Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være avlshannhund

Siri

Recommended Posts

Så søte! Jeg likte nummer 4 jeg. :lol:

Ja, sånn helthetlig synes jeg han var grisesøt, men han står i litt annen vinkel enn de andre så det er litt vanskelig å se detaljene egentlig :).

Så flotte de har blitt! :D Har sansen for nr 4. :wub: Men kan du ikke legge ut bilde av Willy 4 uker gammel, så vi kan sammenligne? :lol:

Jo, jeg tenkte jeg skulle legge ut bilde av Willersen også, men jeg gidder ikke å fyre opp den andre PC'n der bildene ligger *ler*. I morgen kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 308
  • Created
  • Siste svar

Tispe nr.5 fanget blikket mitt av en eller annen grunn.

Det står liksom så mye stødigere enn de andre med en fot godt plassert i hvert hjørne. Også ser både overlinje og underlinje veldig "sterk og harmonisk" ut alt. Litt kort snute kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Hannhund

valpene%204%20uker%20017.JPG

Herlig beinstamme og kraftig front etter min mening. Minner meg en del om Willy tror jeg, kunne nok hatt noe bedre vinkler bak, men det er vanskelig å si slik han står.

Men du? Hva slags farge har denne? Jeg skjønner at blitz neppe er noen høydare for pelsen, men han ser jo brun ut på det bildet her ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nummer 5 var fin jeg! :lol: Kjempefine hele gjengen! :wub:

Takk for det :).

Det står liksom så mye stødigere enn de andre med en fot godt plassert i hvert hjørne. Også ser både overlinje og underlinje veldig "sterk og harmonisk" ut alt. Litt kort snute kanskje?

Jeg tror dette er den beste tispa også - likte henne godt jeg også nemlig :lol:. Kort snute ? Næhhhhh... *flir*. De er jo barn av sin far, så jeg regner med de fleste nok får litt korte snuter egentlig *ler*.

Men du? Hva slags farge har denne? Jeg skjønner at blitz neppe er noen høydare for pelsen, men han ser jo brun ut på det bildet her ihvertfall :D

Han er sort, men er nok en slik som blir grå når han blir voksen :P. Det er gjerne slik at de sorte med mye rødskjær blir grå som voksne.

Og her er Willy 4 uker gammel - jeg synes det ser ut til at de fleste valpene har bedre fronter enn sin far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Tjukkebollavalpis :) Søte de er!

*ler*

Mange flotte miniwillyer! Må henge meg på fanskaren til nr 5 - blir spennende å se hvordan hun utvikler seg - håper hun beholder mest mulig av fargen og ikke blir så fryktelig lys da. :lol:

Jeg håper også hun får en bra nok farge iallefall. Hun vil nok bli vist fram siden oppretter antakelig beholder henne selv (dvs skal bo hos søstra), og det er jeg jo glad for :lol:.

Utrolig bra kropper på disse små miniwilly`ene. Bra bilder. Fiiiine avkom, Willy. Du har nok lagt igjen noen gullkorn der.. :wub:

Gullkorn ja *ler*. Jo, de er bra kroppet synes jeg - liker beinstammen og de virker foreløpig bra kompakte. Får håpe frontene fortsetter å være slik de virker pr i dag også. Jeg er litt frontfiksert, jeg da, men en god front gjør liksom veldig mye av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg hadde valgt denne hvis jeg måtte velge en her og nå. Men det er det dessverre ingen som tvinger meg til. (Heldigvis, for så vidt). :wub:

Jeg tipper den gjengen der begynner så smått å bli en handfull nå :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også "ser" fire og fem, vipper mellom de to. Nå liker jeg å se valpebilder hvor valpene står selv, og ikke må støttes og stackes så mye (i den grad et enkelt bilde kan si sannheten om det), for da har de gjerne en grei konstruksjon på plass som utgangspunkt.

