Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på fortyper?


Bjerknez

Recommended Posts

Uansett, så tror jeg nok hunden klarer seg bra uansett hvilket for den skulle få, så lenge den får kvalitetsfor.

Det hele kan vel kokes ned til at det er svært få bivirkninger av feil forvalg.?

I værste fall så ser det ut til at løs mage/allergi er noe som kan forekomme ved "feil" forvalg. Dette er vel ganske sjeldent skjer...

Snakket med en bilmekaniker en gang som sa at han aldri fyllte bensin på Esso, da bensinen dems var litt "tørrere" enn andre bensiner og dette resulterte i flere situasjoner på feiltenning på eldre biler.

For MEG så hørtes dette helt villt ut, men for han så var det helt klart. Personlig har jeg aldri hatt problemer med bensinen hos Esso (ever) og det regner jeg med at 99% av andre også mener.

Jeg tror det er fort gjort og male seg selv inn i en boble og tro at merkevarer er så veldig mye bedre enn andre varer. Jeg vil vel tippe at hvordan man behandler hunden fra starten, samt mosjonsmengde og trivsel er desto mer viktig enn valg av det "dyre foret" kontra det litt rimeligere...

Jeg sier ikke at det dyre foret ikke er bra, og det kan godt hende at det er litt andre ingredienser i foret som er sunnere for hunden, men her snakker vi vel uansett om veldig små marginer.

Så det hele koker vel altså ned til det dem fleste sier:

Finn det foret som passer best til hunden din, og hold deg til det. Det være seg om det skulle være Friskies eller Eukanuba.

Men vi starter vel med å prøve Eukanuba og gå over til dette sakte med sikkert og holde oss til det, så lenge hunden liker det og holder seg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Noen kjennetegn for om et fôr fungerer for din hund er allerede nevnt her - glanshet i pelsen, flassing, røyting, bæsjens mengde og konsistens, ånde, tannstein og slike lett målbare effekter.

Det som ikke er nevnt, og som jeg har hørt fra ulike veterinærer, er at et dårlig fôr kan gi indre slitasje - for mye salt i et tørrfôr er ikke sunt, og vil gi slitasje og til slutt skader på de indre organene. For eksempel. Feil sammesetning og snarveier for å få et fôr billig kan gå på bekostning av hundens helse, og ikke være synlig før det er for sent og en konstaterer leversvikt, nyresvikt, også videre.

Nei, dette må ikke skje med alle som fôres på et billig merke - men det er en risiko jeg ikke er interessert i å ta. At en kan spare et par hundrelapper i måneden er for meg irrelevant, det er ikke maten som koster i mitt hundehold, i hvert fall.

Ellers har flere nevnt vom og hundemat, og det er billig. Min hund får 250 gram til et måltid, så det måltidet koster meg åtte kroner - og jeg kjøper vom dyrere enn andre, halvkilospølser til 16 kroner pølsa (mange kjøper 200 kilos blokker til en betydelig lavere kilospris). Hun får 250-300 gram tørrfôr til dagens andre måltid, og det koster meg også cirka åtte kroner - men jeg kjøper tørrfôr til 550 kroner for tyve kilo, storforbrukeravtale i samarbeid med andre. Det kan være verdt å sjekke ut om det for eksempel selges billigere i en lokal hundeklubb, eller om du etter hvert får et nettverk av hundefolk hvor en kan bestille mye sammen. Uansett, 16 kroner dagen er ikke mye, synes jeg, jeg spiser for enormt mye mer enn det!

Viktig saksopplysning: Min hund er stooor, og skal trolig ha betydelig mer mat enn din golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så tror jeg nok hunden klarer seg bra uansett hvilket for den skulle få, så lenge den får kvalitetsfor.

Det hele kan vel kokes ned til at det er svært få bivirkninger av feil forvalg.?

Feil. Det finnes mange bivirkninger av feil fôrvalg, men spørsmålet er om man "bryr" seg om de eller ikke. Mange hundeeiere går rundt og plukker saftig, illeluktende seig bæsj hele hundens liv uten å bry seg. For meg er ikke det akseptabelt. Det finnes MANGE andre grunner til å velge et skikkelig fôr også.

I værste fall så ser det ut til at løs mage/allergi er noe som kan forekomme ved "feil" forvalg. Dette er vel ganske sjeldent skjer...

