Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor store utgifter har dere for hunden i mnd?


Recommended Posts

Hei,

Jeg hører fra andre hundeeiere at "det koster en del å ha hund", men jeg har ikke noe anelse om hva det vil si så jeg håper dere kan opplyse meg :rolleyes2:

Jeg lurte på ca. hvor mye dere bruker på hunden i mnd.

Tenker hovedsaklig på faste utgifter som for, kurs,forsikring og leker/utstyr, men også om dere har en stående "backupkonto" for uforutsette utgifter til veterinær (og muligens hvor stor denne bør være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr: 620 kr (dette kommer jo ann på størrelsen på hunden, men min 33 kilos dalmatiner spiser en sekk på 14 kilo i mnd ca. En mindre hund vil såklart koste mindre)

Forsikring: ca 1600 i året

Leker/utstyr: gjennomsnitt 100 i mnd kanskje, noen ganger mer, andre ganger mindre.

Godbiter/snacks osv: ca 100 kr i mnd +/- jeg har en hund det fint går ann å belønne med tørrfôr, så sparer endel der og.

Vaksiner: 600 i året

300 kr i året for medlemskap i nkk og ndk

Har ingen backupkonto beregnet på hund, men jeg har aldri tom konto så hvis det skulle skje noe uforutsett så klarer jeg det.

Altså måndedlige utgifter for meg på hund er ca 900-1000 kr.

Noen ganger i året kommer det også vetrinærbesøk-utgifter på alt fra 200 - 1000 kr. Kurs og sånn i tillegg vil også koste noen tusenlapper.

Såfremt det ikke er vetrinærbesøk, lekekjøp, godbitkjøp, så koster det omtrent 600 kr i måneden for meg ialleflall. Men det blir jo alltid mer. I starten blir det jo veldig masse utgifter med ny valp, alt av halsbånd, bånd, seler, bilbur, bur, osv osv skal jo kjøpes inn, og etterhvert også byttes ut (halsbånd og sånn)

Oj for et rotete innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm fôrer med V&H, betaler 200,- for 20kg, så mat blir det ca 240kr i mnd-

får sette det opp litt ryddig:)

Fôr: 240,-

Forsikring: 300,. (3500,- i året eller deromkring)

Kurs: har ikke dette hver mnd men har vært på valpekurs, grunnkurs og sporkurs (blir ca 7200,. siden jeg hentet henne for 8mnd siden)

Utstyr: Er ikke den som må kjøpe noe nytt hele tiden... har det nødvendige og kjøper nytt når det trengs...

Backup konto til Kita har jeg ikke... men det som er til overs blir jo spart hvis det skulle skje noe. dette gjelder både til hesten, hunden og katten=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn røft regnet bruker vi nå:

160 kr i fôr pr mnd pr hund.

100 kr ca i godbiter pr mnd

100-150 kr på utstyr. Vanskelig å estimere for utstyr, men kanskje gjennomsnittlig en 100lapp i mnd pr hund. Kjøper sjelden noe hver mnd, så det kommer helt an på hva vi kjøper iløpet av året. Trenger de nye seler/dummier eller lignende høyner det gjennomsnittet. Så jeg vet ikke helt, har null oversikt over det. :rolleyes2:

1200 på forsikring for en hund i året, 100 lapp i mnd

50-lapp i medlemsavgifter

Det blir da rundt 500 i mnd pr hund, noen ganger mer eller mindre alt etter om vi må ha nytt utstyr eller ikke, og om det utstyret (vel, trenger og trenger fru Blom *ler*) er dyrt. Men dette er jo en utgiftspost man kan regulere mye alt etter om man har god eller dårlig råd en periode. :getlost:

Kurs varierer, men i rene kursutgifter har det vært rundt 400-450 kroner i mnd nå i år, og så har overnatting og reise kommet i tillegg (bl.a et ukeskurs). I fjor var det endel mindre, og i år blir det og mindre slik det ser ut nå. Varierer veldig som sagt. Det som drar mest penger på hund her er i bensinutgifter da vi kjører endel til treningsterreng og fellestreninger.

