Gå til innhold
Hundesonen.no

Kler dere på hundene deres nå?


Carma

Recommended Posts

Jeg våknet opp til glitrende -19,7 ute i dag... 14,8 inne så jeg trodde et øyeblikk jeg hadde sett feil på gradestokken og byttet om tallene, -14,8 ville liksom vært litt mer spiselig... De daglige rutinene startet som vanlig, Falco ville ha mat, Buffy kom tuslende etter for å få et lite jafs hun også, og etterpå ut en tur. Som regel er hundene ute et par minutter iallefall, men i dag bråsnudde prikkedyret nærmest på trappa! Det var KALDT ute! Et lite bebreidende blikk på meg (Hey! JEG har da ikke bestemt at det skal være så kaldt!) før han uuuumphh'et og krøllet seg sammen i senga si igjen...

Nå er det vel ikke alle her som har nesten 20 minus, men kaldt er det vel både her og der? Hvor mange av dere kler på hundene deres når dere skal ut nå? Og tar dere andre forholdsregler mot kulden? Buffy tåler kulde veldig bra, virker ikke som hun har problem med hverken seg selv eller poter eller noe uansett kulde nærmest (når det tipper 25 begynner hun å synes det er kjølig...), men Falco har jo litt mindre pels så er vel på tide å kle på stakkaren nå. Eller?? Kler dere på alle korthårede hunder nå? Rottweilere og dalmatinere og maller...? Tåler alle langhårede hunder -20?

Jeg skal iallefall gå og kle meg godt nå! Dette er kaldt og fullstendig unødvendig.... Brrrrr... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Mine er korthåret, men dem tåler normalt kulden bra når dem er i bevegelse.

Men Blaze kommer jeg til å putte klær på når vi skal litt mer enn bare lufte i hagen. Det er pga hun er ingen pels nå, faktisk nesten ikke dekkhår en gang og jeg ser rett inn til huden på henne.

Hun har også ganske store tutter ettersom hun har hatt kull og dem har ingen besyttelse.

Så henne putter jeg klær på av den grunn. Hadde hun vært fullpelset så hadde hun gått uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Definitivt nå, han er ute i hagen nå bare for å tisse med dekken på, -19,5 jo brrr sinnsykt.. har på ham dekken når det er -9 og kaldere.

I går var det -14 da vi gikk en kort tur, og Casper haltet hele veien, på forskjellige føtter... så vet ikke om potevoks hjelper? Blir en kort tur i dag og gitt.

Han er kjempekorthåret uten underpels, så han blir fort kald.

Skjønner godt Falco i dag jeg, der var det dalmatineren som slo ut igjen og :getlost: Casper sprang under dyna igjen tidligere i morges etter jeg tvang ham ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det regner og vi skal være ute lenge tar jeg på dekken. Også når vi skal på trening og være ute lenge i kulden. Nå bor jeg i Bergen da, vi har ikke så mye mer enn -10 her. Pelsen til Blondie er veldig varm til tross for at hun ikke har underull :getlost: Spesielt når hun er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke enda. Men her har det ikke vært kaldere enn -10, og Jatzy har fått en ganske tykk vinter kåpe i år.. Men om det blir som i fjor, så røyter hun seg ned i Januar/februar, så da kommer nok dekkenet på om det blir veldig kaldt. Evt kan det komme på litt før, og jeg ser at hun fryser. Hittil har hun ikke gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her puttes det dekken på begge hundene. Nirm holdes ekstra varm nå pga operasjonen, og har to dekken, dyne og teppe i bilen faktisk (tar tid å få god temperatur bak i bilen). Vida bare BOT dekkenet sitt. Nå er det lite lange turer på oss, men ellers bruker jeg vinterstid å la Vida varme seg opp og gå seg ned med dekken på tur i hvert fall. Nirm går med det hele turen.

Treninger vinterstid så er det alltid dekken på i bil og all venting. Mindre energi brukt til å holde kroppstemperatur vedlike = mer til aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det -14 da vi gikk en kort tur, og Casper haltet hele veien, på forskjellige føtter... så vet ikke om potevoks hjelper?

Potevoks hjelper svært lite og kan nesten ha omvendt effekt om det inneholder vann. (Aqua).

