Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor store utgifter har dere for hunden i mnd?


Recommended Posts

For: Ca 690 kr (15 kg, holder i 3-4 uker)

Godbiter: Alt fra 50-200 kr pr måned.

Forsikring: Ca 1600 i året (tror jeg, husker ikke helt)

Vaksine: 400 kr i året

Bensin: 300-400 kr (Selvsagt ikke direkte til hunden, men vi kjører mye rundt for å trene så på en vanlig måned blir det en 300-400 kr bare i kjøring for treninger.)

I tillegg går det endel på utstyr, veterinærutgifter (vi er kronisk uheldige :ahappy: ), stevneavgifter osv.

Jeg har ikke satt av noe spesielt til uforutsette hunde-utgifter, men har sparekonto som jeg tar av hvis jeg trenger det. I tillegg har jeg MasterCard med 5000 kr dekning som jeg ikke bruker med mindre Jaily trenger veterinærbehandling/mat og jeg er blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat satt opp et grundig husholdningsbudsjett, og X'en spiser for 570 kroner i måneden, og forsikringen hennes er cirka 170 kroner i måneden (men jeg har en omfattende forsikring). Så er det vaksiner, det kommer vel på en hundrelapp i måneden i snitt (rabies og øvrig pakke).

Øvrig - utstyr, kurs, utstilling, konkurranser, treninger, kjøring, bøker, også videre - varierer ekstremt fra måned til måned. I mars deltok vi på én utstilling - men vi kjørte 4000 kilometer for å komme oss dit, hadde fire overnattinger og en haug med andre utgifter. Utstillingen var Crufts :ahappy: I januar, derimot, var vi på FIRE utstillinger, men alle var innenfor en radius på fire mil.

Poenget mitt er at det varierer enormt, jeg drar gjerne til Stavanger for å stille for en god dommer og dropper utstillinger her Oslo når dommer ikke frister. Jeg bruker ikke penger på så mye annet, så noen måneder går det jeg har til overs på hund, andre måneder bruker jeg minimalt - avhengig av hva som skjer og hva som frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to hunder:

Fôr: 50 kr/mnd

Vaksine: -

Godbiter: 20 kr/mnd

Forsikring: ca 200kr/mnd

Det som er dyrt, og som jeg blakker meg på, er konkurranser med hund.. Turen til Tromsø for et par helger siden, kostet sånn ca 4500kr, og det var en helg, en hund, inkl reise, hotell og mat, premier og påmelding ++. En tur til Bergen for å konkurrere i agility koster fort 3000 kr, og da har vi gratis kost og losji når vi kommer frem. Et stevne i nærområdet koster påmeldingsavgiften og diesel/bompenger, + evt katalog og mat/drikke på stedet, noe som fort blir over 500kr, garantert mer dersom det er utstilling. Regn dobbelt hvis det er snakk om dobbelkonkurranse en helg.

Så har vi kurs.. Alt fra noen hundre kroner til over 10 000kr har jeg betalt i år, pr kurs. I tillegg kommer reise til kursene, og kanskje overnatting, mat..

I tillegg kommer uforutsette/ikke faste dyrlegeutgifter; øyelysningen nå nylig kostet 700kr, vaksinering koster fort 600kr for en hund (men det gjør jeg jo ikke hvert år engang, så derfor er ikke det regnet med i faste utgifter). Og så kan man jo plutselig få en hund som er skikkelig syk og må opereres, da er vel bare himmelen taket for hvor høy regning man kan få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to hunder:

Fôr: 50 kr/mnd

Vaksine: -

Godbiter: 20 kr/mnd

Forsikring: ca 200kr/mnd

:ahappy: Bruker du ikke mer enn 70 kroner i måneden på fôr og godbiter til to hunder?

For én labrador bruker vi vel ca. 350 kroner i måneden på fôr (går på Royal Canin labradorfôr, som varer 1-2 måneder). Forsikringen kommer på 1200 i året, circum carum. Utover det er det jo helt opp til hvor mye man faktisk vil og kan bruke! Medlemsskap i hundeklubber, godbiter, kurs, utstyr, utgifter i forbindelse med konkurranser også videre er jo helt opp til hva slags hundehold du ønsker å ha.

Jeg har ikke vært på kurs på evigheter og konkurrerer aldri - så sånn sett slipper jeg unna en del store utgifter. Det jeg bruker mest penger på sånn i det daglige i forbindelse med hundeholdet mitt, er fôr, godbiter og diesel til å kjøre til og fra skogen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Bruker du ikke mer enn 70 kroner i måneden på fôr og godbiter til to hunder?