Har ikke noe konto i tilfelle uforutsette ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten hund så den spiser ikke så mye da:)

Fòr: ca.195kr mnd

Goddis: 30 - 60kr mnd

forsikring: ca.2000kr året

nkk medlemskap: 300kr året

Fiskeolje: 400kr året

Vaksine: ca.400kr året

Også har jo du de utgiftene som er litt vanskelig å regne på da, halsbånd,leker,dekken osv.. Selv kjøper jeg veldig lite slike ting, en bamse fra fretex og et godt vinterdekken så har jeg det jeg trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå i disse utstillingstider, så bruker jeg myyye penger på hund :rolleyes2: :getlost: Men ellers bruker jeg ca 200 kr i mnd på for, årspremien på Blondie sin forsikring (Agria) er på 2237,- og ellers så er det bare revakinering og rabies om intet uforusett skjer... :) Har ingen ekstra konto for hundehold.. men vurderer sterkt å opprette en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.

For: Får gratis for fra Hills = kr 0

Snacks: 150 kr kanskje

Utstyr: Kjøper ikke så ofte, men om jeg deler opp så blir det sikkert 50 kr/mnd

Tilskudd: Viacutan olje, blir ca 40 kr/mnd

Forsikring: 1000 i året, ca 85 kr /mnd

Kurs: Ingenting enda, har fått to kurs gjennom jobben

Ellers bruker jeg en del på konkurranser, har vært i snitt en konkurranse pr måned = 360 kr

Det blir omtrent 685 i mnd +/-

Npen måneder blir det mer, andre blir det mindre. Nå blir det kun lydighetskonkurranser heretter, så da blir det betydelig mindre utgifter på den fronten :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy å se hva andre bruker:)

Vårt regnskap ser ca slik ut:

Forsikring: ca 1500/ år

Mat: 440 kr /1,5 mnd for tørrfôr + 200 i diverse kjøtt/ tilskudd ol

Tyggeting: 50/ måned

Diverse veterinærting (salver, flåttmiddel ol): 2500 ca/ år

transport: 2000 (litt buskort og togbilletter blir fort mye)

Vaksiner får jeg ordnet gratis, men vi må betale litt ormekur fra tid til annen. Husker ikke helt hva det koster

Det er vel egentlig det. Kurs har vi ikke gjort på fast basis, men har vel brukt 1-2000 i året på det til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 3700 kroner i forsikring i året på begge mine (309 kr/mnd) og det går med 30 kg fôr/mnd og det kommer på ca 1200 kr.

Har igrunn bare hundefôr lista opp på budsjettet hver måned, resten (kurs, utstyr o.l.) kommer liksom utenom etter hva jeg har råd til. Godbiter går som regel under mat/husholdningskategorien.

Har ingen hundekonto, men kommer nok til å opprette én når/hvis jeg får trangere økonomi.

Klubbmedlemskap er vel på rundt 1000 kr i året, og veterinær er jo slettes ikke hver måned, men hittil i år er det vel kommet på 6519 kr inkl vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo litt ann på hvor stor utstyrsfreak man er, hvor mye utstillinger/kurs man er med på osv osv. Men grunnutgiftene pr mnd hos oss blir vel ca sånn: (pluss minus litt)

For: ca 50 kr. (hun får ca 60-40% med vomoghundemat/avkapp. Avkapp får jeg gratis.)

Godbiter: Tja, ca 50-100 kr pr mnd. Kommer ann på hvor mye vi trener, og om jeg får tak i billige godbiter eller ikke osv)

Forsikring: 135 kr (den hadde gått opp til 1635 pr år nå)

Vaksiner: 40 (rabies og vanlig vaksine, ca 500 på et år)

Markkur: 15 kr pr mnd ca (to ganger i året, a 90 kr pr gang)

Treninger: ca 50-75 pr mnd (120-150 kr pr mnd i vinterhalvåret. Gratis på sommer.)

