Gå til innhold
Hundesonen.no

Gikk/går du på valpekurs med din valp?


Lola Pagola

Valpekurs  

78 stemmer

  1. 1.

    • Ja, dette er første gangen jeg har hund
      8
    • Ja, dette er første gangen jeg har hund (men har/har hatt hund i familien)
      12
    • Nei. Dette er første gangen jeg har hund
      6
    • Nei. Dette er første gangen jeg har hund (men har/har hatt hund i familien)
      5
    • Ja, og det er ikke første gangen jeg har hund
      15
    • Nei, og det er ikke første gangen jeg har hund
      33
  2. 2.

    • Har gått ett valpekurs med den første hunden, men ikke med de som kom etter
      9
    • Har aldri gått valpekurs (gikk ikke med denne hunden, og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det med den neste)
      24
    • Går valpekurs for hver nye hund
      16
    • Gikk valpekurs med nåværende hund, og kommer sannsynligvis til å gå med den neste og
      17
    • Gikk valpekurs med nåværende hund, men kommer sannsynligvis ikke til å gå med den neste
      3
    • Gikk ikke med denne hunden, men kommer nok til å gjøre det med den neste
      11


Recommended Posts

Jeg gikk ikke valpekurs med Casper, som er min første hund bortsett fra de vi har hatt i familen.

Planen var vel der om å gjøre det, men ble liksom aldri noe av, og en av grunnene til det var at jeg syntes 1500 var dyrt for å lære hunden å sitte og ligge. Ser jo i ettertid at det ikke er det det går på egentlig, og jeg vet jo at sosialiseringen er den viktigste delen. Treningsdelen har jeg fått til fint selv, men det hadde nok vært greit å lært å trene med flere hunder rundt, det er noe pr. i dag som ikke er så lett, han blir så giret. Og det stopper meg egentlig litt for å dra på andre kurs også, at jeg føler jeg kommer der med en veldig sterk og småvill hund, og bare driter meg ut. Ja vet jeg ikke burde tenke sånn da, men jeg gjør nå det. Så kommer nok til å gå på valpekurs med neste hund, tror det vil gjøre overgangen til andre kurs lettere og. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått med verken Turbo eller Bajaz og kommer nok ikke til å gå med andre hunder i fremtiden. Jeg har både deltatt med andres hunder og vært hjelpeinstruktør på valpekurs og føler ikke at man lærer noe spesielt om man har litt kjennskap til hund fra før av, de pengene kan jeg heller bruke på konkurranse kurs senere. Men klart, har man ingen anelse om hvordan man trener hund kan det sikkert være greit :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med Blondie. Mamma som holdt kurset, så sånn sett var det jo lite vits siden jeg kunne fått samme dressur læren hjemme. Men det fine var sosialiseringen og trening med andre hunder/valper. Jeg vil nok gjøre det igjen eller eventuelt ha en annen slags sosialisering med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs med Rex, min første egne hund. Men jeg syns ikke jeg fikk noe igjen for det. Det jeg trengte hjelp med, fikk jeg ikke hjelp til. Og jeg ser på valpekurs som ren sosialisering av valpene, og det klarer jeg fint utenom. Så gikk ikke valpekurs med verken Bocca eller Chilli.

Treningen man gjør der klarer jeg fint å gjøre hjemme :( Og får like mye hjelp ved å spørre andre, som å gå et valpekurs og spørre instruktøren(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk valpekurs med valpen vi har nå, og jeg gikk valpekurs med forrige hunden. Det er 13 år siden jeg hadde valp sist, sambo har aldri hatt hund før og vi har bestemt oss for å klikkertrene, noe jeg ikke har noe praktisk erfaring med. Så da var det greit med kurs :P I tillegg er vi ikke inne i noe hundemiljø, så har ikke andre å trene med.

Tviler på at vi kommer til å gå valpekurs med neste hund, da har vi sikkert andre hundevenner vi kan sosialisere og trene med, vi er trygg på klikkertrening og sambo har erfaring :(

Er forresten kjempefornøyd med kurset, det gikk heldigvis ikke ut på å lære hunden sitt og ligg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått valpekurs med alle hundene, ikke fordi JEG er særdeles glemsk, og syns det er vanskelig. Men jeg føler det at valpekurset er en kjempefin bit av sosialiseringen og miljøtreningen på den lille :( og så lærer vi noe sammen samtidig :( Liker valpekurs jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om jeg skulle gått kun ETT kurs med mine hunder i løpet av dens liv, så hadde jeg valgt å gå på valpekurs. Jeg mener det er det viktigste kurset av alle. Selvfølgelig er man selektiv hvor man går hen, men å antyde som enkelte gjør her, at valpekurs er bortkastet og instruktørene er idioterklærte syns jeg er kjempesynd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått valpekurs med alle hundene, ikke fordi JEG er særdeles glemsk, og syns det er vanskelig. Men jeg føler det at valpekurset er en kjempefin bit av sosialiseringen og miljøtreningen på den lille :( og så lærer vi noe sammen samtidig :P Liker valpekurs jeg :P

Signeres! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gått kun ETT kurs med mine hunder i løpet av dens liv, så hadde jeg valgt å gå på valpekurs. Jeg mener det er det viktigste kurset av alle. Selvfølgelig er man selektiv hvor man går hen, men å antyde som enkelte gjør her, at valpekurs er bortkastet og instruktørene er idioterklærte syns jeg er kjempesynd.