Feil igjen dessverre. Dette skjer nok oftere enn du tror. Flassing, kløe, allergiutvikling, tæring på indre organger osv, skjer ofte.

Snakket med en bilmekaniker en gang som sa at han aldri fyllte bensin på Esso, da bensinen dems var litt "tørrere" enn andre bensiner og dette resulterte i flere situasjoner på feiltenning på eldre biler.

For MEG så hørtes dette helt villt ut, men for han så var det helt klart. Personlig har jeg aldri hatt problemer med bensinen hos Esso (ever) og det regner jeg med at 99% av andre også mener.

Jeg tror det er fort gjort og male seg selv inn i en boble og tro at merkevarer er så veldig mye bedre enn andre varer. Jeg vil vel tippe at hvordan man behandler hunden fra starten, samt mosjonsmengde og trivsel er desto mer viktig enn valg av det "dyre foret" kontra det litt rimeligere...

Det kan godt hende det med bensinen stemmer, ikke vet jeg (jeg er ingen bilmekaniker). Du har delvis rett i at andre ting er viktig for hunden (og de tingene du nevner er viktig), men det gjør ikke fôrvalg mindre viktig. :whistle: En hund vil ikke trives med å bli gitt et billig fôr bare fordi eieren sparer penger og ellers gir den en variert hverdag.

Jeg sier ikke at det dyre foret ikke er bra, og det kan godt hende at det er litt andre ingredienser i foret som er sunnere for hunden, men her snakker vi vel uansett om veldig små marginer.

Så det hele koker vel altså ned til det dem fleste sier:

Finn det foret som passer best til hunden din, og hold deg til det. Det være seg om det skulle være Friskies eller Eukanuba.

Men vi starter vel med å prøve Eukanuba og gå over til dette sakte med sikkert og holde oss til det, så lenge hunden liker det og holder seg frisk.

Det er ikke snakk om små marginer, det er snakk om forskjeller i levetid (pga som Emma nevnte; tæring på indre organer..salt...), og om hunden din utvikler sykdommer og allergier pga fôrvalg så er dette dyrt å behandle.

Personlig vil jeg ikke anbefale Eukanuba heller, men det er meg.. Synes det er et møkkafôr på lik linje med butikkfôr. :) Det stinker rett og slett bæsj (i forhold til mange andre fôr), og jeg har fremdeles tilgode å se avføring etter Eukanuba som holder en standard JEG er komfortabel med. Selv vil jeg ikke fôre på noe annet enn rått, men jeg har full forståelse for at andre ikke gidder ordne like mye med fôring, og vil ha ting litt "enkelt". Men tørre kjekskuler vil aldri bli "skikkelig hundemat" i mine øyne. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder overlever greit på et dårligere fôr, men plutselig kan hunden / immunforsvaret få en ekstra belastning som sykdom, kraftig mosjon osv, og da vil en hund på et sundt fôr tåle dette mye bedre enn en hund på et dårlig fôr.

Den beste måten å holde hunden frisk på er å å sørge for at den hele livet får topp ernæring, som passer for hundens fordøyelsessystem og opptak av næringsstoffer. Og som passer til hunden utfra rase, aktivitet, størrelse og andre ting.

Riktig ernæring kan hindre utvikling av allergier, redusere plager i muskler og skjelett, forhindre hudplager, opprettholde fertilitet osv...

Altså viktig for å motstå sykdommer, vekst og utvikling, prestasjoner og trivsel :)

Jeg anbefaler også vom og hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder overlever greit på et dårligere fôr, men plutselig kan hunden / immunforsvaret få en ekstra belastning som sykdom, kraftig mosjon osv, og da vil en hund på et sundt fôr tåle dette mye bedre enn en hund på et dårlig fôr.

Den beste måten å holde hunden frisk på er å å sørge for at den hele livet får topp ernæring, som passer for hundens fordøyelsessystem og opptak av næringsstoffer. Og som passer til hunden utfra rase, aktivitet, størrelse og andre ting.

Riktig ernæring kan hindre utvikling av allergier, redusere plager i muskler og skjelett, forhindre hudplager, opprettholde fertilitet osv...

Altså viktig for å motstå sykdommer, vekst og utvikling, prestasjoner og trivsel :)

Jeg anbefaler også vom og hundemat.

Ser at du nevner størrelse. Men da må jeg bare spørre hva som er feil hvis jeg hadde begynt å fòre Tinka (en 6kg phalene) på RC Medium, istedenfor RC Mini?