Dette er vel ca faste utgifter for oss. I tilegg kommer jo bensin ved å reise 5 mil tur/retur for å komme til hundeklubben vi trives best i, evnt andre veterinærutgifter (på schæfern vi hadde var jo bare disse 20.000 i snitt i året de første 5 årene hennes...), hundeutstyr (som fort blir mer enn man planlegger :)), utstillinger (som dreier seg om maks 3 i året for oss :)), osv osv osv osv....

Men altså det obligatoriske ligger på ca 340 - 415 kr pr mnd i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For: Får gratis gjennom Hills

Utstyr: Sikkert en 300 kr gjennomsnittelig i måneden? Varierer på årstid og om jeg har valp.

Godbiter: Går en del her ja, vil sikkert tro rundt 250 kr?

Forsikring: 1300 på hver.

Kurs: Sikkert 6000-7000 i løpet av et år. (sånn ca 550 i måneden) Har jo to hunder som skal gå :)

Transport: Blir en del kjøring så det tør jeg ikke tenke på :)

++ div utgifter og veterinær løpet av et år vil jeg tro det kommer opp i ca 1000 kr i måneden da. Slettes i verst! Men nå er det transport oppå der igjen da, og jeg slipper betale for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Litt for tidlig på morgenen for å begynne å regne på det nå, men jeg tror faktisk bensin er den største utgiften i hundeholdet mitt. Når det skal kjøres til både lydighetstrening, spor- og runderingstrening blir det noen mil i bil. Nå har ikke jeg gått så mange kurs, men hadde jeg funnet flere jeg hadde villet gått på, så hadde nok det også blitt en ganske stor utgiftspost. Men dette er jo utgifter som i hovedsak kommer når man blir aktiv med hund. Da kan man jo i tillegg legge på påmeldingsavgifter til konkurranser og kjøring til disse også. Poenget er at hvor dyrt det blir å ha hund kommer helt an på hvordan du skal ha hund. Det koster ikke sånn voldsomt mye å ha hund, men det kan fort bli dyrt å drive med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På to hunder

Mat: 600,- i mnd

Stash jeg har oppi maten: 200,- i mnd

Gobiter og annet snacks: 800,- i mnd

Forsikring: 300,- i mnd

Kurs: 500,- i mnd

Medlemsskap og treningsavgifter: 400,- i mnd

Stevner inkl påmelding, reise og overnatting: 1500,- i mnd

Utstyr, dvd'er og annet jeg strengt talt ikke trenger: 500,- i mnd(tror nok denne er endel høyere.... :) )

Jeg hadde tenkt til å svare ca 5000,- i mnd - og når jeg summerer er jeg jammen ikke langt fra sannheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat: Siden vi får oppdretter rabbat på eukanuba sitt för tipper jeg rund: 100,-

Godbiter: 100,-

Forsikring: 125,-

Utstilling: (til nå i år?) :3190,- + rabies vaksine for å kunne reise på den ene utstilling. + hotell... såå.... en ca 7000,- i året vil jeg tippe, minst. + reise....

Nå er jeg heldig da, jeg har hund på för og reiser gratis sammen med oppdretter for å stille hennes hunder... og hun betaler for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund og bruker dette:

Forsikring: 2000kr pr ÅR

Mat: 340kr (bruker 1/2 sekk mat i månden à 680kr pr stk)

Vitaminer/Glycosaminer: 200kr pr mnd

Kiropraktikk: 400kr (hun får kiropraktikk annen hver mnd,men jeg legger av 400kr til det hver mnd)

Vaksine: Ca 450kr pr ÅR

Utvidet blodprøve (nyre, lever osv) pga Rimadyl: Ca 1000kr pr ÅR

Godbiter: ca 200kr

Utstyr: Opp og ned, men jeg har utstyrdilla, så jeg bruker vel ca 300kr pr mnd på utstyr

