Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er den perfekte nettside?


Shilamon

Recommended Posts

Jeg ser at stadig flere får seg nettsider og det skjønner jeg godt, for det er utrolig morro å jobbe med, utvikle og endre nettsider. Synes jeg iallefall:)

Jeg klikker meg ofte rundt til folks ulike sider når jeg sitter her på forumet. For å få idéer til egen side og se hvem folk er. På veien rundt dyresonens verdensvev opplever jeg alt fra fantastiske sider til katastrofale godeksempler til hva man absolutt ikke bør gjøre når man skal lage en nettside.

Inspirert av dette ønsker jeg nå å dra i gang en debatt om hva som er den "perfekte" nettside?

Vi tar utgangspunkt i en side for mer eller mindre aktive hundefolk og tenker på alt fra innhold til design.

Så, hva synes DU er den perfekte nettside? Hva må med? hva bør ikke være med?

Jeg kommer sikkert på flere ting etterhvert som debatten går (håper noen blir med:P), men det er en ting jeg gjerne vil få sagt med en gang som jeg virkelig har blitt lei av:

Blogg og gallerier som åpnes i nye vinduer/ faner. Den perfekte nettside har disse integrert (på en pen og naturlig måte) i resten av siden, så man slipper å lukke ett vindu/ fane for å lese videre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kort til å begynne med:

-meny på hver side, ikke noe "tilbake-knapp"

-ikke noe bling bling bloink som blinker og glitrer og lager lyd, ikke når det er jul heller!

-handler siden om en hund eller fler, så vil jeg se mer enn kun helsestatistikk og utstillingsmeritter. Jeg vil lese litt om hvordan hunden er å leve med, litt personlige ting.

-fargene bør harmonere, og de bør være behagelige å se på

-ikke noe reklame eller popupvindu

-tekst som er litt morsomt skrevet, blir lest! Tekst som er kjedelig, blir ikke lest, og jeg kommer sjelden tilbake til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hjemmeside er perfekt. :P Neida, det er den langt ifra...

Jeg er enig i alle punktene deres. I tillegg liker jeg best når:

- det er én skrifttype overalt, bortsett fra på headeren.

- denne skrifttypen ikke er Times New Roman. :P Times New Roman er ingen skjermskrift, den er tillpasset trykk. Skal man bruke serif-skrift bør man heller bruke Georgia, det ser mye bedre ut.

- skriftfargen er lik overalt, unntak er overskrifter, linker osv...

- det IKKE er en enter-side med et bilde man må trykke på for å komme inn. Idiotisk, etter min mening. :hmm:

- det er luft og kant rundt bildene

Det viktigste er at siden er helhetlig og ryddig da, for å si det enkelt. Men jeg er veldig flink til å finne feil, og er sikkert mer kresen enn gjennomsnittet, mye pga at jeg går på medialinja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det IKKE er en enter-side med et bilde man må trykke på for å komme inn. Idiotisk, etter min mening. :P

Halleluja! så enig jeg er i akkurat det der. Fatter ikke overhode hvilken idiot som kom på at det skulle være en glup idé? Om man ser et tbilde og inenn 2 sekunder blir videreført til hovedsiden er det greit nok for etablerte varemerker med en logo, men når man må trykke finnes det jo overhode ikke noe poeng. Har sett flere sider der det står "trykk på bildet for å komme videre"... kanskje ett hint om at idéen ikke er spesielt god ?.P

Det viktigste er at siden er helhetlig og ryddig da, for å si det enkelt. Men jeg er veldig flink til å finne feil, og er sikkert mer kresen enn gjennomsnittet, mye pga at jeg går på medialinja. :hmm:

Kresenhet er viktig i denne debatten. Man får jo ikke en perfekt side ved å kompromissere (om det er ett ord..?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja! så enig jeg er i akkurat det der. Fatter ikke overhode hvilken idiot som kom på at det skulle være en glup idé? Om man ser et tbilde og inenn 2 sekunder blir videreført til hovedsiden er det greit nok for etablerte varemerker med en logo, men når man må trykke finnes det jo overhode ikke noe poeng. Har sett flere sider der det står "trykk på bildet for å komme videre"... kanskje ett hint om at idéen ikke er spesielt god ?.P

Ja, jeg lurer også på hvordan den ideen ble født... Et annet unntak er jo hvis det er f.eks siden til en oppdretter, og det er et bilde på forsiden, også står det "velg ditt språk", enten norsk eller engelsk for eksempel. Men det er noe annet.

