Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerfilosofien slår best an!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ja og da hadde jeg rett følelse om at flertallet liker klikkertrening av de som er her på forumet.(etter avstemingen for litt siden) Over dobbelt så mange som NS. Så vi ser hva flertallet her inne går for. Er dere overrasket over resultatet? Eller var det en "selvfølge"? Hvilke tanker har dere om dette? Tror dere at i fremtiden vil det bare bli mer og mer av dette og tilslutt dankes NS filosofien ut? *blafrer ut litt tanker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Det danker nok ikke ut NS filosofien, pga Nordenstam ikke reklamerer så mye for det blir det nok mer klikker. Jeg mener klikker greiene er en fin metode å tjene penger :D Det blir jo litt godbiter, og annet dilldall du må kjøpe. Med Nordenstam trenger du bare deg selv og godt humør. Folk må velge. Enten får de følge klikker-saueflokken, eller velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at klikker-filosofien er kommet for å bli, fordi folk blir mer og mer åpne for nye, effektive metoder, og fordi folk har hunder mer som selskapsdyr enn arbeidsdyr, og får dermed et mer personlig forhold til dem, og føler da ikke for å bruke positiv straff mot dem. Akkurat som utvikling med barne (og kone) oppdragelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at klikker-filosofien er kommet for å bli, fordi folk blir mer og mer åpne for nye, effektive metoder, og fordi folk har hunder mer som selskapsdyr enn arbeidsdyr, og får dermed et mer personlig forhold til dem, og føler da ikke for å bruke positiv straff mot dem. Akkurat som utvikling med barne (og kone) oppdragelse. :D

jeg mener at for å få et best mulig forhold til sin hund må man være ærlig. Man kan ikke bruke bestikkelsene og sammenligne det med et sammarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at for å få et best mulig forhold til sin hund må man være ærlig. Man kan ikke bruke bestikkelsene og sammenligne det med et sammarbeid.

Forstår ikke helt hva du mener her Vicky... Er man uærlig om man bruker godbit eller klikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam var nok "ut" blandt veldig store deler av hundenorge før

klikkermetoden slo ann.At klikking er kommet for å bli er det nok ingen tvil om.Folk vil alltid se på resultstater og nå når flere har oppnådd imponerende resultater med metoden så følger selvfølgelig flere etter. :wink:

Men hadde spørsmålet i topicen vært "jærverud eller klikker" så hadde resultatet blitt noe helt annet.Jærverud er forstatt den aller mest brukte metodikken,det er også den "filosofien" som blir benyttet på sånn ca 90% av alle nybegynner kurs.(hvis ikke mer...)

I den klubben jeg trener mest er jeg (så vidt jeg vet,det er mange nye der)de eneste som klikkertrener(mange som bruker klikker som redskap da..) alle andre bruker positiv straff i treningen. Ikke allle er dødsimponert over klikkerfilosofien ,men de fleste har en slags forståelse for at jeg velger å trene slik.Men Nordenstam metodikken er ikke akseptert.Nye medlemmer må komme å se på treningene før de melder seg inn og alle får grundig opplyst at her er det kun positive metoder som gjelder.Jeg tror min hundeklubb er ganske representativ for hundenorge generellt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener her Vicky... Er man uærlig om man bruker godbit eller klikker?

ja, man forteller jo ikke hunden hva den skal gjøre. Man går rundt grøten ville jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, man forteller jo ikke hunden hva den skal gjøre. Man går rundt grøten ville jeg si.

Selvfølgelig forteller jeg hunden hva den skal gjere. Godbiten kommer jo først etter at hunden har gjort det den skal. Så her synes jeg du tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forteller jeg hunden hva den skal gjere. Godbiten kommer jo først etter at hunden har gjort det den skal. Så her synes jeg du tar helt feil.

du lar hunden vite at du har godbit. Og i klikkertrening skal jo hunden finnne ut alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjer jeg det! Er det det som skal til for å lære lettere inn en øvelse så stusser jeg ikke på det heller. Men selv om jeg viser godbiten eller ballen for den saks skyld så får ikke hunden den før utført øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjer jeg det! Er det det som skal til for å lære lettere inn en øvelse så stusser jeg ikke på det heller. Men selv om jeg viser godbiten eller ballen for den saks skyld så får ikke hunden den før utført øvelse.

nettopp :) det kalles å lokke og lure, eller en bestikkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjer jeg det! Er det det som skal til for å lære lettere inn en øvelse så stusser jeg ikke på det heller. Men selv om jeg viser godbiten eller ballen for den saks skyld så får ikke hunden den før utført øvelse.

men bare lurer på en ting.. hvem klasse er du i med din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid.. du beviser gang på gang at du ikke har så mye peiling på klikkertrening som du skal ha det til. Er det noe klikkere tar avstand fra så er det lokking. Når man lærer inn hunden nye øvelse,r eller driver med at hunden skal tilby øvelser, da får hunden se godbiten. Så må hunden selv finne ut hva han skal gjøre for å få godbiten. Og da blir hunden, i motsetning til når man lokker med godbit, veldig oppmerksom på egne handlinger/hva dne må gjøre for å få belønningen. Når man trener "innlærte" øvelser, så viser man ABSOLUTT ikke gobiten eller leken. Dette har blitt nevnt gang på gang på gang.