Om du skal bruke potevoks så må det være ren fett, men når kuldegradene kommer langt nedover så fryser det også. Så det beste er faktisk potesokker :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt behov for det, men så har de heller ikke vært "etter-valper-nakne" på vinterstid før, så dersom Saeta er totaltnaken mens det fortsatt er kaldt kan jeg vurdere det (de blir liksom gjennomsiktige, så avrøytet blir de etter valper). Er de i normal pels, også normalt avrøytet, så klarer de seg fint så lenge de er i bevegelse. De har holdt ut en jul på Røros liksom, helt ned i under 30 minusgrader, og da var det gjerne potene de frøys mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin trives når det er kaldt. Det skal mye til før han fryser, og det er typisk for wheatenterriere. Jeg er litt mer usikker når det gjelder Symra. Man skulle kanskje tro at den pelsen var varm nok nesten uansett temperatur, men det er den ikke. Beardiser kan godt bli frosne. Jeg har ikke brukt dekken ennå, men kommer nok til å ta dem fram hvis denne kulden fortsetter. Begge har Karlie-dekken med teddyfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Moses, som er nedklippet, har gått med dekken når vi er ute på lengre turer nå i flere uker (siden han ble klippet). Dette ser han ut til å trives veldig godt med.

Men jeg gidder ikke ta på han dette for å bare gå ut i hagen - da får han løpe halvnaken rundt..

Men mine fryser uansett på føttene, da - blir raskt "halte og skakke" når det nærmer seg minus 8-10 grader. Burde kanskje skaffet sokker...

Kan dere tenke dere DEN hysteriske hundeeieren - komme med hunder som har nesten bakkelang pels - men likevel ha på sokker og dekken...

Susane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har tenkt den tanken å ta på dekken på vanlig tur hjemme.

Mine har ikke spesielt lang pels, men vi er jo i bevegelse.

Bruker bare dekken på jakt, når de er i ro ( eks på trening i går - så stod hunden som ikke trente med dekken på seg og når det regner ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare -9 grader, men i dag morges fikk begge mine på dekken da de måtte ligge en time i bilen og bilen ikke hadde rukket å bli varm først. På tur bruker de aldri dekken, men det er sjelden vi har det kaldere enn 10-12 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det minus fem her, og jeg angrer litt på at jeg ikke kledde på Salza da hun ble sendt ut på tur idag morges. Jeg har pleid å kle på de tidligere år, men ikke så mye i år. Ser ut til at Salza liker mye bedre å gå uten dekken enn de andre to har gjort. Men på trening og i pauser og i bil må hun ha dekken på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en tykkpelset setter (som i tykk pels i forhold til andre settere, ikke tykk pels generelt) så har vi vel aldri egentlig tenkt over å bruke dekken el. i aktivitet vinterstid.

Men vi har stort sett brukt det på overnattingsturer (nå har han jo fått jervehi og bruker det i stedet) og ved lengre turer/jakt/ trening der han får på dekken i pausen. Nå er han ute i hundegården med bestekameraten sin som er noe mer tynnpelset og begge ser ut til å like liv tross ni blå.

Tror kanskje det hadde vært litt annerledes om hunden hadde vært glattpelset, Rex vet jeg at tåler litt. men igjen kjenner jeg pointere og sånn som klarer seg helt fint ute uten dekken selv i 10- 15 kalde. Så man må se an hunden. Trenger hunden det så er det jo bedre å ta på dekken enn at den blir syk/ fryser/ el. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke noe dekken i det hele tatt. Har alltid hatt hunder med polarhundpels så det har ikke vært nødvendig hittill. Nå har jeg jo liksom fått meg en korthårsvariant av en collie og ble fortalt at dekken må jeg ha ja, ellers kommer han til å fryse, men Larson har faktisk like mye pels som huskien min så frysing blir ikke noe problem på turer og lufting vil jeg tro. Hundene er ikke intressert i være ute i hagen i timesvis nå heller da. Hvis jeg hadde behov for å ha dem i bil nå så hadde nok alle tre hatt dekken selvfølgelig.

(men jeg gleder meg allerede til våren jeg, en uke med minus holder i massevis..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart kler jeg på hundene! Ser hvor mye de fryser ute, så hvorfor ikke gjøre det litt mer komfortabelt for dem :getlost: Spesiellt med vind har jeg dekken, og på noen av turene hvor de er løse. Nitro blir ekstremt varm når han løper, så han har jeg ikke dekken på når han løper mye, men tar på når han stopper opp. Så når det blir -3 og nedover vurderer jeg dekken på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...