Gå til innhold
Hundesonen.no

Gikk/går du på valpekurs med din valp?


Lola Pagola

Valpekurs  

78 stemmer

  1. 1.

    • Ja, dette er første gangen jeg har hund
      8
    • Ja, dette er første gangen jeg har hund (men har/har hatt hund i familien)
      12
    • Nei. Dette er første gangen jeg har hund
      6
    • Nei. Dette er første gangen jeg har hund (men har/har hatt hund i familien)
      5
    • Ja, og det er ikke første gangen jeg har hund
      15
    • Nei, og det er ikke første gangen jeg har hund
      33
  2. 2.

    • Har gått ett valpekurs med den første hunden, men ikke med de som kom etter
      9
    • Har aldri gått valpekurs (gikk ikke med denne hunden, og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det med den neste)
      24
    • Går valpekurs for hver nye hund
      16
    • Gikk valpekurs med nåværende hund, og kommer sannsynligvis til å gå med den neste og
      17
    • Gikk valpekurs med nåværende hund, men kommer sannsynligvis ikke til å gå med den neste
      3
    • Gikk ikke med denne hunden, men kommer nok til å gjøre det med den neste
      11


Recommended Posts

Tenkte å lage en liten poll, virker som det er ganske mange som ikke går på valpekurs, selv om det er første hunden (meg inkludert).

Si fra hvis det er alternativer som mangler. Er det det du selv skal stemme, vent med å stem til jeg har lagt det til, kan jo bare stemme en gang.

Si gjerne litt om hvorfor dere ikke går/går valpekurs.

Har lagt til (men har/har hatt hund i familien) bak noen alternativer, fordi da vet man jo somregel litt om hva det innebærer å ha hund, litt om oppdragelse og sånn, selv om hovedansvaret har ligget på noen andre, kontra de som aldri har levd med en.

Mulig den siste delen av pollen var litt unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sico er min første hund, og ja vi gikk valpekurs, så hva skal jeg stemme på 2. delen av pollen? Mulig jeg kommer til å delta på valpekurs for hver nye hund, men det tviler jeg på egentlig.

Edit: Omformulerte meg litt. Og svare på spørsmålene kanskje.. Vi meldte på valpekurs fordi det var vår første hund så vi tenkte det ville være bra for oss; få veiledning ved eventuelle problemer, mer kunnskap osv, og sosialiseringen for Sico sin del. Stemte at jeg gikk valpekurs med nåværende hund, men mest sannsynlig ikke kommer til å gå med den neste. Av samme grunn som Labbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke krysset av på første pollen.. Ingen alternativ som passer. (da får jeg ikke svart på andre poll heller)

Jeg har gått på valpekurs med begge valpene mine. På min andre valp kunne jeg mye fra før, så da dro jeg på kurs for hunden sin del, fordi det er sosialt og vi treffer nye folk. Og man får alltids snappet opp noen nye tips :icon_redface:

Jeg var også på valpeskole og valpefest med Nitro, og tok valpekurset når han var 9 mnd, pga skaden han fikk.

Jeg syns valpekurs er bra. Hvis jeg får en ny valp en gang, vet jeg ikke om jeg skal på kurs.. Spørs da om det blir ny instruktør osv. (vil ikke gå det helt samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke med min første hund (har da hatt hund i familien siden jeg var 3 år gammel), gikk ikke med Tia og har ingen planer om å gå med kommende hunder heller. Uansett hvor arrogant det høres ut, så har jeg ikke særlig mye å hente fra et valpekurs, og mange instruktører på valpekurs syns jeg ikke innehar særlig mye kunnskap heller. Det hadde måtte bli for å få sosialisert valpen, men det klarer jeg fint å gjøre gratis og ikke betale flere tusenlapper for :icon_redface:

Da bruker jeg heller pengene på andre kurs når valpen blir unghund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble litt vanskelig å svare siden pollen din forlangte svar på både første og andre del... Mao må man både være på sin første hund og på sin andre eller senere... :icon_redface:

Regner med du fikser opp i det så skal jeg "polle" etterpå.

Jeg har aldri vært på valpekurs med noen av mine hunder, rett og slett fordi det ikke fantes sånt der jeg bodde da de var små... Tror kanskje ikke jeg kommer til å gå på valpekurs med kommende valp heller. Isteden kommer jeg til å ta den med på miljøtrening i hundeklubben (som jeg gjør med hundene nå også og som jeg også gjorde med Carma da hun var valp) ukentlig og ellers gjøre de samme tingene jeg har gjort med de andre som valper.

