Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Hvor i huleste har jeg sagt at jeg bruker strøm, kveling osv? Nå tillegger du meg ting du fantaserer om, og du beviser akkurat de vanvittige fordommene mange cm-motstandere lider under.

At der ble brukt hardhendte metoder på adskillige dressurkurs i "gamle dager" -for mitt vedkommende på 60-tallet-var som sagt den gjengse måten da. Dessverre. Men jeg har faktisk aldri sett CM benytte seg av slike metoder i programmene sine. Og det er programmene vi diskuterer her, ikke sant? Ikke hva "vi" tror og mener at han foretar seg utenfor kamera?

Mht CMs hundeflokk, det er skikkelig bra gjort å ha så mange blide, fornøyde og trivelige hunder i en så stor flokk. Men her også kommer "ekspertene" og sier at neida, de er slik pga frykt!? Enlighten me, please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Hvor i huleste har jeg sagt at jeg bruker strøm, kveling osv? Nå tillegger du meg ting du fantaserer om, og du beviser akkurat de vanvittige fordommene mange cm-motstandere lider under.

At der ble brukt hardhendte metoder på adskillige dressurkurs i "gamle dager" -for mitt vedkommende på 60-tallet-var som sagt den gjengse måten da. Dessverre. Men jeg har faktisk aldri sett CM benytte seg av slike metoder i programmene sine. Og det er programmene vi diskuterer her, ikke sant? Ikke hva "vi" tror og mener at han foretar seg utenfor kamera?

Mht CMs hundeflokk, det er skikkelig bra gjort å ha så mange blide, fornøyde og trivelige hunder i en så stor flokk. Men her også kommer "ekspertene" og sier at neida, de er slik pga frykt!? Enlighten me, please!

Hundeflokken hans lider av Stockholmsyndromet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg oppfattet ikke artiklene som om klikkertrening var den eneste veien.

Jeg driver ikke med klikkertening, likevel synes jeg ikke CMs metoder er bra.

forøvrig er det ikke noen ansatte i NKK som skrev artiklene, og du står fritt til å skrive en motartikkel. vil tro at om en er faglig sterk nok, blir den publisert! så kom igjen!

Jeg skrev klikkertrening fordi jeg er i mot å kalle klikkertrening med lignende metoder for positiv trening, og i mangel av ett bedre ord brukte jeg klikkertrening. Og du har helt rett, de skriver ikke direkte at klikkersk er eneste veien å gå. Men jeg synes måten artikkelen "Anne B. og lederskapet" neglisjerer lederskapet på vitner om en holdning jeg ikke synes en hundeorganisasjon som skal favne hele hundenorge burde støtte. Den kunne godt skrives, for forfatteren påpeker en del sider ved lederskapsbegrepet i boken som omtales som hverken klikkere eller andre vil si seg enig i. MEN det er svært mange som ser på lederskap som en del av sin hundehverdag, derfor burde artikkelen vært mer fokusert på feilaktig bruk av lederskapsbegrepet, og ikke lederskapsbegrepet generelt. Det bygger opp om holdninger som skaper den splittelsen vi allerede har i hundenorge. NKK burde ikke bygge opp om denne, men heller søke å samle de stridene partene rundt enigheter i hundehold, oppdragelse, dressur og trening. Lederskap eksisterer, det handler bare om hva man legger i begrepet.

Og jeg er hverken interessert i, eller har de kontaktene til forksningsmiljøer som trengs, for å skrive en motartikkel. Jeg trenger ikke en motartikkel, for det vil jo bli som å gjøre det samme. Bare andre veien. Jeg er ikke forskningsfaglig kompetent nok til å skrive en slik artikkel (om artikkelforfatteren er det vet jeg forøvrig heller ikke), men jeg ser og opplever ting daglig som bygger opp under min tanke om at lederskap er en naturlig del av ett hundehold. Etter 23 år med hund har jeg gjort meg noen observasjoner. Lederskap handler ikke om vold som fører til respekt, det handler om ro, rettferdighet, klare forhold og ett positivt bidrag.