Nei, tror ikke det? Jeg fôrer med V&H + rått. 20kg V&H koster ca 250 kr, og sist jeg kjøpte en blokk var i sommer, dvs ca fem mnd siden, nå er vi snart tom. Det råe bortsett fra V&H er gratis (eller så betaler jeg 20kr for ørten kg bein/avskjær fra slakter), og godisen er også gratis. Jeg kjøper en sjelden gang godis, men stort sett går det i rå godis eller gratis fôrprøver. Sist jeg var hos slaktern var også i sommer, da betalte jeg 40kr for ting jeg fremdeles har igjen av. I sommer fôret jeg på Provitpølser, det var jo faktisk billigere enn V&H. Jeg var heldig og fikk siste rest av et parti til 10 kr/pølsa (de selges for ca 50kr pølsa), har forresten igjen ca halvparten av pølsene jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å dele opp siden vi har to hunder og fem ildere, men skal prøve ;)

Fôr: Ca 400 i mnd tenker jeg. Står på Köbers.

Godbiter: Kjøper fiskepudding, pølse etc. 150-200 kanskje. Får også noe gratis godbiter ettersom vi handler ekstremt mye hos dyrebutikker ;)

Utstyr/leker osv: Nja, det blir en del kan man si :) Bruker det meste av pengene våre på dyrene :P Alt fra 200-2000 til hundene.

Dyrlegeutgifter: Vanskelig å si egentlig. Det er sånn av og på. men faste utgifter er vel på rundt 1000 i året vil jeg tro. Men kan fort komme opp i 5-6000 også, hvis de skulle bli syke/skadet osv. Dyrlege er dyrt gitt!

Forsikring: ca 2400 i året.

Det blir litt utgifter da. og vi har ikke akkurat god råd, men du verden det er så verdt det! :P

Egen konto tror jeg er veldig smart og det tror jeg vi bør gjøre etterhvert også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine: regner med jeg har mer penger å rutte med da :D

He he, tror kanskje med enda en hund at ikke det blir så mye penger til overs :ahappy:

Bare vent til det blir utenlandsturer med agilitystevner :( Jeg er sluttet å regne på hvor mye jeg bruker på hundene i måneden - hadde jeg gjort det så tror jeg kanskje jeg hadde blitt dypt, dypt deprimert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest på kurs og.. dill:p til hunden min. jeg er hekta på kurs,så regner med at det går med en god del der. setter opp en liste, noe pr. mnd og noe pr. år.

For:pr. mnd

Tørrfor: ca 175kr (700kr for 15kg sekk)

v&h: 100-150kr

Godbiter i form av griseører og bein: 50kr

Helse (pr. år)

Vaksinasjoner: første året er det jo litt ekstra der, men ligger vell på en 400kr året som fast utgift.

Helsesjekk: 800kr (1-3 sjekker)

annet: Hd-røgting, uforutsette ting/skader etc: fra 0-2000kr

forsikkring: 600kr

Kurs (pr. år)

første år: vi har gått 5 kurs til nå (10mnd'er) så det er vell kommet opp i en sum på 5000kr + ca.

kommer nok til å være med på helga-kurs, seminarer, samlinger etc framover,så regner med en 4-5000kr pr år i kurs

konkuranse: 50-400kr pr. mnd.

+ bensin/transportmiddel til og fra trening.

Leker/utstyr:

Leker: 0-50kr i mnd'en. vi lager stort sett leker selv.

Utstyr: fra 100-1500kr månden. denne månden ble det innkjøp av nytt bilbur (2000kr.) bto dekken + noe smått (800kr) så går med fort.

annet:

hundepass: 0kr (har snille foreldre:) )

pleieprodukter/børster: innkjøpspris 300kr. mnd: 0kr.

skade på ting og tang: foreløbig 0kr.

Det blir litt, vi er nok mer aktive enn en gjennomsnittlig familiehund noen gang trenger og være, og halvparten er vell mest for eier og ikke nødvendig for selve hundeholdet. men Verd det er det uansett pris :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njej, si det? *regne ut*

Fôr: 144,- på en mnd(v&h), blir 1728,- i fôr på et år. (hjelpes, bruker jeg SÅ lite?) :P *dobbeltsjekke* Ja, det er riktig.

Utstyr: litt variabelt, men si 200,-/mnd da i snitt, så blir det 2400 på et år. (da iberegnet hundeposer, godbiter osv.)

Helse: Tja, si ca 800,- i året? Vaksinasjon og slikt, da. Nå har det jo vært noe mer i år pga helsesjekk og chipping på Lundii.

Forsikring: Ca 1000,- på Kee-Kee(betaler ikke hele siden jeg er del-eier), rett over 3000,- i året på Lundii(hun er forsikret fra topp til tå, Agria veterinær, medisin, avl, elite og livsforsikring).

