Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Er det egentlig kjernen? At etologer og forskere sier faremomenter vil jo ikke endel høre på - virker ikke engang som dokumentasjon det linkes til blir lest engang.

Det er dessverre de færreste etologer og forskere som har samme medietekke som Cesar Millan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Rekker opp hånda! :)

Drar med meg bikkja uten å snu meg en gang og tar det som en selvfølge at alt er i sin skjønneste orden. Neste gang er trappa helt kul å gå i den. Hilsen en med en hund som var skeptisk (les redd) for alt som kunne minne om hotell og slikt om han var blitt kjeppjaga fra så mange plasser. Igrunnen var det alt som var innendørs, men ikke hjemme.

Når vi som helt ferske hundeeiere fikk Bessie, ( En Leonberger på 60 kg ) fikk vi ett problem med trappen.

Hun gikk opp til andre etasje men ville på død og liv ikke ned igjen.

Jeg lokket og lurte men ikkeno skjedde så gubben bar bikkja på 60kg ned trappa i en ukes tid.

Hun sov på soverommet vårt så hun måtte være med opp.

Så en dag pratet jeg i telefonen med hun fra omplasseringen og fortalte at alt gikk bra men at vi måtte bære Bessie ned trappen.

Dama steilet i andre enden av røret. " Er dere gale!!! Du kan ikke bære den store bikkja ned trappa".

Bare ta henne i båndet og ta henne med deg ned. Hvis ikke det går så kan hun stå der til hun kommer ned av seg selv, fikk jeg beskjed om.

Da tok jeg henne i båndet og dro henne med meg ned. En gang så var ikke det noe problem mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør vi vel prøve å holde oss saklige her.

Jeg mente helt oppriktig at du formulerte deg kronglete. Kutt ut å mase om at jeg er usaklig hele veien, er du snill.

Reelt alternativ har det jo kommet masse om både i denne tråden og andre. Nå dreier det seg heller ikke om personene som mener det ene eller andre, men selve saken og metodene.

Okei da, men ikke uten å komme med en kraftig kritikk av CM først, som begrunnelse hvorfor man skal bruke positive metoder. Hvis jeg da synes CM kommer med en del fornuftige uttalelser og hensiktsmessige måter å rehabilitere hunder på, gjør det meg kunnskapsløs og uopplyst? Det er lett å tolke innleggene dine slik i alle fall. Synes du det er rart jeg ikke kjøper dine argumenter da?

Det som jeg her har merket er det som gjenspeiler det jeg allerede har sagt. (ettersom du quotet det)

Cm dreier seg ikke bare om strøm og 'kveling' - andre metoder dreier seg ikke om stikk motsatt heller.

Jepp, og det er jeg da virkelig klar over.

Dessverre tror jeg som sagt mange tyr til CM metoder for at det er lettvint for dem. Selv om programmet advarer, så tror jeg folk ikke ser/følger den advarselen.

Tja, det er i alle fall utrolig mye mer lettfattelig for Hvermansen. Uansett, hvis man mener at positive metoder er det beste alternativet for alle hunder, så tror jeg man hadde kommet mye lenger hvis man kuttet ned på all denne skremselspropagandaen, det virker bare usympatisk av grunner jeg allerede har nevnt.

Da er vi vel ved problemets kjerne: Det er viktigere hvem som sier noe, og hvordan det sies, og ikke minst hvordan det tolkes (hvem har kalt CM sinnsyk?) enn HVA som sies.

Emnetittelen beskriver et sinnsykt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg skikkelig desorientert. Når sånn ca var det sånn at vi bare prata om hysteriske og blokkerte hunder? Det var ihvertfall ikke det jeg snakka om i mitt eksempel med trappa her, det er ytterst få (om noen) som har blitt hysteriske og blokkert fordi de må gå ned en trapp.. De har - som jeg har skrevet før - vegret seg..

