Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerfilosofien slår best an!


Djervekvinnen

Recommended Posts

NS vil nok fortsette og dominere jakthundmiljøet, IPO miljøet og fler. Har inntrykk av at mennesker som trener slik har helt andre mål og helt andre prinsipper enn agility/LP folk.

Nå skriver du noe som undrer meg litt... NS i IPO miljøet...? Har jeg ikke hørt om en gang.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror klikker og NS kommer til å eksistere lenge begge to, men jeg tror det vil komme fler klikkere, fordi folk synes dette er interesant. Og jeg tror også fler kommer til å nå høyt med klikkerfisolofi i senere enn i dag. NS heller litt mer til den tankegangen det var mest vanlig å bruke om hund for noen år tilbake. Men jeg tror verken NS eller Klikker vil forsvinne med det første. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket kan man vel ikke være, synes klikkertrening har hatt en fin utvikling, siden jeg først hørte om det i -94. Synes det er et sunnhetstegn at man utforsker eller utfordrer " vedtatte sannheter ". Det tar tid å endre vaner.

Klikkertrening er nok bare i start gropen, men jeg tror det er en metode som er kommet for å bli og vil bli utviklet vidre.

Det er jo selvfølgelig mulig at vi ikke får ha hund i fremtiden på den måten vi har den i dag.

Prinsippene bak er jo ikke nye så de er godt dokumenterte.

Om det blir færre som bruker andre metoder er vel tvilsomt, motivene for å ha hund er så varierende, men man kan nå desto flere som kanskje ikke hadde lyst til å trene med " andre " metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:klikkertrening høyner intenisteten hos de fleste hunder og nok engang:man trenger ikke bruke klikk og godbit for å klikkertrene..

Man bruker faktisk klikkertrening i bruks og redning.Noen også jakt...

Ja da,retriever jakt stiller sikkert høye krav til hundens prestasjoner (jeg har bare observert ,aldri trent det selv)men jeg tviler faktisk på at det er mer krevende enn bruks og redning...For ikke snakke om servicehunder!Så jeg tror faktisk man fint kan bruke klikkerprinsippene i din hundesport og.

Selv om det sannsynligvis tar enda lenger tid før det blir akseptert i retrievermiljøet at "willing to please" kanskje ikke finnes :wink:

Hva som høyner intensiteten er vi uenige om, og vi er faktisk uenige om det meste. Jada, klikker er en metode som fungerer, men jeg har helt andre prinsipper ang lederskap, korreksjon og belønning - så hvorfor skulle klikker være aktuelt for meg? dessuten ser jeg resutater som som jeg aldri hadde drømt om før jeg fikk Lisa, så hvorfor skulle jeg gå fra det og ta tre skritt tilbake?

Hva som er mest krevende av de forskjellige sportene er jo forskjellig fra hvert menneske man snakker med. Det har alle hver sin mening om.

Will to please har jeg alltid trodd på, og det skal mer til enn en bok for å få meg til å tro noe annet. Jeg vet hva jeg ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Jeg er nysgjerrig - trener ikke klikker, men vurderer å prøve. Jeg skal imidlertid bruke bikkja til bruks.

Synes det virker vanskelig å ikke bruke "nei" etc i det hele tatt, men jeg er åpen for å prøve dersom folk mener det funker - men nå ble jeg nysgjerrig på hva du mente. :)

Hei ka.

I klikkertrening brukes "nei" . :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er klikker en treningsform og ikke noe jeg driver med i oppdragelse hjemme, jeg bruker det på trening for å gjøre det ekstra spennende.

klikker passer ypperlig for meg og mine hunder. Dette er hunder som har blitt misshandlet på det groveste og det blir helt feil å bruke Ns på noen av disse, vil ikke ha hunder som trener fordi de er redd for straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam var nok "ut" blandt veldig store deler av hundenorge før

klikkermetoden slo ann.At klikking er kommet for å bli er det nok ingen tvil om.Folk vil alltid se på resultstater og nå når flere har oppnådd imponerende resultater med metoden så følger selvfølgelig flere etter. :wink:  

Men hadde spørsmålet i topicen vært  "jærverud eller klikker" så hadde resultatet blitt noe helt annet.Jærverud er forstatt den aller mest brukte metodikken,det er også  den "filosofien" som blir benyttet på sånn ca 90% av alle nybegynner kurs.(hvis ikke mer...)

