Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i lydighetsringen


Gjest

Recommended Posts

Er det noen som har noen tips til å trene inn stå under marsj?

Diego stopper når jeg kommanderer stå, men i det jeg går bak han og står der ser man på hele hunden at han blir veldig usikker og noen ganger setter han seg ned.

Hvis jeg kun går foran han står han til jeg gir en annen kommando, er i det jeg beveger meg bak han at han blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Guest Snusmumrikk
Er det noen som har noen tips til å trene inn stå under marsj?

Diego stopper når jeg kommanderer stå, men i det jeg går bak han og står der ser man på hele hunden at han blir veldig usikker og noen ganger setter han seg ned.

Hvis jeg kun går foran han står han til jeg gir en annen kommando, er i det jeg beveger meg bak han at han blir usikker.

Ikke gå så fort frem da vettu. Om han skifter posisjon eller flytter seg når du går bak han, så går du bare såvidt opp på sida av han og belønner før han flytter på seg. Når det går bra går du ett skritt lenger og belønner. Og så kan du utvikle det gradvis til du kan gå helt bak og rundt han. Ikke tro at han kan gjøre hele øvelsen før du har lært han det. Små, små skritt mot ferdig øvelse så han forstår at han skal bli stående uten å røre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå så fort frem da vettu. Om han skifter posisjon eller flytter seg når du går bak han, så går du bare såvidt opp på sida av han og belønner før han flytter på seg. Når det går bra går du ett skritt lenger og belønner. Og så kan du utvikle det gradvis til du kan gå helt bak og rundt han. Ikke tro at han kan gjøre hele øvelsen før du har lært han det. Små, små skritt mot ferdig øvelse så han forstår at han skal bli stående uten å røre seg.

Støttes.

Et annet tips som kan ha betydning hvis hunden har en tendens til å sette seg ned for tidlig, er å belønne (og gjerne avslutte øvelsen) med hunden stående. Ellers er det selvfølgelig viktig å aldri belønne når hunden setter seg før du har gitt kommando, og den kan være lur å drøye noen sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå så fort frem da vettu. Om han skifter posisjon eller flytter seg når du går bak han, så går du bare såvidt opp på sida av han og belønner før han flytter på seg. Når det går bra går du ett skritt lenger og belønner. Og så kan du utvikle det gradvis til du kan gå helt bak og rundt han. Ikke tro at han kan gjøre hele øvelsen før du har lært han det. Små, små skritt mot ferdig øvelse så han forstår at han skal bli stående uten å røre seg.

Jeg har kanskje gått litt fort frem, men har gjort som du sier over en periode nå hvor ting har gått bra frem til jeg kommer et par skritt bak han. Hvis jeg skal belønne når jeg står bak, bør det gjøres med å kaste en leke eller ved at jeg går frem igjen og belønner med godbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har kanskje gått litt fort frem, men har gjort som du sier over en periode nå hvor ting har gått bra frem til jeg kommer et par skritt bak han. Hvis jeg skal belønne når jeg står bak, bør det gjøres med å kaste en leke eller ved at jeg går frem igjen og belønner med godbit?

Det finnes ingen regler på hvordan det skal gjøres. Det kommer litt an på hunden, så det er vanskelig å si sånn eller sånn skal det gjøres. Spesielt over når man ikke har sett hunden. Og selv da finnes det mange meninger. Du får bare prøve deg fram og se hva som funker for dere. Jeg har et bra-ord som betyr omtrent det samme som en klikker. Det er praktisk, for da skjønner hunden at akkurat det den gjorde når du sa ordet/klikka var rett. Om hunden liker f.eks. ball som belønning kan det være lurt å kaste en ball frem til hunden ja. Om du går fram igjen og gir godbit øker du jo dragninga mot deg (som da er på sida eller bak hunden) og det blir naturlig for hunden å snu seg mot deg.

Hadde det vært min hund jeg skulle lære å bli stående mens jeg går rundt ville jeg gått små skritt av gangen så hunden ikke rekker å begynne å snu seg før den får belønning. Og jeg ville gitt belønning ved å si bra og umiddelbart kasta en ball fremfor hunden.