Jeg forstår at folk (ikke nødvendigvis deg Meg) som i utgangspunktet stiller seg kritisk til bruken av lederskap og flokk i forhold til hunder også reagerer på CM. All hans trening baserer seg på noe disse personene ikke tror på. Men han har faktisk ganske mye å fare med som alle, uansett for eller i mot lederskap og flokkstruktur, kan ha godt av å ta til seg.

bea snakker (i likhet som CM) om mosjon, disiplin og kjærlighet. Vi kan si mosjon, konsekvente regler og kjærlighet (disiplin høres så militært ut) i stedet, men i grunn og bunn vil de tre ordene danne grunnlaget for ett godt hundehold. Og jeg nekter å tro at de som har snille, rolige, ukompliserte og veldresserte hunder ikke har disse tre som ett grunnlag for treningen sin. Uansett om de klikker, järver, nordenstammer, ulver, CMer eller noe annet.

Og om lederskap og flokkdannelser ikke eksiterer, hva er det da som styrer flokken til CM? hva er det da som gjør at hunder endrer seg radikalt etter en tid med en større gruppe hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der røk håndsittingen..

CM har tidligere brukt både strøm og pigg - bl.a. pigg på en jack russel som hadde det med å bjeffe mot motorsykkeldur (klipp finnes på Utube, men har desverre surret bort linken). Strøm har han brukt på en rekke "rød sone hunder" (sånne hunder som i min rosenrøde verden burde vært avlivet for lengst) samt var det vel et tilfelle han brukte strømhalsbånd på en hund som ikke likte familiens katter? Og jeg vet om et konkret tilfelle hvor han grisebanket - og ja jeg mener grisebanket - en hund i forkant av filnminnspilling.

Problemet med CM er at han har noen dype sannheter innimellom våset, og det er det som er skummelt - man må kunne skille skitt og kanel og for det kreves vel en del forkunnskap. Måten han leser hunder på er stortsett bra og av og til helt på jorde. Og de der teoriene.. vel.. det mest diplomatiske er vel å kalle det for "alternative forklaringsmodeller". Videre har mannen, i likhet med en del andre hundeguruer, en enestående evne til å behandle hunder vedr timing og ro. Det er flere hundeguruer som har samme evnen (feks Nordenstam er også en slik "hundeperson" - og Turid Rugaas - bare for å ta ytterpunkter). Problemet med slike guruer er at de lager seg en slags teori rundt deres egen hundetekke, og så skal resten oss bermen liksom bare følge de teoriene og så oppnå det samme.. det er jo ikke slik.

Jeg har ikke sett på hundeviskeren på lenge, noen episoder skjærer min sarte rååsa sjel og jeg vet aldri når de dukker opp. Imidlertid har jeg sett et par episoder nylig, og i ingen av dem gikk han over min pinglegrense. Jeg synes vel ikke at han hadde helt optimale fremgangsmåter, han sier fremdeles mye sludder iblandet amerikansk følelsesonani - men det var ihvertfall ingen plaging av hunder. Kanskje han har blitt et bedre menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer ikke da han strømma en vanngal labbis fordi den ikke kunne la bassenget til familien være i fred.

Men, jeg har også sett episoder der jeg sitter med tårer i øynene fordi han virkelig treffer! Den lydredde tidligere minehunden foreksempel. Vakkert! Eller den mastiffen som han satt med ryggen til i en hel liten evighet for at han skulle stole på han.

Må ellers bare skrive under på TonjeM sitt innlegg - hun sier det så mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre har mannen, i likhet med en del andre hundeguruer, en enestående evne til å behandle hunder vedr timing og ro. Det er flere hundeguruer som har samme evnen (feks Nordenstam er også en slik "hundeperson" - og Turid Rugaas - bare for å ta ytterpunkter). Problemet med slike guruer er at de lager seg en slags teori rundt deres egen hundetekke, og så skal resten oss bermen liksom bare følge de teoriene og så oppnå det samme.. det er jo ikke slik.

signeres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med CM er at han har noen dype sannheter innimellom våset, og det er det som er skummelt - man må kunne skille skitt og kanel og for det kreves vel en del forkunnskap. Måten han leser hunder på er stortsett bra og av og til helt på jorde. Og de der teoriene.. vel.. det mest diplomatiske er vel å kalle det for "alternative forklaringsmodeller". Videre har mannen, i likhet med en del andre hundeguruer, en enestående evne til å behandle hunder vedr timing og ro. Det er flere hundeguruer som har samme evnen (feks Nordenstam er også en slik "hundeperson" - og Turid Rugaas - bare for å ta ytterpunkter). Problemet med slike guruer er at de lager seg en slags teori rundt deres egen hundetekke, og så skal resten oss bermen liksom bare følge de teoriene og så oppnå det samme.. det er jo ikke slik.

