Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror jeg har funnet min rase


Quinsdale

Recommended Posts

Hei igjen og takk for sist.

Har fått litt tid til å lære og tenke på hvilken rase jeg vil velge meg når jeg anskaffer meg en hund igjen og inntrykket jeg sitter igjen med er at en Belgisk Fårehund vil passe min livsstil temmelig bra.

Det er bare et minus som betyr mer en de andre, nemlig pelsen. Snakk om luksusproblem, ja ja. :whistle:

Det er ørlitegrann for mye pels å vaske når man er så heldig å få en hund innsmurt med gjørme/bæsj, og å vaske hund er ikke min sterke side.

På den andre siden liker jeg lynnet til Tervueren og Groenendael veldig godt. Det vil si de jeg få jeg har vært så heldig å få møte den siste tiden, og sitter også igjen med et visst inntrykk etter å ha mailet med et par eiere.

Om man var så heldig å finne en korthåret Tervueren eller Groenendael. Malinois er veldig lik i utseende, men føler at den blir for mye.

Finnes det en rase lik Tervueren eller Groendael med mindre pels, verken større eller mindre (alt er relativt) og med tilnærmet samme lynne? Er åpen for å revurdere hvor mye hunden kan gå løs (men tar likegodt runden igjen hehe).

Takk til alle som har et svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en rase lik Tervueren eller Groendael med mindre pels, verken større eller mindre (alt er relativt) og med tilnærmet samme lynne?

Hvis du finner den rasen, som altså er like stor og ellers har de samme egenskapene bare at den har kortere pels, så let me know. :D

Når det gjelder dette med pels og sånt, så er ikke belgerpelsen veldig slitsom må jeg si. Ja, jeg bader mine litt innimellom, men det gjør jeg med alle mine hunder fordi jeg ikke liker at de lukter hund. :whistle: Ellers synes jeg pelsen holder seg ganske ren av seg selv, iallefall når voksenpelsen er på plass. Hvis vi har vært ute og gått i gjørme/sand/sett inn det som passer, så får de ligge på vaskerommet eller et annet rom, eventuelt på et hundeteppe til de er tørre. Da har det meste falt av, hvis du da grer kjapt gjennom så kan det neppe være mye igjen.

Edit: Hvis du føler at tervueren/groenendael er rasen for deg, ville jeg aldeles ikke latt meg avskrekke bare pga pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er litt snedig at du er villig til å fire såpass på kravene dine( løsgåing) for å slippe litt ekstra vasking?

Og hva mener du egentlig med vasking? Tenker du på når hele hunden må vaskes,eller hvor mye huset må vaskes pga hår og lort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er litt snedig at du er villig til å fire såpass på kravene dine( løsgåing) for å slippe litt ekstra vasking?

Og hva mener du egentlig med vasking? Tenker du på når hele hunden må vaskes,eller hvor mye huset må vaskes pga hår og lort?

Å vaske en langhåret hund full av diverse er et stort nok problem for meg, og det er ingenting snedig med det med.

Jeg går ut ifra at du skjønner hva jeg mener med vasking nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret Hollender? Kelpie? Aussie? Skamklipt langhårsbelger? :D

EDIT: sistnevnte er faktisk et deltvis seriøst forslag (med fare for reprisalier fra belgerfolket :whistle:), jeg har sett kortklipte bearded collie, sheltie og phalene med godt (og ikke minst funksjonelt!) resultat for både hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli er problem for deg hvis du ikke "takler" pelstellet og bading. Å ikke slippe en hund løs hvor den kan bli skitten er en dårlig ide, og man bør revurdere tanken på rase.

En pelshund VIL dra med seg mer skitt inn og bli mer skitten hvis den skulle gå i gjørma eller rulle seg i ting (evnt løpetid /diare) og det vil bli mer hår i huset/i møblene/bilen. Så ja jeg kan godt forstå at pels er et issue for deg, for jeg selv kunne ikke hatt en pelshund. Derfor har jeg valgt korthårede hunder.