Liker ikke hunden leke er det også mulig å bruke en godbitskål foran hunden som avstandsbelønning. Eller du kan som du sier være kjapp og gi godbit fra hånda. Men sprett da fort fram til hunden igjen istedenfor at den får snu seg bak til deg og hente godbiten. Eller kast godbiten fremfor hunden. Det trenger ikke ha så mye å si hvordan du gir belønninga, men du kan hjelpe hunden ganske mye ved å tenke på hvor du plasserer belønninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen regler på hvordan det skal gjøres. Det kommer litt an på hunden, så det er vanskelig å si sånn eller sånn skal det gjøres. Spesielt over når man ikke har sett hunden. Og selv da finnes det mange meninger. Du får bare prøve deg fram og se hva som funker for dere. Jeg har et bra-ord som betyr omtrent det samme som en klikker. Det er praktisk, for da skjønner hunden at akkurat det den gjorde når du sa ordet/klikka var rett. Om hunden liker f.eks. ball som belønning kan det være lurt å kaste en ball frem til hunden ja. Om du går fram igjen og gir godbit øker du jo dragninga mot deg (som da er på sida eller bak hunden) og det blir naturlig for hunden å snu seg mot deg.

Hadde det vært min hund jeg skulle lære å bli stående mens jeg går rundt ville jeg gått små skritt av gangen så hunden ikke rekker å begynne å snu seg før den får belønning. Og jeg ville gitt belønning ved å si bra og umiddelbart kasta en ball fremfor hunden.

Liker ikke hunden leke er det også mulig å bruke en godbitskål foran hunden som avstandsbelønning. Eller du kan som du sier være kjapp og gi godbit fra hånda. Men sprett da fort fram til hunden igjen istedenfor at den får snu seg bak til deg og hente godbiten. Eller kast godbiten fremfor hunden. Det trenger ikke ha så mye å si hvordan du gir belønninga, men du kan hjelpe hunden ganske mye ved å tenke på hvor du plasserer belønninga.

Takk for godt svar :ahappy: Det jeg uthevet var grunnen til at jeg var usikker på om det er lurt å gå frem å belønne. Å bruke leke som belønning er ikke noe problem, så da skal jeg prøve meg litt frem og se hva som fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg skal debutere på søndag. Også lurer jeg på en ting, hunden min sitte av og til ganske skjevt for å si det sånn, også noen ganger på innkalling, kan også variere litt hvor langt frem eller hvor langt bak hun sitter. *ler* Hvor mange "poeng" trekker de for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt hipp som happ. Noen dommere har rette sitter på hjernen, andre ikke(i de laveste klassene.) Hvis resten resten av øvelsen går greit, er min erfaring at der trekkes halvannet/to poeng.

Okei, takk :) Det er klasse en det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skal debutere på søndag. Også lurer jeg på en ting, hunden min sitte av og til ganske skjevt for å si det sånn, også noen ganger på innkalling, kan også variere litt hvor langt frem eller hvor langt bak hun sitter. *ler* Hvor mange "poeng" trekker de for dette?

Det kommer litt an på hvor skjevt og langt fra hun sitter, men hvis dette er første konkurransen deres og du er nervøs og usikker på en del sånne ting, så vil jeg råde deg til å ikke bry deg om poengene før du er ferdig og står der med karakterene i hånda (få evt noen til å skrive ned for deg hvis du ikke har tolmodighet til å vente til premieutdelinga med å få oversikt så du kan se med en gang du kommer ut av ringen). Konsentrer deg isteden på å ha det gøy med hunden din og oppføre deg som på trening når du er inne i ringen. Ikke sett høyere krav til at hun sitter rett på første konkurransen enn du gjør på trening. Det er for sent å endre ting uansett. Vis stolt frem det dere kan! Alle har noe å pirke på på første konkurranse (og tiende eller tjuende...), så ikke bry deg om det nå.