Jeg har ikke sett på hundeviskeren på lenge, noen episoder skjærer min sarte rååsa sjel og jeg vet aldri når de dukker opp. Imidlertid har jeg sett et par episoder nylig, og i ingen av dem gikk han over min pinglegrense. Jeg synes vel ikke at han hadde helt optimale fremgangsmåter, han sier fremdeles mye sludder iblandet amerikansk følelsesonani - men det var ihvertfall ingen plaging av hunder. Kanskje han har blitt et bedre menneske?

Hear hear! Signerer på denne her jeg å

Ja, jeg synes det ser ut som om han er litt triveligere mot hunder han viser på tv nå. Uansett sitter jeg å pønsker ut en tur til USA. Må bare høre med han først om jeg kan leke praksistante hos han. Sjeldent har vel noen fått frem nysgjerrigheten min som han har gjort. Jeg vil se med egne øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht CMs hundeflokk, det er skikkelig bra gjort å ha så mange blide, fornøyde og trivelige hunder i en så stor flokk. Men her også kommer "ekspertene" og sier at neida, de er slik pga frykt!? Enlighten me, please!

Tja... Jeg kjenner noen som hadde forferdelig mange hunder som alle gikk fint overens med hverandre og tilsynelatende levde i ro og harmoni og var glade og fornøyde, men jeg mistet fullstendig respekten da jeg så hvorfor hundene kunne omgås så uproblematisk... Spade var ett av redskapene.

Problemet med CM er at han har noen dype sannheter innimellom våset, og det er det som er skummelt - man må kunne skille skitt og kanel og for det kreves vel en del forkunnskap. Måten han leser hunder på er stortsett bra og av og til helt på jorde. Og de der teoriene.. vel.. det mest diplomatiske er vel å kalle det for "alternative forklaringsmodeller". Videre har mannen, i likhet med en del andre hundeguruer, en enestående evne til å behandle hunder vedr timing og ro. Det er flere hundeguruer som har samme evnen (feks Nordenstam er også en slik "hundeperson" - og Turid Rugaas - bare for å ta ytterpunkter). Problemet med slike guruer er at de lager seg en slags teori rundt deres egen hundetekke, og så skal resten oss bermen liksom bare følge de teoriene og så oppnå det samme.. det er jo ikke slik.

Og TonjeM treffer spikeren så det gnistrer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK representerer hele hundenorge. Nå har en del av hundenorge fått sagt sitt syn på CM hundetrening. Da får motparten komme med saklig informasjon om hvorfor det er bra å bruke dem og om at det er etisk forsvarlig å bruke CMs metoder. Vil tro rådet for dyreetikk har ett og annet å si om bruk av strøm, pigghalsbånd, rykk, spark og fryktindusert trening på den måten der.

redigert pga skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes måten artikkelen "Anne B. og lederskapet" neglisjerer lederskapet på vitner om en holdning jeg ikke synes en hundeorganisasjon som skal favne hele hundenorge burde støtte. Den kunne godt skrives, for forfatteren påpeker en del sider ved lederskapsbegrepet i boken som omtales som hverken klikkere eller andre vil si seg enig i. MEN det er svært mange som ser på lederskap som en del av sin hundehverdag, derfor burde artikkelen vært mer fokusert på feilaktig bruk av lederskapsbegrepet, og ikke lederskapsbegrepet generelt. Det bygger opp om holdninger som skaper den splittelsen vi allerede har i hundenorge. NKK burde ikke bygge opp om denne, men heller søke å samle de stridene partene rundt enigheter i hundehold, oppdragelse, dressur og trening. Lederskap eksisterer, det handler bare om hva man legger i begrepet.