Er sikker på at du kan finne raser som er ganske lik belgisk fårehund i gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et minus som betyr mer en de andre, nemlig pelsen. Snakk om luksusproblem, ja ja. :whistle:

Det er ørlitegrann for mye pels å vaske når man er så heldig å få en hund innsmurt med gjørme/bæsj, og å vaske hund er ikke min sterke side.

Pelsen til belgeren er ikke vanskelig å ha med å gjøre synes jeg. Blir hunden full av gjørme, la den tørke og det detter av. Den holder seg stort sett fin hele tiden. Innsmurt med bæsj har jeg heldigvis ikke opplevd å få noen av mine hunder enda, heldigvis. Jeg bader min terv egentlig stort sett bare etter løpetid og noen ganger før utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske en langhåret hund full av diverse er et stort nok problem for meg, og det er ingenting snedig med det med.

Jeg går ut ifra at du skjønner hva jeg mener med vasking nå?

Jeg synes ikke det er snedig at du har problemer med å ha en langhåret hund pga pelsstell,men pga at du er villig til å fire såpass på kravene dine for å slippe unna litt vask,og det må jeg få lov til å synes. Altså,en belger er vel i hovedsak en førerorientert hund,og skal vel ikke være av den vanskelige typen å ha løs. Og hvis du er villig til å heller ta en rase som ikke er så grei å ha løs,så vil det jo bli en helt annen rase ser jeg for meg.. Og hvis belgeren passer deg såpass bra på alle andre måter så er jeg helt enig med deg i at det er et luksusproblem du har..

Og det er jo ikke så ofte man trenger å vaske hele hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med belgerpels utover at jeg har klappet på en og annen - men jeg har pelsrase. Og de kan i hvert fall dra inn mengder med shit etter en tur, særlig på denne årstiden. Med de bades ikke etter hver tur for det.

Jeg har en bunke med plutoduker og egne hundehåndkler som jeg bruker for å få av det verste overfladiske, så får dyret ligge og hvile (noe de gjerne gjør uansett etter en tur ute) på sin plass, og når h*n reiser seg opp ligger det meste av sanden igjen - og det har jeg inntrykk at gjelder for mange raser. Jeg vil tro at særlig på en bruksrase som belger er pelsen utviklet for å være anvendelig, funksjonell og effektiv - altså ikke bære på alt bøsset.

Et annet tips er å kjøpe seg en god blåser (meget krafig føhner uten den varme lufta), og ha som rutine at du etter tur blåser kjapt over hunden (tar ti-femten minutter om du skal ha av det verste på min store hund i full pels, mer om hunden skal være knusktørr) før den får komme inn. Jeg bruker den en del når jeg har mulighet til det. De gode blåserne koster litt, men jeg synes det er en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien min har ganske lik pels som en belger vil jeg tro, men hun bades aldri. Faktisk blir det ikke noe vasking overhodet. Det er bare å tørke litt, og det tar ikke lang tid det heller, og så er hunden fin.

Jeg har faktisk aldri vasket min aussie, og han har en del pels - om enn kanskje ikke like mye som en belger. Alt glir liksom bare av når han tørker, så jeg ser ikke behovet for vask egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt schäfer (blir vel noe tilsvarende pels?). Det vi har gjort hvis de har vært sølete etter tur, er å legge de i gangen til pelsen har tørket og sanden har falt av. De ble badet svært sjeldent, kun børstet igjennom en gang innimellom.

At pelsen er full av bjæs, hører vel til sjeldenheten. Og selv en hund med kort pels som ruller seg i bæsj må bades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at Schæfer har kortere hardere pels en langhårs belgeren.

Men uansett tror jeg ikke det blir noe problem å holde en Belger pga. bading. Hvis man må bade en afghaner en gang i uken, trenger man vel omtrent aldri bade en Belger mer en andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en groenendael, og vasker han kun noen få gangere i året. Hender jeg spyler over han om sommeren litt oftere, men det er pga saltvann feks.

Det jeg gjør, om han er møkkete, er å spyle av han på fotene og under magen. Selve ryggen og dekkhåret blir sjeldent møkkete.

Det er dødskjedlig å vaske hund, men en sjelden gang må det nesten gjøres.

Du får skaffe deg Malle da, siden den er korthåret.

