Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i lydighetsringen

Gjest

Recommended Posts

Er det noen som har noen tips til å trene inn stå under marsj?

Diego stopper når jeg kommanderer stå, men i det jeg går bak han og står der ser man på hele hunden at han blir veldig usikker og noen ganger setter han seg ned.

Hvis jeg kun går foran han står han til jeg gir en annen kommando, er i det jeg beveger meg bak han at han blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Guest Snusmumrikk
Er det noen som har noen tips til å trene inn stå under marsj?

Diego stopper når jeg kommanderer stå, men i det jeg går bak han og står der ser man på hele hunden at han blir veldig usikker og noen ganger setter han seg ned.

Hvis jeg kun går foran han står han til jeg gir en annen kommando, er i det jeg beveger meg bak han at han blir usikker.

Ikke gå så fort frem da vettu. Om han skifter posisjon eller flytter seg når du går bak han, så går du bare såvidt opp på sida av han og belønner før han flytter på seg. Når det går bra går du ett skritt lenger og belønner. Og så kan du utvikle det gradvis til du kan gå helt bak og rundt han. Ikke tro at han kan gjøre hele øvelsen før du har lært han det. Små, små skritt mot ferdig øvelse så han forstår at han skal bli stående uten å røre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå så fort frem da vettu. Om han skifter posisjon eller flytter seg når du går bak han, så går du bare såvidt opp på sida av han og belønner før han flytter på seg. Når det går bra går du ett skritt lenger og belønner. Og så kan du utvikle det gradvis til du kan gå helt bak og rundt han. Ikke tro at han kan gjøre hele øvelsen før du har lært han det. Små, små skritt mot ferdig øvelse så han forstår at han skal bli stående uten å røre seg.

Støttes.

Et annet tips som kan ha betydning hvis hunden har en tendens til å sette seg ned for tidlig, er å belønne (og gjerne avslutte øvelsen) med hunden stående. Ellers er det selvfølgelig viktig å aldri belønne når hunden setter seg før du har gitt kommando, og den kan være lur å drøye noen sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje gått litt fort frem, men har gjort som du sier over en periode nå hvor ting har gått bra frem til jeg kommer et par skritt bak han. Hvis jeg skal belønne når jeg står bak, bør det gjøres med å kaste en leke eller ved at jeg går frem igjen og belønner med godbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har kanskje gått litt fort frem, men har gjort som du sier over en periode nå hvor ting har gått bra frem til jeg kommer et par skritt bak han. Hvis jeg skal belønne når jeg står bak, bør det gjøres med å kaste en leke eller ved at jeg går frem igjen og belønner med godbit?

Det finnes ingen regler på hvordan det skal gjøres. Det kommer litt an på hunden, så det er vanskelig å si sånn eller sånn skal det gjøres. Spesielt over når man ikke har sett hunden. Og selv da finnes det mange meninger. Du får bare prøve deg fram og se hva som funker for dere. Jeg har et bra-ord som betyr omtrent det samme som en klikker. Det er praktisk, for da skjønner hunden at akkurat det den gjorde når du sa ordet/klikka var rett. Om hunden liker f.eks. ball som belønning kan det være lurt å kaste en ball frem til hunden ja. Om du går fram igjen og gir godbit øker du jo dragninga mot deg (som da er på sida eller bak hunden) og det blir naturlig for hunden å snu seg mot deg.

Hadde det vært min hund jeg skulle lære å bli stående mens jeg går rundt ville jeg gått små skritt av gangen så hunden ikke rekker å begynne å snu seg før den får belønning. Og jeg ville gitt belønning ved å si bra og umiddelbart kasta en ball fremfor hunden.

Liker ikke hunden leke er det også mulig å bruke en godbitskål foran hunden som avstandsbelønning. Eller du kan som du sier være kjapp og gi godbit fra hånda. Men sprett da fort fram til hunden igjen istedenfor at den får snu seg bak til deg og hente godbiten. Eller kast godbiten fremfor hunden. Det trenger ikke ha så mye å si hvordan du gir belønninga, men du kan hjelpe hunden ganske mye ved å tenke på hvor du plasserer belønninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen regler på hvordan det skal gjøres. Det kommer litt an på hunden, så det er vanskelig å si sånn eller sånn skal det gjøres. Spesielt over når man ikke har sett hunden. Og selv da finnes det mange meninger. Du får bare prøve deg fram og se hva som funker for dere. Jeg har et bra-ord som betyr omtrent det samme som en klikker. Det er praktisk, for da skjønner hunden at akkurat det den gjorde når du sa ordet/klikka var rett. Om hunden liker f.eks. ball som belønning kan det være lurt å kaste en ball frem til hunden ja. Om du går fram igjen og gir godbit øker du jo dragninga mot deg (som da er på sida eller bak hunden) og det blir naturlig for hunden å snu seg mot deg.

Hadde det vært min hund jeg skulle lære å bli stående mens jeg går rundt ville jeg gått små skritt av gangen så hunden ikke rekker å begynne å snu seg før den får belønning. Og jeg ville gitt belønning ved å si bra og umiddelbart kasta en ball fremfor hunden.

