Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være avlshannhund

Siri

Recommended Posts

Aaaaw, herlige! Hvordan vil fawnfargen bli i forhold til nå? Nå så jo fargene skikkelig lekre ut!

Det er fryktelig vanskelig å si, egentlig. Jeg er litt bekymret for "viltpreget" i det fawne, men jeg TROR ikke det er grunn til bekymring altså. Jeg tipper de kommer til å få rimelig bra farger, selv om de antakelig ikke blir slik dyprød slik vi helst vil ha dem :blink:. Det ligger jo flotte fawnfarger bak i linjene her på morsiden og mamma'n så slik ut som valp:

Orange.jpg

(foto fra kennel Monami Pour Toujours)

Og sånn ser hun ut nå:

2009-11-28-Gidget.jpg

Det jeg er veldig fornøyd med så langt er snutene. De virker kraftige og gode, selv om de muligens er noe korte (ikke så rart med den pappa'n da *ler*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 308
  • Created
  • Siste svar

Så de blir såpass mye lysere ja? Det er lettere på sheltie, de pleier liksom å ende opp omtrent med den fargen de hadde som nyfødt. De soble som skal bli skyggede blir født mørke, blir lysere, og deretter mørkner de for hver røyting. En blå som blir født klar sølvblå blir det også som voksen (men også disse mørkner med alderen) og er de grå, blir fargen dårlig i voksen alder. Samme med tricolour, er de ravnsvarte med blåskjær som nyfødte vil de bli bra i fargen som voksen og motsatt dersom de er brunlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de blir såpass mye lysere ja? Det er lettere på sheltie, de pleier liksom å ende opp omtrent med den fargen de hadde som nyfødt. De soble som skal bli skyggede blir født mørke, blir lysere, og deretter mørkner de for hver røyting. En blå som blir født klar sølvblå blir det også som voksen (men også disse mørkner med alderen) og er de grå, blir fargen dårlig i voksen alder. Samme med tricolour, er de ravnsvarte med blåskjær som nyfødte vil de bli bra i fargen som voksen og motsatt dersom de er brunlige.

Ja, de lysner veldig mye rundt 1-2 års alder. Har man litt lyse valper kan man banne på at de kommer til å bli veldig lyse som voksne, så jo mørkere jo bedre, bare de ikke har for mye skygger i pelsen, da kan de fort bli såkalt charbonnè - altså litt sånn belger-farget (og vi vil helst ikke ha for mye av det). Nå mørkner de ofte igjen etter å ha hatt sin lys-periode, men det er jo mange som forblir for lyse også som utvokst liksom. Den fawnfargen er fryktelig vanskelig - mye enklere med sort. De er enten sorte, sorte m hvite stikkelhår eller sort-grå, grå, stålgrå etc - uten at det er feil :lol:.

Fineste Willebassene det :blink:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fawnfargen er fryktelig vanskelig - mye enklere med sort. De er enten sorte, sorte m hvite stikkelhår eller sort-grå, grå, stålgrå etc - uten at det er feil :whistle:.

Omtrent som sobelt på sheltie altså. Alt fra lys hvete til mørk mahogni og alt mellom det er tillatt, med eller uten skygge, alt like godkjent. På sheltie er blått den desidert vanskeligste fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå begynner de å ligne noe altså - søtingene :whistle:

Ett par uker til så er de til å spise opp *sukk*

Jeg er bare så velsignet glad for at jeg ikke skal ha noen valp på veldig lenge - valper er best på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som sobelt på sheltie altså. Alt fra lys hvete til mørk mahogni og alt mellom det er tillatt, med eller uten skygge, alt like godkjent. På sheltie er blått den desidert vanskeligste fargen.

Ja, det blir nok sikkert noe av det samme. Det er nok også derfor de sorte gjennomgående er bedre konstruert fordi man ikke har vært nødt til å ta hensyn til fargen i tillegg til alt det andre (for har man en hund med bra fawnfarge så parrer man ikke med sort eller en med dårlig fawnfarge må vite - da finner man en hund som også har god fawnfarge og driter i andre egenskaper).

:whistle::ahappy::aww:

:lol:

Så nusselige mini-Willyer! :D

:D:D

Nå begynner de å ligne noe altså - søtingene :aww:

Ett par uker til så er de til å spise opp *sukk*

Jeg er bare så velsignet glad for at jeg ikke skal ha noen valp på veldig lenge - valper er best på bilder.

Valper er DEFINITIVT best på bilder, og jeg er glad jeg ikke skal avgårde og se på dem før de er rundt 6 uker - da er de monsterbitemaskiner og frister neppe til et ønske om å beholde en *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fininger! :whistle:

Det er mulig jeg må regnes som inhabli, men jeg er jo helt enig *ler*.

Nåmmiiin - så søte, da! Men de ser jo ut som bare store hoder, da.. ha ha ha!

Supert driv i bevegelsene også - flinke Willy!

Skikkelig fine, da!

Susanne

De ER bare store hoder, foreløpig *ler*. Og selvsagt er det driv i bevegelsene - skulle bare mangle altså *fnis*. Willy har gjort en durabelig innsats her ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ER bare store hoder, foreløpig *ler*. Og selvsagt er det driv i bevegelsene - skulle bare mangle altså *fnis*. Willy har gjort en durabelig innsats her ja :whistle:

Og store labber med store tredeputer. Er det bare noe jeg innbiller meg, eller har valper som skal bli store hunder større labber i forhold til kroppen enn mindre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og store labber med store tredeputer. Er det bare noe jeg innbiller meg, eller har valper som skal bli store hunder større labber i forhold til kroppen enn mindre raser?