Ja, og om NKK toner flagg mot antikverte holdninger til hundetrening og atferdshåndtering, så viser de... nettopp - lederskap. I hundetreningssammenheng skjønner jeg imidlertid godt at noen kvier seg for å bruke begrepet, all den tid det er så belemret med ymse assosiasjoner til merkelige dominansteorier. For å sette det *litt* på spissen: Man kan sikkert oppdra et barn med navnet Adolf til en solstråle av en antirasist, men hvorfor skal man nå på død og liv kalle noen Adolf? ;-)

NKK representerer hele hundenorge. Nå har en del av hundenorge fått sagt sitt syn på CM hundetrening. Da får motparten komme med saklig informasjon om hvorfor det er bra å bruke dem om at det er etisk forsvarlig å bruke CMs metoder. Vil tro rådet for dyreetikk har ett og annet å si om bruk av strøm, pigghalsbånd, rykk, spark og fryktindusert trening på den måten der.

Kan det rett og slett være at det vanskelig lar seg gjøre å forsvare en del av CMs metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle dere som kaller CM for dyremishandler... Se alle episoder.. og så uttal dere.

Ser at noen påpeker nesten "skjokkert" at mosjon, disiplin og kjærlighet er det andre hundefolk har som grunnregel. Akkurat, CM er ikke så forskjellig fra andre. CM har dette som grunnregel. Han mener at de fleste problemene hadde løst seg om eieren hadde hadt dette som regel. Det eneste unike med han er hans rehabelitering av hunder som ofte blir avlivet pga agresjnsproblematikk.

Så til myten om at CM SPARKER hundene.. Vi du se det så ser du det. AT han berører hunden med foten, altså foten blir et redskap på linje med hånden. Han SPARKER IKKE hundene. Han berører med foten. Å berøre hunden med foten gjør jo ofte at man slipper å korigere via halsbåndet.

Se alle episoder.. Så døm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle dere som kaller CM for dyremishandler... Se alle episoder.. og så uttal dere.

Ser at noen påpeker nesten "skjokkert" at mosjon, disiplin og kjærlighet er det andre hundefolk har som grunnregel. Akkurat, CM er ikke så forskjellig fra andre. CM har dette som grunnregel. Han mener at de fleste problemene hadde løst seg om eieren hadde hadt dette som regel. Det eneste unike med han er hans rehabelitering av hunder som ofte blir avlivet pga agresjnsproblematikk.

Så til myten om at CM SPARKER hundene.. Vi du se det så ser du det. AT han berører hunden med foten, altså foten blir et redskap på linje med hånden. Han SPARKER IKKE hundene. Han berører med foten. Å berøre hunden med foten gjør jo ofte at man slipper å korigere via halsbåndet.

Se alle episoder.. Så døm.

HAR SETT nesten alle. Og har sett at som regel er foten bare "borti". noen ganger hardere. synes episodene viser "mildere" trening i det siste. Kan det være pga av all motstanden han har fått? etologer og veterinærer går jo mot hans metoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se alle episoder.. Så døm.

Problemet med det er at de fleste besitter for liten kunnskap til å dømme noe som helst. Vi kan jo mene og synse selvfølgelig, men det eneste vi egentlig kan støtte oss til er forskning og ekspertisen som virkelig har kunnskap på området.

Leser man da hva etologer og forskere sier om metoden med det å tilføre aversiver (samt direkte på programmet), så får man muligens litt mer kunnskap om det.

For husk at alt man ser på TV ikke er som det ser ut. Man får heller ikke se og følge hunder etter programmet - hvis man i så fall hadde vist det, så hadde man nok fått bare de det har gått bra med. For man skal huske at det er et program og det skal tjenes penger både for CM og kanalene.

Jeg med flere fulgte f.eks med programmet det ble trent på å tolerere en katt. De fleste så ikke at det ble brukt strøm. CM skjulte bryteren og sa kun at han korrigerte. Så får man spørre seg hvor mye annet som skjules og ikke kommer fram - da hjelper det lite å se et program som er editert slik at det skal selge - hvilket grunnlag har man da for å dømme kun utifra å se programmene egentlig? Det er jo bare det vi ser og ikke det skjulte vi kan forholde oss til - alla slik alt salg via TV fungerer - som vi vel alle kjenner til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK representerer hele hundenorge. Nå har en del av hundenorge fått sagt sitt syn på CM hundetrening. Da får motparten komme med saklig informasjon om hvorfor det er bra å bruke dem og om at det er etisk forsvarlig å bruke CMs metoder. Vil tro rådet for dyreetikk har ett og annet å si om bruk av strøm, pigghalsbånd, rykk, spark og fryktindusert trening på den måten der.