Kresenhet er viktig i denne debatten. Man får jo ikke en perfekt side ved å kompromissere (om det er ett ord..?) :P

Nei, det er sant det. :hmm: Det heter å kompromisse, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i de fleste punkter over her ja! Det må være ryddig, harmoniskt og ikke for mye dilldall! :P

Fargene bør passe sammen... Ikke gul, rød og grønn sammen! For å sette det på spissen.. :P

Jeg liker at menyen skiller seg litt ut, slik at det ikke er helt vanlig tekst som ligger på høyresiden feks.. :hmm:

En fin logo/header er et pluss.. Liker ikke at sidene er FOR kjedelige heller..

Liker IKKE Piczo-stilen...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ha et slags "designprogram". Det vil si at man må bestemme seg for om man vil at siden skal være enkel, urban, eventyraktig, naturlig/organisk, proffesjonell/businessaktig, pompøs, sukkersøt, sporty, trendy osv. Jeg liker veldig mange forskjellige stiler bare de er gjennomført og laget på en bevisst måte. Det betyr for eksempel at innholdet må passe til stilvalg, at farger, bilder, font og layout må utgjøre en helhet.

.... sa hun som ikke kan å lage hjemmeside selv, bare fylle inn elementer fra en editor. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hjemmeside er perfekt. :D Neida, det er den langt ifra...

Jeg er enig i alle punktene deres. I tillegg liker jeg best når:

- det er én skrifttype overalt, bortsett fra på headeren.

- denne skrifttypen ikke er Times New Roman. :P Times New Roman er ingen skjermskrift, den er tillpasset trykk. Skal man bruke serif-skrift bør man heller bruke Georgia, det ser mye bedre ut.

- skriftfargen er lik overalt, unntak er overskrifter, linker osv...

- det IKKE er en enter-side med et bilde man må trykke på for å komme inn. Idiotisk, etter min mening. :P

- det er luft og kant rundt bildene

Det viktigste er at siden er helhetlig og ryddig da, for å si det enkelt. Men jeg er veldig flink til å finne feil, og er sikkert mer kresen enn gjennomsnittet, mye pga at jeg går på medialinja. :o

Da syns jeg du kan stikke innom siden min, og skrive hva du syns i tråden jeg opprettet under Vis din hjemmeside :hmm:

Ellers syns jeg det meste er nevnt her. Det bør gå en rød tråd gjennom hele siden. Og det jeg syns er skikkelig irriterende er ulike bakgrunner på de forskjellige sidene. Siden bør være så "ren" som mulig :) Om det er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg synes at hjemmesider skal være ryddige og oversiktelige.

- Og jeg synes det er finest når bildene er på hjemmesiden, ikke i eget album fordi jeg synes det er mye neklere å se bildene da.

- Og passe på å skrive rett. Hukse komma og stor bokstav på de rette plassene osv.

Ellers så er jeg enig med det som er skrevet før meg. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, den perfekte siden finnes ikke...

For det andre, alle vil aldri bli fornøyd uansett...

En hjemmeside skal være slik eieren av hjemmesiden vil ha den, å er eieren fornøyd, ja så er siden perfekt...

Men sånn bortsett fra det så er alle punkter nevnt i tråden gode poenger...

Hvor RYDDIG er det største cluet...

Ingen blir imponert over animerte gif-filer, maccarena-midifil og rosa fet skrift...

Er siden derimot ryddig og "forbrukervennlig" så kan det imponere noen...

Noe som er brukervennlig er en "ukjent" regel som kan kalles 2 klikks regelen

Fra Forsiden/index skal du aldri trenge å klikke mer en 2 ganger for å finne all informasjon og alle sider på nettstedet..

Se www.nsb.no for eksempel, der finner du alt innen to klikk...

Vanlig skrekkeksempel, 8 klikks

Velkomst side --- Hovedside --- Hunder --- Carri --- Bilder av Carri --- Filmer --- Januar --- Tur til jokkmokk ---> se filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her ser man virkelig hvor ulike folk er.