For med V&H, så har man jo ikke tilpasset til forskjellige raser eller størrelser. Kun alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en hund like godt kan bli "syk" av dyrt for som for ett "billig" butikkfor...

Derfor så er det vel bare å finne ut hvilket for hunden trives best med ikke sant?

Slik jeg har nevnt hele tiden i de siste postene...

Jeg har ingen planer om å kjøpe billig butikkfor for å spare penger, for jeg skrev jo at jeg skulle begynne med Eukanuba, som jo var det dyreste foret i denne testen. Penger har ingen betydning for meg når det gjelder for altså.

Det at min oppdretter anbefaler Eukanuba av forene nevnt så lenge den ikke får Flatazor er jo nok ett bevis på at det er fler meninger der ute enn det kanskje er behov for...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nevner størrelse. Men da må jeg bare spørre hva som er feil hvis jeg hadde begynt å fòre Tinka (en 6kg phalene) på RC Medium, istedenfor RC Mini?

For med V&H, så har man jo ikke tilpasset til forskjellige raser eller størrelser. Kun alder.

Det får du spørre noen i RC om, hvorfor de har to typer.

Jeg tenkte mer på at store hunderaser skal vokse mer enn små, de trenger mer energi til å vokse samtidig som de ikke må vokse for fort.

:)

Og man kan variere mengde etter rase, str, aktivitet o.l på V&H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du spørre noen i RC om, hvorfor de har to typer.

Jeg tenkte mer på at store hunderaser skal vokse mer enn små, de trenger mer energi til å vokse samtidig som de ikke må vokse for fort.

:)

Og man kan variere mengde etter rase, str, aktivitet o.l på V&H

Vel, i valpeperioden er det jo da veldig viktig det er jeg helt enig i. Saken er nemlig den at jeg er blitt anbefalt RC Medium til miniatyrtispa mi. Nettopp fordi knottene er større, og hun vil da få renset tennene mye bedre. Forutsatt at hun klarer å spise de store knottene (og det er ikke noe problem for henne).

Vil forresten også stemme i med de som mener at V&H er veldig bra. Eneste er at man bør få seg et ordentlig system på det med tining og sånn, ellers er det jo genialt fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en hund like godt kan bli "syk" av dyrt for som for ett "billig" butikkfor...

Nei, poenget er at alle hunder kan bli syke - det er derfor viktig å sjekke linjer, sørge for at foreldredyr, halvsøsken, tanter og onkler også videre har nødvendige helseundersøkelser, og det er viktig å få kunnskap om hvor lenge slektningene levde og hva de døde av. Det holder ikke at oppdretter sier at foreldrene er friske og sunne.

Poenget er at vi vet at de billigste fôrene kan hundene bli dårlige av, jeg hører om det mye oftere enn jeg hører om hunder som har blitt syke av et dyrere og bedre fôr.

Allergi og intoleranse holder jeg i den sammenheng litt utenfor, jeg snakker primært om slitasje og skade på indre organer - samt fôr som ikke gir nok byggesteiner for store hunderaser som for eksempel golden retriever. Et tørrfôr med for lavt kalsiumnivå og for høyt proteinnivå vil kunne gi alvorlige konsekvenser for en tung rase: Den får proteiner til å vokse seg stor raskt, men ikke nok kalsium til å bygge et skjelett som tåler veksten og tyngden fort nok. Da kan du risikere voksesmerter, HD, AA, korsbåndskader, OCD og andre skjelettlidelser.

Derfor er også noen tørrfôrmerker tilpasset ulike størrelser, fordi en hund som skal ende på 50 kilo trenger en noe annerledes næringssammensetning og meny enn det en hund som bare skal bli 12 kilo trenger. Derfor går store raser gjerne på valpefôr i lengre tid enn det mindre raser gjør.

Jeg vet om oppdrettere på min rase som fikk hund etter hund med HD, og da de byttet fôr hjalp det betydelig. Det er kanskje ikke eneste forklaring, men med fôrskiftet fikk de hunder som utviklet seg saktere, brukte lengre tid på å nå full størrelse og tyngde, jeg vil tro skjelettet syntes det var lettere å bære utviklingen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer litt på, er dette at man "må" holde seg til én type fôr, og at det ikke er bra å bytte for mye osv. Er hundene våre virkelig så sarte at de ikke tåler variasjon i fôret?

