Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på fortyper?


Bjerknez

Recommended Posts

Vi er snart ganske ferske hundeiere og blir foreldre til en Golden Retriever (Moses) i midten av november.

I den forbindelse så lurer vi på hva forskjellen i praksis er på for kjøpt på Rema1000 kontra dyrebutikken?

Oppdretteren sa at såkalt "Rema1000-for" ikke var bra nok og at vi burde kjøpe for i en dyrebutikk og aller helst det merket hun selv har begynt med...

Hvilke merker er feks. fyfy og hvilke er av de bedre?

Finnes det kanskje også ett slags luksusmerke?

Setter pris på litt forklaring rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg kjøper Vom & Hundemat på Rema... Men tror ikke de fører det overalt, da. Vom og hundemat er rått, frossent for, og veldig billig, uansett hvilket tørrformerke du sammenligner med. Dessuten funker det utmerket bra på mine (og mange andres) hunder, så jeg har ingen problemer med å anbefale det (Rema eller ei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså litt oppskrytt det med at man BØR kjøpe for i dyrebutikk?

Nei, det er det ikke.

Vanlig butikkfôr duger som oftest ikke som annet enn godbiter. Det at Barmand får fatt på v&h på vanlig butikk er han heldig med. :getlost: Jeg bor i Bergen å jeg har aldri sett dette til salgs hos andre enn privatpersoner eller dyrebutikker. Så han er heldig.

Vom & Hundemat ( link)

Royal Canin

Eukanuba

Hills

osv er bra fôr. Lykketil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså litt oppskrytt det med at man BØR kjøpe for i dyrebutikk?

Det er ikke det at man BØR kjøpe fòret i en dyrebutikk eller lignende. Men det er ofte de som fører god kvalitetsfòr akkurat som Vom & Hundemat, men jeg har hørt om daglivarer som har ført det frossent.

Du må være sikker på at fòret er fullkost (altså ikke tilleggsfòr). Selv vil jeg anbefale Royal Canine, Eukanuba og Hills. Du finner jo ut av det som passer best for hunden.

Men hvilket merke vil oppdretter at du skal bruke?

Har selv funnet ut at billigfòr fra butikken som ofte er av dårlig kvalitet kan virke billigere, men hvis du regner hvor mye det koster pr kg, så er det ikke så stor forskjell. Dette er selvfølgelig et enormt tema, som kan diskuteres fra ende til annen. Og det er også en fordel å få hjelp fra veterinæren din til å velge fòr.

Selv bruker jeg Royal Canine og av og til Vom & Hundemat. Dette fungerer veldig bra for min hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man bør satse på fôr fra dagligvarebutikker da disse ofte er laget for å være billige og dermed har de ikke alt en hund trenger.. Som regel..

Men som nevnt over her ja.. Hills, Eukanuba, V&H, Royal Canine og Specific er eksempler på godt fôr.. :getlost: Og det lønner seg å kjøpe på dyrebutikker/klinikker for da kan man også få rabatt på fôr.. Hos Eukanuba er det hver 11. sekk gratis og Specific hver 8. sekk gratis.. Vet ikke om ALLE har det slik da men man sparer litt penger på dette også.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers og Belcando er vistnokk også gode for. Bruker selv Olivers for øyelikket :getlost:

Har tidligere brukt Royal Canin og Specific samt Vom og hundemat(bruker fremdeles dette som tillegsfor)

Ellers startet vi med Remafor, type Friskies og lignende. Første til masse avføring, veldig dårlig pels.

Har nå normal avføring og bedre pels, men han røyter fremdeles voldsomt, men vi vet ikke hvorfor, men det har blitt en smule bedre etter at vi brukte royal canin og nå olivers :lol:

Ellers er Labb veldig diskutert for. Har intrykk av at det fungerer enten utmerket eller ikke i det hele tatt, alt etter hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôring av hund er et veldig omdiskutert tema, og det finnes masse å lese hvis man søker seg rundt omkring. Men sånn enkelt forklart: dagligvarebutikkfôr er ofte lagd av billige ingredienser og fôrkvaliteten og prisen er deretter. Fôr som selges hos dyrleger eller i dyrebutikk er ofte lagd av dyrere ingredienser, tilsatt masse rart, og produsentene bruker mye penger på forskning og reklame, derfor er det dyrere, men også bedre. Man kan kanskje sammenligne det med mat for oss mennesker; dagligvarebutikkfôr kan sammenlignes med frossenpizza og posemat, dyrebutikkfôr kan sammenlignes med ferdigretter fra Fjordland og Toro osv. Det er nok bedre å basere kostholdet sitt på sistnevnte. Eksempler på butikkfôr: Pedigree, Friskies, Snøgg, Frolic (som forresten er supre godbiter, men pass på å ikke gi for mye), Troll, Euro Shopper o.l. ++. Eksempler på dyrebutikkfôr: Eukanuba, Hills, Pro Plan, Specific, Royal Canin, ++.

Så har man "utstikkere"; Labb/Apetitt er omdiskutert. Det selges på Felleskjøpet, er relativt billig, norsk med gode råvarer og kort reisevei og kort lagring. Vom og Hundemat (kalles V&H) er et rått fôr, ligner på kjøttdeig, er billig og norsk, og består kun av kjøtt og kjøttvarer + vitaminer/mineraler. Norwegian Polar er også i "samme gaten" som V&H, men er varmebehandlet og tilsatt mais, konsistens som leverpostei. Man kan også sette sammen sin egen meny til hunden, bestående av kjøtt (og grønnsaker), dette kalles "barf". Er du heldig, har du en snill slakter i nærheten som gir bort/selger bein billig. Å "barfe" kan sammenlignes med å lage maten sin fra bunnen av, uten bruk av posemat og frossenprodukter.

Hva du velger, er opp til deg. Det skal sies at mange hunder fôres på butikkfôr og lever greit på det, andre mener hundene har det best på dyrebutikkfôr. Noen er helt imot tørrfôr i det hele tatt og fôrer på V&H eller barfer. Fôring av hund KAN være en hel vitenskap, men det trenger ikke å være det. Du ser det best på hunden din selv; er pelsen blank? potene myke? bajsen liten, relativt hard og ikke for ofte? har hunden okei energi? klør den? flasser den? +++ Svaret på disse spørsmålene kan hjelpe deg å finne ut om du gir hunden din den maten som passer for den. :getlost: Selv fôrer jeg på V&H + barf, men skulle jeg gitt tørrfôr ville jeg valgt fôr fra dyrebutikk, men likevel styrt klart unna visse merker. Det er ingen skam å prøve noe nytt, men ha en god grunn, vær bevisst på hva du er ute etter, og lytt til erfarne, flinke folk som begrunner svarene sine godt!

Lykke til i fôr-jungelen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram når bikkja kommer i hus. Se an hva som mangler i forhold til hundens allmenntilstand etterhvert som 15kgsposen tømmes. La oss si at den røyter/flasser mye. Da vil det være lurt å se på Omega-3 innhold. Samme gjelder for mye avføring, for myk avføring, for hard avføring... Etc. Alle individer er forskjellige :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på landet kjøper de fleste mat på COOPEN, gjerne frolic eller max dog osv. Hundene lever de :lol: Men mat som koster relativt lite, betyr ofte at innholdet er billig, og ikke alt av de gunstige tingene hunden har godt av, er der. Det er blandt annet sukker i det, og fargestoffer. Blir som noen sier, litt som fastfood. Lite næringsinnhold, men man kan overleve på det.

Kjøper man mat som man får på dyrebutikker eller dylegen, får man bedre mat med bedre innhold. Desverre er prisene ganske stive, og mye pga merkevare, mellomledd osv.

men uansett foretrekker jeg å kjøpe hundemat andre steder enn på butikken. Man kan finne rimeligere hundemat på felleskjøpet eller privatforhandlere som er bedre enn billigmaten på COOP. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Har jo tenkt til å forhøre meg med oppdretteren når vi møter henne... Men da er det altså riktig som hun sier... at for fra dyrebutikker holder høyere kvalitet enn butikkfor...

Veldig korrekt ja. Og husk at du også får mer for pengene i forhold til pels, avføring, og generell helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er med fòr kjøpt i dyrebutikk er at du faktisk gir en mindre mengde i forhold til billigfòr. Dermed blir det faktisk ikke så dyrt allikevel.