Ikke mas på dette de siste dagene før konkurransen heller. Om hun sitter skjevt/langt i fra er det noe å trene på til neste konkurranse når dere har god tid. Om du trener noe mer før søndag vil jeg anbefalle deg å fokusere på å ha det gøy, ikke sprengtrene på det du plutselig tror hun ikke kan godt nok eller terpe bort detaljer. Det er masse tid for det senere. Slapp av og ha det gøy med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for første gang på lydighetsstevne i helga på Vinstra (som tilskuer of course), og koste meg virkelig ved lydighetsringen, og nå prøver jeg å lese litt regler. Må man ha noe annet enn 0 for at hele konkurransen skal godjennes? Altså, hvis man får 8 på alle øvelser, men disker på f. eks fellesdekk, vil det si at alt er ødelagt og man får ingen plassering?

Og så en ting til, det beste man kan oppnå på en øvelse er 10, hva er det laveste, sånn utenom 0? Dommeren ga noen 5'ere i helga, betyr det at det ikke er noe lavere enn 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for første gang på lydighetsstevne i helga på Vinstra (som tilskuer of course), og koste meg virkelig ved lydighetsringen, og nå prøver jeg å lese litt regler. Må man ha noe annet enn 0 for at hele konkurransen skal godjennes? Altså, hvis man får 8 på alle øvelser, men disker på f. eks fellesdekk, vil det si at alt er ødelagt og man får ingen plassering?

Og så en ting til, det beste man kan oppnå på en øvelse er 10, hva er det laveste, sånn utenom 0? Dommeren ga noen 5'ere i helga, betyr det at det ikke er noe lavere enn 5?

Du kan få premiering selv om du får 0, det kommer an på hvor mange poeng du får.

10 er høyest, 0 er underkjent øvelse og ellers er 5 lavest, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :frantics:

Jeg vet ikke, men tenkte det kanskje kunne være bronsemerket?

Tror du må høre med klubben, for noen lager eget program også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse hvor det skulle være rekrutt i tilegg til klasse 1,2,3 og elite. Regner med at rekrutt er en slaks uoffisiell nybegynner klasse. Men hvilke øvelser inngår? :icon_confused:

Regner med at det kanskje var på agdermesterskapet? I så fall er rekruttklassen enklere enn klasse 1. Det er tannvisning, lineføring, innkalling, dekk fra holdt og enkeltdekk i 1 minutt. Husker ikke helt, men tror ikke det er stå under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det bare timer til jeg skal i ringen, og da dukker det opp spørsmål ja..

Om hunden reiser seg på fellesdekken, hva gjør du da? Går bort og henter den, eller er passiv, eller roper?

Og er det mulig å få lavere hinder på hopp over hinder (klasse 1 altså)? Og når sier man i så fall fra om det?

Og til slutt, når det er så mange som 36 deltakere, er det da vanlig at det deles opp i to ringer? Ala som de gjorde på Flateby? *håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spm ang avstandskommanderingen. I klasse 2 er det bare sitt og dekk? Og i klasse 3 kommer sitt, dekk og stå? (rett meg om jeg husker feil i farta a, og ikke slå fordi jeg ikke gidder å gå inn i reglementet å lese :aww: )

Og kommer de i samme rekkefølge alltid? I så fall, hvilken rekke følge er det når det er sitt, stå og dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare timer til jeg skal i ringen, og da dukker det opp spørsmål ja..

Om hunden reiser seg på fellesdekken, hva gjør du da? Går bort og henter den, eller er passiv, eller roper?

Og er det mulig å få lavere hinder på hopp over hinder (klasse 1 altså)? Og når sier man i så fall fra om det?

Og til slutt, når det er så mange som 36 deltakere, er det da vanlig at det deles opp i to ringer? Ala som de gjorde på Flateby? *håpe*

Som regel vil dommer fortelle deg hva du skal gjøre om hunden reiser seg - om den reiser seg og blir sittende, vil som regel dommer la hunden bli sittende og du stående rolig, så dere ikke forstyrrer de andre mer enn nødvendig. Om hunden derimot begynner å gå rundt, vil du nok få beskjed om å hente den. Jeg ville ikke hatt innkalling/roping som førstealternativ, det er mer forstyrrende for de andre enn om du rolig tar hunden i halsbåndet og går derfra.

Dommer spør før øvelsen starter om du er fornøyd med høyden, og da kan du be om å få lavere.

