Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror jeg har funnet min rase


Quinsdale

Recommended Posts

Ang å få pelsen insmurt i bajs. Om du får det problemet er det vel ikke værre en å klippe vekk pels der bak? (om du ikke har planer om utst) Noen jeg kjenner som hadd en buhund blanding(såg ut som en lapphund) klipte ham bak når han hadde diaree f.eks. Da hadde de stort sett ikke noe problem med masse skit i pelsen der.

Hvis det var det trådstarter mente, så har jeg aldri hørt at det skal være noe problem på belgeren. Nå har ikke min voksne belger mest pels her i verden, men jeg kan ikke huske at han noengang har fått avføring i pelsen der bak selv om han har vært aldri så løs i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare bekrefte det andre belgereiere sier, det er ikke behov for så mye vasking og pelsstell på en langhårsbelger.

Tispa mi har mye pels til å være tispe, lange fyldige bukser, ganske lange faner og lange hår under buken. Jeg spyler henne i dusjen når hun er møkkete. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte såpe på henne. Det er kanskje et år siden sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på å foreslå det selv også. Det er jo en flott rase.. men vil anta at den er mindre reservert en de belgerne jeg har møtt. Men de er vel fortsett førerorienterte. Selv skal jeg kjøpe meg korthåret collie (ganske sikkert ihvertfall), og har også kikket litt på malinois, men da skal den virkelig brukes.

Tja, de jeg kjenner er ikke spesielt mye mindre reserverte enn de belgerne jeg kjenner. Men reservert er jo ikke nødvendigvis negativt, hos de jeg kjenner betyr bare det at de ikke er opptatt av å hilse på hvert menneske de møter på tur, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har korthåret hollender og maller fra utstillingslinjer. Mye vagt av mentalitet på disse, så det må i så fall undersøkes.

Er det vanlig med maller fra utstillingslinjer her i landet? Er det stor forskjell mellom bruks- og utstillingslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en "Blaster Dryer B-3/Master Blaster MB-3" super blåsere/fønere.

Sand, skitt, vann, kvist og kvast og andre ulumskheter blåses ut av pelsen på minutter etter turer i all slags vær og føre.

Blås hunden rein enten utenfor inngangsdøre eller på veranda/terasse/badet

http://www.dogstuff.no/ har en variant . Det finnes sikkert andre som har lignede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel TS sitt ønske en rase som lignet belger'n i lynnet, og der er det vel en del forskjell på Collie og Belger. Jeg har ikke veldig god kjennskap til collien, men de jeg har truffet ville jeg ikke sammenlignet med belger'n. Da ville jeg vel heller vurdert en Kelpie eller en Korthår Hollender.

Som sagt så har jeg ikke så mye erfaring med belgere, men nå er det også en ganske markant forskjell mellom den gjennomsnittlige langhårs collie og en korthårs collie. Det finnes mange gode arbeidende eksemplarer av korthåren, og de virker generelt lettlærte og førerorienterte. Synes bare at korthårs collien er en veldig allsidig hund som kan brukes til mye, samtidig som den er lettstelt og med lite sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, så trenger du ikke bekymre deg for pelsstellet på belgær'n.

Min blir kun vasket hvis jeg syntes han lukter for mye hund.

For å si det sånn, så drar skoa mine med seg mer sand ol. inn enn det han gjør. :)

Edit: Og lærer du bikkja å riste seg på komando, er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så hokus-pokus det. Malinois fra utstillingslinjer er som belgere flest, og malinois fra brukslinjer oppfører seg som de er avlet på akkurat det.

Hvis de to utstillingsmallene jeg kjenner oppfører seg som belgere flest, så gir det ikke noe godt inntrykk av belgere. Mer en nok av vakt og skarpe, lite treningslyst. Pen å se på og flinke til å trave... Kanskje jeg bare har vært uheldig og truffet på de to som er unntaket da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingslingslinjer er vel ett ord som ofte kan byttes med åFamiliehundlinjer"?.. og for belgierene er det vel for aktive "familier".. (utstillingskinjer er sp ekstremt negativt ladet, på en måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med veldig kort pels, og hun må også skyller når vi har vært ute hvis det er regn eller vi ha vært i skogen. Jeg tenker at hvor mye du må vaske hunden går på hvordan du ønsker å ha det. Hunden min ligger i sengen, og i sofaen, og dermed vil jeg ha henne sånn passe ren når hun er inne. Jeg bader henne aldri med såpe, men skyller henne med lunkent vann. Det jeg prøver å si er at jeg tror du må regne med litt skylling og vasking uansett hvilken rase du har. Enten det er kort eller langhåret. Hvis du føler at rasen er riktig for deg er det jo litt synd å ikke skaffe seg den pga pelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangene jeg bader/skyller mine hunde er enten når de har svømt i saltvann, har fått på seg noe illeluktende eller når de lukter hund (går vel ca 1-2 mnd)

