Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Så kjekt at vi på hundesonen er så innmari opplyste at vi veit hvor onde og uvitende disse fuglehund-eierene er.. Vi kan og veit alt vi - og da er man jo slettes ikke fordomsfull heller..

- Sorry, jeg bare måtte ta en pause i all sparkinga og strømminga av hundene mine.. Jeg mishandler de jo, jeg ser jo CM og syns ikke han er aldeles på jordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Så kjekt at vi på hundesonen er så innmari opplyste at vi veit hvor onde og uvitende disse fuglehund-eierene er.. Vi kan og veit alt vi - og da er man jo slettes ikke fordomsfull heller..

- Sorry, jeg bare måtte ta en pause i all sparkinga og strømminga av hundene mine.. Jeg mishandler de jo, jeg ser jo CM og syns ikke han er aldeles på jordet..

har du fulgt med på fuglehundforum så ser du at, nei alle er ikke sånn! Men noen er ja...

... du får finne frem strømhalsbåndet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fulgt med på fuglehundforum så ser du at, nei alle er ikke sånn! Men noen er ja...

... du får finne frem strømhalsbåndet igjen :lol:

Jasså? Så dette er bare tull, dette da?

Ja, si det? Kan det ha noe med

- at de som diskuterer på fuglehundforumet er mest interessert i å diskutere jakt?

- at de som diskuterer på sonen er mer interessert i hund per se?

- at fuglehunder stort sett er ganske greie hunder?

- at det er flere menn blant jegerne (og menn spør som kjent ikke etter veien)

- at det er flere kvinner blant sonistene (og kvinner er som kjent flinkere til å dele/diskutere relasjonelle problemstillinger)?

- at det slettes ikke bare er tilhengere av "moderne", positive metoder på sonen (som denne tråden burde være et bevis på)?

- at en del fuglehunder tilbringer mye tid i bur når de ikke er i fjellet?

har nå fulgt med på et par forum (ikke deltatt, har ikke fuglehund, men er intr i dem). Det er nå litt problemer ute og går der også. Forskjellen er rådene. Det ene forumet der ble alt løst ved "du må få bedre lederskap" - og det får man ved bruk av makt. Nevner en tråd: en hund som hoppet opp på eier etc, der var rådet å sette kneet i brystet eller tråkke på bakpotene dens. Av en som er "populær" på forumet. Det sier sitt når de fleste er enige om at det er gjengse måte å gjøre ting på. andre råd: hunden forsvarer maten. Da fikk personen også svar om at det var pga manglende lederskap. Han måtte bare "ta hunden" neste gang. For å få inn sitt, kunne man ta en kjepp og slå ned baken (fritt inspirert etter en hviss rypeprofessor). Så jeg tror problemene finnes ja. definitivt.

men det var ikke det vi skulle diskutere. det var CMs metoder.

beklager dårlig formulering...

Jeg vil gjerne tilføye en ting til Bardmands aldeles fortreffelige liste:

- at ingen ved sine fulle 5 ville innrømme den slags problemer på fuglehundforumet!

Og presisere at fuglehunder er av natur ekstremt dottete, greie hunder som sannelig tåler mye! Andre hunderaser har simpelthen ikke samme tilgivende eller robuste natur.

Men tilbake til CM!

Men nei, jeg har ikke tilbrakt noe som helst tid på fuglehundforum, jeg har ingen større interesse av det - jeg har fårehunder jeg, selv om de nå og da jakter duer :) Jeg har dog pratet med en og annen fuglehundeier, og de er merkverdig mjuke og opplyste, sett i forhold til beskrivelsen dere kommer med her. Men klart, jeg tar sikkert feil..