Jeg kjøper stort sett en ny type fôr hver gang jeg. Veksler mellom eukanuba, hills, pro plan osv, og innen forskjellige smaker og typer. Ikke har jeg brydd meg med jevn fôrovergang heller. En type en dag, så var sekken tom, og ny type neste dag. Jeg synes ikke å se noen forskjell på pels eller noen ting jeg mellom fôrbyttene, selv når han står på et fôr lenge og så skifter til et annet. Synes at hud og hår ser fint ut jeg. Ingen problemer med løs avføring heller. Kanskje det at han fungerer som middagsrestebosspann har innvirkning her også? Ettersom han langt ifra bare spiser hundefôr?

Jeg ser jo at det ikke nødvendigvis er noe poeng i å skifte fôr ofte, så lenge hunden fungerer på fôret den går på. Men skjønner ikke helt at det skal være så fryktelig ille heller?

Til trådstarter så vil jeg egentlig bare anbefale dere å prøve dere frem. Fungerer hunden bra på eukanuba? Ja, så kan dere jo fortsette på det, evt. prøve noe annet hvis dere vil.

Det eneste fôret som hunden vår ikke liker, er Royal Canin. At vi gir dyrt fôr fremfor billigfôr selv er ikke en avgjørelse vi har tenkt så hardt over igrunn. Har bare alltid gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer litt på, er dette at man "må" holde seg til én type fôr, og at det ikke er bra å bytte for mye osv. Er hundene våre virkelig så sarte at de ikke tåler variasjon i fôret?

Jeg kjøper stort sett en ny type fôr hver gang jeg. Veksler mellom eukanuba, hills, pro plan osv, og innen forskjellige smaker og typer. Ikke har jeg brydd meg med jevn fôrovergang heller. En type en dag, så var sekken tom, og ny type neste dag. Jeg synes ikke å se noen forskjell på pels eller noen ting jeg mellom fôrbyttene, selv når han står på et fôr lenge og så skifter til et annet. Synes at hud og hår ser fint ut jeg. Ingen problemer med løs avføring heller. Kanskje det at han fungerer som middagsrestebosspann har innvirkning her også? Ettersom han langt ifra bare spiser hundefôr?

Jeg ser jo at det ikke nødvendigvis er noe poeng i å skifte fôr ofte, så lenge hunden fungerer på fôret den går på. Men skjønner ikke helt at det skal være så fryktelig ille heller?

Du er inne på riktige tanker! Det er ikke bra for en hund å spise ensidig, like lite som det er bra at vi gjør det. Jo flere forskjellige ingredienser kosten til en hund inneholder, jo bedre vil magen etterhvert (eller fra starten av) fungere. Der kommer middagsrester inn i bildet; hunden blir på en måte "herdet" fordi den spiser mye forskjellig. Hunder som derimot bare går på en type fôr i fjørten år før de bytter, får lett løs mage. Det har med enzymer å gjøre; de bryter ned maten, og hvis hunden (eller vi) får ensidig kost, vil det føre til at de enzymene som ikke brukes for å bryte ned den spesifikke maten, sluttes å produseres. Når man da "plutselig" tilfører noe nytt (ny mat, nytt fôr), vil ikke magen ha de enzymene som trengs for å bearbeide maten. Resultatet blir diarè.

Til trådstarter så vil jeg egentlig bare anbefale dere å prøve dere frem. Fungerer hunden bra på eukanuba? Ja, så kan dere jo fortsette på det, evt. prøve noe annet hvis dere vil.

Det eneste fôret som hunden vår ikke liker, er Royal Canin. At vi gir dyrt fôr fremfor billigfôr selv er ikke en avgjørelse vi har tenkt så hardt over igrunn. Har bare alltid gjort det.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på riktige tanker! Det er ikke bra for en hund å spise ensidig

Dette er stikk i strid med en DVD vi fikk med fra dyrebutikken.

Her blir det sagt at hunder regelrett blåser i om den får variert "kosthold" Det blir sagt at "Så lenge man har funnet ett for hunden liker og holder seg frisk av, så kan du fore hunden din med dette resten av livet, uten at den bryr seg det minste"

Bare dem får mat og maten er sunn og frisk, så er dme altså fornøyde...

Eller tar disse som har laget denne DVD'en feil?

Hva JA, så tror jeg jammen jeg skal slutte og høre på andre, og heller begynne eksperimentere selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stikk i strid med en DVD vi fikk med fra dyrebutikken.