Er helt enig med Tore, den perfekte hjemmeside finnes ikke, som ALLE synes er bra. Og den skal være slik eieren vil ha den. Folk kan vel ikke bli så like at absolutt alle synes en hjemmeside er " perfekt".

Det jeg IKKE liker ved en hjemmeside :

1. At alle sidene har samme bakgrunner ( dritkjedelig )

2. Blogg og Album som må åpnes i eget vindu.

3. Har inntrykk av at alt skal handle om resultater av ulike slag. ( konkurranser). Jeg liker å lese om hvordan hundene er i hverdagen. Deres spesielle personligheter, små " stunt" i hverdagen osv. Jeg synes det er mye morsommere enn endeløse 1.Ak, osv. Det er egentlig litt kjedelig i lengden. Flott at en hund får premie på utstilling eller Agility, men det er " hverdagshunden", menneskets beste venn, jeg liker best å lese om.

Jeg liker at hjemmesiden " lever", med det mener jeg at man forandrer bakgrunner på forsiden etter årstidene.

Du spør om det bør være blogg osv. Man bør jo ha en side hvor man skriver litt forskjellige ting i hverdagen. Om man kaller det Blogg, Nyheter eller Dagbok er jo det samme.

Det er jo der man skriver inn forskjellige ting.

MEN, det bør ligge integrert i siden og ikke åpnes i nytt vindu, det er litt tungvindt. Bildene av hunden bør også ligge rett på siden i STORT format. IKKE i eget album.

Synes ellers noen har litt kjedelige sider. Som f.eks i går gikk jeg inn på en blogg. Det var et lite bilde av hunden øverst i et hjørne. Så var det endeløse skriblerier om ulike ting. Ikke ett bilde, ingen pynt, ingen markering av noe slag.

Ble altfor kjedelig for meg.

Synes det er artig å lese ulike hunders dagbok, blogg eller nyheter, MEN det bør være iblandet litt bilder, pynt, linjer osv i mellom innleggene.

Men som sagt, vi er jo alle forskjellige, og liker ulike ting. Jeg er heller ikke glad i blinkies og litt "urolige" ting, men at folk setter litt blinkende raketter inn på sin hjemmeside f.eks. på nyttårsaften, synes jeg gjør en hjemmeside mer " levende" og koselig. Men IKKE til hverdags.

ALT TIL SIN TID :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sider som

* Ikke har for mye farger og stæsj, blinkende gif-er og ekkel skrift på fargen er fyfy.

* Ikke har ørtogfjørti smileys i teksten, da hverken på siden eller i bloggen.

* Hvor man ikke må klikke så fryktelig mye for å finne frem, mange mellomsider er bare slitsomt.

* Hvor blogg og galleri ikke åpnes i eget vindu

* Og som selvsagt er oversiktlig og grei, at man ikke trenger å lete i lengre tid for å finne frem. Har man gjestebok og blogg syns jeg de bør få ligge i hovedmenyen sammen med de andre f.eks.

* Som fungerer i Firefox. :twisted:

* Som har en fin header.

* Som gjerne har de 2-3 siste opppdateringene som er gjort på siden, på fremsiden helst så det ikke blir så mye klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt om utseende, splashsider med tekst som " Klikk her" for å komme videre, animerte bilder og stæsj. For min egen del synes jeg innholdet er av større betydning enn utseende - har tekst og bilder et innhold som fenger blir gjerne utseende av mindre viktighet.

Siden bør ha en viss forutsigbarhet - f eks at lenkene er plassert slik at de oppfattes som lenker og ikke som et bilde som tilfeldigvis er plassert et eller annet sted på sida. For de som ikke har bredband kan sider med mange og "tunge" bilder være et ork å laste ned, så en link til en ekstern bildeside kan være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt om utseende, splashsider med tekst som " Klikk her" for å komme videre, animerte bilder og stæsj. For min egen del synes jeg innholdet er av større betydning enn utseende - har tekst og bilder et innhold som fenger blir gjerne utseende av mindre viktighet.

Siden bør ha en viss forutsigbarhet - f eks at lenkene er plassert slik at de oppfattes som lenker og ikke som et bilde som tilfeldigvis er plassert et eller annet sted på sida. For de som ikke har bredband kan sider med mange og "tunge" bilder være et ork å laste ned, så en link til en ekstern bildeside kan være en fordel.