Liker ikke hunden leke er det også mulig å bruke en godbitskål foran hunden som avstandsbelønning. Eller du kan som du sier være kjapp og gi godbit fra hånda. Men sprett da fort fram til hunden igjen istedenfor at den får snu seg bak til deg og hente godbiten. Eller kast godbiten fremfor hunden. Det trenger ikke ha så mye å si hvordan du gir belønninga, men du kan hjelpe hunden ganske mye ved å tenke på hvor du plasserer belønninga.

Takk for godt svar :ahappy: Det jeg uthevet var grunnen til at jeg var usikker på om det er lurt å gå frem å belønne. Å bruke leke som belønning er ikke noe problem, så da skal jeg prøve meg litt frem og se hva som fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Jeg skal debutere på søndag. Også lurer jeg på en ting, hunden min sitte av og til ganske skjevt for å si det sånn, også noen ganger på innkalling, kan også variere litt hvor langt frem eller hvor langt bak hun sitter. *ler* Hvor mange "poeng" trekker de for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt hipp som happ. Noen dommere har rette sitter på hjernen, andre ikke(i de laveste klassene.) Hvis resten resten av øvelsen går greit, er min erfaring at der trekkes halvannet/to poeng.

Okei, takk :) Det er klasse en det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skal debutere på søndag. Også lurer jeg på en ting, hunden min sitte av og til ganske skjevt for å si det sånn, også noen ganger på innkalling, kan også variere litt hvor langt frem eller hvor langt bak hun sitter. *ler* Hvor mange "poeng" trekker de for dette?

Det kommer litt an på hvor skjevt og langt fra hun sitter, men hvis dette er første konkurransen deres og du er nervøs og usikker på en del sånne ting, så vil jeg råde deg til å ikke bry deg om poengene før du er ferdig og står der med karakterene i hånda (få evt noen til å skrive ned for deg hvis du ikke har tolmodighet til å vente til premieutdelinga med å få oversikt så du kan se med en gang du kommer ut av ringen). Konsentrer deg isteden på å ha det gøy med hunden din og oppføre deg som på trening når du er inne i ringen. Ikke sett høyere krav til at hun sitter rett på første konkurransen enn du gjør på trening. Det er for sent å endre ting uansett. Vis stolt frem det dere kan! Alle har noe å pirke på på første konkurranse (og tiende eller tjuende...), så ikke bry deg om det nå.

Ikke mas på dette de siste dagene før konkurransen heller. Om hun sitter skjevt/langt i fra er det noe å trene på til neste konkurranse når dere har god tid. Om du trener noe mer før søndag vil jeg anbefalle deg å fokusere på å ha det gøy, ikke sprengtrene på det du plutselig tror hun ikke kan godt nok eller terpe bort detaljer. Det er masse tid for det senere. Slapp av og ha det gøy med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for første gang på lydighetsstevne i helga på Vinstra (som tilskuer of course), og koste meg virkelig ved lydighetsringen, og nå prøver jeg å lese litt regler. Må man ha noe annet enn 0 for at hele konkurransen skal godjennes? Altså, hvis man får 8 på alle øvelser, men disker på f. eks fellesdekk, vil det si at alt er ødelagt og man får ingen plassering?

Og så en ting til, det beste man kan oppnå på en øvelse er 10, hva er det laveste, sånn utenom 0? Dommeren ga noen 5'ere i helga, betyr det at det ikke er noe lavere enn 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for første gang på lydighetsstevne i helga på Vinstra (som tilskuer of course), og koste meg virkelig ved lydighetsringen, og nå prøver jeg å lese litt regler. Må man ha noe annet enn 0 for at hele konkurransen skal godjennes? Altså, hvis man får 8 på alle øvelser, men disker på f. eks fellesdekk, vil det si at alt er ødelagt og man får ingen plassering?

Og så en ting til, det beste man kan oppnå på en øvelse er 10, hva er det laveste, sånn utenom 0? Dommeren ga noen 5'ere i helga, betyr det at det ikke er noe lavere enn 5?

Du kan få premiering selv om du får 0, det kommer an på hvor mange poeng du får.

10 er høyest, 0 er underkjent øvelse og ellers er 5 lavest, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :frantics:

Jeg vet ikke, men tenkte det kanskje kunne være bronsemerket?

Tror du må høre med klubben, for noen lager eget program også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :icon_confused:

Regner med at det kanskje var på agdermesterskapet? I så fall er rekruttklassen enklere enn klasse 1. Det er tannvisning, lineføring, innkalling, dekk fra holdt og enkeltdekk i 1 minutt. Husker ikke helt, men tror ikke det er stå under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå er det bare timer til jeg skal i ringen, og da dukker det opp spørsmål ja..

Om hunden reiser seg på fellesdekken, hva gjør du da? Går bort og henter den, eller er passiv, eller roper?

Og er det mulig å få lavere hinder på hopp over hinder (klasse 1 altså)? Og når sier man i så fall fra om det?