Hva står i PM om antall ringer og dommere? Jeg har deltatt på stevner med omtrent så mange i klassen, og alle gikk i samme ring for samme dommer.

Lykke til, om du leser dette i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare timer til jeg skal i ringen, og da dukker det opp spørsmål ja..

Om hunden reiser seg på fellesdekken, hva gjør du da? Går bort og henter den, eller er passiv, eller roper?

Og er det mulig å få lavere hinder på hopp over hinder (klasse 1 altså)? Og når sier man i så fall fra om det?

Og til slutt, når det er så mange som 36 deltakere, er det da vanlig at det deles opp i to ringer? Ala som de gjorde på Flateby? *håpe*

Det skal jo være mankehøyden til hunden, men ofte kjører de bare èn mellomstørrelse (altså lavere enn det Ella egentlig skal ha) fordi det er stress å hele tiden endre høyde. Da spør de gjerne om du vil ha høyere, ikke lavere. Du skal ikke kunne be om å få lavere enn mankehøyden til hunden, men det er jo noen som er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil dommer fortelle deg hva du skal gjøre om hunden reiser seg - om den reiser seg og blir sittende, vil som regel dommer la hunden bli sittende og du stående rolig, så dere ikke forstyrrer de andre mer enn nødvendig. Om hunden derimot begynner å gå rundt, vil du nok få beskjed om å hente den. Jeg ville ikke hatt innkalling/roping som førstealternativ, det er mer forstyrrende for de andre enn om du rolig tar hunden i halsbåndet og går derfra.

Dommer spør før øvelsen starter om du er fornøyd med høyden, og da kan du be om å få lavere.

Hva står i PM om antall ringer og dommere? Jeg har deltatt på stevner med omtrent så mange i klassen, og alle gikk i samme ring for samme dommer.

Lykke til, om du leser dette i tide!

Tusen takk! Utrolig hvor mye som dukker opp sånn rett før start.. Det står vel at det bare er en ring, så da burde jeg kanskje ha skjønt det :aww: Står i hvert fall oppført bare en dommer, og da er det jo litt vanskelig å dele programmet i to - i to forskjellige ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo være mankehøyden til hunden, men ofte kjører de bare èn mellomstørrelse (altså lavere enn det Ella egentlig skal ha) fordi det er stress å hele tiden endre høyde. Da spør de gjerne om du vil ha høyere, ikke lavere. Du skal ikke kunne be om å få lavere enn mankehøyden til hunden, men det er jo noen som er snille.

Jeg har fått beskjed om at jeg kan få lavere hinder, men at dommer vil kunne trekke poeng for det.

Men jeg har enda ikke fått hinder som tilsvarer X'ens mankehøyde, det vil si at hun skulle hoppet 70 cm/syv planker. Det står som regel på fem eller seks. I den grad en kan lage regler ut fra de fem stevnene vi har gått :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har et spm ang avstandskommanderingen. I klasse 2 er det bare sitt og dekk? Og i klasse 3 kommer sitt, dekk og stå? (rett meg om jeg husker feil i farta a, og ikke slå fordi jeg ikke gidder å gå inn i reglementet å lese :aww: )

Og kommer de i samme rekkefølge alltid? I så fall, hvilken rekke følge er det når det er sitt, stå og dekk?

Ja, det er bare sitt og dekk i klasse 2. Fire posisjonsendringer. I klasse tre er det stå også og seks posisjonsendringer. Det er ikke fast rekkefølge. Hvilken posisjon du skal kommandere hunden til blir vist med "skilt" bak hunden, så du vet det ikke på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare sitt og dekk i klasse 2. Fire posisjonsendringer. I klasse tre er det stå også og seks posisjonsendringer. Det er ikke fast rekkefølge. Hvilken posisjon du skal kommandere hunden til blir vist med "skilt" bak hunden, så du vet det ikke på forhånd.

ah, okei. Jeg tenkte bare at de vrei den rundt til "neste" pr gang. men da bytter de bare helt vilkårlig da.

jaja, godt det er leeeeenge til jeg trenger å tenke på klasse 3. Så kan jeg heller droppe stå'en og tenke på klasse 2 nå :lol: (selvom jeg ikke trenger det heller :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...