redigert pga skrivefeil

Vi som driver med annen trening en klikker (med lignende metoder) driver ikke med spark, pigg, rykk og strøm..... Bare sånn for å påpeke noe helt fullstendig vesentlig. Det finnes andre alternativer til klikkertrening (beklager at jeg fortsetter å kalle det klikkertrening, har ikke noe full godt alternativ), uten at de innebærer hard, fysisk avstraffelse (vil påstå at strøm, pigg spark ol er akkurat det). NKK burde ikke bygge oppunder troen om at de som tror på lederskap og bruker det i treningen sin er "onde" hundefolk, slik den nevnte artikkelen lett kan bidra til.

Kan man ikke fokusere litt mer på positive sider ved andres metoder, istedenfor å konstant lete etter det man kan slenge dritt om? Jeg tror samtlige på dette forumet stiller seg kritisk til fysisk vold ( hvilket IKKE er likt med fysisk korreksjon), strøm, pigg ol metoder. Det er ikke hundedressur/ oppdragelse.

CM legger vekt på mosjon, kjærlighet og faste regler/ disiplin i hundeholdet. Dere som er kritiske eller direkte i mot CM, er dere også i mot at disse tre er viktige i ett hundehold?

Og til Bardmand (tror jeg det var?): jeg synes NKK skulle valgt en annen metode/ fremgangsmåte enn de gjorde, men er med på tanken din om lederskap/ adolf- eksempelet. Synd at ett så godt ord som lederskap blir dratt ned i møkka.

Hva kaller man en god sjef? er ikke det en god leder? Oom vi snakker i menneskeverden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det igjen inn dette med lederskap. Jeg ser hver dag folk som ikke har kontroll på hundene sine. Folk synes det er greit at hunden kommer når den vil på innkalling. Det er greit at den drar i bånd. Det er greit at den utagerer på andre hunder. Det er greit at den knurrer når den har noe å tygge på. Det er greit at den hopper på folk. Det er griet at den står å bjeffer. Det er greit at hunden hunden skal "være et menneske" og til slutt få seprasjonsangst. Alt er greit!

Kan du sette fingeren på hva det er disse eierne gjør feil siden de syntes det er greit?

For det er vel ingen som ønsker å ha en slik hund, så at de syntes det er greit må vel være litt i gåsetegn.

Mener du feks at det ikke finnes seperasjonsangst, bare 'dårlige' eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sette fingeren på hva det er disse eierne gjør feil siden de syntes det er greit?

For det er vel ingen som ønsker å ha en slik hund, så at de syntes det er greit må vel være litt i gåsetegn.

Mener du feks at det ikke finnes seperasjonsangst, bare 'dårlige' eiere?

Jeg svarer på vegne av meg selv og vil ikke påstå at det bare finnes "dårlige" eiere, men jeg tror at seperasjonsangst er ett større problemer enn det trenger å være fordi en del (ikke alle, noen hunder har bare angst) eiere ikke klarer å være tøffe nok.

Blant mine venner innenfor fuglehundmiljøet, der lederskap som kjent er ett positivt begrep, er det svært få (om noen) som har hunder med seperasjonsangst. Hundene takler fint å være alene hjemme. Kanskje de har laget litt bråk i tidligere tider, men de blir ikke paniske når de nå må være alene hjemme i mange timer. Grunnene kan være mange, men jeg tror iallefall at en del hundeproblemer og atferdsproblemer kunne vært løst med noen andre grunntanker om hundehold enn det en del har.

Sånn sett synes jeg egentlig det er påfallende hvor mange som sliter med slike ting inne på dette forumet, da jeg anser de fleste her inne for å være svært interessert i hund og med det også til tider svært kunnskapsrike og kunnskapsugne. Hvorfor hører jeg mest om atferdsproblemer her kontra fuglehundforumet jeg er deltaker i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CM legger vekt på mosjon, kjærlighet og faste regler/ disiplin i hundeholdet. Dere som er kritiske eller direkte i mot CM, er dere også i mot at disse tre er viktige i ett hundehold?