Hva slags innhold bør med på de ulike sidene? Hva fenger?

Og hvilke sider bør siden ha? Hvor vil vi ha bloggen? på førstesiden eller som egen side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags innhold bør med på de ulike sidene? Hva fenger?

Og hvilke sider bør siden ha? Hvor vil vi ha bloggen? på førstesiden eller som egen side?

Jeg skiller mellom personlige hjemmesider og blogg selv om de gjerne kan være en del av et hele. Hjemmesiden blir vel relativt "statisk" mens bloggens oppbygging er mer for å kommentere det som skjer i øyeblikket eller deromkring. Hvor blokken ligger har liten interesse for meg - det er uansett bare et klikk mellom de ulike elementene. Jeg skummer gjerne først over informasjonen om eier og hund eller hunder og blant de bloggene jeg helst besøker er slike som er godt formulerete og inneholder bilder som jeg bare kan drømme om å få til - og som gjerne omtaler steder jeg har en viss kjennskap til - og dermed har jeg vel sagt hva jeg legger vekt på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål:

Ser at flere har en side med "planer, mål og aktiviteter". Hvordan synes vi at den skal se ut? Skal mål være på samme side som planer eller på hundens egen side om man har flere (har sett begge løsninger)? Skal kalenderen oppdateres utover året slik at man fjerner ting som har blitt passert, eller vil man ha hele året der helt ut (så man kan se hva ekvipasjen har gjort tidligere)? Vil vi ha rutenett? liste? Hvilken informasjon vil vi ha med? Er vi for eller i mot åpne "ruter" i tabellene (i tilfelle flere aktiviteter kommer)?

Hvordan skal stamtavlen til hundene se ut? som sitstay sin løsning? Ett tre? Andre løsninger? Bør stamtavlen være tilgjengelig på siden? hvor mange ledd bør med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anniken at den bør inneholde minst 3 ledd.

Prikken over i-en er om man klarer å få tak i bilder å sette inn. Da blir stamtavlen straks mer personlig og inntressant, men det er bare min smak da.

Slektstreet er flott, men selv har jeg stamtavle fra stamtavlegeneratoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg IKKE liker ved en hjemmeside :

1. At alle sidene har samme bakgrunner ( dritkjedelig )

Det er en grunn til at det heter bakgrunn. Den er bak alt innholdet, og den skal ikke være noe av det første du legger merke til på en hjemmeside. Hvis en side er kjedelig nytter det ikke bare å ha forskjellig bakgrunn overalt. Da får man en kjedelig OG rotete side.

Jeg liker at hjemmesiden " lever", med det mener jeg at man forandrer bakgrunner på forsiden etter årstidene.

Det går fint an å tilpasse designet til en hjemmeside uten å høstblader som bakgrunn om høsten eller irriterende javascript-snøfnugg som daler ned om vinteren. Det er ikke verre enn å forandre fargene på siden, bildet i headeren og på forsiden osv.

Jeg er heller ikke glad i blinkies og litt "urolige" ting, men at folk setter litt blinkende raketter inn på sin hjemmeside f.eks. på nyttårsaften, synes jeg gjør en hjemmeside mer " levende" og koselig. Men IKKE til hverdags.

Er ikke denne urolig synes du?:

2edxzix.jpg

Hvor har du funnet det bildet forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det heter bakgrunn. Den er bak alt innholdet, og den skal ikke være noe av det første du legger merke til på en hjemmeside. Hvis en side er kjedelig nytter det ikke bare å ha forskjellig bakgrunn overalt. Da får man en kjedelig OG rotete side.

Det går fint an å tilpasse designet til en hjemmeside uten å høstblader som bakgrunn om høsten eller irriterende javascript-snøfnugg som daler ned om vinteren. Det er ikke verre enn å forandre fargene på siden, bildet i headeren og på forsiden osv.

Er ikke denne urolig synes du?:

2edxzix.jpg

Hvor har du funnet det bildet forresten? :whistle:

Helt enig med deg. Det går an å tilpasse siden til årstidene på andre måter. Jeg prøver f.eks å bytte på fargene til layouten eller banneret, alt etter som.

En bakgrunn som stikker seg for mye frem tar vekk fokuset på siden, og jeg syns siden blir useriøs. Det blir for forstyrrende. Og det samme gjelder blinkende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...