Jeg burde kanskje også ha skrevet i svaret mitt at jeg ikke mener det er bortkastet, og jeg syns det er bra at ferske hundeeiere kommer seg på valpekurs! Jeg personlig fikk ikke så mye ut av valpekurset jeg gikk på fordi jeg hadde trent en del med hunden på egenhånd først, så vi lærte ikke noe nytt. Det vi hadde hatt behov for å trene på, var f.eks å holde fokus på meg i stedet for på hunden/eieren/godisen ved siden av. Det var vel egentlig ikke noe galt med instruktøren, men vi var nok litt for mange på kurset, slik at det ble for liten tid til hver enkelt. Hadde jeg gått på et annet kurs med færre deltakere, ville jeg kanskje ha fått større utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk valpekurs med Abby, jeg. Sånn klikkerhelg. Var morsomt og sosialt. De andre hundene har jeg ikke gått valpekurs med, men diverse andre kurs. Kahlo var med på halve instruktørutdanningen min, minst like bra som hvilket som helst valpekurs, :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs og videregående valp med Sophus (hos privatperson) og med Sølve har jeg gått valpekurs, videregående valp I og videregående valpekurs II hos Spanielklubben. Det jeg synes er veldig ålreit er å lære nye teknikker jeg kan bruke på Sølve (det som fungerte på Sohus fungerer ikke på Sølve osv), samt sosialiseringen med de andre valpene og miljøtreningen det også gir. Samt jeg liker å gå kurs jeg da.. :whistle:

Det jeg synes er rart er det er veldig store forskjellene på tilbudene fra de mange aktørene på markedet. En venninne av meg har valp/unghund og bor i Oslo og har gått på valpekurs med samlinger flere dager i uken og over flere timer hver gang, valpene får heller ikke lov til å leke sammen. Selv er jeg vant til at valpekurs holdes 1 gang i uken, varer max 2 timer gangen, med lange pauser og en del leking valpene i mellom på slutten av kurskvelden - og det passer meg veldig bra.

Prisforskjellene er også hårreisende synes jeg. Jeg betaler 600 kr pr kurs i klubben jeg er medlem av, min venninne nærmer seg kjøpsprisen på sin hund bare i kursavgifter - hennes valp er 8 måneder og har gått kurs sammenhengene til nå (lik det Sølve frem til han var 8 mnd for en brøkdel av prisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var liksom ingen alternativer som passa 100% da, men...

Jeg har hatt 4 hunder.

Hund 1 og 2 var omplasseringshunder og kom til meg i en alder av 9 mnd.

Så de gikk jeg ikke på valpekurs med.

Hampus skulle jeg gå på valpekurs med, men eneste kurset jeg fant her var i fuglehundgruppa, og det var spesielt for fuglehunder.

Så vi kom oss ikke på kurs med han heller.

Linus og min datter gikk på valpekurs i den lokale klubben.

Og det tror jeg var lurt.

Tror nok at det blir valpekurs med neste hund, men da i regi av den hundetreneren jeg går hos nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke valpekurs med Tinka, rett og slett fordi jeg var medlem av en klubb og hadde mange hundevenner i området osv. Men allikevel så angrer jeg, jeg tror det hadde vært masse positivt å få med seg, så neste hund blir det valpekurs på. Jeg skal derimot være veldig kresen med hvilket valpekurs jeg velger :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Marvin er min første hund, og vi gikk valpekurs. Jeg ønsket/ønsker å få med meg det jeg kan av info/kunnskap, så følte det var greit å melde meg på.

Tror jeg kommer til å gjøre det med neste også, for sosialiseringens skyld. Men har jeg andre alternativer innen den tid, så er det godt mulig jeg benytter meg av det istedet. Det tar jeg når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke med min første hund (har da hatt hund i familien siden jeg var 3 år gammel), gikk ikke med Tia og har ingen planer om å gå med kommende hunder heller. Uansett hvor arrogant det høres ut, så har jeg ikke særlig mye å hente fra et valpekurs, og mange instruktører på valpekurs syns jeg ikke innehar særlig mye kunnskap heller. Det hadde måtte bli for å få sosialisert valpen, men det klarer jeg fint å gjøre gratis og ikke betale flere tusenlapper for :ahappy:

Da bruker jeg heller pengene på andre kurs når valpen blir unghund :ahappy:

Enig med labbis.

Jeg har ikke gått valpekurs med noen av hundene og kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs med min første hund, da var jeg 12år. Med den hunden fortsatte jeg på unghund kurs og vidergående kurs. (Gikk privat kurs ikke via klubb).

Dem neste hundene har jeg ikke gått noe kurs med utover dem mer speisaliserte. (spor/rundering/Elite lp/Bruks apell o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått valpekurs med noen hunder. Har hatt hund siden jeg ble født. Var på et lydighetskurs med Romeo, men fikk ikke akkurat mye ut av det. Han strøk på eksamen :ahappy: Gikk ikke valpekurs med Bajnok fordi jeg ikke gadd og bruke penger på det rett og slett. Vi var på trening med klubben to ganger i uka, og jeg følte at det var nok.

Fikk et gratis helgekurs i lydighet av klubben en gang, men da kom vi ikke andre dagen. Kan vel si at jeg og instruktøren ikke var helt enige i metode.. :ahappy:

Jeg kommer nok ikke til å gå valpekurs med fremtidige hunder, men hvis jeg en dag ender opp å bo et sted hvor det er lite andre hunder og få muligheter til sosialisering så kan det nok skje, men det vil ikke skje for treningens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...