Du kommer med mye bra i ditt innlegg her. De mot/for CM metodene kan lett oppfattes som enten eller - jeg selv vet jeg kan bli bedre på å ordlegge meg bedre og være langt mer nyansert i mine uttalelser.

Punktene du her nevner er ikke noe jeg er uenig i, ei heller ekspertene som reagerer på CM metodene. Det er å 'gå god for metodene' han bruker det reageres på tror jeg, for han bruker nettopp strøm, 'kveling' osv i sin metode.

Disiplin kan dog være mye og selv om man ikke bruker aversiver, så kan man ha disiplin fordi og det er kanskje der forskjellen er. Graden av aversiver er vel det som diskuteres kanskje - du mener vel grensen for dette er oversteget når man bruker strøm og 'kveling', spark osv, mens andre mener det er ok. Endel mener all bruk av aversiver bør unngås.

Selv heller jeg til siden som mener all bruk av dette egentlig bør unngås, da man kan få dine 3 viktige punkter uten å bruke dette. Dette utifra info jeg har om universal læring og hva forskning/kunnskapskilder sier om saken.

Edit: hva du sier om fugljakt miljø kontra andre er innteresant og skulle hatt litt forskning på akkurat dette - mulig din synsing er rett/gal, men uansett et felt man burde sett litt på og kanskje fått endel aha opplevelser - enten det går den ene eller andre veien. For til syvende og sist er det vel hundens beste vi alle vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som driver med annen trening en klikker (med lignende metoder) driver ikke med spark, pigg, rykk og strøm..... Bare sånn for å påpeke noe helt fullstendig vesentlig. Det finnes andre alternativer til klikkertrening (beklager at jeg fortsetter å kalle det klikkertrening, har ikke noe full godt alternativ), uten at de innebærer hard, fysisk avstraffelse (vil påstå at strøm, pigg spark ol er akkurat det). NKK burde ikke bygge oppunder troen om at de som tror på lederskap og bruker det i treningen sin er "onde" hundefolk, slik den nevnte artikkelen lett kan bidra til.

Kan man ikke fokusere litt mer på positive sider ved andres metoder, istedenfor å konstant lete etter det man kan slenge dritt om? Jeg tror samtlige på dette forumet stiller seg kritisk til fysisk vold ( hvilket IKKE er likt med fysisk korreksjon), strøm, pigg ol metoder. Det er ikke hundedressur/ oppdragelse.

CM legger vekt på mosjon, kjærlighet og faste regler/ disiplin i hundeholdet. Dere som er kritiske eller direkte i mot CM, er dere også i mot at disse tre er viktige i ett hundehold?

Og til Bardmand (tror jeg det var?): jeg synes NKK skulle valgt en annen metode/ fremgangsmåte enn de gjorde, men er med på tanken din om lederskap/ adolf- eksempelet. Synd at ett så godt ord som lederskap blir dratt ned i møkka.

Hva kaller man en god sjef? er ikke det en god leder? Oom vi snakker i menneskeverden..

shilamon. jeg snakker ikke om "alle andre", jeg snakker om å forsvare CMs metoder. JEg er mot CMs metoder. Jeg er likevel for konsekvens, omsorg/kjærlighet og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett synes jeg egentlig det er påfallende hvor mange som sliter med slike ting inne på dette forumet, da jeg anser de fleste her inne for å være svært interessert i hund og med det også til tider svært kunnskapsrike og kunnskapsugne. Hvorfor hører jeg mest om atferdsproblemer her kontra fuglehundforumet jeg er deltaker i?

Ja, si det? Kan det ha noe med

- at de som diskuterer på fuglehundforumet er mest interessert i å diskutere jakt?

- at de som diskuterer på sonen er mer interessert i hund per se?

- at fuglehunder stort sett er ganske greie hunder?

- at det er flere menn blant jegerne (og menn spør som kjent ikke etter veien)

- at det er flere kvinner blant sonistene (og kvinner er som kjent flinkere til å dele/diskutere relasjonelle problemstillinger)?

- at det slettes ikke bare er tilhengere av "moderne", positive metoder på sonen (som denne tråden burde være et bevis på)?

- at en del fuglehunder tilbringer mye tid i bur når de ikke er i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si det? Kan det ha noe med

- at de som diskuterer på fuglehundforumet er mest interessert i å diskutere jakt?