Jeg skal prøve å holde meg for god til å være sarkastisk nå, men jeg kjenner jeg ikke engang er overrasket over at man redefinerer ord og uttrykk i løpet av en diskusjon. Flooding er tydeligvis avhengig av at hunden blir apatisk - merkelig greie, det er tydeligvis ikke hva du gjør som bestemmer hva du gjør, for blir ikke bikkja nervevrak, så har du ikke gjort det allikevel. Så da veit vi det.. Så om jeg tar med en skuddredd hund på en skytebane og utsetter den for haugevis av skudd, og den ikke blir apatisk, da har jeg ikke floodet.. Da heter det kanskje desensitivisering da, eller? :)

Og Bardmand. Overskriften på denne diskusjonen din er "For den som fremdels måtte lure, Cesar Millan mangler mer enn en skrue". Det er mulig at løse skruer er et tegn på et friskt sinn i din verden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente helt oppriktig at du formulerte deg kronglete. Kutt ut å mase om at jeg er usaklig hele veien, er du snill.

Hva har min formuleringsevne og skrivemåte med saken å gjøre. Nå er det vel heller ikke lov i følge reglene å gå på person slik. Til din underretning så er undertegnede akkurat på grense til å bli definert som dyslektiker. Gjør mitt beste for å gjøre meg forstått og få ting riktig, men klarer meg godt uten slike kommentarer.

... Hvis jeg da synes CM kommer med en del fornuftige uttalelser og hensiktsmessige måter å rehabilitere hunder på, gjør det meg kunnskapsløs og uopplyst? Det er lett å tolke innleggene dine slik i alle fall. Synes du det er rart jeg ikke kjøper dine argumenter da?

Tja, det er i alle fall utrolig mye mer lettfattelig for Hvermansen. Uansett, hvis man mener at positive metoder er det beste alternativet for alle hunder, så tror jeg man hadde kommet mye lenger hvis man kuttet ned på all denne skremselspropagandaen, det virker bare usympatisk av grunner jeg allerede har nevnt.

Jeg også syns han kommer med noe bra, men istedet for bare å støtte seg til en kommersiell persons uttalelser, så søkes kunnskapen i etologer og forskning. Nå er det vel de for CM metoder som sliter med å dokumentere hva som er bra med metoden - ikke andre. Jeg leser gjerne dokumentasjon som kan gjøre meg opplyst, men det virker ikke som de for CM metoden engang leser dokumentasjon - ei heller for annen metode. Er det ikke for å lære seg hund og til det beste for hunden man diskuterer metoder her, eller er det bare for å tviholde på sin egen tro.

Nå snakker du vel imot deg selv og det var nettopp en slik skremselspropaganda jeg kommenterte. Overdrivelse og spissformuleringer den ene eller andre veien tjener ingen av metodene. Som f.eks "må analysere hunden opp og ned, og jobbe seg i hjel for å få den til å fungere i hverdagen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen beskriver et sinnsykt menneske.

Da må jeg bare beklage. Jeg trodde oppriktig ikke talt ikke at "en skrue løs" ble oppfattet som en diagnose.

Og nå venter jeg i spenning på hvordan KarpeSkrotum og bardmand ville ha løst problemet med 2nes trapp...

Jeg sliter bare litt med å se relevansen for diskusjonen om CMs metoder. Da måtte man jo først vite hva han ville gjort, eller hur? Samtlige som har kritisert CM i denne tråden har jo vært åpne om at han sier og gjør en del ting som er helt innenfor det akseptable (av og til også det fornuftige). Poenget er bare at det er så uendelig mange andre som ville gjort de samme bra tingene som ham, uten å basere det på dominansteori eller bruke positiv straff i andre sammenhenger.

Jeg kritiserer heller ikke de som bruker mild tvang i visse situasjoner. Det gjør jeg selv. Jeg forsøker bare ikke å innbille meg selv eller andre at hunden min setter pris på det, eller at det er den eneste eller beste veien til Rom. Den enkleste og korteste, kanskje, men det er ikke nødvendigvis det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er morsomst med alle slike debatter er at noen alltid skal henge seg opp i de "proffe" utrykkene og bruke fancy ord om flooding ol. Kan man ikke bare si "når hunden blokkerer", eller er det en herskerteknikk å benytte seg av alle disse fancy faguttrykkene? Liker diskusjoner der man holder diskusjonen på ett enkelt og lett tilgjengelig nivå for alle jeg. Litt greiere å få med seg ting for de som ikke har lest side opp og side ned om hundetrenings teorier. Noen driver bare med praksis og da vet de jo ikke de fancy ordene. litt på sidelinjen, sorry men synes det så alt for ofte blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har min formuleringsevne og skrivemåte med saken å gjøre. Nå er det vel heller ikke lov i følge reglene å gå på person slik.