Ps: kanskje du kommer til å angre på at du tok den framfor Tervueren. Jeg hadde ikke orka å hatt en slik hund i hus, med mindre jeg skulle ha brukt den aktivt til noe. Å ha en malle som vanlig familie-og turhund kan du vel bare glemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg spesielt mye erfaring med belgere, men et forslag kunne jo kanskje vært en Korthårs Collie?

Tenkte litt på å foreslå det selv også. Det er jo en flott rase.. men vil anta at den er mindre reservert en de belgerne jeg har møtt. Men de er vel fortsett førerorienterte. Selv skal jeg kjøpe meg korthåret collie (ganske sikkert ihvertfall), og har også kikket litt på malinois, men da skal den virkelig brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det å vaske hunden er et virkelig stort problem for deg, så foreslår jeg at du velger en annen rase. Det er alltid noe negativt med en hunderase, det finnes ikke en perfekt, men du må bare finne ut hvilke "feil" du vil leve med.

Alternativt kan den lille vaskingen som er med en langhårs belger, være den "feilen" TS lærer seg å leve med? Slik det høres ut på de som har belger, så er det fint lite vasking! Bæsj i pelsen er selvsagt noe som tilhører sjeldenhetene, og selv om hunden blir gjørmete og møkkete, så trenger den ikke vaskes. Mye pels betyr ikke nødvendigvis mye pelsstell - og i dette tilfellet så høres det jo ut som om belgere har en veldig lettstelt pels! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler min hund i dusjen stort sett hver dag jeg. Er han løs ute i skogen, så blir han møkkete. Da spyler jeg under magen og potene. Bruker ikke shampo eller noe, bare varmt vann. En rask omgang håndkletørking, så er han klar for å løpe rundt i huset. Tørker på 1-2-3. Hunden er en irsk setter, som ikke har spesielt mye pels. Regner med at det hadde blitt nesten like mye vasking om jeg hadde hatt en helt korthåret hund. Skit spruter vel opp under magen likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler min hund i dusjen stort sett hver dag jeg. Er han løs ute i skogen, så blir han møkkete. Da spyler jeg under magen og potene. Bruker ikke shampo eller noe, bare varmt vann. En rask omgang håndkletørking, så er han klar for å løpe rundt i huset. Tørker på 1-2-3. Hunden er en irsk setter, som ikke har spesielt mye pels. Regner med at det hadde blitt nesten like mye vasking om jeg hadde hatt en helt korthåret hund. Skit spruter vel opp under magen likevel?

Jeg bare tørker det verste av mine med et håndkle på trappa jeg, så får den siste sanda drysse på gulvet (mer mat til støvsugeren :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tørker det verste av mine med et håndkle på trappa jeg, så får den siste sanda drysse på gulvet (mer mat til støvsugeren :P)

Jeg gjør det innimellom også, men når vannet som renner i dusjen er mørkebrunt, så synes jeg at det er greit å dusje ham :D

(Har jo tenkt å ha ham i sengen senere også :whistle: )

Men lurer meg på om jeg er iferd med å bevege meg litt vekk fra topicen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg spesielt mye erfaring med belgere, men et forslag kunne jo kanskje vært en Korthårs Collie?

Nå var vel TS sitt ønske en rase som lignet belger'n i lynnet, og der er det vel en del forskjell på Collie og Belger.:whistle: Jeg har ikke veldig god kjennskap til collien, men de jeg har truffet ville jeg ikke sammenlignet med belger'n. Da ville jeg vel heller vurdert en Kelpie eller en Korthår Hollender.

Ellers så er det som andre belgereiere sier her inne. Lite pelsstell - Stitch har ikke vært badet siden juli. Blir de sølete/gjørmete er det bare å vente til bikkja er tørr, så børste ut skitten. Dessuten så røyter de lite - når voksenpelsen har stabilisert seg, vel og merke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å få pelsen insmurt i bajs. Om du får det problemet er det vel ikke værre en å klippe vekk pels der bak? (om du ikke har planer om utst) Noen jeg kjenner som hadd en buhund blanding(såg ut som en lapphund) klipte ham bak når han hadde diaree f.eks. Da hadde de stort sett ikke noe problem med masse skit i pelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...