- at de som diskuterer på sonen er mer interessert i hund per se?

- at fuglehunder stort sett er ganske greie hunder?

- at det er flere menn blant jegerne (og menn spør som kjent ikke etter veien)

- at det er flere kvinner blant sonistene (og kvinner er som kjent flinkere til å dele/diskutere relasjonelle problemstillinger)?

- at det slettes ikke bare er tilhengere av "moderne", positive metoder på sonen (som denne tråden burde være et bevis på)?

- at en del fuglehunder tilbringer mye tid i bur når de ikke er i fjellet?

har nå fulgt med på et par forum (ikke deltatt, har ikke fuglehund, men er intr i dem). Det er nå litt problemer ute og går der også. Forskjellen er rådene. Det ene forumet der ble alt løst ved "du må få bedre lederskap" - og det får man ved bruk av makt. Nevner en tråd: en hund som hoppet opp på eier etc, der var rådet å sette kneet i brystet eller tråkke på bakpotene dens. Av en som er "populær" på forumet. Det sier sitt når de fleste er enige om at det er gjengse måte å gjøre ting på. andre råd: hunden forsvarer maten. Da fikk personen også svar om at det var pga manglende lederskap. Han måtte bare "ta hunden" neste gang. For å få inn sitt, kunne man ta en kjepp og slå ned baken (fritt inspirert etter en hviss rypeprofessor). Så jeg tror problemene finnes ja. definitivt.

men det var ikke det vi skulle diskutere. det var CMs metoder.

beklager dårlig formulering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fulgt med på et par forum (ikke deltatt, har ikke fuglehund, men er intr i dem). Det er nå litt problemer ute og går der også. Forskjellen er rådene. Det ene forumet der ble alt løst ved "du må få bedre lederskap" - og det får man ved bruk av makt. Nevner en tråd: en hund som hoppet opp på eier etc, der var rådet å sette kneet i brystet eller tråkke på bakpotene dens. Av en som er "populær" på forumet. Det sier sitt når de fleste er enige om at det er gjengse måte å gjøre ting på. andre råd: hunden forsvarer maten. Da fikk personen også svar om at det var pga manglende lederskap. Han måtte bare "ta hunden" neste gang. For å få inn sitt, kunne man ta en kjepp og slå ned baken (fritt inspirert etter en hviss rypeprofessor). Så jeg tror problemene finnes ja. definitivt.

men det var ikke det vi skulle diskutere. det var CMs metoder.

Det har du jammen rett i. Vet ikke hvorfor jeg lot meg lede inn i det sidesporet jeg også. Jeg oppfattet vel Shilamons henvisning til problemfrie fuglehunder som et slags forsvar for CMs metoder? Synes kanskje det er litt søkt og tynt som "bevis", men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett synes jeg egentlig det er påfallende hvor mange som sliter med slike ting inne på dette forumet, da jeg anser de fleste her inne for å være svært interessert i hund og med det også til tider svært kunnskapsrike og kunnskapsugne. Hvorfor hører jeg mest om atferdsproblemer her kontra fuglehundforumet jeg er deltaker i?

Ja, si det? Kan det ha noe med

- at de som diskuterer på fuglehundforumet er mest interessert i å diskutere jakt?

- at de som diskuterer på sonen er mer interessert i hund per se?

- at fuglehunder stort sett er ganske greie hunder?

- at det er flere menn blant jegerne (og menn spør som kjent ikke etter veien)

- at det er flere kvinner blant sonistene (og kvinner er som kjent flinkere til å dele/diskutere relasjonelle problemstillinger)?

- at det slettes ikke bare er tilhengere av "moderne", positive metoder på sonen (som denne tråden burde være et bevis på)?

- at en del fuglehunder tilbringer mye tid i bur når de ikke er i fjellet?

Jeg vil gjerne tilføye en ting til Bardmands aldeles fortreffelige liste:

- at ingen ved sine fulle 5 ville innrømme den slags problemer på fuglehundforumet!

Og presisere at fuglehunder er av natur ekstremt dottete, greie hunder som sannelig tåler mye! Andre hunderaser har simpelthen ikke samme tilgivende eller robuste natur.

Men tilbake til CM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...