Nå er jeg vant til å se etter den mest lavstilte, for ikke å få så langbeinte hunder som voksne, men en briard skal kanskje ikke se ut som berner... :console: Og fem er noe mer høy på beina enn fire, slik jeg ser det. Men ellers er den jo så tiltalende å se på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, dette med at dette er den alderen man ser best hvordan de blir som voksne, er det en sånn Briard-greie eller er den litt sånn universal?

Ihvertfall ikke en sheltiegreie, hehe :P Vi ser mer på gjennomsnittlig vekst fra 5-8 uker og hvordan de faktisk ser ut når de er 7-8 uker. Fra 8 uker igjen er det helt håpløst, da vokser de i alle retninger :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også "ser" fire og fem, vipper mellom de to. Nå liker jeg å se valpebilder hvor valpene står selv, og ikke må støttes og stackes så mye (i den grad et enkelt bilde kan si sannheten om det), for da har de gjerne en grei konstruksjon på plass som utgangspunkt.

Nå er jeg vant til å se etter den mest lavstilte, for ikke å få så langbeinte hunder som voksne, men en briard skal kanskje ikke se ut som berner... :console: Og fem er noe mer høy på beina enn fire, slik jeg ser det. Men ellers er den jo så tiltalende å se på :P

Jeg liker også helst de mest stuttbeinte og kompakte, for er de langbeinte allerede 4 uker gamle kan de nok bli litt "stæklete" som voksne ja :P. Jeg holder nok også en knapp på nr 4 foreløpig, men med forbehold om at han står litt annerledes enn de andre. Det beste tegnet er jo at det står stødig av seg selv, tror det må være gjengs for alle raser ?

Forresten, dette med at dette er den alderen man ser best hvordan de blir som voksne, er det en sånn Briard-greie eller er den litt sånn universal?

Det med alder og hvordan de ser ut er sikkert varierende fra rase til rase vil jeg tro, og jeg har egentlig ikke noen erfaring på dette, men en av de briardoppdretterne som har mest erfaring på dette som jeg kjenner mener at 4 ukers alder er den beste - så lukker man øynene til de er 6 uker igjen *ler*. Etter det blir det bare armer og bein og man kan ikke se stort før de er rundt 4 mnd igjen :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har valpene blitt 5 uker gamle - og de utvikler seg riktig bra synes jeg. Denne gangen er det et par andre valper som fanger min oppmerksomhet enn ved forrige fotosession, men det har nok en del å si hvordan man får stilt dem opp :).

Her kommer gutteklubben grei:

26636_104459719583944_100000597481690_114309_3593254_n.jpg

Dette var favoritten blant de sorte fra sist gang - nå er det litt vanskeligere å se siden han er fotografert noe forfra, men han ser fortsatt velbalansert og kraftig ut.

26636_104459712917278_100000597481690_114307_2273661_n.jpg

Dette er nok den valpen som har mest rødt i pelsen sin og vil nok med rimelig stor sikkerhet bli grå når han vokser til. Han ser bedre ut på dette bildet enn sist. Litt synd han har såpass mye hvitt i brystet, men det vil stort sett forsvinne når pelsen vokser ut.

26636_104459709583945_100000597481690_114306_2539445_n.jpg

Dette er nok fortsatt en av dem jeg synes er litt anonym, og han har noe lavt ansatte og digre ører :D. Han ser ikke så verst ut i kroppen egentlig, ser kraftig og fin ut i fronten.

26636_104459716250611_100000597481690_114308_4318517_n.jpg

Denne ser også kraftig og lovende ut - og har velansatte og velformede ører :).

26636_104459729583943_100000597481690_114312_7688716_n.jpg

Dette er den fawne hannhunden - og jeg liker veldig godt det jeg ser. Kraftig og velbygd også han :lol:. Jeg er litt usikker på fargene her da - han har en del flekkvis sort i det fawne. Dette forsvinner etterhvert, men kan komme tilbake igjen i voksenpelsen. Jeg liker dog denne hannhunden veldig godt :wub:. Denne sammen med den første sorte er nok foreløpige favoritter :D.

