Gå til innhold
Hundesonen.no

Kler dere på hundene deres nå?


Carma

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Har ikke på noe når de bare skal ut i hagen for å tisse. Men på tur nå så må Bridie ha sokker iallefall. Og muligens dekken pga skulderen. Gry vet jeg ikke åssen oppfører seg i så mye kulde enda, så det får jeg se ann. Skal de ligge i bilen så blir det inn med dyne eller saueskinn og på med dekken. Men de får vel bli med inn idag tenker jeg :wub: Selv om NOEN sa at bikkjene absolutt ikke skulle inn begge to samtidig :P (foreldre altså :getlost:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har på dekken fordi hun har problemer med rygg og bein, ellers så hadde hun ikke hatt på nå.

Da hun ikke hadde problemene sine så fikk hun bare tykkere pels og var ute i all slags vær uten dekken.

Misunner de som har hunder som er friske og som kan gå ute på tur uten dekken og være naturlige :getlost:

-men vil ikke bytte bort Chicka altså, aldri i verden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke dekken på Enya, hun elsker snø og kulde, men så i går kveld/natt at hun begynte å halte på annenhver fot. Hun haltet konstant på asfalten(pga saltet?), men når hun kom i snøen så gikk det over litt og litt.. Får vel skaffe dyret potesokker.. Det blir lett å få på :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke dekken på Enya, hun elsker snø og kulde, men så i går kveld/natt at hun begynte å halte på annenhver fot. Hun haltet konstant på asfalten(pga saltet?), men når hun kom i snøen så gikk det over litt og litt.. Får vel skaffe dyret potesokker.. Det blir lett å få på :getlost:

Jeg krever film av første turen med sokker på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt noe klær foreløpig i vinter, men nå er det surt og kaldt ute så jeg skulle ønske jeg hadde et dekken som passet (Hun har bare et lite dekken som passet i fjor vinter, da hun var liten valp). Jo, jeg kjøpte forresten en fleecedress til henne tidligere i høst som jeg skulle bruke hvis det ble mange minusgrader i vinter, men det er helt håpløst. Dressen har svær hette som siger over hodet (og ned i øynene)når hun holder hodet lavt og det er generellt idiotisk. Minner mer om babytøy enn praktisk hundetøy. Jeg ønsker meg et godt hurttadekken jeg :getlost:

Når vi går vanlig tur og hun er i bevegelse virker det som det går greit i kulda, men jeg merker at hun fryser fort med en gang vi stopper. Så vi kan liksom ikke være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt dekken her i hus... Men vurderer å kjøpe noe snart, for hu har ikke verdes tykkeste krage i år.. Dog koser hun seg veldig i snøen og kulda.. Hun vil liksom ikke holde seg inne når det er snø ute.. Så nå ligger hu oppå "bordet" ute, og koser seg :getlost: Har ikke merka noe spesiellt at hu fryser verken på potene eller på resten av kroppen, så jeg kommer til å se det an litt..

Er ikke sikker på hvor mange grader det er ute, da.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forløpig er det faktisk Fibi som hinker litt her. I og med at de salter i i tillegg til at det er kaldt, vil jeg gjerne prøve sokker på begge to. Saltet er noe skikkelig dritt. Hundene gnager jo på potene etter tur for å fjerne snøklumper og slikt. Da får de jo i seg dritten. Dessuten svir det fort på slitne tredeputer. Noen tips til behagelige og funksjonelle sokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi (heldigvis?) veldig nært havet, så akkurat her som vi holder til blir det sjeldent mer enn 10 minusgrader på det kaldeste. Men desverre(!?) har jeg en liten hund som tåler kulde utrolig dårlig, så hun må jeg dra på klær så lenge det er minusgrader ute. Selv i +0-5 grader bruker jeg dekken på henne. Jeg har noen tykke dekken, to gensere og et regndekken med fleecefor til henne - og mer blir det vel å komme, for jeg ser absolutt nødvendigheten for mer varme til henne når vi er plasser hvor det er enda kaldere (-20 osv) litt lengre inn i landet. Da sliter hun...