Astrid, du overser glatt de tingene som taler for at klikkertrening er en effektiv metode å trene hunder på. De innleggene der det "bevises" svarer du ikke på (som eksempel, da du sier at klikkertrening ikke er effektivt på flokkdyr, og noen svarer at klikkertrening nettopp ble oppfunnet på flokkdyr som delfiner og elefanter). Jeg blir litt lei av at du alltid tviholder på dine egne argumenter. At du, i motsetning til de aller fleste klikkerfolk her inne som sier at, jovisst, såklart fungerer begge metoder, sier at nei, klikkertrening KAN ikke være effektvt, klikkertrening KAN ikke gi et godt forhold mellom hund og eier (fordi hunden ser på eieren som en fòrauomat) osv.. Vær så snill- forny argumentene dine og lær deg å se en sak fra flere sider!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, motivering er når lederen motiverer hunden. Lokking og luring er det når det er godbit inne i bildet.

Slik jeg ser det motiveres hunden til å gjøre det vi ønsker at den skal gjøre. Hva man bruker som motivasjon varierer - noen bruker lek, andre bruker godbit osv.

Hva bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp :) det kalles å lokke og lure, eller en bestikkelse.

Kanskje i din ordbok men ikke i min... i min betyr det å få leke inn øvelser. Og dermed har jeg en glad og arbeidsvillig hund.

Og jeg var i klasse 1 med min hund før den døde. Goshi er familiehundpga sine hofter og så får vi se hvor langt jeg kommer med chanita etterhvert som hun vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke overrasket, for klikkertrening er in nå. Så klart folk følger på, for å være en del av det nye, hotte. Jeg tror klikker har kommet for å bli, men tror ikke at det vil forbli så veldig utbredt blant de som konkurrerer i bruks, IPO, jakt eller andre sporter hvor intensiteten må være på topp. Ei heller hvor man ikke har mulighet til å belønne med godbit - enten fordi det bremser hunden eller tar hundens fokus. Agility og LP derimot, her vil det nok være minst like mange klikkere som det vil være NS- og Jæverudtrenere. Jeg kommer hvertfall ikke til å gi meg hen i klikkerverden, hvertfall ikke med Lisa som jeg vil kjøre til topps på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer hvertfall ikke til å gi meg hen i klikkerverden, hvertfall ikke med Lisa som jeg vil kjøre til topps på jakt.

Hvorfor ikke?

Jeg er nysgjerrig - trener ikke klikker, men vurderer å prøve. Jeg skal imidlertid bruke bikkja til bruks.

Synes det virker vanskelig å ikke bruke "nei" etc i det hele tatt, men jeg er åpen for å prøve dersom folk mener det funker - men nå ble jeg nysgjerrig på hva du mente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Jeg er nysgjerrig - trener ikke klikker, men vurderer å prøve. Jeg skal imidlertid bruke bikkja til bruks.

Synes det virker vanskelig å ikke bruke "nei" etc i det hele tatt, men jeg er åpen for å prøve dersom folk mener det funker - men nå ble jeg nysgjerrig på hva du mente. :)

Det første jeg lærte inn var faktisk nei.

Det er vanskelig å svare uten få pepper -til tross for jeg er den eneste som trener jaktretrievere og det er få som har peil på hva det går ut på og hvilke krav som stilles. Altså.. mange av mine prinsipper og meninger kræsjer med klikkerfilosofien på flere områder, der i blandt: lederskap, korreksjon, belønning og hva hunden jobber for. Det er umulig for meg å trene noe jeg ikke brenner for eller tror på. Dessuten stilles det sinnsykt høye krav til hunden, f.eks når bikkja jobber 100 meter fra meg i et søk. Så skal hun kunne stoppe opp sitte på kommando for deretter å ta dirigring over et vann for eksempel og hente en nyskutt og varm and 200 meter borte. Kan ikke fly etter bikkja og klikke og fôre henne, men jeg kan motivere henne med stemmebruk, styre henne med fløyte og håndsignal. Jeg er også nødt til å korrigere dersom hunden herjer med anda, og sørge for at det ikke skjer igjen. Brannslokking eller å vente ut bikkja er ikke bra nok forsikring mot slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:klikkertrening høyner intenisteten hos de fleste hunder og nok engang:man trenger ikke bruke klikk og godbit for å klikkertrene..

Man bruker faktisk klikkertrening i bruks og redning.Noen også jakt...

Jada,retriever jakt stiller sikkert høye krav til hundens prestasjoner (jeg har bare observert ,aldri trent det selv)men jeg tviler faktisk på at det er mer krevende enn bruks og redning...For ikke snakke om servicehunder!Så jeg tror faktisk man fint kan bruke klikkerprinsippene i din hundesport og.

Selv om det sannsynligvis tar enda lenger tid før det blir akseptert i retrievermiljøet at "willing to please" kanskje ikke finnes :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...