Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan foretrekker du hjemmesiden?

Wanderlust

Hjemmesideoppbygning  

45 stemmer

1. 1.

• Scroll i siden?
      9
    • Hele siden med scroll?
      36

Recommended Posts

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, men jeg lurer på hvordan folk foretrekker at hjemmesiden er bygd opp.

Scroll i siden, som jeg har. Eller at man scroller hele siden, som f.eks Martine med kokos og kenya her inne har (håper ikke det gjør noe om jeg bruker deg som eksempel).

Tenker ikke på hvordan siden ser ut ellers, bare hvilke av disse oppbygningene en selv foretrekker når man er innpå en side :hyper:

Nysgjerrig, og tenker på å lage "ny" side, men litt usikker. Så håper dette ble forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte for scroll på hele siden. Årsaken er at jeg har besøkt alt for mange hjemmesider med "frames" som har vært helt håpløse å forholde seg til. En frame, slik du har den er okei, men når det blir frame inni frame blir det tungvindt. Jeg liker ikke å måtte scrolle inni siden mange ganger for å se det jeg vil se; da blir jeg bare irritert, og det ender opp med at jeg klikker meg ut.. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt 50/50. Brukervennligheten er større på iframe(scrolling i midten), om det er gjort riktig(i og med at menyen er synlig hele tiden). Om man skal linke til en side med iframe, må man åpne side i eget vindu osv.

Hvorfor jeg har valgt å ha hele siden i scroll(helt i orden at du brukte siden min som eksempel selvfølgelig) er fordi:

-Den lett kan linkes til

-Jeg kan ha litt str på bildene uten at man må scrolle for å se hele bildet

Det som fort blir problemet på sider med scrolling er ofte at folk ikke lager samme oppsett på hver side, og at designet flytter seg når man trykker rundt på hjemmesiden.

Jeg har hatt begge deler, og om man skal bytte layout eller noe - er jo en side med iframe enkel å bytte designet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte for scroll på hele siden. Årsaken er at jeg har besøkt alt for mange hjemmesider med "frames" som har vært helt håpløse å forholde seg til. En frame, slik du har den er okei, men når det blir frame inni frame blir det tungvindt. Jeg liker ikke å måtte scrolle inni siden mange ganger for å se det jeg vil se; da blir jeg bare irritert, og det ender opp med at jeg klikker meg ut.. :hyper:

Skjønner godt hva du mener :)

når jeg så på eksempelsidene dine så tenkte jeg "samme det", men det har kanskje noe med at dere begge har veldig ryddige og oversiktlige sider. Men om jeg skal velge tror jeg at jeg liker at hele siden scrolles slik som huldra

Jeg er så usikker selv ang hva jeg liker best. Men er sånn jeg har nå jeg har fått til, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med blogg og gjestebok om jeg gjør det på den andre måten (har begynt å lage ny side, og får se om jeg legger ut den).

Jeg er litt 50/50. Brukervennligheten er større på iframe(scrolling i midten), om det er gjort riktig(i og med at menyen er synlig hele tiden). Sånn som her, blir det litt for mye scrolling i flere ruter(Og nei, det er ikke for å henge ut KHK, men det var den siden jeg kom på at var slik). Om man skal linke til en side med iframe, må man åpne side i eget vindu osv.

Hvorfor jeg har valgt å ha hele siden i scroll(helt i orden at du brukte siden min som eksempel selvfølgelig) er fordi:

-Den lett kan linkes til

-Jeg kan ha litt str på bildene uten at man må scrolle for å se hele bildet

Det som fort blir problemet på sider med scrolling er ofte at folk ikke lager samme oppsett på hver side, og at designet flytter seg når man trykker rundt på hjemmesiden.

Godt det gikk bra :) Liker siden din veldig godt, og var den jeg husket i farta :aww:

Det som irriterer meg mest med sånn jeg har det nå, er som du sier at jeg må begrense str på bildene.

Men som jeg sa litt lenger opp, så holder jeg på med en side hvor hele siden i scroll. Men så lurer jeg på hvordan jeg gjør det med f.eks bildesiden, blogg og gjestebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lurer jeg på hvordan jeg gjør det med f.eks bildesiden, blogg og gjestebok.