Her blir det sagt at hunder regelrett blåser i om den får variert "kosthold" Det blir sagt at "Så lenge man har funnet ett for hunden liker og holder seg frisk av, så kan du fore hunden din med dette resten av livet, uten at den bryr seg det minste"

Bare dem får mat og maten er sunn og frisk, så er dme altså fornøyde...

Eller tar disse som har laget denne DVD'en feil?

Hva JA, så tror jeg jammen jeg skal slutte og høre på andre, og heller begynne eksperimentere selv...

Nå er det vel ikke snakke om hva bikkja synst, men helsemessig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stikk i strid med en DVD vi fikk med fra dyrebutikken.

Her blir det sagt at hunder regelrett blåser i om den får variert "kosthold" Det blir sagt at "Så lenge man har funnet ett for hunden liker og holder seg frisk av, så kan du fore hunden din med dette resten av livet, uten at den bryr seg det minste"

Bare dem får mat og maten er sunn og frisk, så er dme altså fornøyde...

Eller tar disse som har laget denne DVD'en feil?

Hva JA, så tror jeg jammen jeg skal slutte og høre på andre, og heller begynne eksperimentere selv...

DVD'en har rett, ingen tvil om det. Men så da er det ikke bare å gi et annet fòr sånn helt uten videre. F.eks. hvis du går tom for fòr, og de på butikkene ikke har mer.. så må du jo nesten fòre den med noe annet, og da kan være ganske sikker på at den får dårlig mage, og ikke klarer å ta opp næringen i fòret så bra. (for da mangler den endel enzymer).

Men for all del, det går jo an! Personlig ville jeg heller da evt. hatt tre-fire fòrtyper som jeg byttet for hver sekk (som går tom). Ellers er V&H et veldig allsidig fòr, som gjør at det som regel ikke er noe problem å gå på tørrfòr en uke fordi du skal på ferie og ikke har mulighet til å ta med frosne pølser med mat.

Vi har f.eks. en tønne med fòr stående på hytta så vi slipper å ta med store sekker om vinteren (er litt lettere å komme seg dit om sommeren). Og da er det en fordel at hundene ikke blir dårlig i magen av det fòret fordi de ikke er vant til det. Selv har jeg aldri hatt noe problem med fòrbytte, bortsett fra den ene fòringen med butikkfòr, når jeg hadde glemt å kjøpe og dyrebutikkene var stengt. Da kom praktisk talt alt hun spiste ut igjen, og jeg tror det hadde vært bedre å ikke gi henne mat den kvelden/morgenen og heller ventet til jeg hadde kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stikk i strid med en DVD vi fikk med fra dyrebutikken.

Her blir det sagt at hunder regelrett blåser i om den får variert "kosthold" Det blir sagt at "Så lenge man har funnet ett for hunden liker og holder seg frisk av, så kan du fore hunden din med dette resten av livet, uten at den bryr seg det minste"

Bare dem får mat og maten er sunn og frisk, så er dme altså fornøyde...

Eller tar disse som har laget denne DVD'en feil?

Hva JA, så tror jeg jammen jeg skal slutte og høre på andre, og heller begynne eksperimentere selv...

DVD'en vil nok at du skal kjøpe mest mulig av deres fôr, og ikke holde på å bytte i hytt og pine. De vil du skal være en fast kunde som i løpet av hundens liv betaler mest mulig til et spesifikt fôrselskap. Reklame, kalles slike DVD'er, og man bør ta de med en klype salt.

DVD'en har rett, ingen tvil om det. Men så da er det ikke bare å gi et annet fòr sånn helt uten videre. F.eks. hvis du går tom for fòr, og de på butikkene ikke har mer.. så må du jo nesten fòre den med noe annet, og da kan være ganske sikker på at den får dårlig mage, og ikke klarer å ta opp næringen i fòret så bra. (for da mangler den endel enzymer).

Men for all del, det går jo an! Personlig ville jeg heller da evt. hatt tre-fire fòrtyper som jeg byttet for hver sekk (som går tom). Ellers er V&H et veldig allsidig fòr, som gjør at det som regel ikke er noe problem å gå på tørrfòr en uke fordi du skal på ferie og ikke har mulighet til å ta med frosne pølser med mat.