... du får finne frem strømhalsbåndet igjen ;)

Ja, har bytta batteri nå, så må bare finne en unnskyldning til å strømme de litt.. De ligger rolig, det burde de jo ikke nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, jeg har ikke tilbrakt noe som helst tid på fuglehundforum, jeg har ingen større interesse av det - jeg har fårehunder jeg, selv om de nå og da jakter duer

les og lær og se hvordan fordommer forsterkes. kom dit med åpent sinn, men det gikk fort over dessverre

har dog selv venner med fuglehunder så jeg vet det finnes forskjeller også innen det miljøet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at vi på hundesonen er så innmari opplyste at vi veit hvor onde og uvitende disse fuglehund-eierene er.. Vi kan og veit alt vi - og da er man jo slettes ikke fordomsfull heller..

Omtrent like fordomsfulle som de som insinuerer at bruk av positive metoder gir problemhunder?

- Sorry, jeg bare måtte ta en pause i all sparkinga og strømminga av hundene mine.. Jeg mishandler de jo, jeg ser jo CM og syns ikke han er aldeles på jordet..

Jeg synes du kan ta en pause fra sarkasmen og overdramatiseringen også. "Calm and assertive", vet du - "calm and assertive"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like fordomsfulle som de som insinuerer at bruk av positive metoder gir problemhunder?

Omtrent :)

Jeg synes du kan ta en pause fra sarkasmen og overdramatiseringen også. "Calm and assertive", vet du - "calm and assertive"!

Jeg overdramatiserer? Ja, det var jo jeg som starta denne tråden? Eh nei, det var du det ja.. Men det var jo meg som påsto at fuglehunder er greie bikkjer som tilbringer mesteparten av tiden i bur.. Nei forresten, det var jo deg det og..

Jeg beklager, sarkasme er et atferdsproblem jeg har. Dere får ignorere til jeg er like høflig og åpensinnet som dere er, sitt gjerne med klikkeren klar så dere kan belønne når ønsket atferd oppstår.. Jeg anbefaler dog å ikke holde pusten mens dere venter.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent :)

Jeg overdramatiserer? Ja, det var jo jeg som starta denne tråden? Eh nei, det var du det ja.. Men det var jo meg som påsto at fuglehunder er greie bikkjer som tilbringer mesteparten av tiden i bur.. Nei forresten, det var jo deg det og..

Jeg beklager, sarkasme er et atferdsproblem jeg har. Dere får ignorere til jeg er like høflig og åpensinnet som dere er, sitt gjerne med klikkeren klar så dere kan belønne når ønsket atferd oppstår.. Jeg anbefaler dog å ikke holde pusten mens dere venter.. :lol:

klikkertrener ikke jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overdramatiserer? Ja, det var jo jeg som starta denne tråden? Eh nei, det var du det ja..

Ja, og jeg står ved at jeg mener CM i både dette og andre programmet gjør en del dustete og til dels farlige ting. At programmet kommer med en "don't try this at home", eller at metodene er ment for rehabilitering spiller liten rolle. Morfin er også effektivt og nyttig når det brukes i riktig, men det er en grunn til at det ikke selges på Rema.

Men det var jo meg som påsto at fuglehunder er greie bikkjer som tilbringer mesteparten av tiden i bur.. Nei forresten, det var jo deg det og..

Det var vel en del modifiserende adjektiver innimellom der også, men de kan man altså velge å se bort fra når man leser det andre skriver? Og når ble det galt å si at mange (jeg gjentar: mange, ikke alle) fuglehunder er greie?

Jeg beklager, sarkasme er et atferdsproblem jeg har. Dere får ignorere til jeg er like høflig og åpensinnet som dere er, sitt gjerne med klikkeren klar så dere kan belønne når ønsket atferd oppstår.. Jeg anbefaler dog å ikke holde pusten mens dere venter.. :)