Aussien har jeg aldri hatt dekken på til nå. Hun virker til å tåle både varme og kulde veldig bra. :banana: Oppdretteren hennes sa at hundene hennes aldri hadde problemer på vinteren, og der nede (v. Østersund) er det veeeeeeeldig kaldt om vinteren. Da tenker jeg som så, at da klarer My seg fint hun også. :banana: Jeg blir vel å kjøpe et dekken til henne etterhvert da, til bruk i pauser på kurs osv. Var på et kurs for en stund siden som ble holdt på Rognan, og der var det sinnsykt mye kaldere enn det var her og jeg skulle gjerne hatt noe å trekke rundt My når hun måtte sitte i buret sitt - utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler ikke på mine nei, Cane trives best i kulde og Zofia har så tykk pels at jeg tror ikke hun er i stand til å fryse. :banana:

Vi pleide ikke kle på pointeren eller vorsteheren (korthår) heller så lenge de var i bevegelse. Tok aldri varmedekken på for å gå tur, uansett hvor kaldt det måtte være, de frøs heller ikke. Men de fikk dekken/hvilepose på seg ved pauser, feks på trening eller jakt/-prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere tenke dere DEN hysteriske hundeeieren - komme med hunder som har nesten bakkelang pels - men likevel ha på sokker og dekken...

Hehe, jeg er vel en sånn hysterisk hundeeier :banana: Det jeg prøver å få folk til å forstå er at det ikke er lengden, men tykkelsen på pelsen som har noe å si for hvor varm den er. Pablo har lang pels, men det er ikke noe særlig underull å snakke om, og det er heller ikke en pelstype som vil utvikle nevneverdig mer underull dersom hunden er mye ute i kulda. Uansett kan det bli mye is i pelsen på magen, og det kan ikke være særlig behagelig.

Vanligvis når det er kaldt har mine hunder pleid å bruke tynt dekken som ikke varmer noe i seg selv, men som holder vind og snø og is ute, og da går det fint. Det blir som å ta en anorakk utenpå en fluffy genser. Men jeg har pleid å sette på noe tykkere hvis temperaturen kryper under minus 8-10 grader. Pablo har for tiden ikke noe tynt dekken, så han har brukt varmedekkenet, men det blir nesten litt i meste laget. (Jeg får ta en økt ved symaskinen snart. Av en eller annen grunn er det dårlig utvalg i gode, tynne dekken i butikkene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det bare Gaya (nedklipt løwchen) som har på seg dekken. De andre bryr seg ikke. Kanskje gamle Diesel (beardis på snart 11 år) burde få på seg sokker? Har enda ikke sett at Betty (løwchen), Kicki og Theon (beardiser) har haltet eller vært utilpass ute i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekken er litt sånn ny ting for meg, mine hunder har liksom aldri brydd seg! Kjøpte dekken til Buffy i fjor fordi hun var fullstendig nedrøytet da det var som kaldest, men rakk likevel aldri å bruke det... Falco kunne godt lånt Buffys dekken, men det er jo 30cm for kort da... :banana:

Flere har nevnt at hundene har lite hår på magen og at dere derfor bruker dekken. Men de fleste dekken er vel bare på iallefall deler av magen (gjerne der det er minst hår også...?)?

Fullstendig OT så sa ei jeg kjenner på facebook isted: "Ser kaldt ut å være småfuggel nå"... Staaaaakkars! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har nevnt at hundene har lite hår på magen og at dere derfor bruker dekken. Men de fleste dekken er vel bare på iallefall deler av magen (gjerne der det er minst hår også...?)?

De dekkenene jeg lager dekker i hvertfall brystkassa og magen helt ned til like foran tissen. Det tar av for mye det :banana:

Fullstendig OT så sa ei jeg kjenner på facebook isted: "Ser kaldt ut å være småfuggel nå"... Staaaaakkars! :banana:

Fortsatt heeeelt OT: Jeg er så fascinert av fossekaller! Bittesmå pippene som dykker ned mellom isen i elva :banana: Tror ellers at norske stamfugler stort sett er godt rustet for vinteren. Men ja, det ser kaldt ut :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potevoks hjelper svært lite og kan nesten ha omvendt effekt om det inneholder vann. (Aqua).

Om du skal bruke potevoks så må det være ren fett, men når kuldegradene kommer langt nedover så fryser det også. Så det beste er faktisk potesokker :banana:

Ah ja, det var det jeg hadde mistanke om, at det kanskje kunne ha motsatt effekt. Nå har jeg ikke sjekket om den jeg har inneholder vann, har aldri brukt den. men når jeg tenker meg om så hjelper det vel uansett svært lite med et tynt lag fett som blir slitt av etter noen meter :banana:

Nå er det -20 her, så noen turer blir det uansett ikke, bare noen meter opp i gata frem og tilbake, vondt å puste og alt jo, og det må jo være ekkelt for hunden og, men jeg tror jeg skal vurdere å kjøpe noen gode potesokker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...