Det har ganske mye å si. Hvis man misforstår hva du vil frem til, fordi du skriver kronglete, så gagner det ingen, gjør det vel? I følge regelverket så er det personangrep og sjikane som ikke er lov, så vidt jeg kan lese så var ikke mitt svar til deg noen av delene, det var til opplysning. Og hvilken forutsetning har jeg forresten, for å kunne vite at du nesten er dyslektiker? Føler du deg støtt av mine kommentarer så vær så snill å bruk rapporteringsknappen, istedenfor å konfrontere meg i denne tråden. Evt. kan du ta det på PM hvis du har noe mer på hjertet angående dette. Sånn, ferdig med sånne OT innlegg nå? (For det er vel ikke sånn helt lov det heller)

Jeg også syns han kommer med noe bra, men istedet for bare å støtte seg til en kommersiell persons uttalelser, så søkes kunnskapen i etologer og forskning. Nå er det vel de for CM metoder som sliter med å dokumentere hva som er bra med metoden - ikke andre. Jeg leser gjerne dokumentasjon som kan gjøre meg opplyst, men det virker ikke som de for CM metoden engang leser dokumentasjon - ei heller for annen metode. Er det ikke for å lære seg hund og til det beste for hunden man diskuterer metoder her, eller er det bare for å tviholde på sin egen tro.

Tviholde på noen som helst tro gjør jeg ikke. Jeg vet hva etologi dreier seg om (har til opplysning vært oppe i eksamen i nettopp det faget), jeg ser at det er fint og flott å trene positivt helt til hunden setter seg på bakbena. Da er det ikke like morsomt lenger. Der "positivisme" ikke lenger er tilstrekkelig, mener jeg andre metoder kan få slippe til. Der har CM for eksempel, gjerne noen, fornuftige alternativ. Og det er ikke noe jeg har lest eller diktet opp, jeg har faktisk sett det live.

Nå snakker du vel imot deg selv og det var nettopp en slik skremselspropaganda jeg kommenterte. Overdrivelse og spissformuleringer den ene eller andre veien tjener ingen av metodene.

Vel, dette med skremselspropaganda synes jeg ikke du skal hyle så høyt om. Å trene seg i hjel klarer ikke helt å måle seg med kveling, tortur, vanlære og dyremishandling.

Som f.eks "må analysere hunden opp og ned, og jobbe seg i hjel for å få den til å fungere i hverdagen."

Hvis du vil fokusere på den formuleringen der, så kan jeg si deg en ting, og det er at dette med å jobbe seg "i hjel" for å bli kvitt et problem, faktisk kunne vært tilfelle for meg i sin tid. Da hadde jeg en hund som laget h****** på jord hver gang vi traff folk, og det er litt vanskelig å unngå når man bor sentralt i en storby. Skulle jeg jobbet med museskritt og lagt opp livet mitt slik at hunden til slutt, en vakker dag, ikke ville reagere på forbipasserende? Nei. Det endte med at jeg tillot meg selv å leve, og hunden måtte fint tilpasse seg, ikke omvendt. Om denne korte "brannslukkingsprosessen" innebar noen alvorsord og et velplassert strupebånd plager meg lite, for bikkjen oppfyller i dag, alle kravene jeg setter til min drømmehund. Jeg kvittet meg med problemet ved å, i følge deg, mishandle henne, fjernet gneldreriet, og tilbake kan jeg tilby henne et liv med frie tøyler, ikke en gang halsbånd pleier hun å ha på seg. Frykten for fremmede er ikke borte, men hunden løser den i alle fall ikke ved å benytte seg av trusler og aggresjon. For øvrig tviler jeg sterkt på at jeg kunne trent bort en slik frykt, dyret her er født med en pakke, denne pakken består blant annet av litt frynsete nerver. Det er lite jeg kan gjøre med det, uten å lobotomere hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå venter jeg i spenning på hvordan KarpeSkrotum og bardmand ville ha løst problemet med 2nes trapp...