Bildesiden hadde jeg på selve siden først, men tenkte at når jeg bytter layout engang blir det en helvetes jobb - så nå åpnes de bare i nytt vindu. Bloggen og gjesteboken er en iframe :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil, scroll med hele siden. Jeg sitter mye på en liten netbook, og sider med frame orker jeg ofte ikke lese fordi det blir plass til ca to setninger om gangen på skjermen fordi framen i seg selv tar så mye av skjermplassen. Dermed må jeg scrolle veldig mye mer for å lese, og oversikten blir mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildesiden hadde jeg på selve siden først, men tenkte at når jeg bytter layout engang blir det en helvetes jobb - så nå åpnes de bare i nytt vindu. Bloggen og gjesteboken er en iframe :hyper:

Gjesteboken har jeg lagt i en iframe og fått vinduet stort nok, men vet ikke helt hvor mye jeg må beregne til bloggen. Får vel finne et innlegg med masse bilder og beregne etter det da :aww:

Men bildesiden vet jeg ikke helt hva jeg gjør, om jeg skal gjøre som deg og åpne album i nytt vindu, eller om jeg skal ha det inn i siden (men som du sier det blir nok av jobb når man skal bytte layout (tenker jeg bare må være flink til å lage banner med samme navn, og prøve å få lagd css med tanke på bakgrunnsfarge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesteboken har jeg lagt i en iframe og fått vinduet stort nok, men vet ikke helt hvor mye jeg må beregne til bloggen. Får vel finne et innlegg med masse bilder og beregne etter det da :hyper:

Men bildesiden vet jeg ikke helt hva jeg gjør, om jeg skal gjøre som deg og åpne album i nytt vindu, eller om jeg skal ha det inn i siden (men som du sier det blir nok av jobb når man skal bytte layout (tenker jeg bare må være flink til å lage banner med samme navn, og prøve å få lagd css med tanke på bakgrunnsfarge).

Det tenkte jeg også, helt til jeg skulle forandre på menyen... Det ble litt av en jobb. Bloggen er bare å kjøre opp i str, jeg tror jeg har 15 000 px.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig begge deler, men sånn sett synes jeg det er praktisk med scroll inni siden (slik jeg har det), da er menyen alltid tilgjengelig. Men om banneret er veldig stort blir det bare irriterende, da bør hele siden scrolles.

Paws: hvis du ser på http://www.monicaen.com/ og http://www.vandalmis.net så er headeren/banneret alltid øverst. Men på http://www.jaktgolden.com/kokos08.htm blir headeren/banneret "borte" når man scroller, altså hele siden beveger seg. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig begge deler, men sånn sett synes jeg det er praktisk med scroll inni siden (slik jeg har det), da er menyen alltid tilgjengelig. Men om banneret er veldig stort blir det bare irriterende, da bør hele siden scrolles.

Paws: hvis du ser på http://www.monicaen.com/ og http://www.vandalmis.net så er headeren/banneret alltid øverst. Men på http://www.jaktgolden.com/kokos08.htm blir headeren/banneret "borte" når man scroller, altså hele siden beveger seg. :hyper:

Tok litt tid før jeg forsto det, men nå skjønner jeg! Takk for forklaring :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, men jeg lurer på hvordan folk foretrekker at hjemmesiden er bygd opp.

Scroll i siden, som jeg har. Eller at man scroller hele siden, som f.eks Martine med kokos og kenya her inne har (håper ikke det gjør noe om jeg bruker deg som eksempel).

Tenker ikke på hvordan siden ser ut ellers, bare hvilke av disse oppbygningene en selv foretrekker når man er innpå en side :aww:

Nysgjerrig, og tenker på å lage "ny" side, men litt usikker. Så håper dette ble forståelig.

Ettersom siden din ikke scrolles på pcen min så er det samme for meg åssen _du_ har det :hyper: Men jeg liker best Martine sin løsning... verste jeg vet er å lese med ett banner hele tiden som tar en del plass i vinduet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke helt lay-out problematikken jeg? Jeg bruker mer eller mindre bare html- koding og css, med litt snikinnlegg av iframe og php tar det meg lite tid å fikse lay out.. men det kan være fordi at lay-outen min er ganske lik alltid da:P

Og så vet jeg ikke hvor kjapt det går med iframe... er det samme konsept som de gammeldagse framesene?