Og til slutt, når det er så mange som 36 deltakere, er det da vanlig at det deles opp i to ringer? Ala som de gjorde på Flateby? *håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spm ang avstandskommanderingen. I klasse 2 er det bare sitt og dekk? Og i klasse 3 kommer sitt, dekk og stå? (rett meg om jeg husker feil i farta a, og ikke slå fordi jeg ikke gidder å gå inn i reglementet å lese :aww: )

Og kommer de i samme rekkefølge alltid? I så fall, hvilken rekke følge er det når det er sitt, stå og dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden reiser seg på fellesdekken, hva gjør du da? Går bort og henter den, eller er passiv, eller roper?

Og er det mulig å få lavere hinder på hopp over hinder (klasse 1 altså)? Og når sier man i så fall fra om det?

Og til slutt, når det er så mange som 36 deltakere, er det da vanlig at det deles opp i to ringer? Ala som de gjorde på Flateby? *håpe*

Som regel vil dommer fortelle deg hva du skal gjøre om hunden reiser seg - om den reiser seg og blir sittende, vil som regel dommer la hunden bli sittende og du stående rolig, så dere ikke forstyrrer de andre mer enn nødvendig. Om hunden derimot begynner å gå rundt, vil du nok få beskjed om å hente den. Jeg ville ikke hatt innkalling/roping som førstealternativ, det er mer forstyrrende for de andre enn om du rolig tar hunden i halsbåndet og går derfra.

Dommer spør før øvelsen starter om du er fornøyd med høyden, og da kan du be om å få lavere.

Hva står i PM om antall ringer og dommere? Jeg har deltatt på stevner med omtrent så mange i klassen, og alle gikk i samme ring for samme dommer.

Lykke til, om du leser dette i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo være mankehøyden til hunden, men ofte kjører de bare èn mellomstørrelse (altså lavere enn det Ella egentlig skal ha) fordi det er stress å hele tiden endre høyde. Da spør de gjerne om du vil ha høyere, ikke lavere. Du skal ikke kunne be om å få lavere enn mankehøyden til hunden, men det er jo noen som er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil dommer fortelle deg hva du skal gjøre om hunden reiser seg - om den reiser seg og blir sittende, vil som regel dommer la hunden bli sittende og du stående rolig, så dere ikke forstyrrer de andre mer enn nødvendig. Om hunden derimot begynner å gå rundt, vil du nok få beskjed om å hente den. Jeg ville ikke hatt innkalling/roping som førstealternativ, det er mer forstyrrende for de andre enn om du rolig tar hunden i halsbåndet og går derfra.

Dommer spør før øvelsen starter om du er fornøyd med høyden, og da kan du be om å få lavere.

Hva står i PM om antall ringer og dommere? Jeg har deltatt på stevner med omtrent så mange i klassen, og alle gikk i samme ring for samme dommer.

Lykke til, om du leser dette i tide!

Tusen takk! Utrolig hvor mye som dukker opp sånn rett før start.. Det står vel at det bare er en ring, så da burde jeg kanskje ha skjønt det :aww: Står i hvert fall oppført bare en dommer, og da er det jo litt vanskelig å dele programmet i to - i to forskjellige ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo være mankehøyden til hunden, men ofte kjører de bare èn mellomstørrelse (altså lavere enn det Ella egentlig skal ha) fordi det er stress å hele tiden endre høyde. Da spør de gjerne om du vil ha høyere, ikke lavere. Du skal ikke kunne be om å få lavere enn mankehøyden til hunden, men det er jo noen som er snille.

Jeg har fått beskjed om at jeg kan få lavere hinder, men at dommer vil kunne trekke poeng for det.

Men jeg har enda ikke fått hinder som tilsvarer X'ens mankehøyde, det vil si at hun skulle hoppet 70 cm/syv planker. Det står som regel på fem eller seks. I den grad en kan lage regler ut fra de fem stevnene vi har gått :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har et spm ang avstandskommanderingen. I klasse 2 er det bare sitt og dekk? Og i klasse 3 kommer sitt, dekk og stå? (rett meg om jeg husker feil i farta a, og ikke slå fordi jeg ikke gidder å gå inn i reglementet å lese :aww: )

Og kommer de i samme rekkefølge alltid? I så fall, hvilken rekke følge er det når det er sitt, stå og dekk?

Ja, det er bare sitt og dekk i klasse 2. Fire posisjonsendringer. I klasse tre er det stå også og seks posisjonsendringer. Det er ikke fast rekkefølge. Hvilken posisjon du skal kommandere hunden til blir vist med "skilt" bak hunden, så du vet det ikke på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare sitt og dekk i klasse 2. Fire posisjonsendringer. I klasse tre er det stå også og seks posisjonsendringer. Det er ikke fast rekkefølge. Hvilken posisjon du skal kommandere hunden til blir vist med "skilt" bak hunden, så du vet det ikke på forhånd.

ah, okei. Jeg tenkte bare at de vrei den rundt til "neste" pr gang. men da bytter de bare helt vilkårlig da.

jaja, godt det er leeeeenge til jeg trenger å tenke på klasse 3. Så kan jeg heller droppe stå'en og tenke på klasse 2 nå :lol: (selvom jeg ikke trenger det heller :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...