Nå har jeg ikke fulgt/lest eksakt alt som ble skrevet om trappen, men som sagt før, så hadde ikke jeg laget et problem utav det hvis det ikke hadde vært det. Som alt annet en hund kan være skeptisk til - man 'diller og duller' ikke, men man presser ikke bare på heller. Kommer helt an på hunden egentlig og det er det vel bare de som er der som kan se/oppleve og ikke folk på et forum. Det er flere veier til rom - man trenger hverken presse eller lokke blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ganske mye å si. Hvis man misforstår hva du vil frem til, fordi du skriver kronglete, så gagner det ingen, gjør det vel? I følge regelverket så er det personangrep og sjikane som ikke er lov, så vidt jeg kan lese så var ikke mitt svar til deg noen av delene, det var til opplysning. Og hvilken forutsetning har jeg forresten, for å kunne vite at du nesten er dyslektiker?

Lurer du på hva andre mener, så spør istedet for å må kritisere andres formuleringsevne. Kommenter hva som er skrevet/slik du oppfatter det istedet for å gå på person. Det var nok du som startet å kommentere person og ikke jeg, så da kan du vel heller ikke se at det var du som startet "dette er vel ikke innen reglene" heller. Reglene er til for at nettopp at man tar høyde for at enkelte ikke har samme formuleringsevne/skriveferdigheter som andre blant annet - skal ikke være nødvendig å opplyse om sin status.

Vel, dette med skremselspropaganda synes jeg ikke du skal hyle så høyt om. Å trene seg i hjel klarer ikke helt å måle seg med kveling, tortur, vanlære og dyremishandling.

Jeg kommenterte en ditt innlegg i starten her nå for jeg syns det å komme med overdrivelser på en metode ikke er tjent noen av metodene. Vi forholder oss til tråd og nevn gjerne hvor i tråden jeg har kommet med skremselspropaganda. Så igjen - metodene fortjener en saklig debatt uten spissformuleringer - la det bli en konstruktiv debatt på sak/metoder uten overdrivende ytterpunkter.

Nå var det derfor jeg kommenterte i første omgang, men dette har glidd ut til å bli OT og litt vel personlig for enkelte. Diskuter gjerne sak/metoder videre, men videre OT kan skje pr PM

Da kan vi vel får høre andre måter å gjøre det på da eller er det umulig å fortelle noe om?

Man kan f.eks slippe hunden(e) og selv sette seg og lese en bok elns nederst i trappa. La hundene gå som de vil og da er det ikke umulig at det ordner seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte en ditt innlegg i starten her nå for jeg syns det å komme med overdrivelser på en metode ikke er tjent noen av metodene. Vi forholder oss til tråd og nevn gjerne hvor i tråden jeg har kommet med skremselspropaganda. Så igjen - metodene fortjener en saklig debatt uten spissformuleringer - la det bli en konstruktiv debatt på sak/metoder uten overdrivende ytterpunkter.

Ok, kan nevne jeg, siden du spør:

Vil man ikke se så vil man ikke se og da ser man ikke ting som 'kveling' eller andre ting som er dyremisshandling.

Hvorfor ble CM stilt til ansvar og der han i stedet for å bli frikjent i retten heller fikk avgjort det med å betale en ukjent sum for sitt dyreplageri - hadde han IKKE hatt noe å frykte, SÅ hadde han gått til retten OG blitt frikjent og kunne peke nese til kritikerne - men neida, også han vet hva han gjør og viste han hadde tapt

Hvis jeg hadde sett deg f.eks 'kvele' hunden for at du ikke har fått viljen din med hunden, så hadde jeg raskt sendt de rette instansene i din retning, så har du måtte betale for dit lovbrudd - for dyremishandling er etter norsk lov forbudt.

Graden av aversiver er vel det som diskuteres kanskje - du mener vel grensen for dette er oversteget når man bruker strøm og 'kveling', spark osv, mens andre mener det er ok. Endel mener all bruk av aversiver bør unngås.

Nå var det derfor jeg kommenterte i første omgang, men dette har glidd ut til å bli OT og litt vel personlig for enkelte. Diskuter gjerne sak/metoder videre, men videre OT kan skje pr PM.