Kurs: Har ikke gått noe med Lundii enda, Kee-Kee har gått et sporkurs for 500,- i vår. Blir mer til våren igjen, tenker jeg. Regne kanskje 1500 i året på det.

Utstilling: Jah, her er det jo litt vanskelig å si. Skal jeg stille på alt jeg vil stille på neste år, så blir det mye, kanskje 3-4000,- for Lundii. Hittil har jeg jo bare stilt Kee-Kee selv en gang, får se hvordan det blir neste år, kommer nok til å stille henne selv litt mer, kanskje. Så regne en 1500,- på henne da.

Så tilsammen blir det jo da 15 428,- :P Dyrt nok! Men uten utstillingen, hadde det jo blitt relativt mye billigere, så det er jo ikke noe som det KOSTER meg å ha hund, det er noe jeg velger å gjøre siden jeg har hund. :P

Edit: også reise til og fra utstillinger da, det er jo vanskelig å si hvor mye det vil koste meg. Og evt overnatting. :P

Edit 2: Øh, i mnd var det ja, ikke i året.. :blink: Var LITT trøtt i går kan man si. Men da, blir det jo 1285,66 i mnd. Ikke fullt så mye enda da, for jeg har ikke betalt forsikringen til Lundii enda, og vi skal ikke på så mange utstillinger i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det? Jeg fôrer med V&H + rått. 20kg V&H koster ca 250 kr, og sist jeg kjøpte en blokk var i sommer, dvs ca fem mnd siden, nå er vi snart tom. Det råe bortsett fra V&H er gratis (eller så betaler jeg 20kr for ørten kg bein/avskjær fra slakter), og godisen er også gratis. Jeg kjøper en sjelden gang godis, men stort sett går det i rå godis eller gratis fôrprøver. Sist jeg var hos slaktern var også i sommer, da betalte jeg 40kr for ting jeg fremdeles har igjen av. I sommer fôret jeg på Provitpølser, det var jo faktisk billigere enn V&H. Jeg var heldig og fikk siste rest av et parti til 10 kr/pølsa (de selges for ca 50kr pølsa), har forresten igjen ca halvparten av pølsene jeg kjøpte.

steike, hørtes ut som noen billige hunder å ha i drift;) he he, nå er jo hun ene ganske liten men alikevel. Imponerende, men hvor mye får de av v&h om dagen? 20 kg på 3 mnd hørtes liksom ikke så veldig mye ut, men kanskje hoderegningen min er litt skrall:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steike, hørtes ut som noen billige hunder å ha i drift;) he he, nå er jo hun ene ganske liten men alikevel. Imponerende, men hvor mye får de av v&h om dagen? 20 kg på 3 mnd hørtes liksom ikke så veldig mye ut, men kanskje hoderegningen min er litt skrall:P

De får jo annet rått ved siden av, så da holder 20kg V&H på tre mnd, minst. Det er jo avhengig av hvor mye rått de får; i perioder får de mer V&H enn annet, i andre perioder mindre. Men jeg kjøper inn 20kg V&H 3-5ganger i året. Så de er billige i drift ja - selv om hun ene er liten! Dog spiser hun nesten like mye som den "store", så egentlig er fôringsutgiftene på de omtrent like. :blink: Jeg veier ikke maten deres, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mye de får, men jeg vil tippe at springeren får ca 4-500gram, og terriern ca 3-400gram. Men nå spiser kanskje springeren litt lite til å være så "stor", og den lille ganske mye til å være så liten, og det gjør vel sitt til at de får omtrent like mye. Terrier'n får like mye frokost som springeren, men litt mindre kvelds. Springeren får forresten en del mer godis enn den terrier'n, terrier'n får mer leke som belønning, og godis må også regnes med i det daglige kaloriinntaket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo annet rått ved siden av, så da holder 20kg V&H på tre mnd, minst. Det er jo avhengig av hvor mye rått de får; i perioder får de mer V&H enn annet, i andre perioder mindre. Men jeg kjøper inn 20kg V&H 3-5ganger i året. Så de er billige i drift ja - selv om hun ene er liten! Dog spiser hun nesten like mye som den "store", så egentlig er fôringsutgiftene på de omtrent like. :blink: Jeg veier ikke maten deres, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mye de får, men jeg vil tippe at springeren får ca 4-500gram, og terriern ca 3-400gram. Men nå spiser kanskje springeren litt lite til å være så "stor", og den lille ganske mye til å være så liten, og det gjør vel sitt til at de får omtrent like mye. Terrier'n får like mye frokost som springeren, men litt mindre kvelds. Springeren får forresten en del mer godis enn den terrier'n, terrier'n får mer leke som belønning, og godis må også regnes med i det daglige kaloriinntaket. :P