Jeg har heller ingen klikker, og slett ikke noe behov for å endre din atferd. Det er forresten noe CM og hans klienter kanskje kan lære litt av - i noen tilfeller er det kanskje nok å omdefinere atferden fra "problem" til "naturlig atferd" for å kunne leve med den og håndtere den uten bruk av verken den ene eller andre treningsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke dy meg.. HVA er det egentlig dere legger i klikkertrener, siden mange her synes det er så forferdelig? Jeg er bare nysgjerrig, men trodde det bare var at man klikka med en sånn dings når bikkja gjorde noe bra, kanskje jeg er helt på jordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke dy meg.. HVA er det egentlig dere legger i klikkertrener, siden mange her synes det er så forferdelig? Jeg er bare nysgjerrig, men trodde det bare var at man klikka med en sånn dings når bikkja gjorde noe bra, kanskje jeg er helt på jordet :)

Standardartikkelen om klikkertrening her til lands er vel denne:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen klikker, og slett ikke noe behov for å endre din atferd. Det er forresten noe CM og hans klienter kanskje kan lære litt av - i noen tilfeller er det kanskje nok å omdefinere atferden fra "problem" til "naturlig atferd" for å kunne leve med den og håndtere den uten bruk av verken den ene eller andre treningsmetoden.

En "redsone" hund er ikke noe man lærer seg å leve med, eller jo, man lærer seg det, men det er ikke ett hyggelig hundehold i det hele tatt! Det er ikke stas å gå på tå hev og være redd for din egen hund, grue seg for å gå ut og lufter minst mulig fordi man ikke orker. Dette er nok vanskelig å se for ett menneske som aldri har hatt en slik hund. Jeg har nemlig hatt en slik hund og jeg vet hva det er å leve med en slik hund (han var vel kanskje ikke en helt redsone, men han var jaggu ikke langt unna. Jada jada, nå våkner tantene som synes han var verdens søteste :) )

Så Bardman, forklar meg hvordan jeg skulle ha levd med en slik hund. På Turid Rugaas-vis? Flytte vekk fra alt som stresset han? Skille meg fra mann og barn å bli eremitt i skogen? Eller overse atferden og si til alle han tygde til blods, han er bare stressa og usikker med ett snev aggressivitet i seg, eller kanskje jeg skulle tatt an Järverud? En miks av TS og CM, og si NEI! For så å fore/lure bikkja forbi. Eller skal jeg ta CM metoden fortelle dyret hvor skapet skal stå en gang for alle. Hvem har best av dette tror du i det lange løp? Der å da har nok bikkja det pyton, men over lengre tid så har alle det bedre, slikt får ringvirkninger, dermed så vil problemet løse seg når fører blir sikkerere og ikke er redd rundt hunde.

Jeg venter spent? Jeg levde forøvrig med den hunden i 6 år og var i elite med han. Han gjetet sau, var slettes ikke ulydig (annet enn mot folk og hunder, og kunne ikke gå i bånd), og var en tullmaskin av en annen verden NÅR han tillot det. Jeg prøvde å lære meg å leve med det og omdirigere alt det negative han gjorde. Han bet min datter. HVORDAN skulle jeg lært å leve med at dette? Hvordan skulle jeg klart å leve med at han en dag ville vansiret en av mine barn, eller andres fordi jeg i brøkdelen av ett sekund tillot meg å slappe av? Hvordan?

edit: OT

Jeg klarer ikke dy meg.. HVA er det egentlig dere legger i klikkertrener, siden mange her synes det er så forferdelig? Jeg er bare nysgjerrig, men trodde det bare var at man klikka med en sånn dings når bikkja gjorde noe bra, kanskje jeg er helt på jordet ;)

Det er ingen her som synes klikkertrening er så forferdelig! Vi stiller bare spørsmål ved den metoden, på lik linje som enkelte stiller spørsmål ved tradisjonell trening eller måten CM trener hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "redsone" hund er ikke noe man lærer seg å leve med, eller jo, man lærer seg det, men det er ikke ett hyggelig hundehold i det hele tatt! Det er ikke stas å gå på tå hev og være redd for din egen hund, grue seg for å gå ut og lufter minst mulig fordi man ikke orker. Dette er nok vanskelig å se for ett menneske som aldri har hatt en slik hund. Jeg har nemlig hatt en slik hund og jeg vet hva det er å leve med en slik hund (han var vel kanskje ikke en helt redsone, men han var jaggu ikke langt unna. Jada jada, nå våkner tantene som synes han var verdens søteste :) )