Jeg tror faktisk det er noe i det ja... Digre labber på storvokste hunder :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir nok sikkert noe av det samme. Det er nok også derfor de sorte gjennomgående er bedre konstruert fordi man ikke har vært nødt til å ta hensyn til fargen i tillegg til alt det andre (for har man en hund med bra fawnfarge så parrer man ikke med sort eller en med dårlig fawnfarge må vite - da finner man en hund som også har god fawnfarge og driter i andre egenskaper).

Det hørtes veldig kjent ut ja, det er en grunn til at jeg har en utfordring med å finne en fin blå hannhund liksom, som ikke bare har bra farge.

..også ser vel disse ekstra store ut siden de har ekstra tær på baklabbene antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine de er! Når får de lang pels?

Takk :ahappy:. De vil ikke ha skikkelig utvokst voksenpels før de er rundt 3 år faktisk, men pelsen vokser jo hele tida på disse små og blir lenger og lenger for hver uke liksom :whistle:. Willy hadde forresten lang og fin valpepels da han var rundt 15 mnd, men så begynte han å skifte pels og brått var han mye kortere i pelsen igjen enn han hadde vært. Nå begynner det å vokse ut igjen, men han vil nok bruke lang tid på å få den skikkelige lange pelsen som en voksen briard skal ha - om han noen gang får det da. Mamma'n hans har ikke så veldig lang pels, så det kan jo hende han er en av dem som ikke blir veldig langpelset. Det er vanskelig å si :aww:.

Det hørtes veldig kjent ut ja, det er en grunn til at jeg har en utfordring med å finne en fin blå hannhund liksom, som ikke bare har bra farge.

..også ser vel disse ekstra store ut siden de har ekstra tær på baklabbene antar jeg?

Ja, det er noe skitt å finne dem som har alt - og ikke bare bra farge :aww:. Og ja, baklabbene ser nok ekstra digre ut pga de doble sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte :) Jeg er spent på hvordan fargen blir på dem etter hvert!

Me too :P

De to der ser nesten kliss like ut som Qui og hans bror i den alder'n. Så da vet du hvilken farge de får, skikkelig RØDRØDRØD *smil*

Weeee :) We like !!

Og nå er de jo søte. Venter med "skrekk å gru" til de vokser opp til sånne Willy-monstre *uæææ*

Og med det mener du... Er ikke WILLY søt ? :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

vil nok tro at det er "noe sånt". Var på valpekurs med Zuma, der var det en Dogo Canario (om jeg husker helt rett), den valpen var eldre enn Zuma, men Zuma hadde større poter allerede :)

Dette ble veldig OT (ikke meningen å kuppe valpetråden til Willisbarna :) ). Gleder meg til å se mange flere bilder av de jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har valpene blitt 4 uker, og det er gjerne i den alderen det er lettest å se hvordan de blir også som voksne. Oppdretter har vært flink og tatt oppstilte bilder av dem - så godt det lar seg gjøre med halvtamme hårklumper :wub:.

Nr 1: Hannhund

valpene%204%20uker%20017.JPG

Herlig beinstamme og kraftig front etter min mening. Minner meg en del om Willy tror jeg, kunne nok hatt noe bedre vinkler bak, men det er vanskelig å si slik han står.

Nr 2: Tispe

valpene%204%20uker%20047.JPG

Kraftig tispe med god hals, herlig forbryst - men også her kunne bakbeinsvinklene kanskje vært noe bedre. Det er vel denne jeg er litt usikker på om kanskje kan få litt urein farge, men det er vanskelig å si.

Nr 3: Hannhund

valpene%20til%20gidget%20og%20willy%2029%20dager%20012.JPG

Litt vanskelig å vurdere - tror kanskje den er ganske framskutt i fronten, og virker noe ordinær... :lol:.

Nr 4: Hannhund

valpene%20til%20gidget%20og%20willy%2029%20dager%20037.JPG

Veldig søt og ser proporsjonert ut, men muligens litt framskutt i fronten (noe kort overarm kanskje ?). Herlig og våkent uttrykk - og jeg liker den som type :).

Nr 5: Tispe

valpene%20til%20gidget%20og%20willy%2029%20dager%20069.JPG

Ser veldig harmonisk og bra ut. Godt forbryst og god beinstamme. Tror fargen kan bli noe lys men jevn.

Nr 6: Hannhund

valpene%20til%20gidget%20og%20willy%2029%20dager%20055-.jpg

Litt intetsigende, men har herlig blikk :lol:. Tror den har godt tilbakelagt skulder, men overarmen er nok litt knapp i lengden og blir dermed ikke helt korrekt i fronten.

Nr 7: Hannhund

valpene%20til%20gidget%20og%20willy%2029%20dager%20106.JPG

Kraftig og fin med bra forbryst og rimelig bra tilbakelagt skulder. Tror den får bra farge, kanskje litt lys.

Jeg må innrømme at jeg synes 5 av valpene ser riktig så bra ut - de to siste sorte hannhundene var litt mer uinteressante, men de andre tror jeg kan ha stort potensiale i utstillingsringen iallefall :D. Herlig ! Det gjenstår jo å se om de utvikler seg like positivt som de ser ut pr i dag da :P.

Jeg har jo selvsagt bilder av Willy fra da han var 4uker gammel også, og jeg mener å kunne se igjen også i dag de tingene vi kunne se allerede da :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...