Gå til innhold
Hundesonen.no

Mus i veggene

Huldra

Recommended Posts

Jeg tror vi har fått mus i veggene. Årsaken er enkel: jeg hører det krafser og piler små føtter i taket/veggene. Jeg kan ikke se tegn til mus "inne".

Har googlet litt om mus i veggene, og det de anbefaler for å fjerne mus er å gå over huset utvendig for å se hvor de kommer seg inn (at de kommer inn via vinduer/dører er utelukket, da vi har hunder vi prøver å holde inne). Huset er nytt, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan de skulle kommet seg inn uansett.. Får gå over huset, MEN jeg vil jo ikke stenge de inne??! :)

Feller er visstnok det beste middelet mot mus. Spiser de rottegift (noe jeg nødig vil legge ut pga hundene), kan de stikke tilbake til veggene og dø og råtne og stinke. Så kommer spørsmålet: hvordan i huleste får jeg lagt ut feller INNI veggene? :ahappy: Jeg kan jo ikke akkurat borre hull i veggen, eller stikke en felle inn i sentralstøvsugerslangene..

Synes det er skummelt med mus i veggene, for som sagt har vi nytt hus (bare tre år gammelt), og i veggene ligger jo alt av rør og ledninger og gudene vet hva. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært musestopper i et så nytt hus, der har dere kanskje en høne å plukke med entreprenøren? Vil tro de kommer seg inn mellom grunnmuren og treet. Eller om det har kaldloft, da er det jo åpent rundt taket, men skulle vel vært musesikret lell. Det er visst en musegift som gjør at musa tørker ut, da råtner den ikke og stinker inne i veggen, kanskje den heter klerat eller noe i nærheten der.

Ville ringt proffe folk om jeg var deg, før musa ødelegger mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden musegift ble nevnt - vær oppmerksom på at musene frakter giften rundt mens de spiser den slik at heller ikke slike åtestasjoner man kjøper i butikken er sikre mot hundene. Vi mistet nesten hunden vår for to år siden fordi musene hadde klart å trekke en stor klump musegift ut av åtestasjonen slik at den lå fremme på gulvet. Jeg tror åtestasjonene som Rentokil leverer er husdyrsikre, men det kan de sikkert svare bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mus i veggen dog i et gammelt hus og her er det jordkjeller så jeg la ut musegift i jordkjelleren. Der er det ingen hund som kommer. Naboen har katter som fanger mus og jeg sa fra til dem at jeg har lagt ut musegift i kjelelren men kjelleren er både katte og hundesikker. Over til deres hus. Jeg ville tatt en runde rundt huset og hvis dere har stående kledning sett under overliggerne og sett om det er noe som tetter hullene der. Hvis du har nysnø en morgen så gå en runde rundt huset og se etter spor. Da får du en pekepinn på hvor dem kommer inn. Så vilel jeg gått over luftinger i taket men der vet jeg ikke hvor du skal se. Vet i hyvertfall det at stålull uten såpe som en får kjøpt hos byggvare er kjempefin til å stappe i hullene som musa kommer seg inn i og den stenger godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (som før fortalt) tatt over barndomshjemmet mitt, et nesten hundre år gammelt hus, og her har det alltid vært mus i veggene, dvs helt til vi flyttet hit med to katter. Her kom de seg inn mellom muren og treverket, og faren min prøvde i alle år å lappe sammen hullene uten å lykkes, det er vanskelig å finne slike ørsmå musehull. Men katter funker perfekt! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spørre min mor i morgen. Vi hadde en i hver etasje.

Takk, det hadde vært fint :innocent: Vi hadde mus her, men satte opp noen feller på "loftet", og det hjalp. Men greit å slippe å sjekke de hele tiden. Er et lite hus på èn etasje, så da holder det vel med en sånn dings.

Jeg får litt sånn noia av å høre mus, og får ikke sove. Er ikke redd de, men syns det er ekkelt å ha de rundt meg når jeg skal sove (jeg tenker de kanskje er i rommet). Før syns jeg ikke det var ille, men etter en opplevelse så tåler jeg det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Du kjøper sånn stikkontakt greie med lyd i. Da forsvinner musene har funket jern her hjemme. Og ingen av kattene eller Akita har brydd seg om lyden.

Ja! Det alternativet glemte jeg å nevne! :) Lurer på hvordan det fungerer i forhold til hund ja, men det høres jo bra ut. Hadde dere mus i veggene eller "inne"? Hører musene lyden hvis de er i veggene tro?