Så Bardman, forklar meg hvordan jeg skulle ha levd med en slik hund. På Turid Rugaas-vis? Flytte vekk fra alt som stresset han? Skille meg fra mann og barn å bli eremitt i skogen? Eller overse atferden og si til alle han tygde til blods, han er bare stressa og usikker med ett snev aggressivitet i seg, eller kanskje jeg skulle tatt an Järverud? En miks av TS og CM, og si NEI! For så å fore/lure bikkja forbi. Eller skal jeg ta CM metoden fortelle dyret hvor skapet skal stå en gang for alle. Hvem har best av dette tror du i det lange løp? Der å da har nok bikkja det pyton, men over lengre tid så har alle det bedre, slikt får ringvirkninger, dermed så vil problemet løse seg når fører blir sikkerere og ikke er redd rundt hunde.

Jeg venter spent? Jeg levde forøvrig med den hunden i 6 år og var i elite med han. Han gjetet sau, var slettes ikke ulydig (annet enn mot folk og hunder, og kunne ikke gå i bånd), og var en tullmaskin av en annen verden NÅR han tillot det. Jeg prøvde å lære meg å leve med det og omdirigere alt det negative han gjorde. Han bet min datter. HVORDAN skulle jeg lært å leve med at dette? Hvordan skulle jeg klart å leve med at han en dag ville vansiret en av mine barn, eller andres fordi jeg i brøkdelen av ett sekund tillot meg å slappe av? Hvordan?

Har ikke fått med meg at det var det som skjedde Margrete. Var litt borte fra Sonen i den perioden.

Forstår meget godt den følelsen man sitter med etter en slik opplevelse.

Jeg hadde ikke klart å leve med en hund som hadde bitt selv om CM hadde gjort sin magic på den.

Den frykten hadde nok sittet for godt i meg til at jeg kunne vært "rolig og behersket".

Hadde jeg mot formodning turt å prøve så hadde jeg definitivt valgt CM's akutte løsninger fremfor langsomme positive treningsmetoder. ( Da måtte jeg hatt tilgang til Caesar da. Hadde ikke gjort det selv )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg mot formodning turt å prøve så hadde jeg definitivt valgt CM's akutte løsninger fremfor langsomme positive treningsmetoder. ( Da måtte jeg hatt tilgang til Caesar da. Hadde ikke gjort det selv )

mm Ikke sant! Brannslukking, så man hadde ett utgangspunkt å jobbe ut i fra, hadde vært greit :)

jeg ville nok avlivet en hund som bet et barn. Litt avhengig av grunnen da, såklart, men i prinsippet har ikke hunder som har bitt livets rett.

Nei, det er jeg helt enig med deg i. Men når vi ser på alle de programmene med CM er det stadig hunder som biter. Så se på meg som en fra USA, med en slik hund, og som jeg på død og liv skulle beholde til tross for at den biter mine barn. Hvordan skal jeg klare å leve med det og tilpasse mitt hundehold? La oss også gå ut i fra at jeg har Z som her hjemme, men bor i USA.

(Jeg sitter ikke her å har dårlig samvittighet for at jeg valgte å ta livet av Z. Nok var nok rett og slett, og mitt hundehold har blitt så til de grader bedre, det kan ingen gi meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm Ikke sant! Brannslukking, så man hadde ett utgangspunkt å jobbe ut i fra, hadde vært greit :)

Nei, det er jeg helt enig med deg i. Men når vi ser på alle de programmene med CM er det stadig hunder som biter. Så se på meg som en fra USA, med en slik hund, og som jeg på død og liv skulle beholde til tross for at den biter mine barn. Hvordan skal jeg klare å leve med det og tilpasse mitt hundehold? La oss også gå ut i fra at jeg har Z som her hjemme, men bor i USA.

