Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på fortyper?


Bjerknez

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Hvis du relativt greit kan få tak i det foret som oppdretteren din bruker, så syntes jeg du skal fortsette på dette. Så slipper du noe mere knot med tilvenning etc når hunden er liten. Om du har lyst til å bytte for seinere, så kan du jo gjøre det (om tilgangen er bedre på annet for, eller du ser at hunden din kunne hatt godt av et annet for) Som nevnt tidligere, ikke bytt for bare for å bytte. Du skal ha en grunn.

Selv forer jeg på MeraDog og V&H samt at jeg gir selolje. Fungerer veldig bra. Jeg vil anbefale V&H, tørrfor klarer ikke å matche råforing.

Lykke til med valp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har fått med deg at det HAR bivirkninger å ikke variere fòret du gir hunden. Den vil få en "svak" mage, altså en mage som tåler veldig lite, utenom det faste tørrfòret.

Og du vil da mest sannsynlig få en del diarè problemer i løpet av årene du har hunden. Enten fordi den finner noe i grøfta, stjeler noe fra benken, eller helt uventet får noen matrester.

I tillegg til at diarè ikke kan være særlig behagelig for hunden, eller for deg som må "plukke" opp. Er det mye vanskeligere å holde seg, og større sjanse for at hunden gjør fra seg inne. Dette gjelder også når den blir eldre!

Men det betyr ikke at du ikke kan bruke Eukanuba resten av dens liv. Da må du bare gi noe variert ved siden av. Som f.eks. middagsrester (bare husk å minke mengden på tørrfòr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det letteste og beste er å benytte samme for merke.

( eks de som har oppdretter /storforbruker avtaler på for - de bruker jo det samme hele livet - uten noen skade )

Samme med de som reklamerer for kjøttfor - de bruker jo dette hele tiden.

Om man vil unngå at hunden blir følsom i magen er det jo bare å gi middagsrester sammen med foret.

Min dyrlege sier at hunden trenger å gå på et for i 2-3 mnd før magen er vandt til dette foret. Da blir det slitsomt å bytte forsekk ( som for meg holder i ca 3 mnd ) hver gang.

Jeg har tilbud på Pro Plan og har brukt dette i litt over 5 år. Veldig fornøyd.

Gir litt kjøttfor innemellom og middags resten nesten hver dag.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det letteste og beste er å benytte samme for merke.

( eks de som har oppdretter /storforbruker avtaler på for - de bruker jo det samme hele livet - uten noen skade )

Samme med de som reklamerer for kjøttfor - de bruker jo dette hele tiden.

Om man vil unngå at hunden blir følsom i magen er det jo bare å gi middagsrester sammen med foret.

Min dyrlege sier at hunden trenger å gå på et for i 2-3 mnd før magen er vandt til dette foret. Da blir det slitsomt å bytte forsekk ( som for meg holder i ca 3 mnd ) hver gang.

Jeg har tilbud på Pro Plan og har brukt dette i litt over 5 år. Veldig fornøyd.

Gir litt kjøttfor innemellom og middags resten nesten hver dag.

Lykke til

At det tar 2-3mnd er nok basert på hunder som går på samme fòret hver dag i et visst antall år f.eks. Altså man bør variere "daglig" eller ihvertfall ukentlig. (med f.eks. middagsrester). Dette gjør det kun lettere for eieren om man skulle måtte foreta et raskt forbytte, eller hunden får tak i noe mat på egenhånd.

Altså med andre ord, så tror jeg din hund hadde taklet den overgangen ganske greit. Med tanke på at du varierer kosten en hel del.

Det med råfòring, har jeg fortstått at hjelper med å holde på disse enzymene. I tillegg kan man da gi en skje Biola naturell, og evt. noe fiber hvis magen blir hard. Ellers gir jo mange olje i tillegg, men det gjelder jo mange hunder uansett om de får tørt eller rått.

Ellers er det jo sånn for oss som kjøper 500g pølser. Da er det jo ganske lettvint å kjøpe litt forskjellige pølser. Kylling, Vom, Laks(25) og vanlig(33).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått med meg er at det er dere her inne som sier at ikke hunden har godt av samme foret over lenger tid. Problemet er at "ekspertene" ikke mener det samme...

Derfor så blir jeg litt forvirret...

Fôrprodusenter sier "vårt fôr er det beste, og du må baaare fôre med ett type fôr hele tiden" Det gir mest penger i kassa, ganske enkelt. Og joda, hunden får ikke diarè så sant den heller aldri får i seg noe annet..

Vi her inne sier at du kan ta det med en klype salt; det er bra å variere (og jeg har forklart hvorfor), og det skader ikke å gi litt forskjellig fôr, eller middagsrester. Tvert imot vil det gjøre magen til hunden bedre motstandsdyktig mot diverse uhumskheter. Vi er ikke kjøpt og betalt av et fôrmerke, vi har mye erfaring med hund og fôring, og mange av oss har lest ganske mye litteratur på temaet.