Vi har f.eks. en tønne med fòr stående på hytta så vi slipper å ta med store sekker om vinteren (er litt lettere å komme seg dit om sommeren). Og da er det en fordel at hundene ikke blir dårlig i magen av det fòret fordi de ikke er vant til det. Selv har jeg aldri hatt noe problem med fòrbytte, bortsett fra den ene fòringen med butikkfòr, når jeg hadde glemt å kjøpe og dyrebutikkene var stengt. Da kom praktisk talt alt hun spiste ut igjen, og jeg tror det hadde vært bedre å ikke gi henne mat den kvelden/morgenen og heller ventet til jeg hadde kjøpt.

Hæ?? Er det virkelig et mål i seg selv å fôre på kun en ting, slik at hunden får færre enzymer i magen? For det kan nemlig høres sånn ut på deg... Det er nemlig sånn at ensidig fôring GIR dårligere mage, dvs dårligere evne til å fordøye ukjent mat. Og det ville jeg prøvd å unngått for alt i verden. Man kan aldri kontrollere når en hund finner noe i grøften, eller hopper opp på kjøkkenbenken og stjeler noe, eller noen gir den noe, eller... Og da er det utrolig kjipt med diarè bare pga en sånn bagatell!

Nei, fôr heller variert hele tiden, så slipper man dårlig mage og diarèproblemer hvis man kommer opp i situasjoner hvor fôrbytter må skje raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVD'en vil nok at du skal kjøpe mest mulig av deres fôr, og ikke holde på å bytte i hytt og pine. De vil du skal være en fast kunde som i løpet av hundens liv betaler mest mulig til et spesifikt fôrselskap. Reklame, kalles slike DVD'er, og man bør ta de med en klype salt.

Hæ?? Er det virkelig et mål i seg selv å fôre på kun en ting, slik at hunden får færre enzymer i magen? For det kan nemlig høres sånn ut på deg... Det er nemlig sånn at ensidig fôring GIR dårligere mage, dvs dårligere evne til å fordøye ukjent mat. Og det ville jeg prøvd å unngått for alt i verden. Man kan aldri kontrollere når en hund finner noe i grøften, eller hopper opp på kjøkkenbenken og stjeler noe, eller noen gir den noe, eller... Og da er det utrolig kjipt med diarè bare pga en sånn bagatell!

Nei, fôr heller variert hele tiden, så slipper man dårlig mage og diarèproblemer hvis man kommer opp i situasjoner hvor fôrbytter må skje raskt!

Signerer denne jeg! Gubben ble fôret på tørrt med rå innslag etpar ganger i uka de første tre årene, så gikk vi over på rent rått. Valpis fikk 50/50 fra første dag i hus fram til 8 mndr, deretter kun rått. Det eneste jeg har sett at mine ikke tåler er kraftige ben fra reinsdyr, og Gubben er skikkelig allergisk mot fisk. De tåler alle slags godbiter, middagsrester (passer på salt/krydder) tørrfor (ja, de får det til å søke på plena innimellom, gratis prøveposer sier jeg ikke neitakk til så lenge jeg synes det innehar en viss kvalitet) ujevne måltider (jeg jobber alle tre skift, men prøver å gi mat ca hver 12 time) osv. Variasjon er nøkkelen til god mage. Tenk deg selv om du bare spiser grovbrød hver ***** dag, aldri noe annet, tror du ikke du hadde slitt litt den dagen du MÅTTE spise loff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er sagt, så kan jeg også meddele at det samme sto i ett hundeblad jeg nettopp leste. (dette sto ikke i forbindelse med en "reklame")

Det sto at en hund ikke bryr seg om den får variert for. Er dette også tull?

Mener dere virkelig å si at de som driver med dyrefor, samt "eksperter" som svarer i blader tar helt feil?

Hvis dere mener det så vil jeg si det er meget skremmende...

Tror bladet hette "Vi Med Hund" Siste nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er sagt, så kan jeg også meddele at det samme sto i ett hundeblad jeg nettopp leste. (dette sto ikke i forbindelse med en "reklame")

Det sto at en hund ikke bryr seg om den får variert for. Er dette også tull?

Mener dere virkelig å si at de som driver med dyrefor, samt "eksperter" som svarer i blader tar helt feil?

Hvis dere mener det så vil jeg si det er meget skremmende...

Tror bladet hette "Vi Med Hund" Siste nummer.