Akkurat det jeg hadde tenkt å svare :P

Ikke at jeg har spesielt sans for Jærverud (heller). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror klikker har kommet for å bli, men tror ikke at det vil forbli så veldig utbredt blant de som konkurrerer i bruks, IPO, jakt eller andre sporter hvor intensiteten må være på topp.

Jeg klikkertrener, og Cita brukes jo i bruks. Hun er utrolig effektiv og grundig i blodspor, og jobber for å finne hjortebeinet og ha en drakamp med tøyleken. I bruksspor er det ofte en veldig bra forsterkning å la henne få leke med mennesket i enden av sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er klikker en treningsform og ikke noe jeg driver med i oppdragelse hjemme, jeg bruker det på trening for å gjøre det ekstra spennende.  

klikker passer ypperlig for meg og mine hunder. Dette er hunder som har blitt misshandlet på det groveste og det blir helt feil å bruke Ns på noen av disse, vil ikke ha hunder som trener fordi de er redd for straff.

hundene trener jo ikke for å unngå straff, men for å følge lederen. Hvis det gjøres riktig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener, og Cita brukes jo i bruks. Hun er utrolig effektiv og grundig i blodspor, og jobber for å finne hjortebeinet og ha en drakamp med tøyleken. I bruksspor er det ofte en veldig bra forsterkning å la henne få leke med mennesket i enden av sporet.

Og...? Cita er ett tilfelle. Du drar hunden din som eksempel for alt mulig, men hunden din alene er ikke representativ for hele hundeNorge, det er ikke Lisa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og...? Cita er ett tilfelle. Du drar hunden din som eksempel for alt mulig, men hunden din alene er ikke representativ for hele hundeNorge, det er ikke Lisa heller.

Jeg klikkertrener også med Elwira. Og vi driver med bruks. Det fungerer veldig bra. Når hun går spor gjør hun alt hun kan for å finne belønningen. Klikker kan også brukes i bruks og jakt. Vet om mange jegere som trener klikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og...? Cita er ett tilfelle. Du drar hunden din som eksempel for alt mulig, men hunden din alene er ikke representativ for hele hundeNorge, det er ikke Lisa heller.

har lagt merke til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener også med Elwira. Og vi driver med bruks. Det fungerer veldig bra. Når hun går spor gjør hun alt hun kan for å finne belønningen. Klikker kan også brukes i bruks og jakt. Vet om mange jegere som trener klikker.

No affence, men å drive med bruks ved å gå et pølsespor en gang i mellom er noe annet enn å konkurrere i rundering, blodspor og rapport. Jeg vet også om en og annen jeger som klikkertrener, men det betyr ikke at klikker vil bli utbredt i jakthundmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror klikker har kommet for å bli, men tror ikke at det vil forbli så veldig utbredt blant de som konkurrerer i bruks, IPO, jakt eller andre sporter hvor intensiteten må være på topp.

Forresten, hva mener dere ellers er grunnen til at hunden går blodspor? For å unngå straff? Tror ikke intensiteten hadde vært på topp der da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at EN hund som går spor ikke er representativ for hele bruksmiljøet. Bruks er mer enn å gå spor en gang i mellom.

Hehe, Cita er langt ifra den eneste! Og ja, jeg bruker ofte min egen hund som eksempel fordi jeg føler at det blir lettere å forklare da, i tilfelle folk skulle tro at det ikke fungerer i praksis. Har dere noe imot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at EN hund som går spor ikke er representativ for hele bruksmiljøet. Bruks er mer enn å gå spor en gang i mellom.

Nei, hunden min er bare èn av mange, hun. Hva mener du da er grunnen til at en hund går blodspor (de fleste)?

Og jeg vet godt hva bruks er, og hunden min går ikke bare blodspor èn gang i uken, men vi prøver oss også på rundering og felt, samt bruksspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunden min er bare èn av mange, hun. Hva mener du da er grunnen til at en hund går blodspor (de fleste)?

Og jeg vet godt hva bruks er, og hunden min går ikke bare blodspor èn gang i uken, men vi prøver oss også på rundering og felt, samt bruksspor.

Hva har blodspor med dette å gjøre? Hunden går blodspor fordi det ligger noe i enden. Jeg prøver igjen: Jeg tror ikke klikker vil bli utbredt (eller flertallig) i bruks, IPO eller jaktmiljøet. Hvorfor ikke bare godta at jeg har en annen oppfatning? At en eller to klikker-personer på et forum tilfeldigvis styrer litt med bruks er ikke nok til å få meg til å tro noe annet. Alle har vel meninger basert på egen erfaring og lærdom - ikke ANDRES..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...