Ta Hundesport; bladet til NKK. NKK er sponset av Royal Canin, og de har et ekspertpanel. Når folk spør om fôring og ernæring, får de svar av en fra en ernæringsekspert/dyrlege fra Royal Canin. Da faller troverdigheten tjue hakk for min del! Kall det skjult reklame, eller hva du vil, men jeg tar ikke det han sier for god fisk. Det samme gjelder alle andre som jobber for et spesifikt fôr. Du kan også si det samme gjelder for dyrleger/dyrebutikkansatte, som bare anbefaler de fôrene de tilfeldigvis har i butikken, og ingen andre.. Snålt, ikke sant? Men det er penger som styrer folk, det er ingen bombe. Så om du klarer å skjønne at det er viktig å "ta vare på" enzymene og derfor fôrer variert, så er det ditt valg. Ikke hør på absolutt alt disse folka sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det jeg skrev tidligere i denne posten angående markedsføring/reklame, og kommenter dette.

Målgruppen til de som reklamerer er jo de som IKKE bruker deres for.

De vil jo ha nye kunder...

Hvordan får man nye kunder ved å si at hunden har det best ved å bruke samme for hele livet?

Meg som leser vil jo bare få bekreftet at foret jeg bruker kan brukes hele livet, uten å måtte bytte.

Vertfall slik jeg ville reagert på en slik reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta 1: hunder har vanemager

Vi som hundeeiere velger hva vi vil gjøre i forhold til det. Gi hunden et og samme fôr hele livet uten noe annet i tillegg og risikere skikkelig diarèkule de gangene hunden får tak i noe annet som de spiser. Eller gi hunden noe mer variert kost, slik at man ikke får så stor risiko for mageproblemer.

Fakta 2: hunder har ikke spesielt god smakssans

Dette er det eneste vi faktisk kan vite. Ingen kan vite om hunder bryr seg eller ei, på generell basis. Vi kan faktisk ikke vite hva en hund tenker. Påstander om at hunder fint kan spise samme fôr hele livet uten å bry seg baserer seg derfor på det faktum at de ikke smaker så mye og at de teoretisk sett kan holde seg friske og sunne på et fôr hele livet. Hunder spiser også det de får servert (de fleste) hvis de blir sultne nok, dermed antar man at de ikke bryr seg.

Dette er fakta du har og forholde deg til, ta en avgjørelse på grunnlag av det!

Hvis du velger å stole på eksperten i "Vi med hund", så gjør det da vel. Dette med fôr til hund er det hundrevis av meninger og tanker om, men du spurte her og da får du meninger fra folk her inne. Ser virkelig ikke at det er noe poeng for deg å ta standpunkt på hva du skal gi hunden resten av livet nå. Ting forandrer seg.

Edit: la til noe + fiksa skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man nye kunder ved å si at hunden har det best ved å bruke samme for hele livet?

Ved å si at deres fôr er det beste, er bedre enn konkurrentene, fungerer optimalt for akkurat din hund, er tilsatt noe unikt, er spesialtestet på din rase, viser gode resultat på ditten og datten.

De sier at hunden får det enda bedre om du bytter til deres fôr, og bare bruker deres fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner det, men det sto bare at hunden ikke bryr seg om den får det samme foret.

Sto ingenting om at deres for var best etc.

Ser i det nest siste innlegget her at det ramses opp "fakta" noen linker eller referanser til disse hadde vært fint...

Eller så er vi jo like langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i det nest siste innlegget her at det ramses opp "fakta" noen linker eller referanser til disse hadde vært fint...

Eller så er vi jo like langt...

Uttrykket vanemager er hentet fra NKK sin ekspert (jobber for Royal Canin, skriver i Hundesport). Men dette er ikke ukjent blant de fleste hundeeiere. De fleste av oss har vel vært med på at hunden har fått litt mageproblemer når den spiser godsaker fra grøfta. Har ikke noen eksakte referanser fra flere eksperter på dette. Men etter noen uker med valp har du blitt ekspert selv, så da vil du tro meg!

Når det gjelder smakssansen. Alle vetrinærer jeg har snakket med dette er enige her. Du finner det også i alle hundebøker som beskriver hundens sanser. Ikke for ingenting de spiser kattemøkk ol. og synes det er stas.

Men jeg skjønner jo at erfaring teller svært lite for deg. Det er ekspertuttalelser du er ute etter og ikke oss vanlige folks meninger. Så derfor trekker jeg meg unna og gir ordet til dem som har tid til å skrive en lang avhandling med grundige referanser til deg. Jeg for min del har ikke mer tid å kaste bort på kverulering, for jeg skal ut og trene hunder (som forøvrig får variert kost som blir endret ved behov og virker strålende fornøyd med det, uten at jeg bor inne i deres hode og kan bekrefte dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette er litt individbasert også

Gamle hunden min ( golden ) fikk variert for + middags rester. Men om den hunden fikk noe med krydder/sterkt så ble det diare.

Hunden jeg har nå har fått middags rester uten krydder. Når hun var ca 2 år klarte hun å få tak i ( åpnet søpleposen ) 3 kryddret kotelet ben og 2 sterkt kryddret poteter. Hun ble ikke dårlig - noe hun burde blitt med så sterk mat.

Hun tåler omtrendt alt.

Ei annen vennine av meg bytter formerker nesten hver gang hun kjøper nytt for. Om den hunden får middags resten er det diare med engang.

Dette ser vi under jakta også. Da får ofte hundene mye sterkere kost ( vom )

En del hunder får diare de første dagene ( noen kaster opp også ) mens andre reagerer aldri ( min er blandt dem ).

Min konklusjon er individet og hva hunden er vandt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...