26636_104459722917277_100000597481690_114310_2040268_n.jpg

Nå har dette blitt favorittispa mi ;). Hun så bra ut sist også, men her ser hun enda bedre ut :lol:. Det eneste er altså fargen som jeg ikke aner hvordan vil utvikle seg.

26636_104459726250610_100000597481690_114311_3135594_n.jpg

Dette var "alles" favoritt forrige uke, men jeg er brått ikke så sikker på at jeg liker henne like godt nå. Hodet har litt dårlig stopp og på dette bildet virker hun litt sånn anonym egentlig.

Generelt er jeg kjempefornøyd med hvordan valpene har utviklet seg nå. De har kraftige og gode beinstammer, er harmonisk bygd og ser riktig bra ut alle sammen egentlig :lol:. Tror jeg skal slå meg på brystet og si at guttungen har gjort en god jobb her *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa noe om hvitt - hvor mye er lov og ikke lov hos briard? Jeg kan ikke huske å ha sett briard med hvitt på noen gang, men mulig det "drukner" i resten av pelsen. Kan de ha hvitt andre steder enn den brystflekken?

Og den tispa så veldig bra ut, ja! Det er farlig å bestemme seg for tidlig, mye kan skje på kort tid. Jeg er heller meggete oppdretter som ikke lar valpekjøper få vite før nesten ved levering hvem de skal ha, enn å se at de som ikke er interessert i utstilling stikker av med den beste fordi den ble delt ut da den virket anonym og middelmådig ved fem ukers alder...

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner man å se at det er briarder det er snakk om. Flotte valper! :wub:

Jeg tror det er viktig å ikke fordele valper før rett før levering hvis man har tenkt å beholde en selv ja. Kjenner noen som har brent seg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa noe om hvitt - hvor mye er lov og ikke lov hos briard? Jeg kan ikke huske å ha sett briard med hvitt på noen gang, men mulig det "drukner" i resten av pelsen. Kan de ha hvitt andre steder enn den brystflekken?

Og den tispa så veldig bra ut, ja! Det er farlig å bestemme seg for tidlig, mye kan skje på kort tid. Jeg er heller meggete oppdretter som ikke lar valpekjøper få vite før nesten ved levering hvem de skal ha, enn å se at de som ikke er interessert i utstilling stikker av med den beste fordi den ble delt ut da den virket anonym og middelmådig ved fem ukers alder...

:wub:

Det står ikke noe spesielt i standarden om hvite flekker i brystet - de skal liksom bare være ensfarget og de fleste dommere "ser ikke" eventuelle hvite flekker :). De vil jo også forsvinne i all den andre pelsen, kanskje vises bare litt som litt gråaktig i fronten hos de sorte. Noen napper vekk litt av den hvite pelsen også, men det er jo bare å lure seg selv da ;). Willy hadde en ganske stor, hvit flekk i front, men den er helt usynlig nå. Det som faktisk står i standarden er at de ikke skal ha vite tær - eller klør.

Det er nok farlig å bestemme seg for tidlig ja... Jeg gjorde jo heller ikke mitt valg før helt i siste liten, skjønt eksteriørt er det skummelt å vente til valpene er 7-8 uker på min rase fordi de da bare blir noen forvokste, langbeinte raringer (om de da ikke er som Willy som aldri har sett forvokst ut).

Nå begynner man å se at det er briarder det er snakk om. Flotte valper! :lol:

Jeg tror det er viktig å ikke fordele valper før rett før levering hvis man har tenkt å beholde en selv ja. Kjenner noen som har brent seg på det.

Jeg er aldri så lite stolt av disse småttisene må jeg innrømme - de SER veldig bra ut alle sammen sånn jevnt over synes jeg, så... :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...