Savnet veldig muligheten til å gå på valpekurs særlig med første hunden, men det var liksom bare ikke et alternativ...

Edit: Nå fant iallefall jeg alternativer som passet på hver del! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått på valpekurs med noen av de jeg har hatt til nå, og kommer neppe til å gå noe valpekurs med de jeg evt. får fremover. Jeg har muligheten til å sosialisere valpene mine enten i klubben eller sammen med treningskompiser, og det holder for oss :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått valpekurs med noen av mine hunder, og kommer ikke til å gjøre det med fremtidige hunder heller. Jeg bruker fellestreningene til klubben for sosialisering og trening sammen med andre. Tror ikke jeg ville hatt så mye igjen for å gå valpekurs (holder forøvrig slike kurs selv i "min" klubb), da vil jeg heller spare pengene og bruke det på kurs senere, som jeg vil ha mer utbytte av både teoretisk og praktisk. De andre som holder kursene i den aktuelle klubben trener jeg trener jevnlig sammen med, og vi hjelper hverandre helt gratis. Da er det i alle fall poengløst å gå kurs for hverandre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eller jo..

Jeg og Zorba surra oss med i ett kurs som Irsk Setter klubben arrangerte, det var visst et valpe- unghund kurs. Så jeg har da gått på valpekurs med voksen hund.. ? Det var ikke med i pollen din :icon_redface:

Milla fikk jeg vite at hadde gått valpekurs hos forrige eier, altså ikke med deg, det var heller ikke med i pollen din :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med hund, men Ellie er den første egne.

Gikk valpekurs med henne, var veldig heldig med instruktøren og lærte mye.

Vet ikke om jeg kommer til å gå med neste, for nå kan jeg mye mer om trening av hund enn jeg kunne da vi fikk henne.

Da spørs det om jeg ikke sosialiserer på andre måter, trener inn de første tingene selv, og heller går kurs når valpen er eldre.

Hvis jeg går, er det sikkert bare for at instruktøren er så utrolig flink og koselig :icon_redface: (Jar hundeskole)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på valpekurs med første hund, men følte ikke at jeg egentlig fikk så mye ut av det. Han (og jeg) kunne allerede det de lærte der og det vi kunne trenge hjelp til, fikk vi ikke hjelp til. Gikk videre med grunnkurs i lydighet og fikk mye mer ut av det. Hund nr. 2 var tre år da jeg overtok han, så valpekurs var ikke aktuelt. Når hund nr. 3 kom i hus, følte jeg at jeg hadde såpass kunnskap at det ville være bortkastet å bruke tid og penger på valpekurs. Vi omgås så mye hunder og hundefolk ellers at det ikke var nødvendig å gå valpekurs pga den sosiale delen heller. Man blir vel aldri helt utlært på hund, men jeg tror ikke at jeg kommer til å gå valpekurs med fremtidige hunder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit litt med å stemme. For, det er min andre(og tredje) hund nå, og jeg har ikke gått valpekurs med Kee, men kommer kanskje til å gå med Lundii. Og med den forrige hunden min gikk jeg ikke valpekurs, fordi jeg ikke hadde henne som valp, men gikk vanlig hverdagslydighetskurs.

Men avventer iallefall litt med Lundii enn så lenge, hun er snart 10 uker, og jeg vil fokusere på "stå" og å gå pent i bånd fram til vi har debutert på utstilling iallefall, og etter det får vi se om vi joiner et kurs mtp å lære inn en del øvelser skikkelig for å evt kunne prøve oss på agility når hun blir gammel nok. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått valpekurs med noen av mine hunder. Den eneste som har gått noe lignende er Villa, som gikk et unghundkurs, men hverken hun eller jeg lærte noe der vi ikke kunne trent på hjemme eller sammem med bekjente synes jeg. Jeg stiller hundene mye fra de er valper, de reiser og er med "overalt" og treffer folk og dyr såpass ofte at jeg ikke har sett noe problem med at de er lite sosiale. de lærer seg også kontakt og ro på valpeshow og lignende settinger, så jeg har enda ikke sett behovet. Jeg trener vanlige grunnferdigheter hjemme/med bekjente og melder heller på litt mer spesifikke kurs når jeg vet hva jeg vil bruke hunden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...