Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerfilosofien slår best an!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hva har blodspor med dette å gjøre? Hunden går blodspor fordi det ligger noe i enden. Jeg prøver igjen: Jeg tror ikke klikker vil bli utbredt (eller flertallig) i bruks, IPO eller jaktmiljøet. Hvorfor ikke bare godta at jeg har en annen oppfatning? At en eller to klikker-personer på et forum tilfeldigvis styrer litt med bruks er ikke nok til å få meg til å tro noe annet. Alle har vel meninger basert på egen erfaring og lærdom - ikke ANDRES..

Joda, helt ok at du har en annen oppfatning, men èn ting lurer jeg på..

Hvordan får man en hund til å gå bruks, IPO eller jakt uten at den oppnår noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Joda, helt ok at du har en annen oppfatning, men èn ting lurer jeg på..

Hvordan får man en hund til å gå bruks, IPO eller jakt uten at den oppnår noe med det?

Jeg har vel ikke sagt at hunden ikke oppnår noe? I IPO for eksempel bruker man mye biteskinn og drakamp for å belønne og trigge opp hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt at hunden ikke oppnår noe? I IPO for eksempel bruker man mye biteskinn og drakamp for å belønne og trigge opp hunden.

Men kan ikke det være like mye klikkerprinsipp da? I IPO er belønningen for en klikkertrent hund f.eks å ha den drakampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke det være like mye klikkerprinsipp da? I IPO er belønningen for en klikkertrent hund f.eks å ha den drakampen.

Det er selve filosofien jeg snakker om, ikke hva slags belønning de får. Jeg tror ikke at klikkerfilosofien vil bli utbredt i slike miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke det være like mye klikkerprinsipp da? I IPO er belønningen for en klikkertrent hund f.eks å ha den drakampen.

Det er selve filosofien jeg snakker om, ikke hva slags belønning de får. Jeg tror ikke at klikkerfilosofien vil bli utbredt i slike miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hvorfor?

Jeg tror klikker har kommet for å bli, men tror ikke at det vil forbli så veldig utbredt blant de som konkurrerer i bruks, IPO, jakt eller andre sporter hvor intensiteten må være på topp.

Får man ikke intensiteten på topp hos klikkertrente hunder i f.eks IPO? Hvorfor ikke? (har ikke erfaring med IPO selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hvorfor?

Får man ikke intensiteten på topp hos klikkertrente hunder i f.eks IPO? Hvorfor ikke? (har ikke erfaring med IPO selv)

Det kan vel hende man oppnår intensitet (hva vet vel jeg, jeg har aldri sett en klikkertrent IPO hund før), men jeg inntrykk av at slike miljøer domineres av folk som verdsetter lederskap og bruker korreksjon. Vet ikke hvorfor det er sånn. Derfor tror jeg ikke klikker vil bli utbredt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende man oppnår intensitet (hva vet vel jeg, jeg har aldri sett en klikkertrent IPO hund før), men jeg inntrykk av at slike miljøer domineres av folk som verdsetter lederskap og bruker korreksjon. Vet ikke hvorfor det er sånn. Derfor tror jeg ikke klikker vil bli utbredt der

Jeg tror jeg vet hvorfor...IPO,bruks etc tiltrekker seg mange folk som er opptatt av å være "macho" og det er ikke akkurat rasetypisk for wannebe macho- folk å rose med lys fin stemme og å bruke negativ straff..

De er ofte mer opptatt av å vise at de ikke finner seg i tull fra bikkja enn å kanskje vurdere om de har driti seg ut i treningen.

Dette er i det minste mitt inntrykk :wink: .

Selv synes jeg IPO ser spennende ut og det er helt klart en sport jeg kunne vurdert å trene i om noen år.Med min neste hund.Loke har for mange labber i været på engang til at jeg kan se for meg å trene han i fartsfyllte øvelser...enn så lenge da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Charlotte jeg- tviler på at klikkertreningsfilosofien blir utbredt innenfor jakt/jeger og IPO miljøet med det første. I tilllegg vil jeg legge til gjeterhundmiljøet. Ikke fordi klikkertrening ikke vil fungere innenfor disse sportene, men fordi mange ofte har en inngrodd mening om "hvordan bikkja skal trenes" i disse miljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Charlotte jeg- tviler på at klikkertreningsfilosofien blir utbredt innenfor jakt/jeger og IPO miljøet med det første. I tilllegg vil jeg legge til gjeterhundmiljøet. Ikke fordi klikkertrening ikke vil fungere innenfor disse sportene' date=' men fordi mange ofte har en inngrodd mening om "hvordan bikkja skal trenes" i disse miljøene.[/quote']