Jeg har en ekstra konto i banken som er Chicka sin og der står det heletiden +10 høvdinger + at jeg har egne spare penger jeg kan ta av også hvis det skulle skje noe og jeg må ha enda mer enn det hun har på sin konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På to hunder

Mat: 600,- i mnd

Stash jeg har oppi maten: 200,- i mnd

Gobiter og annet snacks: 800,- i mnd

Forsikring: 300,- i mnd

Kurs: 500,- i mnd

Medlemsskap og treningsavgifter: 400,- i mnd

Stevner inkl påmelding, reise og overnatting: 1500,- i mnd

Utstyr, dvd'er og annet jeg strengt talt ikke trenger: 500,- i mnd(tror nok denne er endel høyere.... :) )

Jeg hadde tenkt til å svare ca 5000,- i mnd - og når jeg summerer er jeg jammen ikke langt fra sannheten :)

Jeg glemte veterinærkostnader:

Årlig vaksine/helsekontroll: 700,- per år

Jevnlig sjekk av fysio: ca 4000,- per år

Kortison: 200,- per år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror jeg tar bort kjøring, godbiter, kurs o.l. jeg ser ikke helt mine utgifter der som "normale" :)

Utgifter for to hunder:

För: ca 400,- i mnd

Tyggeben for tennen: ca 100,- i mnd.

Vaksiner, ormekur: 1200,- i året. (rabies og vandlig) 100 i mnd

Expot/Frontline: 800,- i året. 66 i mnd

Forsikring: 1300,- i året. 108 i mnd

Totale mnd utgifter for to hunder: 774 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det varierer jo litt,men sånn fast så er det:

För: Ca 500kr mnd til to whippeter.

Forsikring: ca 2000kr i året for begge to.

Vaksine en gang i året til begge,husker ikke helt hvor mye jeg betaler for det,men rundt 500-600kr.

Godbiter: Varierer veldig,men mellom 100-200kr mnd tenker jeg.

Utstyr: Varierer også veldig,og kjøper vel sjelden noe hver mnd. Men mellom 1000-2000kr i året.( dekken som mine trenger koster en del).

Også kommer jo påmeldingsavgifter til utstillinger utenom.

Dette ble sånn grovt regnet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm..

For; er jeg ikke helt sikker, kjøper er 8,5 kg sekk som varer i 2 månder kanskje ?

Godbiter/tygg: 50-100 kr.

Leker og utstyr: Alt for mye, jeg kjøper til han hele tiden, så ihvertfall 100-200 kr i månden om ikke mere .

Forsikring: 250 kr mnd.

Har vært på to kurs, valpekurs og vidregående valp. hver av dem kostet 800 kr for 6 kvelder.

Også kommer jo bur, senger, tepper osv som man somregel kjøper til dem.

og vaksiner og kontroller .

Er jo også lurt å ha en bufferkonto som er beregnet på hunden, er veeeldig dyrt med vet ..

Ble 2000 kr fattigere fordi jeg måtte til vet på en Lørdag med min hund er jo my dyrere da, så greit å ha litt ekstra for den slags sum merkes somregel godt på det mnd budsjettet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke tenkt så mye over det, men blakker meg i allefall ikke på hunden... :ahappy:

Fôr: 650kr (holder i ca 1 1/2 mnd)

Forsikring: ca 180kr (masse prosenter)

Godbiter/snacks/bein: ca 200kr

Utstyr: varierer veldig. Noen mnd blir det mye dill, men andre mnd ikke noe i det hele tatt. Ca 200kr.

Veterinær- vaksine: rundt 500kr (husker ikke hvor mye jeg betaler :D ) Går nesten aldri til vet andre ganger i året. Frisk som en fisk!

Påmelding til stevner/konkurranse: rundt 2000-3000kr pr år...

Kurs: ca 1500-3000kr pr år

Føler det er noe jeg har glemt, men alt i alt rundt 1500-2000kr i mnd. Jøss, var det virkelig sååå mye! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...