Bortsett fra å virkelig ha hengt deg opp i ett enkelt adjektiv, har du faktisk ikke svart på så mye annet av det jeg har skrevet i mine siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie og KarpeSkrotum: kan ikke dere to fortsette diskusjonen om hvem som gjør personangrep på hvem og hvem som siterer hvem feil på PM? Det er spennende med debatt når folk har ulike synspunkter, men nå har den personlige debatten dere i mellom gått forbi det denne debatten egentlig handler om. Det vil være bedre for alle om dere fortsetter på PM. Jeg vil tro at flere med meg er enige om at dere begge har gått over streken i forhold til person"angrep" her.

Tilbake til diskusjonen så har vi nå faktisk fått presentert ulike måter å løse en konkret sak på (hurra 2ne) og folk er enige i at kjærlighet, mosjon og konstante regler er viktige i hundedressur, trening og oppdragelse. Vi er vel også enig i at strøm, slag og spark ikke er særlig kul fremgangsmåte for hundedressur, trening og oppdragelse.

Men vi er uenige om hvor grensen går for når man kan ta i bruk korreksjon i hundedressuren, treningen og oppdragelsen og hvilken verdi tv-programmet "hundehviskeren har". Noen ser på det som underholdning, mens andre ser på det som en fare for dyresikkerheten i Norge. Jeg vet iallefall at jeg skiller ut det jeg liker av CM og lar resten flyte. Liker jeg ikke dagens case bytter jeg bare kanal eller lufter bikkja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen overdrivelse å se i disse quotene. Alle vet nå at CM bruker disse metodene - det er vel dokumentert av han selv. De fleste er også uenige i disse metodene, selv om de er 'for' CM ellers. Står ingenting her om at hvis man ikke vil bruke positive metoder så er kun strømming og 'kveling' alternativet. Slik det virket som var kun alternativet hvis man ikke ville bruke CM metoder i ditt innlegg. (da må man jobbe seg ihjel - som altså er helt feil - ei heller dokumentert)

Fakta ting quotes her blant annet - han har hatt sak(er) på seg. Det er ikke overdrivelse.

Fokuset er vel hundens behov her og ikke vår mening om metoder. Når en metode går til en slik grense at det er på grensen eller over loven på dyreplageri, så bør fakta fram. Om det er den ene eller andre metoden syns jeg er likegyldig - det er uansett vårt ansvar å informere til leserne om det syns jeg. Når man da tar fram at han ble stevnet og det ble forlik, så sier det hvilke metoder som blir brukt - da er det ikke min eller din synsing om det.

Dyreplageri syns jeg man bør få si ifra om uansett hvilken metode det er. Men CM er mye mer også - samme med at andre metoder ikke bare er 'dulling'. Begge metoder fortjener vel en diskusjon på et mer reelt nivå - de færreste strømmer sin hund bare for at de er for CM metoder - de færreste duller og bruker hele dagen på hunden med andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Karpe, i steden for å vikle deg fast i enkeltuttrykk som "å måtte jobbe seg i hjel", så kunne du kanskje kommet med et fornuftig svar på hvordan du ville løst problemet med hunden som fant det selvbelønnende å holde folk på avstand, ved å oppføre seg som en gal brølape. Jeg løste det med "mishandling" - så, hvordan ville DU gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Karpe, i steden for å vikle deg fast i enkeltuttrykk som "å måtte jobbe seg i hjel", så kunne du kanskje kommet med et fornuftig svar på hvordan du ville løst problemet med hunden som fant det selvbelønnende å holde folk på avstand, ved å oppføre seg som en gal brølape. Jeg løste det med "mishandling" - så, hvordan ville DU gjort det?

I et sånt tilfelle ville jeg faktisk alliert meg med en atferdsekspert. Det er jo fint og flott at du har klart å få skikk på hunden din, men noe bevis for at din metode (eller CMs for den del) er den eneste eller beste er det vel knappest. Visst finnes det eksempler på at fryktaggressive hunder er blitt "rehabilitert" ved hjelp av positiv forsterkning. Viktigere og riktigere synes jeg det likevel det hadde vært om den generelle kunnskapen om hvordan man forebygger frykt hos hunder hadde økt - men forebygging blir det som kjent mindre interessant TV av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett med mine øyne preker CM MASSE forebygging og oppdragelse av eiere..

TIl dere som refererer til Etologer... Jeg har sett lite de har å vise til.. annet enn teori.

I starten da CM startet var det ett par aktive nyutadnnede etologer som gikk hardt ut mot CM.