Jeg tror kanskje du misforstår - mange hunder blåser i hva de spiser, de spiser alt de får servert, stjeler mat, sluker ting de finner i grøftene og elsker hvert måltid. Andre hunder er mer kresne og liker få ting. Noen hunder kan bli kresne av eiers fôringsrutiner (stadig bytte ut fôr kan gjøre at noen hunder fortere blir lei en type mat, også videre). Hunder er forskjellig, men de har det til felles at de ikke sulter seg selv ihjel, så de aller fleste hunder går det an å gi kun ett fôr hele livet.

Når vi snakker om betydningen av å velge et godt fôr, handler det ikke primært om at hunden synes det smaker godt, det handler om at det skal være sunt og bra for hunden innvendig.

Det er mange som veksler på hva slags mat hunden får, men det er da fremdeles snakk om å veksle mellom gode tørrfôr. Jeg vinner av og til tørrfôr på utstillinger, og er det merker jeg har tiltro til har jeg ingen skrupler med å gi av det til hundene. Vi som fôrer med tørt og vått gir jo også ulik mat om hverandre.

Annet eksempel: En hund som får middagsrester får spise forskjellige ting - men basismaten dens er fremdeles et godt tørrfôr utviklet for å gi hunden det den trenger.

Når det er sagt, vil jeg alltid ta med en klype salt det eksperter uttaler seg om, før jeg vet hvem eksperten er, hva slags kompetanse den har og hva slags tilknytninger den har. Hvis en fôringsekspert er ansatt hos en fôrprodusent er det noe som er viktig å ta med i det den sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at jeg skal ta det ekspertene sier med klype salt, mens det som blir sagt her inne er mer riktig?

Jeg skjønner jo at man ikke kan gi hunden brødskiver med syltetøy på hele livet... Det har jeg ikke nevnt heller. Her er det snakk om Eukanuba som jo går for å være ett kjent og godt merke som mange velger.

Så lenge hunden liker dette... og holder seg frisk uten allergier og andre ubehageligheter grunnet foret, så kan jeg da ikke se noen grunn til å bytte for...

Noen liker ditt og andre liker datt... slik vil det jo alltid være.

Jeg har ingen problemer med å gi hunden flere fortyper og kanskje bytte litt på det... Denne diskusjonen er vel av en mer prinsipiel karakter i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at jeg skal ta det ekspertene sier med klype salt, mens det som blir sagt her inne er mer riktig?

Jeg håper ikke jeg har sagt det, for jeg synes en alltid skal være kritisk til råd en får - du kjenner ikke oss, om vi er veterinærer eller tolvåringer (no offense til noen av kategoriene), og du har jo fått råd i ulike retninger her.

Men siden jeg ikke aner noe om ekspertene du henviste til, velger jeg å ikke svelge det rått heller.

Men har du ikke fått ganske sprikende råd her også, som du kan bruke som innspill til å fatte en beslutning framfor som en fasit?

Jeg skjønner jo at man ikke kan gi hunden brødskiver med syltetøy på hele livet... Det har jeg ikke nevnt heller. Her er det snakk om Eukanuba som jo går for å være ett kjent og godt merke som mange velger.

Dette startet som en diskusjon "for og imot tørrfôr kjøpt på rema vs zoobutikken", og eukanuba vil noen ha positive erfaringer med og andre negative. Det gjelder alle tørrfôr. Jeg personlig har aldri brukt fôret, kjenner ikke til det empirisk, men kan godt uttale meg om de tørrfôrene vi har brukt.

Hvis du leter etter støtte til å bruke eukanuba, vil du helt sikkert finne noen som støtter det - og du vil finne de som har dårlige erfaringer. Det er dessverre ikke mulig å rangere alle tørrfôr universelt, og av og til må en prøve seg fram for å se hva ens hund fungerer best på ut fra de kriterier en kan observere selv.

Så lenge hunden liker dette... og holder seg frisk uten allergier og andre ubehageligheter grunnet foret, så kan jeg da ikke se noen grunn til å bytte for...

Noen liker ditt og andre liker datt... slik vil det jo alltid være.

Jeg har ingen problemer med å gi hunden flere fortyper og kanskje bytte litt på det... Denne diskusjonen er vel av en mer prinsipiel karakter i så måte.

Jeg er faktisk litt usikker på hva vi diskuterer, akkurat nå :)

Som sagt, tråden startet som en butikk vs spesialforretning, og det er mange tørrfôr i hver kategori.