Jeg har (som før fortalt) tatt over barndomshjemmet mitt, et nesten hundre år gammelt hus, og her har det alltid vært mus i veggene, dvs helt til vi flyttet hit med to katter. Her kom de seg inn mellom muren og treverket, og faren min prøvde i alle år å lappe sammen hullene uten å lykkes, det er vanskelig å finne slike ørsmå musehull. Men katter funker perfekt! :wub:

No way! :wub: Jeg tror katten ville sett ut som en oppvridd "gølvlørve" før jeg hadde rukket å si stopp en halv.. :wub: Kanskje ikke akkurat det, men katt er ikke aktuelt av flere grunner, bla at jeg er redd de. :whistle:

Derimot er det i alle fall en nabo som har katt, og jeg vet det er minst en katt som liker å besøke hagen vår titt og ofte. Holder ikke det, må jeg virkelig ha egen katt for at den skal gjøre nytte for seg? Og hvordan kan jeg garantere at den ikke går over til naboen og tar deres mus i stedet for våre mus? :)

Vi har forresten liggende kledning, om det har noe å si. Og vi har ingen ventiler de kan komme inn i (vi har såkalt "balansert ventilering" eller noe sånt, så vi har dingser i taket som spyr inn/ut luft, og ingen ting på verken veggene eller vinduene. Ikke har vi kjeller heller, så vi kan ikke plassere giften der. Jeg vet at nye hus skal ha musesikring, og jeg kan gjerne plukke en høne med byggmestrene.. Han som har ansvaret nå, har faktisk gått i klassen min.

Det eneste vi har, er muligens noe som kalles kryploft. Det er over det innvendige taket, og med luke opp. Der er det bare noen pappesker som står, og det er ingen vegger i rommet, bare plankebord og isolasjon. Noe lignende har vi på de to soverommene oppe, der er det luke i veggen, og i disse "rommene" lagrer vi diverse vinterklær, pappesker, kofferter osv.

Jeg lurer på når musene kan ha kommet? Det er visst vanlig at de trekker innover når høsten og vinteren kommer. Det er ikke mange ukene jeg har hørt musene; betyr det at de kom da, eller har de vært her lenge og først nå i det siste begynt å lage lyd? :P

I sommer hentet vi en hel drøss pappesker med ting og tang til spanielklubben (rosetter, utstillingsutstyr, telt, osv), og da vi ryddet i disse eskene sist uke, fant jeg muselort i de. De hadde stått i en gammel kjeller, så jeg antar at muselorten kommer derfra. Spørsmålet er om vi kan ha importert musene i de eskene?? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hadde vært fint :innocent: Vi hadde mus her, men satte opp noen feller på "loftet", og det hjalp. Men greit å slippe å sjekke de hele tiden. Er et lite hus på èn etasje, så da holder det vel med en sånn dings.

Jeg får litt sånn noia av å høre mus, og får ikke sove. Er ikke redd de, men syns det er ekkelt å ha de rundt meg når jeg skal sove (jeg tenker de kanskje er i rommet). Før syns jeg ikke det var ille, men etter en opplevelse så tåler jeg det ikke lenger.

Då har eg fått snakket med ho mor. Den vi har heter Radarcan. Fant desverre ikke den på nett. men du kan høre på clas olson eller noe. Finnes mange som er grise dyre og, men er kun denne vi kjenner til.

Takk for svar alle sammen! :whistle:

Ja! Det alternativet glemte jeg å nevne! :wub: Lurer på hvordan det fungerer i forhold til hund ja, men det høres jo bra ut. Hadde dere mus i veggene eller "inne"? Hører musene lyden hvis de er i veggene tro?

Vi hadde mus i veggene og inne. Min mor snakket nå om første gang de brukte den oppe. Høret en mus, plugget inn stikkontakten og de hørte at musen fikk panikk og stille ble det etter en stund.

Eg er veldig for denne, istedenfor feller eller gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig merkelig. Nå har vi ikke hørt noe til de på en uke eller så! :P Har de fått nyss i planene våre om å be de flytte ut, eller hva har skjedd? Forsvinner de bare sånn uten videre, eller har de en langvarig og stille hyrdestund før det braker løs? :rolleyes2: Vi har ikke gjort noen verdens ting; ikke gift og ikke høyfrekvent lyd, ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig merkelig. Nå har vi ikke hørt noe til de på en uke eller så! :P Har de fått nyss i planene våre om å be de flytte ut, eller hva har skjedd? Forsvinner de bare sånn uten videre, eller har de en langvarig og stille hyrdestund før det braker løs? :) Vi har ikke gjort noen verdens ting; ikke gift og ikke høyfrekvent lyd, ingenting..

