

Liker egentlig Jægerens best, da jeg synes det sitter best, men likhet med Malin(?) så er jeg ikke så glad i teddy foret på innsiden - vi bruker varmedekken kun når vi trener fuglehund på vinterstid - utenfor skiløyper og da suger teddy foret til seg snø og det fryser fast på dekkenet.

Så om du ikke skal vasse i snø vill jeg valgt Jægerens.

Om Jægerens hadde hatt samme innside som Dogman sitt hadde det vært perfekt :lol:

På en annen side så varmer nok teddy foret mer enn dogman sin glatte innside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Jägerens-dekkenet nå, og det satt veldig fint på bikkja - men som hu dama i butikken selv sa; det vil bli mye snø i det dekkenet... Uansett om det er våtsnø eller tørr/kald snø, så vil det bli vått. Jeg kjenner jo bikkja mi godt, og vet av erfaring at hun kommer til å trø litt rundt når det er pause på tur (hvem gidder vel å ligge på et reinskinn når man KAN gå i sirkler mens man tigger mat?). Selv synes jeg Troll-dekkenet ser ut som en blanding av det beste fra både Jägerens (områder dekket) og Dogman (glatt foring), så det blir et Trolldekken på oss på prøve.

Takk for alle tilbakemeldinger! Det har vært mange tråder, men akkurat dette med type hund og type bruk kan jo variere litt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Jägerens-dekkenet nå, og det satt veldig fint på bikkja - men som hu dama i butikken selv sa; det vil bli mye snø i det dekkenet... Uansett om det er våtsnø eller tørr/kald snø, så vil det bli vått. Jeg kjenner jo bikkja mi godt, og vet av erfaring at hun kommer til å trø litt rundt når det er pause på tur (hvem gidder vel å ligge på et reinskinn når man KAN gå i sirkler mens man tigger mat?). Selv synes jeg Troll-dekkenet ser ut som en blanding av det beste fra både Jägerens (områder dekket) og Dogman (glatt foring), så det blir et Trolldekken på oss på prøve.

Takk for alle tilbakemeldinger! Det har vært mange tråder, men akkurat dette med type hund og type bruk kan jo variere litt :wub:

Om du bestiller Troll sitt så vil jeg gjerne se det når du får det :P Har ei lita mus som trenger nytt dekken på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

dogsport.no :ahappy:

Vel og merke er at den største størrelsen passer perfekt til en tispelabbe. Dvs at den er "litt for stor" der man har lyst at de skal være stor - men ikke er enn det burde være. Spesielt "hodehullet" begrenser størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...