Skyller aldri av mine ellers, bare tar en håndduk og tørker fort over dem. Selv etter en gjørmete skogstur er det nok å tørke av dem. Har ikke orket å måtte skylle dem med vann hver gang vi har vært ute i regn eller på skogstur.

Men så er det jo også forskjell på korthår. Noen har mer pels enn andre i denne kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de to utstillingsmallene jeg kjenner oppfører seg som belgere flest, så gir det ikke noe godt inntrykk av belgere. Mer en nok av vakt og skarpe, lite treningslyst. Pen å se på og flinke til å trave... Kanskje jeg bare har vært uheldig og truffet på de to som er unntaket da...

Det er mer likt det inntrykket jeg sitter med også, uten at jeg har så mye peiling. Hvis man leser MHer på blomstermaller så scorer de stort sett høyt på det som har med redsler å gjøre, også gjenstående redsel noe som kanskje vitner om en litt dårlig avreagering. Jeg tror, at det er vanskeligere å få tak i en god utstillingsmalle enn en god langhårsbelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på resten av belgerfolket her inne og sier høyt og rungende: På belgeren trenger man knapt pelsstell. Selv hater jeg å dusje hunden og gjør det ytters sjeldent. Men etter det er gjort er han myk og go' og loktar godt :flowers: Dessuten slipper de sommer/vinterpelsen mye bedre med et bad.

Vi går mye i marken, og en sjelden gang gidd jeg spyle av han under magen og beina. Det meste detter av på veien hjem, eller børstes av, når det er tørt.

Vil du virkelig ha belger, så lar du ikke det minimalet av pelsstell hindre deg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de to utstillingsmallene jeg kjenner oppfører seg som belgere flest, så gir det ikke noe godt inntrykk av belgere. Mer en nok av vakt og skarpe, lite treningslyst. Pen å se på og flinke til å trave... Kanskje jeg bare har vært uheldig og truffet på de to som er unntaket da...

Det er mer likt det inntrykket jeg sitter med også, uten at jeg har så mye peiling. Hvis man leser MHer på blomstermaller så scorer de stort sett høyt på det som har med redsler å gjøre, også gjenstående redsel noe som kanskje vitner om en litt dårlig avreagering. Jeg tror, at det er vanskeligere å få tak i en god utstillingsmalle enn en god langhårsbelger.

Men da er det jo ikke så langt fra sannheten da Belgerguri, at utstillingsmaller er som belgere flest? Det scores ofte høyt på redsler og gjenstående redsel og ikke minst dårlig avreagering?

Det er ikke så ofte man ser og har mulighet til å hilse på eksteriørmaller. Eksteriørmaller har ofte et litt sært vesen, er ikke akkurat hysterisk sosiale. Litt typ laeken. Om det er snevert avlsmateriale eller om man generelt avler på mer "familievennlige" langhårs aner jeg ikke. Men uansett hvordan man vender og vrir på det så er maller fra brukslinjer ikke spesielt sammenlignbart med belgere generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke så langt fra sannheten da Belgerguri, at utstillingsmaller er som belgere flest? Det scores ofte høyt på redsler og gjenstående redsel og ikke minst dårlig avreagering?

Mjaaa, jeg vet ikke jeg? Har du lest MHene til de hundene som har blitt beskrevet de siste årene? I tillegg kan en jo se på snittet for svenske belgere på genetica, og så håpløst ser det nå ikke ut. De blomstermallene jeg har sett MHen til ser langt verre ut enn snittet hos de svenske beskrevne langhårsbelgerne iallefall. De er vel ikke akkurat berømte for mentaliteten heller, ikke engang hos "sine egne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...