Nettopp.. Og det er lite man får gjort med det. Det er dessverre mye fysisk straff inne i bildet i slike miljøer, uten å dra alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror klikker har kommet for å bli' date=' men tror ikke at det vil forbli så veldig utbredt blant de som konkurrerer i bruks, IPO, jakt eller andre sporter hvor intensiteten må være på topp. [/quote']

FEIL. IPO trenere har klikker i bruk..faktisk så har flere ganger NM vinner/VM deltaker i IPO KUN klikkertrente hunder..og samtlige som skal ha sine hunder for trening hos/ved ham, blir instruert i denne metoden..Intensiteten er på topp nettopp fordi hunden er trent utelukkende positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer dere da at Norges regjerende Norgesmester i lydighet og Geravinner er trent med 100 % klikkertrening? Tror dere han sniktrener NS i smug?

:):P ....jupp...det tror jeg! Midt i svarteste natten...så ingen ser på... :P :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et annet inntrykk etter å ha trent sammen med IPO-folk. Jeg kjenner ingen klikkertrente IPO hunder. Tror ikke de jeg kjenner sniktrener klikker hvertfall :)

Intensiteten er sikkert på topp, har ikke sagt noe annet. Jeg kjenner som sagt ingen klikkertrente hunder. Og du kan ikke si at noe jeg tror er feil. Så den får du ta tilbake. Når dere andre sier at dere tror klikker vil bli utbredt og dominere mange miljøer så sier ikke jeg "FEIL".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom her, og jeg skjønner ikke helt hvor dere får 190 høy og plenty tattiser fra i IPO sammenheng..??? :? De som trener seriøst i klubb, står alle på NKK sin liste over godkjente ekvipasjer. Ekvipasjen blir revurdert på løpende hånd av sin klubbs, godkjente NKK trener,hvor disse, eller NKK selv når som helst kan trekke tilbake lisensen en trenger for å trene IPO.

Samtlige jeg kjenner som konkurrerer innen IPO bruker klikker/positiv trening utelukkende. Vi som ennå ikke konkurrerer, har alle når vi går på trening, gladstemme,ikke er noen av oss 190 høy, og det er vel kun meg som har tatoveringer...

Mitt poeng er at de brølapene som fjaser rundt og leker verdensmestere, trener som regel ikke som godkjent ekvipasje - ergo- de driver ulovlig trening med fille, bitearm og pisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa FEIL fordi du tok feil. SÅ enkelt er det - du kjenner ingen - neivel - men ikke påstå at klikker aldri kommer til å bli brukt noe særlig innenfor IPO da. de som ligger på toppen der bruker positive treningsmetoder. Ikke NS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):P ....jupp...det tror jeg! Midt i svarteste natten...så ingen ser på... :P :roll:

Hvis det er Ødegård det er snakk om så sier mange at Leo ikke er 100% klikkertrent. Han blir trent med klikker, men Ødegård er ikke 100 % klikkertrent. Folk i klubben hans (Sandefjord) og som kjenner ham som har sagt det. Ikke vet jeg...

Det jeg egentlig ville svare var at ingen har sagt at klikkertrening ikke funker! (Unntatt Astrid og Johan B Steen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke du? Hva er vanskelig å forstå egentlig? JEG TROR ikke klikker vil være særlig utbredt i IPO, bruks, jaktmiljøet fordi disse miljøene domineres av folk som bruker positiv straff. Jeg påstår ingenting, jeg sier hva jeg tror vil skje på bakgrunn av de miljøene jeg kjenner - så får du tro hva du vil hvordan utviklingen vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det bety? Hvorfor skal jeg henges ut fordi jeg ikke er enig eller tror noe annet? Det der var en særdeles frekk kommentar!

*lol* henges ut ?? hihi....-ikke fra min side hvertfall. Jeg tenkte nok det litt mere konkurranse orientert..

Lykke til.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D ....jupp...det tror jeg! Midt i svarteste natten...så ingen ser på... :D :roll:

de fleste på landslaget sier de trener klikk, men jeg kjenner folk som har sett dem trene med straff hver gang. Det de sier selv har en jeg kjenner hørt : Vi trener folk til å bruke klikker, men selv trener vi med korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...