Med 400 gram pr dag ville EN hund spist 12 kg i løpet av 30 dager. Altså hvis de gj. snittlig får 400 gram, spiser de 24 kg pr mnd. Så de får nok mindre enn det. Sikker på at du ikke har glemt at du kjøpte en blokk? 20 kg på 5 mnd høres jo villt lite ut? hehe

Mine får tørrfôr, da jeg ikke har nok fryseplass på hybelen :P Hjemme glemmer vi alltid å tine kjøttet, så får nok beholde tørrfôret der. Men når jeg flytter til et litt større sted, blir det nok fôring med V&H eller NP :)

Her ble det fyllt på 13 kg fôr (blanding av RC og Proplan) i begynnelsen av august og den er snart tom. Men vi har vært hjemme en del helger, så tror Amira bruker 3,5 mnd på en sekk. Når hun gikk flere mil i hundespann pr dag, tok det litt under 3 mnd å tømme en sekk. Altså ca 200 kr ut fôr-utgifter pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg må regne ut på nytt hvor lang tid bikkja bruker på en sekk jeg... Før så brukte han litt over en måned på 20 kg og jeg tenker at han gjør det enda, men når jeg ser hvor langt tid tilsvarende store hunder bruker tror jeg kanskje at jeg har tenkt feil... Eller så får han mer mat en jeg tenker at han får:P (straffen for ustabil slumpfôring? :blink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg må regne ut på nytt hvor lang tid bikkja bruker på en sekk jeg... Før så brukte han litt over en måned på 20 kg og jeg tenker at han gjør det enda, men når jeg ser hvor langt tid tilsvarende store hunder bruker tror jeg kanskje at jeg har tenkt feil... Eller så får han mer mat en jeg tenker at han får:P (straffen for ustabil slumpfôring? :blink:)

Hundene mine får ca halvparten av det som står anvist på sekken! Hun får ca 200 gram pr dag, mens på energy-sekken til royal står det at en 18 kg hund skal ha 350-465 gram, avhengig av aktivitet. Selv når hun gikk i spann fikk hun ikke mer enn max 300 gram...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fôrer med V&H koster hunden meg 5,- per dag, lurer på om det blir omtrent det samme hun koster om jeg fôrer tørt.

Kurs, veterinær og utstyr? Tja, jeg har ikke faste utgifter på det, så der har jeg ingen oversikt. Det er sånt jeg tar som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine får ca halvparten av det som står anvist på sekken! Hun får ca 200 gram pr dag, mens på energy-sekken til royal står det at en 18 kg hund skal ha 350-465 gram, avhengig av aktivitet. Selv når hun gikk i spann fikk hun ikke mer enn max 300 gram...!

det forklarer kanskje litt av forskjellen, min har stort sett ligget på nesten det dobbelte av hva sekken vil at vi skal gi. stort sett mellom 4-500 gram ett sted. He he, ikke rart han er dyr i drift da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 400 gram pr dag ville EN hund spist 12 kg i løpet av 30 dager. Altså hvis de gj. snittlig får 400 gram, spiser de 24 kg pr mnd. Så de får nok mindre enn det. Sikker på at du ikke har glemt at du kjøpte en blokk? 20 kg på 5 mnd høres jo villt lite ut? hehe

Tror du har misforstått litt. :blink: Som jeg skrev; de får annet rått i tillegg til V&H. De får ikke V&H hver dag (i går fikk de f eks mørbradbiff og kyllingfilèt). Det er derfor 20kg V&H holder så lenge, man kan ikke regne på hvor mye jeg gir hundene pr dag i gram, og så finne ut at 20 kg holder så og så lenge. :) Jeg skrev vel heller ikke at de fikk 20 kg på 5 mnd? Jeg skrev jeg kjøpte 20kgs blokker 3-5ganger i året, dvs at de bruker 2-4mnd på 20kg, og da får de også annet rått som sagt. Annet rått innebærer kjøttmat, slakteavfall, bein, evt også Provit-pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått litt. :blink: Som jeg skrev; de får annet rått i tillegg til V&H. De får ikke V&H hver dag (i går fikk de f eks mørbradbiff og kyllingfilèt). Det er derfor 20kg V&H holder så lenge, man kan ikke regne på hvor mye jeg gir hundene pr dag i gram, og så finne ut at 20 kg holder så og så lenge. :) Jeg skrev vel heller ikke at de fikk 20 kg på 5 mnd? Jeg skrev jeg kjøpte 20kgs blokker 3-5ganger i året, dvs at de bruker 2-4mnd på 20kg, og da får de også annet rått som sagt. Annet rått innebærer kjøttmat, slakteavfall, bein, evt også Provit-pølser.

får hundene dine noe vitamin eller mineraltilskudd ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...