Men dette med fòr er en jungel, og de fleste har en mening om dette. Så det er som en sa tidligere i tråden, du må prøve deg fram. Men ofte har oppdretter prøvd seg fram over tid, så det kan være lurt å høre på h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne testen så ser det jo slett ikke ut til at de "dyre" forene er de beste:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=148

Noen som vil kommentere dette?

Virker som om det er ganske så små marginer mellom de ulike merkene. Være seg de "billige" butikkmerkene eller de dyrere "dyrebutikk"-merkene...

Man sparer ifg. testen 4.000kr. i året ved kjøp av Labb kontra Eukanuba i denne testen...

Her snakker vi altså om en besparing på ca. 350 kr. pr.mnd.(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne testen så ser det jo slett ikke ut til at de "dyre" forene er de beste:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=148

Noen som vil kommentere dette?

Virker som om det er ganske så små marginer mellom de ulike merkene. Være seg de "billige" butikkmerkene eller de dyrere "dyrebutikk"-merkene...

Man sparer ifg. testen 4.000kr. i året ved kjøp av Labb kontra Eukanuba i denne testen...

Ta deg en tur på en dyrebutikk og les innholdsfortegnelsen på baksiden. Ha med penn og papir! Av de 10 første ingrediensene, hvor mange % er kjøtt og hvor mange % er korn (all korn, dvs ris, mais, hvete, bygg, potet (pga stivelse, selv om det ikke er et korn) Står det ris først, eller kylling? Gå så på en matvareforretning og gjør det samme, så ser du fort hva som er det beste fôret. Når det gjelder Labb, har jeg inntrykk av at det er et enten eller fôr, noen hunder trives som bare det, andre blir skikkelig syke av det. Jeg fôrer selv rått, og kommer aldri til å bruke bare tørrfôr på mine hunder!

Og det er ikke på maten til hunden man skal spare penger, den skal ha god mat som den fungerer optimalt på, koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp mail fra min oppdretter, og hun sier at hundenene hennes er vant med "Flatazor Sensible"

Dette er ett for vi ikke har lett tilgang til, men fikk ett telefonnr. til en som forhandler dette.

Tror nok vi går over til en annen type for når vi får hunden, og venner den til det nye foret ved hjelp av 25%-50%-75%-100% blandingen...

Men er det noen her som kan anbefale ett for som en Golden Retriever vil trives med resten av livet?

Royal Canin - Hills - Eukanuba er en av de "dyre" merkene vi har lett tilgang til dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne testen så ser det jo slett ikke ut til at de "dyre" forene er de beste:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=148

Noen som vil kommentere dette?

Virker som om det er ganske så små marginer mellom de ulike merkene. Være seg de "billige" butikkmerkene eller de dyrere "dyrebutikk"-merkene...

Man sparer ifg. testen 4.000kr. i året ved kjøp av Labb kontra Eukanuba i denne testen...

Her snakker vi altså om en besparing på ca. 350 kr. pr.mnd.(!)

Nå kjenner jeg ikke til bakgrunnen for testet men her i huset kan vi iallefall skirve under på at vi sparer gode penger på at vi er så heldige at hunden fungerer best på labb:) sekken på 20 kg (kontra 12/ 15 som er vanlig) koster rett over 400 kroner og holder i ca 1,5 måned. Varierer med bruk og hold på bikkja. Men vi bruker ca halvparten så mye som vi gjorde når vi gikk på Royal Canin.

Så over her at noen hadde slått labb og appetitt på lik linje. Dette er vel to ulike for, fra samme produsent, med ulik sammensetning og ikke minst prisnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hund vil jeg, når jeg får den, forsøke å blande V&H inn med med det tørrfôret den er vandt med, med målsettning å fôre 100% rått. Hvis hunden blir hard i magen i mangel på karbohydrater, vil jeg tilsette en spiseskje linfrø i maten, for å smøre tarmen. Hvis hunden ikke tåler V&H eller nekter å spise det, vil jeg bruke Pro Plan.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å si til mine valpekjøpere:

Jeg anbefaler ikke Labb eller vanlig butikk-fòr. Og dere står selv fritt til å bruke det foret dere selv synes passer best for deres hund. Det er dere som har hunden til daglig og ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Pr nå har valpekjøpere fra oss brukt omtrent alle de forskjellige merkene av tørrfòr som finnes på markedet i Norge, samt V&H.

Og når andre spørr meg også, så får de det samme svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...