(Jeg sitter ikke her å har dårlig samvittighet for at jeg valgte å ta livet av Z. Nok var nok rett og slett, og mitt hundehold har blitt så til de grader bedre, det kan ingen gi meg!)

det blir jo helt umulig å gi råd (om det var det du lurte på) over nett, når man ikke har sett hunden, ikke vet HVORFOR den bet, ikke vet om den var 100 % frisk da den bet, ikke rasen, ingenting...

Man må SE en hund i levende live, eller få veldig godt forklart hvordan tilstanden er, før man kan gi råd. Men jeg er 100 % sikker på at det er mulig å "rehabilitere" hunder ved å bruke andre metoder enn CM.

..og hvis man mot all formodning IKKE får "fiksa" hunden uten å bruke slike metoder (CM) resten av dens liv så har den det kanskje best død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere refererer til ALT CM gjør som vi ikke ser på tvn. Det skal visnok være spark, strøm, kvelning osv osv.. Altså den perfekte måte å knekke en hund på og gjøre den enda mere mannevond. Det rimer ikke helt, egentlig.Men men.

Rødsonehundene , eller eksrødsonehundene, som CM har er jo de hundene som ingen vil ha.. Eller kan ha.

CM feiler helt sikkert på noe.. Akkurat som andre.

Jeg er for milde metoder. og grøsser når jeg ser folk klaske hunden på baken for å få den til å sitte.. Eller heiser hunder opp i utstillingsbåndet slik at de letter fra bakken med forbena når de trener på utstillingstrening. Jeg er sikker på at CM er enig i meg her. Men jeg kan avogtil "prikke" på baken til hunden min når ørene virkelig ikke virker.. og jeg kan sette haldsbåndet "høyt" når vi trener på å gå med nesa opp fra bakken en liten stund. Vi er blitt så livredde for å ta på hundene våre.. og vise dem en konsekvens fysisk. Vi bruker ikke hundnens eget språk. Vi er kanskje redde for å bli sammenlignet med de gammeldagse metodene hvor man "gruste" hunden for nesten ingen ting.. Som feks at hunden stakk av med fars sokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for milde metoder. og grøsser når jeg ser folk klaske hunden på baken for å få den til å sitte.. Eller heiser hunder opp i utstillingsbåndet slik at de letter fra bakken med forbena når de trener på utstillingstrening. Jeg er sikker på at CM er enig i meg her. Men jeg kan avogtil "prikke" på baken til hunden min når ørene virkelig ikke virker.. og jeg kan sette haldsbåndet "høyt" når vi trener på å gå med nesa opp fra bakken en liten stund. Vi er blitt så livredde for å ta på hundene våre.. og vise dem en konsekvens fysisk. Vi bruker ikke hundnens eget språk. Vi er kanskje redde for å bli sammenlignet med de gammeldagse metodene hvor man "gruste" hunden for nesten ingen ting.. Som feks at hunden stakk av med fars sokk.

Litt OT kanskje, men hva er forskjellen på å gjøre det når man lærer bikkja hvordan den går i utstillingsringen kontra når du skal lære den å gå pent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jo helt umulig å gi råd (om det var det du lurte på) over nett,

Nei råd over nett ville jeg ikke hatt, i hvert fall ikke nå :) Bikkja er død han. Jeg bare spør jeg, siden det i følge Bardman er så enkelt å tilpasse seg og lære å leve med det, OG ha det bra med bikkja og familien. Og i og med at vi diskuterer ett eller to program av disse tilfellene så nevnte jeg min hund, og jeg ville gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utstillingsringen skal jo hunden vise seg på sitt beste. Gå med hodet stolt og høyt oppe. Noen går slik naturlig.. og andre må man jobbe for å få hunden til å gå slik. Når man går på tur trenger jo hodet ikke være "høyt hevet" bare ikke ned i bakken.