Så kom spørsmålet om å bruke kun ett tørrfôr. Noen velger å bruke det samme merket alltid, fordi hvorfor bytte noe som fungerer bra? Andre bytter jevnlig og mener det er regelrett sunt for hunden. Også prøvde jeg å gi eksempler på at det går an å gi variert fôring uten å sjonglere med fôrmerker, om det er et ønske.

Du får ingen fasit her, og det er du og din hund som må finne ut hva dere synes fungerer best - jeg håper diskusjonen har gitt deg noen innspill i beslutningsprosessen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi nå vel har gått over til å diskutere, er vel om det er "best" for hunden at den får forskjellige typer for eller ikke.

Så lenge hunden holder seg frisk og ikke får noen bivirkninger ved bruk av feks. Eukanuba, så er det jo ingen vits i å bytte for til feks. Friskies eller Royal Canin BARE for å bytte...

Da går jeg altså ut fra at diskusjonen om at hunden trives best på samme for eller ikke" legges til grunn...

Så lenge man har lest to steder (som kan legimitere sin ekspertise) at hunden ikke bryr seg om den får forskjellige typer for, så er det vel opplagt at man kanskje tror mer på dette, enn hva hundeiere her inne sier. ?

Sikkert mange dyktige mennesker her inne... det er jeg overhodet ikke i tvil om, men jeg vet ikke HVEM som er dyktige her inne.

Man kan sikkert slå fast at de fleste her inne har prøvd mange typer for og har erfaring, men dette vil jeg tro de som lager foret har også. Selv om det kan være LITT reklame i utsagnende, så kan man jo ikke komme med direkte usannheter.

Det at feks. Royal Canin sier at hunden trives med samme type for hele livet fremfor å bytte, så kan jo også dette slå motsatt vei for dem.

Reklamen er jo i hovedsak til dem som IKKE har Royal Canin, da det er denne kundegruppen man vil "kapre" ved slike annonseringer. Derofr så vil jo en Eukanuba-bruker bare få ett argument for å IKKE bytte for, for det er jo nettopp det Royal Canin (i dette eksemplet) mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: Her er en oversikt over hvilket for brukerne på forumet bruker...

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...or+bruker+troll

Håper det gir deg en pekepinne på hva folk er fornøyd med og hva som brukes av hundefolk flest

(representert med 171 stemmer)

Mitt råd: start på et normalt bra for type; royal canin, Eukanuba, proplan, Hills vertfall i tiden da valpen vokser, da er det spesielt viktig at den får riktig type og mengde for...

Så om du ønsker å prøve et billigere for når hunden skal over på voksenfor, så kan du jo prøve ut "budsjett for" som ; Troll, Brit, Labb ol...

Å vil du fore billig og bra så er råfor noe som kan vurderes; Vom og Hundemat, Norwegian Polar ol.

Men ikke tenk mer på Remafor Type Frolic (saltbomben) og andre småsekker med "billigfor"

Det er kanskje billig i innkjøp å kjøpe en liten sekk frolic, men før du har kjøpt like mange kg/ foret like mange dager som på et dyrere for, så har det kostet deg mer...

Ting man ikke kan måle er ting som levetid, kanskje hunden lever 6år på et billigfor, men kunne levd å vært frisk i 10år på kvalitetsfor...

((Du har skrevet flere ganger at du ikke kommer til å fore på remafor å det er bra, både for deg og hunden, følge bare jeg måtte si dette likevel))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg se saken fra en butikkfor'ers ståsted så vil man vel argumentere med noe slikt som :

: at foret er så lett tilgjengelig og praktisk...

: at man ikke ser noe fysisk galt med hunden...

: hunden ser lykkelig ut...

Å ser man det fra en hundesonenpersons ståsted (som gjerne er litt mer oppi det en mannen i gata) :

: Butikkfor inneholder for mye salt og sukker (som er vitenskapelig bevist at ikke er bra for hund)

: Det er bevist at billige/feil sammensatte fortyper fremkaller kløe, spraybasj, allergi, dårlig beinbygning/vekst, forkalkning osv osv...

: Det er også forskjell på de dyre merkene, en hund kan fungere utmerket på Royal Canin, men få kløe, håravfall og allergi av Hill's.. Osvosv...

Så man må bare prøve seg frem hvilket for hunden fungerer best på, for det ER forskjeller på fortyper...

Spotify på iPhone ER genialt.... :lol:

4,5millioner sanger på telefonen? Jatakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...