EDIT:

Og etter å ha sett på vandalmis.net s stemmer jeg helt klart for scroll av hele siden og ikke inni siden. Vandalmis er også en relativt ren og ryddig side, men synes absolutt det er bedre å lese når hele siden scrolles:9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke helt lay-out problematikken jeg? Jeg bruker mer eller mindre bare html- koding og css, med litt snikinnlegg av iframe og php tar det meg lite tid å fikse lay out.. men det kan være fordi at lay-outen min er ganske lik alltid da:P

Og så vet jeg ikke hvor kjapt det går med iframe... er det samme konsept som de gammeldagse framesene?

EDIT:

Og etter å ha sett på vandalmis.net s stemmer jeg helt klart for scroll av hele siden og ikke inni siden. Vandalmis er også en relativt ren og ryddig side, men synes absolutt det er bedre å lese når hele siden scrolles:9

Jeg bruker ikke mye koding, men hadde et css opplegg før, og det har jeg selvfølgelig klart å slette. Og skjønner ikke hvordan jeg lager det, eller hvordan jeg linker til det heller. (må få hjelp). Og får jeg til det, så blir det selvfølgelig mye enklere :hyper: Er bare bakgrunnsfarge som trengs og skiftes, evt fargen på linkene. Banneret endrer jeg enkelt ved å lage nytt banner med samme navn.

Tror jeg kommer til å lage side med full scroll. (hvertfall for en periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke mye koding, men hadde et css opplegg før, og det har jeg selvfølgelig klart å slette. Og skjønner ikke hvordan jeg lager det, eller hvordan jeg linker til det heller. (må få hjelp). Og får jeg til det, så blir det selvfølgelig mye enklere :aww: Er bare bakgrunnsfarge som trengs og skiftes, evt fargen på linkene. Banneret endrer jeg enkelt ved å lage nytt banner med samme navn.

Tror jeg kommer til å lage side med full scroll. (hvertfall for en periode).

Du kan jo bare gå inn å stjele litt hos meg? :hyper: Så lengde du ikke stjeler min tekst eller bildene er det samme for meg om du eller jeg skriver koden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare gå inn å stjele litt hos meg? :) Så lengde du ikke stjeler min tekst eller bildene er det samme for meg om du eller jeg skriver koden :aww:

Trenger bare et css-dokument(er vel ikke alle som vil gi bort css-dokumentet sitt) , og en kort forklaring. Har brutk det før, men husker ikke helt nå. Endre farger og alt sånt klarer jeg bare jeg har dokumentet. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere brukt en mal? Ser at flere har ganske like hjemmesider, bortsett fra farger og andre småting... synes det er en flott layout da, så ikke rart om flere bruker den. Skulle gjerne hatt slik selv om jeg skjønte hvordan :ahappy:

Jeg har ikke brukt noen mal hvertfall. Bygger opp på den enkleste måten i FP :) Jeg kan ikke stort om html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart, er jo begrenset, og jeg synes iallefall den typen som mange her inne har er veldig fin. Men likevel er noen påfallende like da, så derfor jeg kanskje trodde det var en mal :ahappy:
Jeg synes det kan bli litt kjedelig... alle er jo like jo..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan bli litt kjedelig... alle er jo like jo.. (fikset snikefarge som ikke kunne leses:P)

Du har jo egentlig litt rett i det, men ser man på det så er jo alle de fineste sidene relativt like og det tenker jeg at betyr at det oppsettet er mest appelerende til leseren.

Jeg har ikke brukt noen mal, kodet alt selv med litt hjelp og inspirasjon herfra og derfra. Finner jeg noe jeg liker på en nettside prøver jeg gjerne kopiere det over på min, men koden lager jeg jo selv. Man blir klok av andres idéer og erfaringer:)

Selv er jeg akkurat nå inne i en strippe css- dokumentet prosess og har begynt det hele på nytt for å se om det er noe jeg ikke trenger i den. Så får vi se hva det blir til.

Jeg skjønner ikke bæret av kodene dine monica, men vi kan sikekrt sende noen pm og finne ut av css- ting om du vil det:) fila som ligger ute hos meg kan du bare ta for min del, forskjellen er jo bare at du ikke koder alt det samme selv:P og den som er ute nå er heller ikke optimal:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...