Du har til og med lydige husmus, du! :P

EDIT: Sånn når jeg tenker på mus, så hadde vi mus i huset hjemme der jeg vokste opp. Eller, vi hadde ihvertfall EN mus :P Den var på rommet mitt i flere uker, og ingen trodde at det var et lite dyr der (siden det bare var jeg som hørte det) før jeg kom løpende opp i stua en sen kveld og ropte at det var mus i senga mi *ler* Da gikk pappa ned og slo den i hodet med tuppen på et sånt lite 17. mai flagg, og jeg ble sur på han. *ler enda mer* Han påsto den bare svimte av, og at han bar den ut i hagen... Men, skeptisk :)

Ihvertfall, jeg tror den kom seg inn vinduet mitt, rett og slett. Vinduet er under 1m over bakken.. Men det mystiske er at jeg har hørt mus i taket når jeg har passet på huset mens gamlingene er på ferie, når jeg har sovet i senga dems :) Så kanskje musa "mi" hadde en familie. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er museår i år, og nei, de har nok ikke vært der så lenge. Det har vært stille på musefronten her også den siste uka, uten at jeg kan forklare hvorfor. Før det krydde det jo, både i veggene, i kjøkkenskapet og i hønsehuset.

Du kan jo kjøpe en håndfull feller og sette opp inntil husveggen ute og se om du får napp?

Hvis du hører dem på samme sted hele tiden betyr det nok at de har funnet en kilde til mat et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn som man stikker i stikkontakten, men når vi plugget den i, var det null problem for meg og høre den! Det kan da ikke være riktig? Den ble kjøpt på CO (ikke spes. billig heller, om du spør meg..), og det står på pakken at den ikke skal plage verken mennesker eller kjæledyr!?

Merkelige greier... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. jeg skulle banket i bordet. I dag hørte jeg de igjen. :hmm: Lydigheten varte ikke så lenge, Anniken! :D

Samme her! ;) Krafs krafs sier det i skapveggen igjen i dag etter å ha vært stille i over en uke.

Mon tro om de kommuniserer telepatisk med hverandre, dine og mine mus? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! :D Krafs krafs sier det i skapveggen igjen i dag etter å ha vært stille i over en uke.

Mon tro om de kommuniserer telepatisk med hverandre, dine og mine mus? :hmm:

What?! ;) Hvordan er slikt mulig? På den andre siden; det er jo noen som påstår at dyr har overnaturlige evner, og dette er vel sikkert nok et bevis på det.. :hmm:

Vil det forresten si at hvis du får dine mus til å forsvinne, så stikker mine også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! ;) Hvordan er slikt mulig? På den andre siden; det er jo noen som påstår at dyr har overnaturlige evner, og dette er vel sikkert nok et bevis på det.. :hmm:

Vil det forresten si at hvis du får dine mus til å forsvinne, så stikker mine også? :D

Vi er jo ikke akkurat naboer, så at det er været er jo litt søkt det og. :hmm:

Hehe, kanskje det? Fellene mine står klare, regner med at de er fulle i morgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn som man stikker i stikkontakten, men når vi plugget den i, var det null problem for meg og høre den! Det kan da ikke være riktig? Den ble kjøpt på CO (ikke spes. billig heller, om du spør meg..), og det står på pakken at den ikke skal plage verken mennesker eller kjæledyr!?

Merkelige greier... :hmm:

Man skal ikke høre den til vanlig. Kan være at du hører at den blir aktivert kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo ikke akkurat naboer, så at det er været er jo litt søkt det og. :hmm:

Hehe, kanskje det? Fellene mine står klare, regner med at de er fulle i morgen. :hmm:

Satser på at fellene dine funker på mine også, hvis ikke må jeg vel innse at jeg må gå til anskaffelse jeg også.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at fellene dine funker på mine også, hvis ikke må jeg vel innse at jeg må gå til anskaffelse jeg også.. :hmm:

Haha! Det koster en femtilapp for to på biltema. :hmm: Sånne kjekke der man slipper å klå på døde mus, man bare trykker oppå boksen og så faller de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det koster en femtilapp for to på biltema. :hmm: Sånne kjekke der man slipper å klå på døde mus, man bare trykker oppå boksen og så faller de ut.

Ooo! Me like! Liker generelt ikke å klå på mus jeg, verken død eller levende! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo! Me like! Liker generelt ikke å klå på mus jeg, verken død eller levende! :hmm:

Nei, sånne som lever vilt er vel gjerne ikke noe å klå på.

Jeg skjønte ingenting når jeg først kikket på den boksen, men den er veldig enkel. "Gulvet" tar man ut for å sette i åtet (det må man bare skvise fast) og så fester man gulvet igjen og spenner fella på toppen. Er en sånn giljotindesign hvor man må trykke ned "giljotinen" og så feste "åtestanga" i stanga som kommer ut fra giljotinen.

Komplisert, I know - men ikke når man bare skjønner hvordan. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...