Noe videnskapelig analyse hadde de ikke.. og mange episoder hadde de ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et sånt tilfelle ville jeg faktisk alliert meg med en atferdsekspert.

Hehe, jeg har lagt igjen ganske mange tusenlapper i lommene på flere (anerkjente) atferdseksperter. Har vært borti litt av hvert fra det ene ytterpunktet til det andre - og det i mellom. Likevel var det "mishandlingen" som, etter tre år med mareritthundehold, gav det ønskede resultatet. Det var det som funket, ikke noe annet (av det som var gjennomførbart i alle fall). Så hvis dere kaller dette mishandling og maktmisbruk, har dere altså et ønske om å kriminalisere min måte å løse et problem.

Man sier at CM utfører handlinger som i Norge hadde vært ulovlig, og hvis man kopierer CM eller gjør noe som ligner hans stil, så bør man altså kriminaliseres? Er det sånn å forstå? Jeg lurer helt oppriktig om det er det du/dere vil fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett med mine øyne preker CM MASSE forebygging og oppdragelse av eiere..

Han sier mye bra med hensyn til dette - samt den roen han utviser hele tiden. (det som vises på TV i alle fall)

Men han prater mye bambus også - utifra hva nyere forskning sier om saken.

Man sier at CM utfører handlinger som i Norge hadde vært ulovlig, og hvis man kopierer CM eller gjør noe som ligner hans stil, så bør man altså kriminaliseres? Er det sånn å forstå? Jeg lurer helt oppriktig om det er det du/dere vil fram til.

Hvis man strømmer og 'kveler', så mener undertegnede man bryter loven. Ubehaget hunden føler der er vel ikke verre enn et spark eller slag, men det er vel heller ikke lov? (følger man hva det legges i det fra barneoppdragelse, så har man jo nesten ikke lov å ta i armen på en unge engang - ikke vet jeg hvor de legger lista på dyr egentlig)

Som sagt er CM metoder mye mer enn ytterpunktene. Korrigering og bruk av aversiver er vel ikke ulovlig - det er vel når graden av disse overstiger en grense man kan snakke om ulovligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis dere kaller dette mishandling og maktmisbruk, har dere altså et ønske om å kriminalisere min måte å løse et problem.

Man sier at CM utfører handlinger som i Norge hadde vært ulovlig, og hvis man kopierer CM eller gjør noe som ligner hans stil, så bør man altså kriminaliseres? Er det sånn å forstå? Jeg lurer helt oppriktig om det er det du/dere vil fram til.

Jeg aner ikke hva du har gjort med/mot din hund. Jeg har aldri sett din hund, og jeg aner ikke hvilke råd og treningsopplegg du har forsøkt. Jeg HAR dog sett en del programmer med CM (som vel var det vi diskuterte?), og har sett ting han har gjort mot hunder som jeg mener er urettferdige, unødvendige, potensielt farlige og kunne vært håndtert på helt andre og bedre måter - derfor startet jeg denne tråden. Så vidt meg bekjent er det ingen andre enn du som har snakket om ulovligheter eller kriminalisering av noe som helst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det ingen andre enn du som har snakket om ulovligheter eller kriminalisering av noe som helst her.

Rett skal være rett: Jeg som nevnte at jeg mente noe av det han også gjør er ulovlig her i Norge. Strøm f.eks er det kun de som er godkjent for å bruke dette som har lov å bruke og da i forhold til spesifikke ting. Automatisert strøm som han også bruker er også ulovlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lufte noen tanker her. Jeg er slettes ingen tilhenger av Milan, men han har en ro og et kroppspråk jeg gjerne kunne tenkt meg å hatt selv. Men,ang dette med fysisk korrigering,er egentlig mange av de positive oppleggene noe bedre for hunden enn et rykk i båndet? Da jeg var hos atferdsterapaut med ene hunden her, fikk vi et opplegg som rett og slett gikk ut på å plage han psykisk. Atferdsterapeuten sa det selv; Nå skal vi rett og slett være ekle med han. Og dette var et opplegg som da kunne "plagd han psykisk" over lengre tid.

Jeg aner ikke, men har tenkt på dette noen ganger,altså hvordan hunden oppfatter "straffen". Og nei,med dette mener jeg på ingen måte at jeg er tilhenger av fysisk straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...