Slik jeg har sett det så får hunden mere kvelningsfornemmelser/hoster siden hodet skal så høyt opp.

Men klart.. å trene på å gå pent.. med å dra hunden i halsbåndet slik at den letter med frambena er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dorpper jeg quoting for det var så mye forskjellig å svare på.

Jeg snakket ikke om "alle" og "alle" Meg, men du dro selv debatten over i ett annet spor med meg enn CM. Vi er begge enige om at strøm og vold er ukult i hundedressur, og så kan vi kanskje la det ligge der?

EDIT: så det hadde kommet nye innlegg mens jeg skrev og fant ut at jeg skulle drepe litt av debatten man ikke kommer noen vei med. Men jeg må si litt (:)):

- Det var flere som reagerte på metoden om å sparke hunden i brystet og/eller tråkke på den. Anti-vold, men bestemt, er vel grunnregelen for hvordan folk blant fuglehunder vil ha det. Vold er avleggs for de aller fleste. Greit å få med seg begge sider av sannheten.

-Kanskje fulgehundfolk diller mindre og dermed ikke tar opp hvert eneste lille problem som ett atferdsproblem?

- Kanskje vi har færre problemer fordi vi har "greie" hunder, men er ikke retrivere greie generelt? (som eksempel)

- Hundetrening er i det store og det hele en hobby, dermed er det forsket lite på hva som er best metode for de ulike hundesportene. Men mangeårig erfaring må telle for noe. Så vidt jeg vet er det bare Stokkan og en dame i Sverige som har kommet noen vei med klikkerbasert fuglehundetrening, og også de har tatt i bruk metoder som gir momenter av straff.

- RIOS er grunnsteinen i trening av stående fuglehunder. Dette er det mest urettferdige en fuglehundperosn gjør mot hunden sin. Vi skal trene den til å motgå alle sine instinkter, og dette krever andre metoder enn trening der man har kontroll med forsterkerne.

- I USA, der hundesport er mer yrke enn i Norge, bruker de ikke RIOS. Tror det er spesielt for norden (?), vi vil ha en komplett jaktkamerat der de i andre land har ulike hunder til ulike oppgaver. En ekstra utfordring for oss.

- Og det er svært få her inne som egentlig vet hva som kreves for trening av fuglehund som 2ne påpeker, dermed bør vi kanskje være forsiktige med å stigmatisere alt for hardt? Iallefall å bygge opp om feil fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utstillingsringen skal jo hunden vise seg på sitt beste. Gå med hodet stolt og høyt oppe. Noen går slik naturlig.. og andre må man jobbe for å få hunden til å gå slik. Når man går på tur trenger jo hodet ikke være "høyt hevet" bare ikke ned i bakken.

Men hvorfor er det greit å trene på det bare det ikke har med utstilling og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Bardman, forklar meg hvordan jeg skulle ha levd med en slik hund. På Turid Rugaas-vis? Flytte vekk fra alt som stresset han? Skille meg fra mann og barn å bli eremitt i skogen? Eller overse atferden og si til alle han tygde til blods, han er bare stressa og usikker med ett snev aggressivitet i seg, eller kanskje jeg skulle tatt an Järverud?

Hvis du leser posten min en gang til, så står det at i "noen tilfeller" kunne CM og hans klienter vært tjent med å omdefinere "problematferd" til normal atferd. Da mener jeg ikke tilfeller som det du beskriver, men sånne som den tre måneder gamle dalmatinervalpen som løp ut i gata, ville leke med folk og ville sitte på fanget. Se, den mente CM var "dominant" og måtte "rehabiliteres". Jeg mener den var en tre måneder gammel valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser posten min en gang til, så står det at i "noen tilfeller" kunne CM og hans klienter vært tjent med å omdefinere "problematferd" til normal atferd. Da mener jeg ikke tilfeller som det du beskriver, men sånne som den tre måneder gamle dalmatinervalpen som løp ut i gata, ville leke med folk og ville sitte på fanget. Se, den mente CM var "dominant" og måtte "rehabiliteres". Jeg mener den var en tre måneder gammel valp.

Greit

Men sluttet du å se før de trente med klikker på han? Samme hva de sier vel, men den dalmisvalpen var de da ikke slemme mot!? Jeg fikk bare med meg at han var "dominant" jeg, ikke rehabgreiene. Han fikk beskjed om å holde seg innenfor grensen, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sluttet du å se før de trente med klikker på han? Samme hva de sier vel, men den dalmisvalpen var de da ikke slemme mot!? Jeg fikk bare med meg at han var "dominant" jeg, ikke rehabgreiene. Han fikk beskjed om å holde seg innenfor grensen, men ikke mer.

Neida, de var ikke spesielt slemme mot valpen, og jeg tror nok den kan få et fint liv. Jeg så også at de brukte klikkertrening, og det har den nok heller ikke vondt av. Jeg er likevel bekymret for at dominans- og rehabiliteringsvrøvlet likevel kan så skadelige ideer i hodene til en del lettpåvirkelige seere. Det er ikke alltid det er det CM gjør i seg selv som bekymrer meg mest, men hvilke uforutsette konsekvenser programmene kan ha.

Jeg kjenner ikke historien til deg og din hund godt nok til å uttale meg om den, bare si jeg synes det er leit at du har vært nødt til å gjennomleve noe sånt. Jeg vet heller ikke om det finnes noen metode som kunne fungert i ditt tilfelle, eller hvem som evt. skulle kunne gitt deg løsningen. Det jeg imidlertid er ganske sikker på, er at et program som demonstrerte metoder som baserte seg på positiv forsterkning (aller helst i forebyggende hensikt) ville kunne hjelpe langt flere hunder og hundeeiere enn det CMs programmer kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg står ved at jeg mener CM i både dette og andre programmet gjør en del dustete og til dels farlige ting.

Hva er det CM gjør som du vil kategorisere som "dustete"?

At programmet kommer med en "don't try this at home", eller at metodene er ment for rehabilitering spiller liten rolle. Morfin er også effektivt og nyttig når det brukes i riktig, men det er en grunn til at det ikke selges på Rema.

Du mener man kan forsvare bruken av morfin, når det brukes riktig. Hvis jeg forstår deg rett? Så da kan man også forsvare bruken av CM's metoder, hvis de brukes riktig? Siden du først trakk disse parallellene mener jeg.

Jeg har heller ingen klikker, og slett ikke noe behov for å endre din atferd. Det er forresten noe CM og hans klienter kanskje kan lære litt av - i noen tilfeller er det kanskje nok å omdefinere atferden fra "problem" til "naturlig atferd" for å kunne leve med den og håndtere den uten bruk av verken den ene eller andre treningsmetoden.

De aller fleste problematiske atferder bygger på helt naturlig atferd. Det er vel ett fett hva man kaller det, atferden er problematisk for hundens omgivelser uansett hvordan man vrir og vender på det.

Edit: når du er inne på dette med å leve med en hund som skaper en noe komplisert hverdag for eierne sine. Det er vel dette Marthe skriver litt om i sitt innlegg tidligere i tråden - folk synes det er "greit" at hunden trekker i båndet, at den bråker på hunder og folk, at den jager biler, at den spiser katter, at den måker ned småunger, osv. Disse eierne er vel av dem som har valgt å leve med hunden, uten å jobbe med å endre atferden dens (eller eventuelt har gjort et forsøk og mislyktes). Og vet du? Jeg synes det høres slitsomt ut å være hundeeier, hvis det skulle vært malen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...